در حال حاضر تمایل افراد به خرید اینترنتی بیشتر از قبل شده است به همین منظور فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند با ثبت نماد الکترونیکی برای سایت خود اعتماد مشتری را جلب کنند تا مشتریان با خاطری آسوده خرید خود را انجام دهند. از سوی دیگر اخذ نماد الکترونیکی برای فروشگاه‌های اینترنتی ضروری است زیرا دریافت خدمات پرداخت درگاه مستقیم بانکی برای سایت فروشگاهی و عقد قرارداد جهت همکاری با ادارهٔ پست با داشتن اینماد امکان پذیر خواهد بود. با ثبت نماد الکترونیکی، عملکرد و فعالیت‌ کسب و کارهای اینترنتی توسط دولت مدیریت می‌شود همچنین با این کار به تخلفات فروشگاه‌های اینترنتی و شکایات مردم نیز رسیدگی خواهد شد. در این مطلب از ثبت دنیز تمام نکات مربوط به ثبت نماد الکترونیکی بیان خواهد شد.

نماد الکترونیکی چیست؟

 

نماد الکترونیکی چیست؟
نماد الکترونیکی چیست؟

 

نماد الکترونیکی یا اینماد (E_NAMAD) علامتی است که از سوی مرکز توسعهٔ تجارت به فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود تا اعتبار فروشگاه‌های اینترنتی افزایش یابد و خریداران با اعتماد و اطمینان بیشتر و بدون ترس از کلاهبرداری اینترنتی از این سایت‌ها خرید کنند. اعطای نماد الکترونیکی به چند منظور به سایت‌ها تعلق می‌گیرد از جمله احراز هویت سایت‌ها، احراز صلاحیت سایت و صاحبان سایت‌های فروشگاهی و ساماندهی به کسب و کارهای اینترنتی.
با ثبت نماد الکترونیکی می‌توان به درگاه بانکی متصل شد و فرایند فروش و مبادله با مشتریان را تکمیل کرد. علاوه‌بر این اعطای نماد الکترونیکی به فروشگاه‌های اینترنتی مزایایی دارد که در ادامهٔ مطلب به آنها خواهیم پرداخت.

نماد الکترونیکی موقت

هنگامی که کسب و کارهای اینترنتی برای دریافت نماد الکترونیکی اقدام کرده و تقریباً تمام شرایط اخذ نماد الکترونیکی را دارند، می‌توانند تا تکمیل روند اداری و ثبت نماد الکترونیکی از نماد موقت بر روی سایت خود استفاده کنند.

انواع نماد الکترونیکی

به طور کلی نماد الکترونیکی به دو شکل یک ستاره و دو ستاره به متقاضیان اعطا می‌شود.

1.نماد الکترونیکی یک ستاره

پس از اینکه نماد الکترونیکی موقت توسط فروشگاه‌های اینترنتی دریافت شد، روند بررسی فروشگاه و تأیید صلاحیت آن برای ثبت نماد الکترونیکی آغاز می‌شود. در این مرحله کسب و کارهای اینترنتی ملزم به رعایت برخی از نکات می‌شوند تا بر اساس این معیارها نماد الکترونیکی یک ستاره به آنها تعلق بگیرد.

در مرحلهٔ اول آدرس و شماره تماس محل کسب و کار اینترنتی بررسی می‌شود پس از تأیید و تصدیق شماره تلفن و آدرس، سایت متقاضی نماد الکترونیکی از سه جهت فرایند ثبت سفارش و فروش محصولات، بررسی استاندارد صفحات و محتوای سایت (خدمات ارائه شده به مشتری) بررسی می‌شود. محتوای سایت از نظر محصولات ارائه شده در سایت بررسی می‌شود تا مشخص شود که محصولات ممنوعه یا فاقد مجوز نباشند. همچنین تصاویر محصولات و تبلیغات سایت نباید غیر قانونی و خلاف شئونات اسلامی باشد و از علامت مرتبط با بخش دولتی در بخش خصوصی استفاده نشود.

از دیگر قوانینی که باید برای دریافت نماد الکترونیکی یک ستاره رعایت شود این است که قیمت و مشخصات تمام محصولات به همراه هزینهٔ پست و خدمات دیگر در بخش فروش آنها درج شود. همچنین قبل از نهایی شدن ثبت سفارش باید پیش فاکتور خرید برای خریداران نمایش داده شود و بعد از اتمام خرید، کد رهگیری سفارش برای خریدار ارسال شود تا سفارش خود را پیگیری کند.

بررسی استاندارد صفحات به این صورت است که سایت باید دارای بخش‌های مختلفی مانند دربارهٔ ما (درج اطلاعات مالک فروشگاه و لیست مجوزهای دریافت شده)، تماس با ما (درج اطلاعات تماس و آدرس فروشگاه) و قسمت شرایط ثبت سفارش باشد. در آخرین مرحله پس از اینکه مراحل درخواست متقاضی بررسی و تأیید شد، متقاضی باید کپی برابر با اصل تمام مدارکی که در پروندهٔ خود ثبت کرده را همراه با فرم تعهدنامه و گواهی امضاء شده را از طریق دفتر اسناد رسمی به مرکز توسعهٔ تجارت الکترونیکی ارسال کند. سپس صلاحیت متقاضی نماد الکترونیکی توسط اماکن مربوطه بررسی و پس از تأیید آنها نماد الکترونیکی به متقاضی اعطا می‌شود.

2.نماد الکترونیکی دو ستاره

نماد الکترونیکی دو ستاره به منزلهٔ امنیت بیشتر سایت است. هرچه ستاره‌های نماد الکترونیکی بیشتر باشد امنیت سایت نیز بالاتر می‌رود. روند درخواست و ثبت نماد الکترونیکی دو ستاره نیز مانند نماد یک ستاره خواهد بود با این تفاوت که برای دریافت نماد دو ستاره لازم است در تمام صفحات سایت گواهی SSL نصب شود. این گواهینامه یک تکنولوژی امنیتی برای رمز گذاری و انتقال امن اطلاعات است. پس از نصب این گواهینامه لینک سایت دارای پروتکل https می‌شود. به این ترتیب امنیت محتوای سایت‌های فروشگاهی افزایش پیدا می‌کند.

شرایط دریافت نماد الکترونیکی

 

شرایط دریافت نماد الکترونیکی
شرایط دریافت نماد الکترونیکی

 

هر فرد متقاضی دریافت نماد الکترونیکی است قادر به اخذ اینماد نخواهد بود.

  • یکی از شرایط ثبت  نماد الکترونیکی این است که پس از درخواست نماد الکترونیکی از طرف پلیس نظارت بر اماکن صلاحیت سایت تأیید شود؛ اما در صورتی که سایت رد صلاحیت شود پروندهٔ اخذ نماد الکترونیکی به تعلیق در آمده و نام صاحب سایت وارد لیست سیاه می‌شود. پس از رد صلاحیت امکان درخواست مجدد برای اخذ نماد الکترونیکی وجود ندارد اما می‌توان برای رسیدگی به پرونده، درخواست فرجام خواهی (تجدید نظر و اعادهٔ دادرسی) داد.
  • فرد متقاضی نماد الکترونیکی باید دارای ۱۸ سال سن باشد.
  • شرط بعد این است که خدمات خرید و فروش سایت فعال باشد و محصولی جهت فروش در سایت وجود داشته باشد که خریداران علاوه‌بر مشاهدهٔ محصول قادر به خرید محصولات نیز باشند.
  • علاوه‌بر این، سایت صرفاً جنبهٔ تبلیغاتی نداشته باشد زیرا سایت‌های تبلیغاتی نیازی به ثبت نماد الکترونیکی ندارند.
  • اگر کسی که برای ثبت نماد الکترونیکی درخواست داده شخص حقیقی است نماد الکترونیکی به نام همان شخص صادر می‌شود و اگر متقاضی شخص حقوقی باشد دامنهٔ سایت به نام یکی از اعضای هیئت مدیرهٔ شرکت صادر می‌شود. برای ثبت نماد الکترونیکی دو ستاره ارائهٔ مدارک گواهینامهٔ امنیتی SSL الزامی است. همچنین اگر نمایندهٔ یک شرکت برای دریافت نماد الکترونیکی اقدام می‌کند باید مدارک حق وکالت داشته باشد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ نماد الکترونیکی

در ادامۀ این مطلب از ثبت دنیز مدارک مورد نیاز برای اخذ نماد الکترونیکی برای افراد حقیقی و حقوقی بیان خواهد شد.

  • مدارک مورد نیاز برای متقاضیان حقیقی

    1. کپی مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی
    2. ارائهٔ آدرس و کدپستی محل کسب و کار
    3. کپی مجوز فعالیت قانونی
    4. ارائهٔ شماره تماس محل کسب و کار
    5. ارائهٔ تعهدنامهٔ شخص حقیقی
  • مدارک مورد نیاز برای متقاضیان حقوقی

    1.  کپی مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره و شرکا
    2.  ارائهٔ آدرس محل کسب و کار
    3.  کپی مجوز فعالیت قانونی
    4.  ارائهٔ تعهدنامهٔ شخص حقوقی
    5.  ارائهٔ شماره تلفن محل کسب و کار
    6.  کپی مدارک ثبتی شرکت مانند ارائهٔ آخرین تغییرات (تغییر آدرس، تغییر اعضای هیئت مدیره، تغییر موضوع فعالیت شرکت) و ارائهٔ مدرک ثبت شرکت و تأسیس آن
  • مدارک مورد نیاز برای متقاضیان دولتی

ارائهٔ کپی نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر متعلق بودن سایت به دستگاه دولتی

مراحل ثبت نماد الکترونیکی

مراحل ثبت نماد الکترونیکی از طریق سایت اینماد انجام می‌شود و نیازی به مراجعهٔ حضوری متقاضی نیست. در ادامه با مراحل ثبت نام و ثبت نماد الکترونیکی آشنا خواهید شد.

۱. ایجاد حساب کاربری یا پروفایل شخصی

برای ثبت نماد الکترونیکی یک سایت رسمی به آدرس enamad.ir برای ثبت نام متقاضیان وجود دارد که متقاضی با ورود به این سایت ابتدا باید یک حساب کاربری تشکیل دهد. برای ایجاد حساب کاربری باید به قسمت پنل کاربری رفته و بر روی گزینهٔ «ایجاد حساب کاربری» کلیک کرده و اطلاعات خواسته شده را وارد کنید.

۲. بارگذاری مدارک

پس از ایجاد حساب کاربری شما دارای یک پروفایل شخصی خواهید بود که در این مرحله باید اطلاعات خود را تکمیل کنید به این صورت که بر روی گزینهٔ «تکمیل اطلاعات» کلیک کرده و مشخصات خود را تکمیل کنید. سپس گزینهٔ «بارگذاری مدارک» را انتخاب نموده و مداوک مورد نیاز را در سایت بارگذاری کنید.

۳.بررسی صحت اطلاعات

پس از تکمیل مرحلهٔ قبل یک کد در اختیار شما قرار داده می‌شود که شما باید این کد را با تلفن همراه خود به شمارهٔ درج شده در سایت ارسال کنید. در این مرحله ابتدا چند لحظه صبر کنید و سپس از سایت خارج شوید و مجدداً وارد سایت شوید تا بقیهٔ مراحل را انجام دهید.

۴.تکمیل اطلاعات فروشگاه و تأییدیهٔ فنی

در این مرحله باید اطلاعات وب‌سایت یا فروشگاه خود را وارد کنید سپس گزینهٔ «مدیریت کسب و کار» را انتخاب کرده تا تأییدیهٔ فنی سایت انجام شود. این مرحله به این منظور انجام می‌شود تا متقاضی به سایت ثبت نام نماد الکترونیکی دسترسی مجاز پیدا کند.

۵.تعیین نوع خدمات و محصولات

در مرحلهٔ بعد بر روی گزینهٔ «لیست خدمات و مجوزها» کلیک کنید و نوع خدمات و محصولاتی را که در وب‌سایت خود ارائه می‌دهید را تعیین کنید. اگر خدمات شما نیاز به مجوز داشته باشد باید مجوز آن را نیز در سایت بارگذاری کنید.

۶.تکمیل فرم نظر سنجی

در این مرحله باید یک فرم مظر سنجی که از سوی وزارت توسعهٔ تجارت الکترونیکی تنظیم شده را تکمیل کنید.

۷.بررسی صحت اطلاعات فروشگاه

در این مرحله اطلاعات فروشگاه اينترنتی شما از جمله ایمیل و شماره تلفن فروشگاه و آدرس محل فعالیت بررسی و پس از مشخص شدن صحت اطلاعات تأیید می‌شود. برای تأیید شماره تلفنی که برای فروشگاه اينترنتی خود در نظر گرفته‌اید، باید با شماره‌ای که در سایت درج شده تماس بگیرید. در این مرحله توسط سایت یک کد از شما خواسته می‌شود که باید کد را وارد کنید. پس از گذشت چند دقیقه در صورت صحت اطلاعات تلفن فروشگاه تأیید می‌شود.

همچنین برای تأیید ایمیلی که برای فروشگاه در نظر گرفته‌اید باید ابتدا گزینهٔ «ارسال ایمیل» را انتخاب کنید سپس یک ایمیل که حاوی یک کد است برای شما ارسال می‌شود و شما باید کد را در قسمتی که مشخص شده وارد کرده و گزینهٔ «تأیید» را بزنید. در پایان این مرحله باید کدی که به آدرس پستی شما ارسال شده را در قسمت مربوطه وارد و گزینهٔ «تأیید» را بزنید. برای وارد کردن آدرس پستی مشاغل خانگی نیز می‌توانند آدرس منزل خود را در سایت درج کنند و نیازی نیست که حتماً صاحب دفتر کار رسمی باشید.

۸.ارسال پرونده برای بررسی کارشناسی

پس از اینکه تمام مراحل ذکر شده را انجام دادید باید پروندهٔ خود را جهت بررسی به کارشناسان مربوطه ارسال کنید. به همین منظور شما باید گزینهٔ «ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس» را انتخاب کنید.

۹.پر کردن فرم تعهدنامه

در آخرین مرحله از ثبت نام و درخواست برای ثبت نماد الکترونیکی شما باید یک فرم تعهدنامه که در سایت قرار دارد را پر کنید. تکمیل این فرم به منظور اعلام پذیرش شما نسبت به پیگیری‌های قانونی سایت نماد الکترونیکی است. همچنین شما می‌پذیرید که پس از عمل نکردن به تعهدات قید شده در سایت، نمادی که به شما اعطا شده به تعلیق در بیاید.

برای تکمیل فرم تعهدنامه باید فایل تعهدنامه را پرینت گرفته و پس از تکمیل فرم از دفترخانه گواهی امضاء بگیرید. پس از دریافت گواهی امضاء باید کپی برابر اصل مدارکی که در سایت بارگذاری کرده‌اید را به صندوق پستی شماره ۶۳۸۵_۱۴۱۵۵ ارسال کنید. پس از بررسی و تأیید تمام مدارک و مشخصاتی که برای سایت نماد الکترونیکی ارسال کردید، نماد الکترونیکی سایت شما صادر خواهد شد و شما می‌توانید از لوگوی نماد الکترونیکی در سایت خود استفاده کنید.

نماد الکترونیکی به چه سایت‌ هایی تعلق می‌گیرد؟

نماد الکترونیکی به کلیهٔ سایت‌های فروشگاهی و کسب و کارهای اینترنتی که دارای صلاحیت هستند اعطا می‌شود و با اعطای نماد الکترونیکی مشخصات و هویت صاحب سایت و اعتبار محل فعالیت مشخص می‌شود. اعطای نماد الکترونیکی به شرکت‌هایی که طراحی سایت خود را به اتمام رسانده‌اند و به طور رسمی ثبت شده‌اند امکان پذیر است.

نحوه اطمینان از صحت نماد الکترونیکی

علامت نماد الکترونیکی برای برخی از سایت‌ها جنبهٔ تبلیغی دارد و فقط از علامت آن استفاده می‌کنند به همین دلیل برای اطمینان از صحت نماد الکترونیکی باید بر روی نماد کلیک کنید تا به سامانهٔ تجارت الکترونیک متصل شوید و از اطلاعات نماد و صحت آن مطلع شوید. اطلاعات کامل نماد الکترونیکی شامل مشخصات صاحب نماد، نشانی صاحب نماد، تاریخ اعطای نماد، تاریخ انقضای نماد و غیره است.

نکات مهم برای دریافت کنندگان نماد الکترونیکی

شرایط دریافت نماد الکترونیکی برای تمام کسب و کارهای اینترنتی به یک روش انجام می‌شود. پس از ثبت نماد الکترونیکی میتوان دامنهٔ سایت را از شخصیت حقیقی به نام شخصیت حقوقی تغییر داد و بالعکس. همچنین صاحب اینماد باید هر تغییری که در سایت و کسب و کار خود اعمال می‌کند را به مرکز توسعهٔ تجارت الکترونیک اطلاع دهد. هنگامی که از سوی دستگاه‌های نظارتی اخطاریه‌ای برای دارندهٔ نماد الکترونیکی صادر شود، باید دارندهٔ نماد ظرف حداکثر دو روز کاری به آن پاسخ بدهد. علاوه‌بر این اگر از طرف مرکز توسعهٔ تجارت الکترونیکی و دستگاه‌های نظارتی مدارکی از دارندهٔ نماد الکترونیکی خواسته شود، باید مداوک مورد نیاز در اسرع وقت ارسال شود.

اگر فروشگاه‌های اینترنتی به مدت ۳ماه پس از ثبت نماد الکترونیکی بدون هیچ دلیل موجهی فعالیت نداشته باشند، پس از دو بار اخطار نماد الکترونیکی باطل خواهد شد. در صورتی که مدیرعامل شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که دارای نماد الکترونیکی هستند فوت شود، اعضای هیئت مدیره موظف هستند ظرف پانزده روز به مرکز توسعهٔ تجارت الکترونیکی گزارش دهند. علاوه‌بر این باید ظرف مدت یک ماه یک مدیرعامل واجد شرایط را معرفی و جایگزین کنند.

اگر غیر از روند ذکر شده انجام شود، نماد الکترونیکی برای دو ماه به تعلیق در آمده و در صورت تکرار این روند نماد الکترونیکی باطل می‌شود. پس از ثبت نماد الکترونیکی تغییر دادن دامنهٔ سایت امکان پذیر نیست اما می‌توان به دامنهٔ قبل یک کسب و کار جدید اضافه کرد.

نکتهٔ بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که قبل از صدور نماد الکترونیکی برای سایت شما، نمی‌توانید لوگوی نماد الکترونیکی را در سایت خود قرار داده و از آن استفاده کنید. استفاده از تصویر نماد الکترونیکی در سایت قبل از اینکه صادر شود غیرقانونی محسوب می‌شود زیرا نماد الکترونیکی علامتی متعلق به دولت است و افراد نباید از آن سوء استفاده کنند. بنابراین هرگونه استفادهٔ غیرقانونی از این نماد پیگرد قانونی و مجازات دارد.

نحوه تمدید نماد الکترونیکی

 

نحوه تمدید نماد الکترونیکی
نحوه تمدید نماد الکترونیکی

 

طبق مصوبهٔ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات اعتبار نماد الکترونیکی از شش ماه تا دو سال است که متقاضیان نماد الکترونیکی می‌توانند نماد سایت خود را با اعتبار شش ماهه، یک ساله یا دو ساله دریافت کنند. پس از پایان مدت اعتبار مشخص شده، اعتبار نماد تمام می‌شود و استفاده از نماد الکترونیکی در سایت غیرقانونی محسوب می‌شود بنابراین فروشگاه‌های اینترنتی باید حدود سه هفته قبل از اتمام اعتبار نماد الکترونیکی خود درخواست تمدید اعتبار بدهند.

نحوه لغو و ابطال نماد الکترونیکی

برای لغو و ابطال نماد الکترونیکی باید یک درخواست لغو نماد الکترونیکی به صورت مکتوب به مرکز توسعهٔ تجارت الکترونیکی ارسال شود. در درخواست لغو باید دلیل لغو، آدرس دامنهٔ سایت، تصویر مدارک شناسایی (صفحهٔ اول شناسنامه و تصویر کارت ملی) لحاظ شود.

بررسی نهایی

اگر چه فروشگاه‌های اینترنتی دارای مزایای زیادی هستند اما در برخی موارد ممکن است مشتریانی که از سایت خرید می‌کنند با مشکلاتی مانند معیوب بودن کالاها، عدم تحویل یا طولانی شدن روند ارسال کالا و مشکلاتی از این قبیل مواجه شوند. یکی از راه‌های شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی از طریق نماد الکترونیکی درج شده در سایت است. تمام فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانند برای جذب اعتماد مشتری از طریق سامانهٔ نماد الکترونیکی اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کنند.

نماد الکترونیکی برای جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی به فروشگاه‌ها اعطا می‌شود اما هر وب‌سایتی که اقدام به ثبت نماد الکترونیکی می‌کند قادر به دریافت آن نخواهد بود و دریافت نماد الکترونیکی ملزم به رعایت برخی از شرایط است زیرا اگر شرایط خاصی برای اخذ این نماد نبود تمام وب‌سایت‌ها می‌توانستند نماد الکترونیکی را دریافت کرده و تبادلات پولی غیرقانونی با مشتری داشته باشند و از مشتریان کلاهبرداری کنند.

با ثبت نماد الکترونیکی، وب‌سایت فروشگاه‌های اینترنتی به یک سایت رسمی و معتبر تبدیل می‌شوند و می‌توانند برای تکمیل خرید مشتریان خود از خدمات درگاه بانکی بهره‌مند شوند. علاوه‌بر این امنیت خرید و اطلاعاتی که میان کاربران و فروشنده مبادله می‌شود افزایش یافته و هیچ گونه سوءاستفاده‌ای صورت نخواهد گرفت. شما عزیزان می‌توانید جهت دریافت اینماد و همچنین کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نماد اعتماد الکترونیک با کارشناسان مجموعه ثبت دنیز در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *