آیا می‌خواهید ثبت شرکت داشته باشید اما از قوانین مربوط به آن بی اطلاع هستید؟ یا اینکه نمی‌دانید برای ثبت شرکت باید از کجا شروع کنید؟ مجتمع ثبت دنیز در این مطلب صفر تا صد روند انواع ثبت‌شرکت‌ تجاری و قوانین مربوطه در این زمینه را به شما عزیزان ارائه می‌کند. پس اگر می‌خواهید یک شرکت تجاری به ثبت برسانید این مطلب از ثبت دنیز را از دست ندهید. شرکت به معنای مشارکت است و در قانون دو نوع شرکت تعیین شده است. نوع اول شرکت‌های مدنی هستند که قانون مدنی به شرح آنها پرداخته است و نوع دوم نیز شرکت‌های تجاری هستند که در قانون تجارت عنوان شده است.

مشاوره ثبت برندثبت شرکت و نکات آن

شرکت‌های مدنی شرکت‌هایی هستند که با مشارکت افراد برای انجام فعالیت اقتصادی ایجاد می‌شوند یا به زبان عامیانه با مشارکتی که اشخاص در خصوص مشاغل مختلف با هم شراکتی را آغاز می‌کنند به صورت قهری شرکت مدنی شکل می‌گیرد و در واقع تابع قوانین مدنی کشور هستند. اما نوع دوم که موضوع این مقاله است شرکت‌های تجاری هستند. برای ثبت شرکت باید بر اساس قوانین قانون تجارت عمل کنید. قانون تجارت 8 نوع شرکت تجاری معرفی کرده است که اگر قصد ثبت‌شرکت را دارید باید در یکی از این قالب‌ها شرکت تجاری خود را ایجاد کنید. هر کدام از شرکت‌های قانون تجارت از قوانین خاص خود تبعیت می‌کنند. اشخاص با توجه به حوزۀ فعالیت یا سایر عوامل تأثیر گذار قالب ثبتی شرکت را انتخاب می‌کنند.

برای ثبت‌شرکت در ایران داشتن اطلاعات اختصاصی در خصوص شرکت‌ها الزامی است. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع شرکت‌های تجاری، شرایط ثبت شرکت تجاری، قوانین حاکم بر شرکت تجاری، مزایا و معایب و مدارک و ملزومات لازم جهت ثبت آشنا کنیم. همچنین شما بعد از مطالعه این مطلب با چگونگی مراحل ثبت‌شرکت و نیز هزینه‌های مربوط به آن آشنا خواهید شد. با ثبت‌شرکت شخصیت حقوقی شکل می‌گیرد. که مسئولیت‌هایی را به موجب ثبت برای شرکاء یا سهامداران آن به دنبال دارد. از این رو بسیار حائز اهمیت است که با توجه به جدید‌ترین قوانین ثبت شرکت‌ها با اطلاعات کامل برای تأسیس شرکت تجاری اقدام کنید.

انواع شرکت های تجاری برای ثبت شرکت

انواع شرکت ثبتی

همان طور که در مقدمه اشارۀ کوتاهی به انواع شرکت‌های تجاری داشتیم. این شرکت‌ها به 8 نوع تقسیم می‌شوند. هر کدام با توجه به اهداف و تقاضای مؤسسین با هر زمینه فعالیتی امکان ثبت آنها وجود دارد. قانون تجارت برای ثبت‌شرکت تجاری در ماده 20 دسته بندی زیر را مطرح کرده است. متقاضیان ثبت‌شرکت باید بر اساس قوانینی که برای هر یک از این شرکت‌ها در قانون تجارت تصویب شده است. مدارک و تقاضای ثبت‌شرکت را به اداره ثبت‌شرکت‌ها ارائه دهند. این اداره بر از بررسی تقاضا با قوانین تجاری در صورت تأیید آگهی ثبت شرکت را صادر می‌کند.

    1.ثبت شرکت سهامی عام

در ماده 20 قانون تجارت، شرکت سهامی عام و خاص در یک بند، قرار گرفته‌اند. در حالی که هر یک از این شرکت‌ها دارای قوانین تجاری مختص به خود هستند. برای تأسیس شرکت سهامی عام نیاز به دریافت مجوز از سازمان بورس یا فرابورس است. زیرا این شرکت‌ها بعد از ثبت بلا فاصله سهام آنها در سازمان بورس یا فرابورس قابل نقل و انتقال هستند. در قانون تجارت حداقل اعضاء مؤسس این نوع شرکت 5 نفر تعیین شده‌اند. که باید هم سهامدار و هم جزء اعضاء هیئت مدیره باشند. 2 بازرس نیز در قانون تجارت برای نظارت بر طرز کار هیئت مدیره شرکت سهامی عام تعیین شده است. که یکی به عنوان بازرس اصلی و نفر دوم بازرس علی البدل محسوب می‌شود. اما نکتۀ مهم در خصوص ثبت این نوع شرکت میزان سرمایه‌ای است که مؤسسین می‌توانند وارد کنند.

مؤسسین برای ثبت‌شرکت سهامی عام تنها مجاز به تأمین 20 درصد از سرمایۀ شرکت هستند. سایر سرمایه باید از طریق پذیره نویسی سهام و خرید برگۀ پذیره نویسی از سوی مردم یا اشخاص ثالث تأمین شود. قبل از ثبت شرکت سهامی عام 35 درصد از سرمایه‌ای که توسط مؤسسین تعهد شده است باید در حساب شرکت سهامی عام در شرف تأسیس تا زمان صدور آگهی تأسیس شرکت بلوکه گردد. حداقل سرمایه تعریف شده در قانون تجارت برای شرکت‌های سهامی عام 5،000،000 ريال است.

    2.ثبت شرکت سهامی خاص

اما ثبت شرکت پر طرفدار قانون تجارت، یعنی شرکت‌های سهامی خاص به چه صورت است؟ شرکت‌های سهامی خاص به دلیل اعتبار عرفی که در حال حاضر دارند. تقاضای ثبت بالایی را برای ثبت‌شرکت دارند. این شرکت در هر نوع رسته موضوعی قابل ثبت و فعالیت است. در قانون تجارت حداقل اعضاء سهامدار و هیئت مدیره برای سهامی خاص 3 نفر است. یعنی شما نمی‌توانید با تعداد سهامدار یا هیئت مدیره کمتر اقدام به ثبت این نوع شرکت کنید. هیئت مدیره در شرکت سهامی عام وخاص باید سهامدار شرکت نیز باشند. اما مدیر عامل را می‌توانید خارج از شرکاء قرار دهید.

شرکت سهامی خاص نیز دارای 2 عضو بازرس است. یکی از بازرسین به عنوان بازرس اصلی و دیگری نیز به عنوان بازرس علی البدل انتخاب می‌شود. سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص توسط سهامداران آن تعیین می‌شود. حداقل میزان سرمایه این نوع شرکت 1،000،000 ريال در نظر گرفته شده، که 35 درصد از میزان آن باید قبل از ثبت‌شرکت سهامی خاص در حساب شرکت در شرف تأسیس بلوکه گردد. لازم به ذکر است اعتبار هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص 2 سال و بازرسان یک ساله خواهد بود. که بعد از اتمام اعتبار باید در مجمع عمومی عادی یا هیئت مدیره تمدید یا تغییر پیدا کنند.

    3.ثبت شرکت تعاونی

شرکت تعاونی به دلیل تقسیم سرمایه در بین اعضاء کم درآمد جامعه در دسته بندی قانون تجارت به عنوان شرکت تجاری قرار گرفته است. یعنی اشخاصی که قدرت و تخصص دارند اما سرمایۀ لازم را برای ثبت‌شرکت ندارند می‌توانند اقدام به ثبت‌شرکت تعاونی نمایند. شرکت تعاونی در دو نوع تعاونی تولید و توزیع در قانون تجارت عنوان شده است. این شرکت زیر نظر اداره تعاون قرار دارد و باید با اساسنامه پیش فرض اداره تعاون نیز به ثبت برسد. یعنی برای ثبت‌شرکت تعاونی لازم است از اداره تعاون مجوز دریافت شود. حداقل اعضاء برای ثبت شرکت تعاونی 7 نفر تعریف شده است. سرمایۀ حداقلی که اعضاء شرکت تعاونی باید تعهد نمایند 5،000،000 ريال است. که 35 درصد از سرمایه نیز باید در حساب شرکت تعاونی بلوکه گردد.

    4.ثبت شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود از جمله شرکت‌های پر تقاضا برای ثبت شرکت تجاری است. مسئولیت اعضاء در این شرکت محدود به مبلغ سهم الشرکه آنها خواهد بود و نسبت به سایر بدهی‎های شرکت هیچ گونه مسئولیتی ندارند. حداقل سرمایه‌ای برای ثبت‌شرکت با مسئولیت محدود در نظر گرفته نشده است. اما حداقل اعضاء شریک در این شرکت نباید کمتر از 2 نفر باشد. هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت با مسئولیت محدود را می‌توان خارج از شرکاء نیز انتخاب کنید. ثبت‌شرکت با مسئولیت محدود در موضوع خاصی تعریف نشده است و با هر موضوعی قابل ثبت است.

    5.ثبت شرکت تضامنی

تعریف این شرکت با اسم آن کاملاً مرتبط است. تضامنی یعنی شرکتی که اعضاء آن در حکم ضامن شرکت هستند. ثبت‌شرکت تضامنی در موضوع فعالیت صرافی الزامی است. اما در سایر موضوعات افراد مخیر به ثبت این نوع شرکت هستند. اسم شرکت تضامنی باید اسم یکی از شرکاء آن باشد و حداقل نفراتی که در قانون برای ثبت شرکت تضامنی در نظر گرفته شده 2 نفر است. در قانون تجارت حداقل سرمایه‌ای برای ثبت‌شرکت تضامنی تعریف نشده است. اما ممکن است در مواردی که نیاز به صدور مجوز باشد. حداقل سرمایه توسط ارگان صادر کننده مجوز تعیین شده باشد. مثلاً برای ثبت صرافی حداقل سرمایه جهت ثبت شرکت تضامنی از سوی بانک مرکزی 10،000،000،000 ريال تعیین شده است.

    6.ثبت شرکت نسبی

شرکت نسبی از جمله شرکت‌های اشخاص است. یعنی شخصیت اعضاء در این نوع شرکت همانند شرکت تضامنی مهم است. میزان تعهد شرکاء شرکت نسبی به نسبت سرمایه‌ای است که تعهد کرده‌اند. یعنی اگر یکی از اعضاء 50 درصد سرمایه را تعهد کرده باید در صورت بدهکار شدن شرکت به نسبت 50 درصد مسئولیت پرداخت دارد. حداقل نفرات برای ثبت شرکت نسبی 2 نفر است. قانون تجارت برای ثبت‌شرکت نسبی نیز حداقل سرمایه‌ای در نظر نگرفته است.

    7.ثبت شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی از حداقل یک عضو ضامن و حداقل یک عضو سهامدارد تشکیل می‌شود. که عضو ضامن مدیر شرکت خواهد بود. عضو ضامن مسئولیت تضامنی در برابر شرکت دارد. اما عضو سهامدار تنها به میزان سهامی که تعهد کرده است مسئول پرداخت بدهی شرکت خواهد بود.

    8.ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

در ثبت شرکت مختلط غیر سهامی نیز حداقل یک عضو به عنوان شریک ضامن و عضو دیگر تنها دارنده سهم الشرکه است. مسئولیت در این شرکت نیز همانند شرکت‌های غیر سهامی است. در واقع شرکت‌های مختلط سهامی و غیر سهامی از ترکیب دو شرکت تضامنی و سهامی یا غیر سهامی شکل گرفته اند.

شرایط ثبت شرکت تجاری

شرایط ثبت شرکت تجاری

قانون تجارت و آیین نامه‌های اجرایی ثبت شرکت شرایط تأسیس شرکت تجاری را چنین بیان نموده.

  1. ثبت‌شرکت باید در یکی از قالب‌های قانون تجارت قرار گیرد.
  2. ثبت‌شرکت باید در اداره ثبت‌شرکت‌ها که در تهران دارای یک اداره جدا و در شهرستان‌ها نیز در واحد اداره ثبت اسناد و املاک مکانی برای ثبت‌شرکت در نظر گرفته شده است درخواست شود.
  3.  اعضاء هیئت مدیره در شرکت‌های تجاری باید حداقل سن قانونی را داشته باشند.
  4.  افراد محجور یا افرادی که رشید نیستند نمی‌توانند در هیئت مدیره شرکت قرار گیرند.
  5. اشخاصی که استخدام رسمی دولت هستند نمی‌توانند در شرکت تجاری سمت داشته باشند.
  6.  لازم است هیچ یک از اعضاء شرکت دارای سابقه مسئولیت کیفری نباشند.
  7.  در صوتی که موضوع فعالیت ثبت‌شرکت از جمله موضوعاتی قرار گیرد. که نیاز به دریافت مجوز از مراجع دولتی باشد. قبل از تایید نام لازم است نامۀ تایید ثبت‌شرکت را از مرجع مربوطه دریافت کنند و بعد از تأیید نام شرکت باید خود مجوز را قبل از ارسال مدارک به اداره ثبت‌شرکت‌ها دریافت کنند.
  8.  درخواست اولیۀ ثبت‌شرکت باید در سامانۀ ثبت‌شرکت‌ها درج شود.
  9. اشخاص دارنده سمت در شرکت باید قبول سمت خود را در صورت جلسه هیئت مدیره ارائه دهند.
  10. جهت ثبت‌شرکت کلیه اوراق و مدارک قبل از ارسال به اداره ثبت‌شرکت‌ها باید توسط اعضاء شرکت امضاء شود.

مراحل ثبت شرکت

شما در هر جای ایران که بخواهید ثبت‌شرکت داشته باشید باید مراحل زیر را انجام دهید. اصلی‌ترین مرحله ثبت‌شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. خیلی از افراد گمان می‌کنند مرحلۀ سامانه‌ای راحت‌ترین مرحلۀ ثبت‌شرکت است. در صورتی که این مرحله بسیار حساس بوده و امکان هیچ گونه خطایی را نخواهید داشت. پیشنهاد ما به شما این است که حتماً این مرحله را به افراد متخصص ثبت‌شرکت بسپارید. مجتمع ثبت دنیز بهترین کارشناسان اجرایی ثبت‌شرکت را جهت انجام روند پرونده‌های ثبت شما عزیزان در اختیار دارد. اما مراحل ثبت‌شرکت به صورت زیر است.

  • مرحله اولیه

در مرحلۀ اولیه ثبت شرکت، باید ابتدا تعداد اعضاء مدارک و ملزومات لازم ثبت‌شرکت تهیه شود. که شما با یک مشاوره خوب می‌توانید این اطلاعات را دریافت کنید و با توجه به حوزۀ فعالیتی که می‌خواهید داشته باشید موضوع شرکت را طراحی کنید. همچنین اسامی پیشنهادی برای ثبت شرکت را نیز باید تهیه کنید و حتماً قبل از ثبت استعلام اسامی پیشنهادی را دریافت کنید. سرمایه شرکت را تعیین کنید، میزان سهامی که بین شرکاء مورد توافق است را اعلام کنید و مدارک شناسایی اعضاء را نیز به کارشناس مربوطه خود ارسال کنید.

  • مرحله ورود اطلاعات ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت‌ ها

بعد از ورود به سامانۀ ثبت2شرکت‌ها (اگر ثبت‌شرکت شما توسط تیم حقوقی دنیز انجام می‌شود این مرحله توسط کارشناس اجرایی پیگیری خواهد شد.) در قسمت تأسیس شخصیت حقوقی وارد شوید. در این بخش اطلاعاتی مانند حوزۀ ثبتی شرکت، نوع قالب ثبتی شرکت، موضوع فعالیت، اعضاء و دارندگان سمت و غیره را گام به گام همانند آنچه که مشخص کرده‌اید را وارد کنید. با ثبت موقت، اطلاعات وارد شده ذخیره می‌شود و با ثبت نهایی اطلاعات به کارتابل کارشناس ادارۀ حوزۀ ثبت جهت بررسی اسامی پیشنهادی ارسال می‌شود.

در مرحله ثبتی اولین بررسی، بررسی نام شرکت است. بعد از بررسی یا یکی از این اسامی انتخاب می‌شود یا در صورت تشابه رد می‌شود. که اگر ابلاغ رد نام ارسال شد. مجدد باید اسامی جدید جهت بررسی ارسال کنید. با تایید نام از همۀ اوراق دو نسخه تهیه کنید. همۀ اعضاء باید نسخه‌های تهیه شده را امضاء کنند.

  • مرحله نهایی ثبت شرکت

در این مرحله مدارک باید به ادارۀ ثبت‌شرکت‌ که در حوزۀ آدرس شرکت قرار دارند پست شود و بعد از تایید کارشناس پیشنویس آگهی تأسیس شرکت در سامانه، برای متقاضی ابلاغ می‌گردد. مدیر عامل یا وکیل قانونی باید جهت دریافت اوراق و اسناد ثبتی شرکت، به ادارۀ ثبت‌شرکت‌ها مراجعه کند. در نهایت آگهی مربوطه به شمارۀ مکانیزه درج شده بر روی آن، در سامانۀ روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار باید منتشر شود.

انتخاب نام شرکت تجاری

در قانون تجارت عنوان شده هر یک از شرکت‌های تجاری باید تحت نام مخصوص به ثبت برسند. یعنی برای ثبت‌شرکت باید اسمی که تا کنون ثبت نشده است را انتخاب کنید. جدا از آن باید قوانین تعیین نام شرکت را در زمان انتخاب نام حتماً لحاظ کنید. حتماً قبل از ثبت اسامی از کارشناسان دنیز استعلام نام شرکت را دریافت کنید.

  1. اسم شرکت باید مطابق با قوانین عمومی کشور و شرع اسلام باشد.
  2.  حتماً برای ثبت اسم شرکت از ترکیب واژه خاص در سیلاب‌ها استفاده کنید.
  3.  کلمات انتخابی در اسم شرکت نباید کمتر از 3 کلمه باشد.
  4. برای ثبت شرکت تنها اسامی فارسی قابل ثبت هستند و باید حتماً اسم مستند معنایی داشته باشد.

مدارک و اسناد لازم ثبت شرکت

مدارک ثبت شرکت

اوراق و اسنادی که جهت ثبت شرکت باید به اداره ثبت‌شرکت‌ها ارسال شود عبارت است از: اساسنامه، شرکت نامه، تقاضا نامه یا اظهار نامه، صورت جلسات مجمع عمومی مؤسسین و هیئت مدیره، مدارک شناسایی اعضاء، فیش واریز بانک، مجوز در صورت لزوم، دو نسخه از برگه پذیرش سامانه‌ای

مدارک لازم برای ثبت شرکت

با مسئولیت محدود

  1. تصویر کارت ملی و شناسنامه اعضاء
  2. انتخاب حداقل 2 نفر به عنوان سهامدار و هیئت مدیره
  3. اعضا فاقد چک برگشتی باشند
  4. سن اعضاء بالای 18 سال
  5. آدرس و کد پستی محل سکونت اعضاء(یک آدرس برای تمام اعضا کفایت میکند)
  6. آدرس کد پستی دفتر مرکزی
  7. انتخاب 5 نام سه سیلابی (کلمه)
  8. سمت اعضا و حق امضاء
  9. اعضاء با شماره تلفنی که به نام خودشون هست ثبت نام ثناء قوه قضاییه انجام داده باشند
  10. موضوع فعالیت شرکت
  11. میزان سرمایه و سهم شرکاء
  12. نام شخص امضاء کننده الکترونیک

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

  1. تصویر کارت ملی و شناسنامه اعضاء
  2. انتخاب حداقل 3 نفر به عنوان سهامدار و هیئت مدیره
  3. انتخاب 2 نفر به عنوان بازرس اصلی و علی البدل
  4. بازرسین با اعضاء هیئت مدیره نسبت خانوادگی نداشته باشند
  5. اعضا فاقد چک برگشتی باشند
  6. سن اعضاء بالای 18 سال
  7. آدرس و کد پستی محل سکونت اعضاء(یک آدرس برای تمام اعضا کفایت میکند)
  8. آدرس کد پستی دفتر مرکزی
  9. انتخاب 5 نام سه سیلابی (کلمه)
  10. سمت اعضا و حق امضاء
  11. اعضاء با شماره تلفنی که به نام خودشون هست ثبت نام ثناء قوه قضاییه انجام داده باشند
  12. موضوع فعالیت شرکت
  13. میزان سرمایه و سهم شرکاء
  14. نام شخص امضاء کننده الکترونیک

مزایا و معایب ثبت شرکت

  1. ایجاد شخصیت حقوقی
  2. شرکت در انواع مناقصه یا مزایده
  3.  اعتبار حقوقی به موجب استعلام در سامانه ثبت‌شرکت‌ها
  4.  وجود اوراق و اسناد رسمی به موجب ثبت اسناد در اداره ثبت
  5.  وجود قوانین خاص تجاری جهت ثبت‌شرکت
  6. امکان برخورداری از انواع تهسیلات بانکی

تعرفه و هزینه ثبت شرکت

تعرفه و هزینۀ ثبت شرکت برای انواع شرکت‌های تجاری متفاوت است. هم اکنون با توجه به نوع شرکت ثبتی، استعلام آن را از کارشناسان حقوقی دنیز دریافت کنید.

 با ثبت‌شرکت تجاری شخصیت حقوقی شرکت شکل می‌گیرد. با ایجاد شخصیت حقوقی، شرکت مستقل از اعضاء همانند یک فرد دارای اهلیت تمتع و استیفاء است. یعنی شرکت هر نوع معامله‌ای که انجام می‌دهد همانند یک شخص از کلیۀ حقوق مدنی و اجتماعی و جزائی برخوردار می‌شود. از این رو وجود شرکت منوط به وجود اعضاء آن نخواهد بود. در حال حاضر به دلیل اعتبار قانونی که با ثبت‌شرکت برای آن ایجاد می‌شود. فعالیت کردن در قالب شخصیت حقوقی اهمیت زیادی پیدا کرده است. اما جدا از تمام این تفاسیر نحوه ثبت‌شرکت بسیار اهمیت دارد. چرا که عدم اطلاع از قوانین تجاری و چگونگی تنظیم اوراق تجاری شرکت به دلیل ثبت در اداره ثبت‌شرکت‌ها دارای اعتبار اساسی بوده که برای اعضاء شرکت مسئولیت قانونی ایجاد می‌کند.

شما نیز اگر به دنبال ثبت‌شرکت هستید لازم است با افراد با تجربه و کاردان در این حوزه گفتو گو کنید تا بر اساس اهداف و برنامه‌هایی که بعد از ثبت‌شرکت می‌خواهید انجام دهید بهترین گزینه را برای ثبت داشته باشید. موسسۀ حقوقی و ثبتی دنیز مفتخر است با همکاری برترین مشاوران ثبت‌شرکت و وکلاء حقوقی ثبت‌شرکت به صورت رایگان مشاوره کامل ثبت‌شرکت را ارائه دهد. همچنین با ارائه مدارک اعضاء و میزان اعتبار شرکت در حداقل زمان، شرکت خود را توسط تیم حقوقی دنیز به ثبت برسانید.

مشاوره ثبت برند

سوالات متداول شما

ثبت شرکت چقدر طول می کشد؟

مدت زمان لازم برای ثبت شرکت برای موارد مختلف، یکسان نیست. اما به طور کلی چیزی در حدود یک الی دو هفته کاری زمان نیاز است تا شرکت شما ثبت شده و صاحب شرکت شوید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت کدام است؟

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت بستگی به نوع شرکت ثبتی شما دارد. کارشناسان دنیز ثبت در این خصوص شما را راهنمایی خواهند نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *