تبدیل شرکت‌ها باید با رعایت تمامی شرایط و ضوابط قانونی انجام شود، تا از لحاظ فعالیت‌های تجاری مشکلی برای آنها به وجود نیاید. قانون تجارت امتیاز تبدیل شرکت را به کسب و کارها داده تا بتوانند در صورت نیاز نحوه فعالیت شرکت خود را تغییر بدهند. برای اینکه با تمام ضوابط قانونی و مراحل انجام کار آشنا شوید، می‌توانید با مجموعه دنیز ثبت ارتباط بگیرید.

تبدیل شرکت ها

چگونگی تبدیل شرکت‌ها

تبدیل یک شرکت به شرکت دیگر به معنای تغییر سهامداران یا تغییر اسم شرکت نیست، زیرا این تغییرات در تمام طول سال به راحتی امکان‌پذیر است. بلکه به معنای تغییرات مهم در اساسنامه، تعداد شرکا و میزان سرمایه و حتی نوع فعالیت شرکت‌ها است.
زمانی که بحث تبدیل شرکت‌ها به یکدیگر مطرح می‌شود، مسئله مهم شناخت شرکت‌های سهامی و انواع مقررات وضع شده برای آنها است، تا طبق این دستورالعمل‌ها بتوان شرکت مد نظر را انتخاب کرده و روال قانونی آن را طی کرد.
گاهی اوقات شرکای یک شرکت به دلایل مختلف تصمیم می‌گیرند که روند کار شرکت را تغییر بدهند. زیرا در میانه راه متوجه می‌شوند که پتانسیل‌های لازم برای انجام برخی از فعالیت‌های بیشتر را هم دارند. به همین سبب به دنبال درخواست برای تغییر نام و نوع فعالیت شرکت هستند.
از مهمترین دلایلی که صاحبین شرکت‌ها ترجیح می‌دهند تا به جای ثبت شرکت جدید، شرکت فعلی خود را تبدیل کنند، این است که از تشکیل پرونده برای انحلال شرکت فعلی جلوگیری کرده و روال اداری تبدیل شرکت نسبت به ثبت شرکت جدید سریع‌تر طی می‌شود.

شرایط تبدیل شرکت‌های تجاری

معمولاً شرکت‌هایی می‌توانند تبدیل شوند که جواز آنها مورد تایید قرار گرفته است. اما بر اساس ماده ۲۷۸ با تصمیم شرکا و تایید همه اعضا امکان تبدیل شرکتهای تضامنی به سهامی و بالعکس وجود دارد. در ادامه به برخی از شرایط عمومی تبدیل شرکت‌های تجاری به یکدیگر می‌پردازیم:

  • تمام سرمایه شرکت در حال تبدیل باید مورد تایید و ثبت شده باشد.
  • هیچگونه منع قضایی برای شرکت وجود نداشته باشد.
  • حداقل دو سال از تاریخ ثبت شرکت گذشته باشد.
  • هیچ نوع ممنوعیت مالیاتی یا دلیل بدهی نداشته باشد.
  • تعداد شرکا باید از حداقل قانونی برای بعد از تبدیل شدن کمتر نباشد.

تبدیل شرکت ها در کرج

بررسی انواع تبدیل شرکت به یکدیگر

زمانی که قصد دارید انواع شرکت را به یکدیگر تبدیل کنید، باید در ابتدای مسیر ۴ شرط مهم را رعایت نمایید که شامل افزایش سرمایه، اصلاح و تنظیم اساسنامه، گذشتن دو سال از تاریخ ثبت شرکت و تصویب دو ترازنامه شرکت سهامی می‌شود. بعد از تأیید این شرایط می‌توانید به دنبال بررسی انواع تبدیل شرکت‌ها به یکدیگر باشید.
برای آشنایی بیشتر در ادامه به بررسی انواع تبدیل شرکت می‌پردازیم:

تبدیل شرکت تضامنی به سهامی

زمانی که قصد تبدیل شرکت تضامنی به سهامی را دارید، دو انتخاب سهامی عام و خاص برای شما به وجود می‌آید. بر اساس قانون تجارت شرکای شرکت‌های تضامنی می‌توانند با تایید رسمی از سوی تمام شرکا شرکت خود را به سهامی عام تبدیل کنند. اما لازم است تمام مقررات راجع به شرکت سهامی عام را مد نظر قرار بدهند. البته مسئله این است که با تبدیل شرکت، بدهکاری‌های شرکت را از بین نمی‌رود؛ بلکه باید شرکا بدهکاری‌های خود را بپردازند.

تبدیل شرکت حقیقی به حقوقی

تبدیل شرکت حقیقی به حقوقی به مفهوم تغییر شکل شرکت از یک شخص حقیقی به یک شخص حقوقی است. این تغییر شکل به هیچ عنوان مسئولیت اعضای تشکیل دهنده را کم نمی‌کند. بلکه تمامی بدهکاری‌های شرکت پای برجا است. البته نکته مثبت این تبدیل این است که شرکت می‌تواند سهام خود را در بورس اوراق بهادار عرضه کند و البته لازم است که حتماً افزایش سرمایه با منابع مالی داشته باشد.

تبدیل شرکت سهامی به نسبی

اگر می‌خواهید که مسئولیت شرکا به نسبت سهم آنها در سرمایه شرکت تقسیم شود، می‌توانید با تبدیل شرکت سهامی به نسبی به این هدف دست پیدا کنید. از مهمترین مزیت‌های این نوع تبدیل شرکت‌ها کاهش مسئولیت شرکا، سهولت در نقل و انتقال سهام و امکان افزایش سرمایه در شرکت است. برای اینکه این مرحله را بتوانید به درستی طی کنید باید اساسنامه شرکت را تغییر داده و حتماً یک مجمع عمومی با حضور همه اعضا برگزار شود. در نهایت باید ثبت تبدیل شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها پس از تنظیم اساسنامه صورت بگیرد.

تبدیل شرکت خاص به عام

زمانی که قصد تبدیل شرکت خاص به عام را دارید، در واقع قرار است ماهیت کلی شرکت را تغییر بدهید. به همین جهت نیاز است که تمام سهامداران با این تغییرات در مجمع عمومی موافقت کنند. البته دریافت دو سوم آرا موافق هم برای تبدیل شرکت کافی است؛ پس از آن باید اساسنامه شرکت تنظیم شود و در نهایت با ثبت آن در اداره می‌توانید کاربری آن را تغییر بدهید. از مهمترین مزیت‌های این تبدیل می‌توان به افزایش اعتبار شرکت، امکان ورود به بازار سرمایه و افزایش سرمایه به دلیل جذب اعتبارات بیشتر اشاره کرد.

بررسی موارد غیر قابل تبدیل بودن شرکت

تا اینجا متوجه شدیم که تبدیل شرکت‌ها به یکدیگر بر اساس برخی از قوانین و ضوابط مشخص شده، انجام می‌شود. اما بهتر است بدانید گاهی اوقات برخی از شرکت‌ها قابل تبدیل نیستند، در صورت داشتن این اطلاعات از پرداخت هزینه‌های اضافی و یا گیر افتادن در دام شیادان جلوگیری می‌شود. مجموعه دنیز ثبت جزء شرکت‌های تخصصی در حوزه ثبت شرکت است که می توانید در کلیه موارد از آنها مشاوره دریافت کنید.
در صورتی که شرکت‌های تجاری منحل شوند، بعد از انحلال دیگر امکان تبدیل آنها به نوع دیگری از کاربری وجود ندارد. پس قبل از انحلال شرکت بهتر است با سایر اعضا مشورت کرده و تصمیم بهتری اتخاذ کنید. همچنین شرکت‌هایی که در دوره تصفیه هستند به هیچ عنوان امکان تبدیل را ندارند، تا زمانی که مشکلات خود را برطرف کنند.
ممکن است تبدیل برخی از شرکت‌ها به یکدیگر با محدودیت‌هایی مواجه باشد که دریافت مشاوره از نیروهای متخصص دنیز ثبت کمک می‌کند تا سریع‌تر این پروسه را طی کنید.

تبدیل شرکت ها
تبدیل شرکت ها

تبدیل نوع شرکت‌ها به یکدیگر بدون پیچیدگی با دنیز ثبت

زمانی که به دلایل مختلف از جمله افزایش سرمایه، افزایش تعداد شرکا و موارد دیگر لازم است که یک شرکت به شرکت دیگری تبدیل شود، باید برای طی کردن این فرایند حقوقی پیچیده، از نیروهای متخصص و کاربلد مشاوره دریافت شود.
مجموعه دنیز ثبت یکی از مراکز متخصص و حرفه‌ای در زمینه ثبت شرکت‌ها است که خدمات خود را بدون پیچیدگی به مشتریان ارائه می‌دهد. معمولا در ابتدای مسیر اقدام به بررسی کامل شرکت مد نظر کرده و مشخص می‌کند که چه مراحلی را برای تبدیل شدن به یک شرکت دیگر باید طی کند.
در واقع دریافت مشاوره تخصصی از کارشناسان دنیز ثبت موجب می‌شود تا پروسه تبدیل شرکت‌ها به یکدیگر در سریع‌ترین شکل ممکن انجام شود. البته تمام خدماتی که توسط مجموعه دنیز ثبت ارائه می‌گردد، از بهترین قیمت‌های موجود برخوردار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *