تعرفه و هزینه ثبت اختراع سال 1402

هزینه ثبت اختراع 1402

هزینه ثبت اختراع همیشه برای مخترعان نگران کننده بوده است. چرا که به باور اشتباه تصور می‌کنند هزینه و تعرفه ثبت اختراع مبلغ بالایی خواهد شد. در حالی که چنین تصوری کاملاً اشتباه است. بله ثبت اختراع نیز همانند هر خدمات ثبتی دیگری هزینه بردار است اما هزینه‌ای که در این خصوص پرداخت می‌شود در مقابل امتیاز‌هایی که به دست می‌آید بسیار کم است. ثبت اختراع در ایران در سازمان مالکیت صنعتی انجام می‌شود. سازمان مالکیت صنعتی اصلی‌ترین سازمان حمایت کننده حقوق معنوی اشخاص است. ثبت اختراع نیز به نوعی حقوق معنوی برای مخترع است. مخترع برای برخورداری از حقوق قانونی خود موظف است پیش از افشاء اثر خود اقدام به ثبت اختراع کند. در ادامۀ این مطلب از مجموعه ثبت دنیز مبحث هزینه و تعرفه ثبت اختراع سال 1400 مورد توجه قرار گرفته است.

هزینه ثبت اختراع شامل چند بخش است که با توجه به نوع اختراع باید توسط مخترع در هر مرحله پرداخت شود. مبلغ قابل پرداختی در هر مرحله نیز بستگی به درخواست مخترع دارد. گاهی مخترع تنها یک اثر برای ثبت اختراع دارد و گاهی چندین اثر را می‌خواهد به ثبت برساند. از این رو برای هر اثر هزینه ثبت اختراع مجزا می‌باشد. یعنی مخترع نمی‌تواند همزمان در یک درخواست ثبت اختراع، چندین اختراع را برای ثبت ارسال کند و باید در هر درخواست تنها اظهارنامه ثبت یک اختراع را داشته باشد.

کل هزینه ثبت اختراع

کل هزینه ثبت اختراع به صورت یک جا پرداخت نمی‌شود. بلکه برای هر مرحله بسته به خدماتی که دریافت می‌کنید مبلغ قابل پرداخت مشخص می‌شود. مثلاً برای ثبت اظهارنامه ثبت اختراع نیز باید هزینه‌ای پرداخت شود. هزینه‌ای که در این مرحله پرداخت می‌شود برای کارشناسی است. چند کارشناس به همراه رئیس اداره مالکیت صنعتی بر روی ثبت یا عدم ثبت اختراع بر اساس قواعد و مقررات مربوط به قانون مالکیت صنعتی رسیدگی می‌کنند. در نهایت ثبت یا عدم ثبت اختراع را به مخترع ابلاغ می‌کنند. هزینه‌ای که در این مرحله پرداخت می‌شود قابل عودت نیست. در صورت تأیید ثبت نیزسایر مراحل ثبت اختراع و هزینه‌ها باید پرداخت شود.

مخترعان باید برای ثبت اختراع تنها از سامانه مالکیت صنعتی اقدام به ثبت اختراع کنند.

از این رو اقدامات لازم ثبت هر اختراع باید در ابتدا طی اظهارنامه تنظیم شده و به اداره مالکیت صنعتی انجام شود. پس در فرآیند پرداخت ثبت اختراع، پرداخت هزینه ثبت اختراع برای اظهارنامه، چه درخواست شما منجر به ثبت اختراع شود و چه به دلایل قانونی رد شود، پا بر جا است. اما به جز اظهارنامه الکترونیکی اختراع، هزینه ثبت اختراع نیز باید برای مدت زمان ثبت اختراع پرداخت شود. حق ثبت هزینه‌ای است که بر اساس مدت اعتبار ثبت اختراع تعیین می‌شود و مخترع باید به حساب اداره مالکیت صنعتی این مبلغ را واریز کند.

کل هزینه ثبت اختراع در مالکیت صنعتی در دو مورد بالا خلاصه می‌شود. اما به جز موارد فوق هزینۀ روزنامه رسمی ثبت اختراع نیز بر عهده مخترع است. بعد از ثبت اختراع آگهی اختراع حتماً باید در روزنامه رسمی کشور انتشار یابد. تعرفه آگهی اختراع بسته به قیمت هر ساله‌ای دارد که از سوی روزنامه رسمی جمهوری اسلامی اعلام می‌شود. بدون روزنامه رسمی تصدیق اختراع صادر نمی‌شود.

هزینه ثبت اختراع در موسسه حقوقی دنیز

تعرفه‌های ثبت اختراع در این مجموعه بر اساس تعرفه‌های قانونی که هر ساله از سوی اداره مالکیت صنعتی تعیین می‌شود برآورد می‌گردد. در مجموعه ثبت دنیز، هزینۀ حق الوکاله وکیل و کارشناسی بر اساس تعرفه هر ساله‌ای که از سوی مرکز کانون وکلاء برای وکلا در خصوص انجام امور اداری اعلام می‌شود محاسبه می‌گردد. ثبت اختراع یک پروسه چند ماهه است که مخترع حتماً باید به کمک یک کارشناس ثبت این پروسه را پیش ببرد چرا که ممکن است به دلیل عدم آشنایی به سیستم مالکیت صنعتی و قوانین حاکم بر آن به طور کلی ثبت اختراع برای مخترع بسیار پیچیده شود. در ادامۀ این مطلب از وبلاگ ثبت دنیز با ما در ارتباط باشید.

پرداخت هزینه سالیانه ثبت اختراع

حداکثر زمانی که اداره مالکیت صنعتی اختراع را به نام مخترع به ثبت می‌رساند 20 سال است. یعنی طی 20 سال انحصار استفاده، تولید، توزیع و سایر موارد مرتبط تنها برای مخترع است. که مخترع هر زمان که بخواهد می‌تواند این حق را به اشخاص دیگر نیز انتقال دهد. اما مخترع برای این حق انحصاری که به دست می‌آورد هزینه پرداخت می‌کند. هزینه ثبت اختراع برای 20 سال با توجه به تعرفه تعیین شده مالکیت صنعتی است. یعنی علاوه بر هزینۀ اظهارنامه، هزینۀ حق ثبت، هزینۀ زمان ثبت اختراع را نیز باید پرداخت کند. البته لازم به ذکر است این مبلغ جدا پرداخت نمی شود. بلکه طی مبلغ کلی که پرداخت می‌کنید، محاسبه شده است. هزینۀ سالانه ثبت اختراع نیز یکجا پرداخت می گردد.

هزینه داوری ثبت اختراع

بعد از اینکه در اداره مالکیت، اختراع از جنبه حقوقی یعنی عدم مغایرت با قوانین ایران بررسی شد و نیز در صورت کپی نبودن و عدم افشاء قبل از ثبت، یعنی همان تأیید اداه مالکیت صنعتی، به مرحلۀ داوری مرجع ارسال می‌شود. در این مرجع مخترع یکی از سازمان‌های دولتی یا نیمه دولتی که در خصوص اختراع مربوطه به لحاظ فنی آشنایی دارند، اختراع را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد. مسؤل مربوطه بعد از بررسی اختراع از مخترع می‌خواهد برای دفاع از اختراع به داوری مراجعه کند. بعد از طی این مرحله است که اداره مالکیت صنعتی ابلاغیه تأیید ثبت یا رد ثبت درخواست را به مختراع ارسال می‌کند. بنابراین هزینه داوری نیز باید در زمان ثبت اظهارنامه پرداخت شود.

هزینه گواهی امضاء برای ثبت اختراع

اولین مرحله برای ثبت اختراع ایجاد کارتابل برای مخترع است. کارتابلی که در سامانه مالکیت صنعتی ایجاد می‌شود باید در آن گواهی امضاء مخترع که از دفتر اسناد رسمی دریافت شده است قرار بگیرد. از این رو هزینه دفتر خانه نیز جز هزینه ثبت اختراع محسوب می‌شود. البته باید خاطر نشان کرد، کارتابل در اداره مالکیت صنعتی تنها یک بار ایجاد می‌شود و درصورتی که مخترع دارای کاتابل در سامانه مالکیت صنعتی باشد لازم به ایجاد کارتابل جدید نیست. با ایجاد کارتابل مخترع می‌تواند از کلیه خدمات مربوط به اداره مالکیت صنعتی می‌تواند استفاده کند.

هزینه نقل و انتقال اختراع

تمام هزینه ثبت اختراع برای هزینه نقل و انتقال اختراع نیز باید  پرداخت شود. برا اساس تصدیق نامه، اختراع به نام مخترع ثبت می‌شود. اما هرگاه مخترع بخواهد می‌تواند امتیاز اختراع خود را به شخص یا شرکت یا حتی اشخاص دیگر واگذار کند. اگر چنین تصمیمی أخذ شد، باید نقل و انتقال امتیاز اختراع انجام شود. هزینه ثبت اختراع برای انتقال امتیاز نیز در سامانه مالکیت صنعتی تعیین شده است. البته می‌توانید هم اکنون از کارشناسان ثبت دنیز هزینه ثبت اختراع یا انتقال اختراع را استعلام کنید.

هزینه ثبت چند اختراع

گاهاً مخترع چندین اختراع برای ثبت دارد. در این حالت به دلیل اینکه نمی‌توان در یک اظهارنامه درخواست ثبت چند اختراع را داشت. باید در کارتابل ایجاد شده برای ثبت چندین اختراع اظهارنامه تنظیم شود. بنابراین هزینه ثبت اختراع نیز بیشتر خواهد شد. البته هزینه ثبت اختراع بیشتر نمی‌شود بلکه شما خدمات ثبت چند اختراع را دریافت می‌کنید. در خصوص ثبت چند اختراع هیچ ممنوعیت قانونی وجود ندارد و می‌توانید همزمان چندین پرونده ثبت اختراع داشته باشید.

موارد مربوط به هزینه ثبت اختراع برای اشخاص حقیقی

مالک حقیقی اختراع موظف به پرداخت هزینه‌های زیر برای ثبت اختراع است.
 پرداخت هزینه حق ثبت اظهارنامه و اظهارنامه تقسیمی
 پرداخت هزینه ثبت اختراع به طور سالانه که از حداقل یک سال تا بیست سال است. البته به دلیل کم بودن مبلغ مهلت اعتبار ثبت اختراع، اصولاً همه مخترعین بیست سال را در نظر می‌گیرند.
 در صورت محدود بودن زمان برای ثبت اختراع مانند اینکه مخترع 5 سال را برای ثبت اختراع در نظر داشته باشد. طی حداکثر 6 ماه قبل از اتمام اعتبار می‌تواند تمدید اعتبار کند. عدم مراجعه در مهلت قانونی مشمول جریمه تاخیر در پرداخت هزینه سالانه است.

  • هزینه استعلام انتقال بهره برداری
  •  هزینه اعتراض به ثبت اختراع 
  • هزینه ثبت اختراع برای تغییرات مربوطه
  • هزینه صدور تصدیق نامه المثنی
  •  هزینه به بررسی اعتراض در رد کمیسیون
  • هزینه رسیدگی در خصوص تقاضای ثبت کمیسیون و غیره

مبلغ هزینه‌های فوق برای تمام اختراعات نیست بلکه اختراعاتی که نیاز به این خدمات داشته باشند باید بر اساس تعرفه روز هزینه را پرداخت کنند.

موارد مربوط به هزینه ثبت اختراع برای اشخاص حقوقی

گاهی مالک اختراع یک شرکت یا مؤسسه غیر تجاری است. در این صورت هزینه ثبت اختراع مشمول موارد زیر است.

  • هزینه ثبت اختراع اشخاص حقوقی ده برابر اشخاص حقیقی است.
  •  میزان حق ثبت اظهارنامه و اظهارنامه تقسیمی نیز بر اساس تقاضای ثبت تعیین می‌شود.
  •  میزان مبلغ حق ثبت قهری و قراردادی که از اشخاص حقیقی حدوداً ده برابر محاسبه می‌شود.
  •  هزینه استعلام برای انتقال اختراع برای بهره بردای یا اعتراض نیز بیشتر از اشخاص حقیقی است.
  •  هزینه اصلاح هر بار اظهارنامه نیز برابر با میزان مبلغ اظهار نامه اولیه است.
  • مبلغ صدور تصدیق نامه المثنی اختراع اشخاص حقوقی
  • هزینه مربوط به حق ثبت تغییرات اختراع
  • جریمه تأخیر پرداخت هزینه سالانه همانند اشخاص حقیقی
  • هزینه صدور تصدیق نامه اختراع
  •  هزینه اعتراض به بررسی رد در کمیسیون
  • هزینه بررسی اعتراض به تقاضا در کمیسیون و غیره

مبلغ مربوط به هزینه ثبت اختراع هر ساله در سایت اداره مالکیت صنعتی به روز رسانی می‌شود. شما می‌توانید استعلام هزینه را در سایت مالکیت صنعت در خصوص هر یک از خدمات فوق الذکر دریافت کنید.

سخن پایانی

آنچه که خواندید کلیه هزینه ثبت اختراع و نیز موارد مرتبط با ثبت اختراع بود. میزان مشخص مبلغ قابل پرداخت برای ثبت اختراع را هم اکنون می‌توانید از کارشناسان ثبت اختراع مجموعه دنیز دریافت کنید. ثبت دنیز یکی از بهترین مؤسسات حقوقی برای ثبت اختراع بر اساس قوانین و مقررات ثبت اختراع در ایران است. مشاوره رایگان ما را هم اکنون دریافت کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *