[vc_row][vc_column][vc_column_text]دریافت کارت بازرگانی تجارت یکی از اصلی‌ترین مشاغل را در ایران است. تاجر با توجه به نیاز یک جامعه و نیازهای هر کشور در ارائه امور بازرگانی محصولات یا خدمات مورد نیاز یک کشور را وارد و محصولات داخلی کشور خود را به سایر کشور‌ها صادر می‌کند. در ایران واردات و صادرات با دریافت مجوز امکان پذیر است. از این رو برای تجارت قانونی دریافت کارت بازرگانی الزامی است. دریافت کارت بازرگانی دارای قواعد و مقررات خاص خود است. البته بیشتر این قوانین منطقه‌ای بوده و شرایط دریافت این کارت در شهرستان‌های مختلف متفاوت است. اما در حالت کلی یک سری موارد مشخص شده‌ای در قانون برای آنها تعیین شده است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][cz_music_player id=”cz_97054″ tracks=”%5B%7B%22mp3%22%3A%22https%3A%2F%2Fdenizsabt.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F10%2F%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%DB%8C.mp3%22%2C%22icon%22%3A%22fas%20fa-voicemail%22%7D%5D” sk_con=”background-color:transparent;background-image:linear-gradient(90deg,#860035,#0f3577,#3f51b5);” sk_player=”background-color:transparent;background-image:linear-gradient(90deg,#860035,#0f3577,#3f51b5);”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

مقاله‌ای که اکنون خواهید خواند توسط تیم حقوقی ثبت دنیز تدوین شده است. یکی از اصلی‌ترین خدمات مجموعۀ ثبت دنیز دریافت کارت بازرگانی و ارائه خدمات مربوط به تمدید اعتبار کارت بازرگانی است. اگر تا کنون کارت بازرگانی دریافت نکرده‌اید یا اگر اطلاعاتی در خصوص دریافت این کارت ندارید پیشنهاد می‌کنم ادامه این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید. در این مطلب با شرایط دریافت کارت و قواعد و مقررات حاکم بر آن آشنا خواهید شد.

مشاوره ثبت برندشرایط دریافت کارت بازرگانی

 

شرایط دریافت کارت بازرگانی
شرایط دریافت کارت بازرگانی

 

امکان دریافت این کارت تنها برای اشخاصی وجود دارد که شرایط قانونی دریافت آن را داشته باشند. ثبت نام کارت بازرگانی در سامانۀ جامع تجارت انجام می‌شود. این سامانه زیر نظر وزارت صنعت، معدن، تجارت است. قواعد این سازمان برای متقاضیات دریافت کارت بازرگانی داشتن اهلیت تجاری و ارائه مدارک تعیین شده در این سازمان است. در صورت نداشتن شرایط اهلیت تجاری یا ناقص بودن مدارک امکان ثبت درخواست کارت بازرگانی امکان پذیر نخواهد بود. اهلیت تجاری در هر شهرستان متفاوت است. مثلاً در کرج اهلیت تجاری اخذ کارت بازرگانی شامل موارد زیر است.

  1. ارائه مدرک تحصیلی مربوطه در زمینه بازرگانی مانند مدیریت بازرگانی یا رشته‌های زیر شاخه در این حوزه
  2.  پروانه بهره برداری در زمینه تولید
  3. داشتن سابقه بیمه در سمت مدیر فروش یا مدیر عامل شرکت بازرگانی حداقل به مدت 3 سال
  4.  سابقه دریافت کارت بازرگانی

در صورتی که هیچ یک از موارد فوق را متقاضی نداشته باشد. برای دریافت کارت بازرگانی در کرج نمی‌تواند اقدام کند. در استان تهران شرایط گردش مالی بالا یا وجود مبلغی تعیین شده در حساب متقاضی شرایط اخذ کارت بازرگانی است. کارت بازرگانی از خدماتی است که هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌توانند از آن بهرمند شوند. اما مدارک اخذ کارت بازرگانی در قواعد و آیین نامه‌های سازمان صنعت، معدن، تجارت عنوان شده است. اشخاص از سراسر ایران پس از ثبت نام کارت بازرگانی خود در سایت جامع تجارت باید تکمیل اطلاعات خود در اتاق بازرگانی را انجام دهند. به دلیل اینکه مداوم ممکن است شرایط اتاق بازرگانی برای صدور کارت بازرگانی تغییر کند حتماً قبل از هر اقدامی مشاوره کارت بازرگانی را از کارشناسان ثبت دنیز دریافت کنید.

معایب و مزایای دریافت کارت بازرگانی

در صورتی که تمایل به دریافت این کارت دارید باید از مزایا و معایب آن مطلع شوید. دانستن این دو مورد می‌تواند به شما کمک کند تا در جهت اهداف مورد نظر خود بتوانید تصمیم بهتری را بگیرید.

  •  اولین مزیت دریافت این کارت عضویت در اتاق بازرگانی است.
  •  علاوه بر این خیلی از تولید کننده‌ گان یا حتی توزیع کننده گان کالاهای مختلف تمایل دارند که علامت تجاری لاتین داشته باشند.
  •  مطابق قوانین ثبتی، ثبت علامت تجاری لاتین با ارائه کارت بازرگانی امکان پذیر است.
  •  دارندۀ کارت بازرگانی تاجر محسوب می‌شود. در قانون تجارت امتیاز‌ها و قوانین مشخصی برای تاجر تعریف شده است که با اشخاص عادی تجار را متمایز دانسته است.
  •  مهمترین مزیت کارت بازرگانی را می‌توان معامله و ارتباط با اشخاص خارجی دانست.
  •  دارندگان این کارت می‌توانند ویزای تجاری دریافت کنند.
  •  همچنین این امکان وجود دارد که از مناطق آزاد واردات و صادرات داشته باشند.

موارد فوق از مهمترین مزایای کارت بازرگانی بود. حال اگر بخواهیم معایب این کارت را عنوان کنیم باید دریافت مالیات تجاری در صورت فعالیت با کارت بازرگانی اشاره کنیم. از آنجایی که تمامی مبادلات وارداتی و صادراتی در گمرک با کارت بازرگانی انجام می‎‌شود. میزان مبادلات نشان از معالیات کارت دارد و بر این اساس ادارۀ مالیات بر اساس فعالیت درج شده در کارت بازرگانی مالیات تجارتی تعیین می‌کند. در معاملات تجاری سود معامله گرها اصولاً چون بیشتر است میزان مالیات پرداختی آنها نیز بیشتر است. البته این منوط به حجم معاملاتی در کارت بازرگانی است.

قوانین حاکم بر کارت بازرگانی

قوانین حاکم بر کارت بازرگانی شامل آیین نامه‌ها و مصوبات دولتی است که در این زمینه صادر می‌شود. قانون‌های کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی شرایط، مراحل و مدارکی را تعیین نموده است. بر اساس این مقررات اشخاص متقاضی باید دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم باشند. اشخاص متقاضی باید حتماً در سامانۀ جامع تجارت ثبت نام کارت بازرگانی خود را انجام دهند. اعتبار کارت بازرگانی یک ساله است در صورتی که کارت بازرگانی به واسطه پروانه بهره برداری صادر شده باشد اعتبار آن 5 ساله خواهد بود.

برخی از قوانین برای دریافت کارت بازرگانی در قانون‌های مالیاتی ذکر شده است. نحوۀ محاسبۀ مالیات یا رسیدگی به امور مالیاتی از سری قوانین حام بر کارت بازرگانی است. دارندۀ کارت بازرگانی تاجر محسوب می‌شود. در قانون تجارت امور مربوط به تاجر به صورت کامل شرح داده شده است. از منظر قواین حاکم بر معاملات تاجر و ورشکستگی تاجر نیز قواعد و مقررات قانون تجارت در این باب اعمال تجاری حاکم است. از این رو نمی‌توان قوانین مربوط به کارت بازرگانی را در چند دسته تقسیم نمود قوانین مربوط به اخذ کارت بازرگانی، قانون های مربوط به امور مالیاتی کارت بازرگانی و قانون‌های مربوط به آثارمبادلات تاجر که بر اثر دریافت کارت بازرگانی شخص تاجر محسوب می‌شود، از آثار دریافت کارت بازرگانی خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت بازرگانی

 

مدارک مورد نیاز دریافت کارت بازرگانی
مدارک مورد نیاز دریافت کارت بازرگانی

 

مدارک مربوط به اخذ کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی را به صورت مجزا در ادامه عنوان کرده‌ایم. متقاضیان با ارائه اصل مدارک می‌توانند ثبت نام کارت بازرگانی را انجام دهند.

  • مدارک و شرایط کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی

  1.  اشخاص حقیقی باید دارای تابعیت ایرانی باشند. در صورت غیر ایرانی بودن متقاضی باید کد فراگیر خود را به همراه ترجمه مدارک شناسایی و گواهی اقامت قانونی در ایران را ارائه نماید.
  2.  حداقل سن دریافت کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی 21 سال است.
  3. تحویل کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت از خدمت
  4. ارائه اجاره نامه رسمی و در صورت داشتن سند ارائه سند مالکی که محل تجارت متقاضی است.
  5. تحویل کد اقتصادی
  6. اظهارنامه دفاتر پلمپ به نام شخص حقیقی
  7.  معرفی یکی از حساب‌های جاری به نام متقاضی در یکی از شعب بانک‌های جمهوری اسلامی
  8.  گواهی اظهارنامه دفاتر بازرگانی
  9.  گواهی نامه عدم سوء پیشینه
  10. مدارک شناسایی متقاضی دریافت کارت
  11. ارائه عکس 3در4 تمام رخ زمینه سفید
  • شرایط و مدارک کارت بازرگانی برای اشخاص حقوقی

  1.  مدارک ثبتی شرکت شامل آگهی تأسیس، آگهی آخرین تغییرات و اساسنامه و سایر اوراق ثبتی مورد نیاز شرکت
  2.  ارائه اصل اظهارنامه ثبت نام دفاتر بازرگانی که توسط ادارۀ ثبت شرکت‌ها گواهی شده باشد.
  3.  نسخه اصلی گواهی پلمپ دفاتر شرکت
  4.  ارائه مدارک شناسایی مدیرعامل
  5. ارائه گواهی نامه عدم سوء مدیرعامل
  6.  کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی مدیرعامل
  7. ارائه مدرک تحصیلی مدیر عامل که حداقل باید دارای دیپلم باشد.
  8.  حتماً در موضوع شرکت حقوقی عنوان صادرات و واردات درج شده باشد.
  9.  دو قطعه عکس پرسنلی مدیرعامل
  10. پروانه بهره برداری شرکت
  11.  ارائه اجاره نامه رسمی شرکت یا در صورت مالک بودن ارائه سند مالکیت
  12.  کد اقتصادی شرکت
  13. وجود شرایط قانونی برای سن مدیرعامل که مدیرعامل شرکت باید حداقل 23 سال را داشته باشد.

نکاتی در خصوص اخذ کارت بازرگانی

  •  متقاضی باید دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم باشد.
  • کارمندان رسمی دستگاه‌های دولتی نمی‌توانند کارت بازرگانی دریافت کنند.
  •  هر شخص حقیقی یا حقوقی تنها می‌تواند دارندۀ یک کارت بازرگانی باشد.
  •  برای هر آدرس ملکی تنها یک کارت بازرگانی دریافت می‌شود.
  • متقاضی باید در کلیۀ روند تحویل کارت و مراحل پذیرش حضور داشته باشد.
  • آدرسی که در اظهارنامه ثبتی و مفاصا حساب دارایی و نیز برگه اجاره نامه آمده است باید مطابق با هم و یکی باشند. علاوه بر این باید نوع موقعیت ملک نیز تجاری یا اداری باشد.
  •  دارا بودن کارت بازرگانی به تنهایی مشمول پرداخت مالیات نیست و باید بر اساس درآمد حاصل از کارت بازرگانی مالیات دریافت شود.

مراحل دریافت کارت بازرگانی

برای دریافت کارت بازرگانی هوشمند و تمدید این کارت لازم است ابتدا ثبت نام مورد نظر انجام شود تا ارگان‌های صالح صدور این کارت، با بررسی روند ثبت نام اجازه دریافت یا عدم دریافت کارت بازرگانی را به متقاضی بدهند. برای این منظور لازم است مدارکی که پیش از این شرح دادیم به صورت کامل و در نسخه اصلی تهیه شود. سپس متقاضی باید به سایت جامع تجارت مراجعه نماید. در این سایت پنل ثبت نام کارت بازرگانی وجود دارد که با ایجاد حساب کاربری و طی نمودن روند ثبت نام مرحله اولیه انجام می‌شود.

در ادامه مراحل دریافت کارت بازرگانی باید تایید سایت جامع تجارت انجام شود تا بتوانید وارد پنل سامانه اتاق بازرگانی شوید. بار دیگر درخواست در این سامانه انجام خواهد شد. در صورت تایید روند اگر اولین بار است که کارت دریافت می‌کنید زمانی را برای مراجعه به کلاس بازرگانی تعیین می‌کنند. دورۀ کلاس‌های اتاق بازرگانی اصولاً دو هفته‌ای است. که بعد از اتمام کلاس‌ها و دریافت مصاحبه حضوری کارت بازرگانی صادر می‌شود و به آدرس متقاضی پست می‌شود.

نحوه استعلام کارت بازرگانی

در پورتال خدمات الکترونیکی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران وارد شوید. در این سایت با وارد شدن به پنل استعلام کارت بازرگانی، شمارۀ کارت بازرگانی و شمارۀ ملی مالک کارت بازرگانی را باید وارد نمایید. بعد از جستجو در صورت داشتن اعتبار نوع کارت و میزان اعتبار آن مشخص خواهد شد. در صورتی که اعتبار کارت بازرگانی اتمام یافته باشد هیچ نتیجه‌ای را نمی‌توانید در این سایت مشاهده کنید.

مدت زمان دریافت کارت بازرگانی

با توجه به این که پروسه کارت بازرگانی بسته به شرایط و مدارک مورد نیاز آن دریافت می‌شود. مدت زمان دریافت کارت نیز به تکمیل بودن این شرایط و مدارک بستگی دارد. همچنین نحوۀ ثبت نام بسیار مهم است و اگر به سیستم سامانۀ کارت بازرگانی آشنایی ندارید پیشنهاد ما این است که حتماً روند دریافت کارت بازرگانی را به اشخاصی که در این زمینه تجربه و دانش لازم را دارند بسپارید. در مجموعۀ ثبت دنیز حداکثر ظرف مدت 45 روز کارت بازرگانی دریافت می‌شود. در صورت ناقص بودن مدارک باید زمان تکمیل مدارک را نیز به پروسه زمانی کارت بازرگانی اضافه کنید.

کارت بازرگانی از کجا دریافت می‌شود؟

 

اخذ کارت بازرگانی
اخذ کارت بازرگانی

 

اتاق بازرگانی ایران که زیر نظر سازمان صنایع و معادن است. مرجع اصلی صدور کارت بازرگانی است. همان طور که پیش از این هم مطالعه کردید دریافت این کارت با ثبت نام در سایت جامع تجارت و تکمیل روند ثبت نام در سایت اتاق بازرگانی انجام می‌شود. بنابراین برای صدور کارت بازرگانی باید مدارک و مستندات به بررسی هر دو ارگان برسد.

مدت اعتبار کارت بازرگانی چقدر است؟

اعتبار کارت بازرگانی اصولاً یک ساله است. اگر متقاضی به استناد پروانه بهره برداری اهلیت تجاری خود را احراز نموده باشد. کارت بازرگانی به دلیل اعتبار این پروانه با اعتبار 5 ساله صادر می‌شود. لازم به ذکر است که این موضوع استثناء بوده و در سایر موارد کارت بازرگانی با اعتبار یک ساله صادر می‌شود.

آیا کارت بازرگانی قابل واگذاری است؟

یکی از متداول‌ترین تخلفات برای دارندگان کارت بارگانی واگذاری کارت بازرگانی به دلالان است. اصولاً دلال با ارائه مبلغی کارت بازرگانی را از دارنده اجاره می‌کند. دارندگان کارت بازرگانی باید به این نکته توجه داشته باشند که اولاً مالیات واردات و صادرات توسط کارت بازرگنی بر عهده آنها است. کارت بازرگانی برای کسی که اهلیت تجاری دارد صادر شده است و استفاده از کارت نیز تنها باید توسط مالک کارت انجام شود. از این رو در صورت واگذاری کارت تمامی عواقب معاملات و ورود و خروج کالا در داخل کشور یه به خارج از کشور به عهده مالک کارت بازرگانی خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم تحت هیچ عنوان کارت خود را به اشخاص دیگر جهت واردات و صادرات کالا ارائه ندهید زیرا تمامی عواقب آن به عهده شما است.

شرایط ابطال کارت بازرگانی

جدا از مدت اعتبار کارت بازرگانی که بعد از اتمام اعتبار کارت بازرگانی هیچ گونه اعتباری نخواهد داشت. ابطال کارت نیز ممکن است طی شرایطی انجام شود. در دو حالت امکان ابطال کارت وجود دارد. ابطال کارت بازرگانی ممکن است اختیاری یا اجباری باشد. در صورت که مالک کارت به هر دلیلی قبل از اتمام اعتبار کارت بخواهد اقدام به ابطال کند باید به اتاق بازرگانی یا سازمان‌های بازرگانی که امور مربوط به صادرات و واردات را انجام می‌دهند مراجعه نماید. بنابراین با ارائه مدارک لازم درخواست ابطال کارت بازرگانی را ثبت نماید.

ابطال اجباری کارت از سوی مقامات دولتی انجام می‌شود. از این رو اگر پس از صدور کارت بازرگانی مشخص شود که دارندۀ کارت برخی از شرایط دریافت کارت را نداشته است یا در مدارک ارائه شده نقصی وجود داشته است. یا اینکه حتی بعد از دریافت کارت بازرگانی بخشی از شرایط و مدارک مربوطه را از دست داده است. اتاق بازرگانی و صنایع ایران اقدام به ابطال کارت بازرگانی وی خواهد کرد. مورد دیگر در خصوص اشخاصی است که محکومیت کیفری مربوط به قاچاق داشته‌اند. در این حالت نیز بر اساس قوانین گمرکی ممکن است دارندۀ کارت بازرگانی به صورت موقت یا دائم از داشتن کارت بازرگانی محروم شود.

مشاوره ثبت برند

سخن پایانی

کارت بازرگانی یکی از مدارک الزامی برای انجام فعالیت واردات و صادرات است. از این رو اشخاصی که در این زمینه می‌خواهند مشغول فعالیت شوند. باید کارت بازرگانی داشته باشند. بدون داشتن یک مشاوره زبده و با تجربه قطعاً روند دریافت کارت بازرگانی برای شما بسیار دشوار خواهد بود. این مطلب را اشخاصی که چندین ماه ممکن است اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده‌اند خیلی خوب درک کنند. از این رو حتماً مشاوره کارشناسان ما را برای اخذ کارت بازرگانی یا تمدید اعتبار کارت بازرگانی در کمپانی ثبت دنیز دریافت کنید.

سوالات متداول شما

مزایای دریافت کارت بازرگانی چیست؟

از جمله مزایای اخذ کارت بازرگانی می توان به عضویت در اتاق بازرگانی، تاجر محسوب شدن، معامله و ارتباط با اشخصاص خارجی، دریافت ویزای تجاری و … اشاره کرد.

هزینه دریافت کارت بازرگانی چقدر است؟

هزینه دریافت کارت بازرگانی با اعلام اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در سامانه رسمی این مرکز، با توجه به حق صدور و تمدید کارت بازرگانی، مبلغ حق عضویت و … تعیین می شود. البته نمی توان مبلغ مشخصی برای این منظور در نظر داشت.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *