[vc_row][vc_column][vc_column_text]

همهٔ افراد هنگامی که شرکت خود را به ثبت می‌‌رسانند می‌توانند یک سری تغییرات بر روی آن انجام دهند. ثبت تغییرات شرکت می‌تواند شامل مواردی مانند تغییر در اساسنامه، تغییر نام شرکت، تغییر در میزان سهام، تغییر آدرس و مکان شرکت، تغییر سمت اعضای هیئت مدیره یا تغییر شرکا و تغییر بازرسین شرکت باشد. به منظور تغییر در هرکدام از موارد ذکر شده باید به صورت قانونی اقدام کنید. چنانچه از نحوهٔ تغییرات شرکت و حالات مختلف آن اطلاعی ندارید می‌توانید تا انتهای مقاله ار مجموعه ثبت دنیز را مطالعه بفرمایید.

مشاوره ثبت برند

اقدامات ثبت تغییرات شرکت

برای ثبت تغییرات شرکت ابتدا باید یک صورت جلسهٔ کاملاً رسمی که همهٔ شرکا آن را پذیرفته و امضاء کرده‌اند را به مراکز ثبتی ارائه دهید. برای این کار شما باید بنا به نوع تغییراتی که می‌خواهید انجام دهید به برگزاری جلساتی بپردازید. سه نوع صورت جلسه به نام مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق‌العاده و مجمع هیئت مدیره وجود دارد که شما باید با توجه به نیاز و اهداف خود یکی از صورت جلسه‌ها را انتخاب کنید.

پس از اینکه صورت جلسهٔ تغییرات شرکت را به ادارهٔ ثبتی ارسال کردید، توسط مسئولین مربوطه بررسی و در صورت صحت صورت جلسه و تأیید شدن آن، آگهی تغییراتی برای شرکت شما صادر و به درخواست شما رسیدگی می‌شود.

  •  ثبت تغییرات شرکت با صورت جلسه مجمع عمومی عادی

توجه داشته باشید که برای ثبت تغییرات شرکت، مجمع عمومی عادی نسبت به مجامع عمومی دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار است و در سال فقط یک بار تشکیل می‌شود. مجمع عمومی عادی برای ثبت تغییرات شرکت به این منظور تشکیل می‌شود که تصمیمات کلی مدیران به اطلاع شرکا و امضاء آنان برسد همچنین در این مجمع سهامداران شرکت نظرات خود را در رابطه با تغییرات شرکت بیان می‌کنند.

در مجمع عمومی عادی می‌توان برخی از تغییرات شرکت که به آنها اشاره می‌کنیم را لحاظ نمود. یکی از مهم‌ترین تغییرات شرکت در مجمع عمومی عادی انتخاب هیئت مدیره است. یکی دیگر از تغییرات شرکت این است که میزان سود و زیان سالیانهٔ شرکت از طریق هیئت مدیره به مجمع عمومی اطلاع داده شود. تعیین کردن روزنامهٔ کثیرالانتشار که در آن تمام اطلاعیه‌ها و آگهی‌ها باید لحاظ شود.

طبق اساسنامهٔ تغییرات شرکت در این مجمع باید انتخاب بازرس نیز انجام شود، وظیفهٔ بازرسان نظارت بر امور هیئت مدیره و انتقال اطلاعات به صاحبان سهام است. از دیگر تغییرات شرکت که می‌توان در مجمع عمومی عادی به تصویب رساند تقسیم منافع به طور مساوی و قبول یا رد پیشنهادهای ارائه شده توسط هیئت مدیره، سهامداران و بازرسان است.

  •  ثبت تغییرات شرکت با صورت جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده

به طور کلی شرکت‌هایی که قصد دارند تغییرات اساسی مانند تغییر آدرس شرکت، موضوع فعالیت شرکت و اسم شرکت را ایجاد کنند باید از صورت جلسهٔ مجمع عمومی فوق‌العاده برای ثبت تغییرات شرکت استفاده کنند. برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده باید سهام دارانی که بیش از نصف سهام شرکت را دارند و دارای حق رأی هستند در جلسهٔ ثبت تغییرات شرکت حضور داشته باشند. زمانی که دو سوم افراد حاضر در صورت جلسه نظر یکسانی داشته باشند با تغییرات شرکت موافقت خواهد شد.

در مجمع عمومی فوق العاده عنوان تغییرات شرکت به شرح زیر است.

  • تغییر شرکا و اضافه شدن شریک جدید
  •  انحلال شرکت
  • ایجاد سهام ممتاز
  • افزایش یا کاهش سهام شرکت
  •  انتخاب مدیر برای شرکت و تعیین بازرسان
  •  تنظیم اساسنامه (موضوع شرکت، نام شرکت، آدرس شرکت) یا تغییر در مفاد اساسنامه (تغییر نام و آدرس شرکت)
  • موافقت با صدور اوراق قرضه
  • ثبت تغییرات شرکت با مجمع هیئت مدیره

همانطور که می‌دانید اعضای هیئت مدیرهٔ شرکت در واقع سهام داران شرکت هستند. اعضای هیئت مدیره به انتخاب خود می‌توانند رئیس یا نائب رئیس هیئت مدیره را انتخاب کنند و انتخاب هیئت مدیره به مدت دو سال انجام می‌شود. اعضای هیئت مدیره می‌توانند طی جلساتی که برگزار می‌کنند در تغییرات شرکت همکاری کنند. در صورت جلسهٔ هیئت مدیره اهدافی که برای تغییرات شرکت لحاظ می‌شود شامل موارد زیر است:

  •  انتخاب مدیران شرکت
  • تصمیم گیری دربارهٔ معاملاتی که شرکت انجام داده است و ارائه به هیئت مدیرهٔ شرکت
  • بررسی درآمد و بدهکاری شرکت به مدت هر شش ماه یکبار و ارائه به بازرسان شرکت

مراحل ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت

 

مراحل ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت
مراحل ثبت صورت جلسه تغییرات شرکت

 

برای ثبت صورت جلسهٔ تغییرات شرکت ابتدا باید به سایت ثبت صورت جلسه به نشانی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده و فرم مربوط به ثبت تغییرات شرکت را پر کنید. اگر قصد دارید ثبت تغییرات شرکت را به صورت آنلاین و از طریق سایت انجام دهید باید طبق مراحل زیر پیش بروید.

  1. ابتدا باید تمام اطلاعات شرکت مانند شمارهٔ ثبت، شناسهٔ ملی شرکت و نوع شرکت را وارد کنید.
  2. در مرحلهٔ دوم باید نوع صورت جلسه (مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق‌العاده یا مجمع هیئت مدیره)، مشخصات شخصی متقاضی ثبت صورت جلسه، تاریخ برگزاری جلسه و تعیین وکیل را وارد کرده و گزینهٔ «پذیرش موقت» را انتخاب کنید. پس از تکمیل این مرحله یک کد ۱۹رقمی به شما نشان داده می‌شود.
  3. باید نوع تصمیم جلسه را انتخاب کرده و بر روی گزینهٔ «افزودن تصمیم جلسه» کلیک کنید.
  4.  اگر قصد تغییر نام شرکت را دارید باید حداکثر پنج نام را به ترتیب اولویتی که دارند در کادری که می‌بینید وارد کنید.
  5. در مرحلهٔ پنجم باید اطلاعاتی مانند اسامی و سمت افرادی که در صورت جلسه حضور داشتند، شماره ملی متقاضی ثبت صورت جلسه، اطلاعات شخصی و اگر شخص حقوقی باشد باید شمارهٔ ثبت، نام شخص و شناسهٔ ملی وارد شود.
  6. در اینجا از شما خواسته می‌شود سمت افراد حاضر در صورت جلسه را وارد کنید.
  7.  باید ارتباط افرادی که در صورت جلسه حضور داشتند را تعیین کنید. از جمله سهامدار بودن یا نمایندهٔ سهامدار بودن.
  8.  باید مدارک مربوط به نوع صورت جلسه و تصمیمات اتخاذ شده را در قسمتی که مشخص شده بارگزاری کنید.
  9. متن صورت جلسه را آماده و گزینهٔ «پذیرش نهایی» را انتخاب کنید.
  10. در آخرین مرحله از ثبت صورت جلسه متقاضی باید نسخهٔ اصلی صورت جلسه و ضمائم آن را ظرف سه روز به آدرس مشخص شده ارسال کند.

مدارک لازم جهت ثبت تغییرات شرکت

  • کپی و اصل مدارک شناسایی شرکای جدید
  •  لیست تمام شرکا و میزان سهام آنها
  •  اصل مدارک شناسایی کارمندانی که از شرکت خارج شده‌اند (این افراد باید برای امضاء در دفتر ثبت تغییرات شرکت حضور پیدا کنند)
    کپی روزنامهٔ آخرین تغییرات شرکت و تغییرات هیئت مدیره
  •  اسامی شرکا و میزان سهام هرکدام
  • کپی اساسنامه
  •  در صورت تصمیم به انحلال شرکت حضور مدیر و تمامی شرکا نیز الزامی است.

هزینه ثبت تغییرات شرکت

هزینهٔ ثبت تغییرات شرکت به عوامل مختلفی از جمله تعداد صورت جلسات و حجم متن آگهی که باید در روزنامه چاپ شود بستگی دارد. به طور کلی هزینهٔ تنظیم صورت جلسه تا ثبت آگهی تغییرات شرکت معمولاً حدود ۳۵۰ الی ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

تغییر آدرس شرکت

برای تغییر دادن آدرس شرکت باید یک صورت جلسهٔ مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل داد که هزینهٔ آن حدود ۴۵۰ هزار تومان است. همچنین هزینهٔ ثبت صورت جلسه در روزنامهٔ رسمی حدود ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود که جمعاً هزینهٔ تغییر دادن آدرس شرکت حدود ۶۰۰ هزار تومان می‌شود.

تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت

 

تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت
تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت

 

همانطور که اشاره کردیم یکی از تغییرات شرکت تغییر اعضای هیئت مدیره است. برای تغییر اعضای هیئت مدیره ابتدا باید یک صورت جلسهٔ مجمع فوق‌العاده تشکیل شود و با توجه به اینکه چه افرادی از شرکت خارج می‌شوند صورت جلسهٔ تغییرات شرکت تنظیم می‌شود. اگر افرادی که از شرکت خارج می‌شوند عضو سهامداران باشند سهام خود را به بقیهٔ اعضای هیئت مدیره واگذار می‌کنند و افراد جدیدی که وارد شرکت می‌شوند جایگزین آنها می‌شوند.

بعد از این صورت جلسه و برای تکمیل تغییرات شرکت باید جلسهٔ دیگری تشکیل شود تا کارمندان قدیمی و جدید شرکت به صورت موقت عضو هیئت مدیره شوند. سپس مجدداً باید یک جلسهٔ مجمع هیئت مدیره تشکیل شود تا مدیران شرکت انتخاب و سمت هرکدام مشخص شود. همچنین دارندگان حق امضاء و روزنامه‌ای که باید در آن آگهی ثبت شود برای ثبت تغییرات شرکت مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

برای تغییر اعضای هیئت مدیره و ثبت تغییرات شرکت سه صورت جلسه تشکیل می‌شود پس هزینهٔ هر صورت جلسه ۴۵۰ هزار تومان است که جمعاً ۱.۳۵٠.٠٠٠ هزار تومان هزینهٔ سه صورت جلسه خواهد بود. همچنین هزینهٔ درج تغییرات شرکت در آگهی ۱۵۰ هزار تومان است که هزینهٔ هر سه صورت جلسه نیز باید به صورت جداگانه در هزینهٔ تغییرات شرکت نظر گرفته شود.

تمدید مدیران و بازرسان شرکت

برای ثبت این نوع از تغییرات شرکت باید بدون توجه به نوع شرکت سالیانه یک صورت جلسهٔ مجمع عمومی عادی تشکیل داد که هزینهٔ این صورت جلسه با درج آگهی در روزنامهٔ رسمی جمعاً ۶۰۰ هزار تومان است.

تغییر نام شرکت

تغییر نام شرکت نیز یکی از تغییرات شرکت به شمار می‌‌رود. برای تغییر نام شرکت ابتدا باید صورت جلسهٔ مجمع عمومی با حضور تمام کارکنان شرکت تشکیل شده و صورت جلسه به امضای افراد حاضر برسد. سپس باید مدارک لازم را به منظور ثبت تغییرات شرکت به ادارهٔ ثبت شرکت‌ها ارائه دهید. توجه داشته باشید که برای تغییر نام شرکت باید نام تضامنی، نسبی و مسئولیت محدود شرکت ارائه شود. همچنین مسئولین شرکت‌های تضامنی باید نام یکی از اعضای شرکت را در کنار عنوان شرکت بیان شود.

تغییر حوزه فعالیت شرکت

هر شرکت بنا به اهداف خاصی طراحی و بر پا شده است اما در صورت تمایل می‌توان با مشورت و صلاحدید اعضای شرکت یک سری تغییرات شرکت را اعمال کرد و زمینهٔ فعالیت شرکت را تغییر داد. برای این کار نیز مانند بقیهٔ مراحل ثبت تغییرات شرکت باید ابتدا صورت جلسهٔ مجمع عمومی تشکیل شود. تمام اعضای شرکت در آن حضور داشته باشند و نسبت به حوزۀ فعالیت جدید اظهار نظر کنند. اگر تمام اعضای شرکت نظری یکسان داشته باشند باید طی صورت جلسه‌ای دیگر سهام تمامی سهامداران مشخص شود و به امضای اعضا برسد. در آخر به ادارهٔ ثبت تغییرات شرکت ارائه شود.

تغییر سهام و سرمایه شرکت

تغییر دادن سهام و سرمایهٔ شرکت نیز یکی دیگر از تغییرات شرکت است که باید با هیئت رئیسه در این باره صورت جلسه برگزار کرد. در این صورت جلسه برای تغییرات شرکت افزایش یا کاهش سهام شرکت تعیین و بررسی می‌شود. اگر تصمیم به افزایش سهام منطقی باشد باید گزارشی مالی از آغاز سال به هیئت مدیره ارائه شود سپس بازرسان شرکت گزارش مالی ارائه شده را بررسی کرده و نتیجه را به هیئت مدیره انتقال می‌دهند.

اگر شرکتی که قصد ثبت تغییرات شرکت را دارد شرکت سهامی خاص باشد باید پس از توافق هیئت رئیسه، آگهی ثبت در روزنامهٔ کثیرالانتشار منتشر شود، طبق این آگهی سهام جدید شرکت فروخته خواهد شد. اما اگر شرکت سهامی عام باشد، آگهی ثبت باید در روزنامهٔ معتبر منتشر شود. سپس از سهامداران خواسته شود تا در مدت زمانی مشخص برای دریافت گواهینامهٔ حق خرید سهام اقدام کنند.

تغییر تابعیت شرکت

تغییر تابعیت شرکت در زیر مجموعهٔ تغییرات شرکت قرار دارد. همانطور که می‌دانید شرکت‌ها یک شخصیت حقوقی به شمار می‌روند بنابراین نیاز به تابعیت مشخصی دارند. به منظور تغییر تابعیت شرکت باید تمام شرکا حضور داشته باشند و به یک نتیجهٔ واحد برسند. توجه داشته باشید که تغییر تابعیت برای شرکت‌های سهامی ممکن نیست و فقط شرکت‌های مسئولیت محدود می‌توانند از این فرصت برای تغییرات شرکت استفاده کنند.

تغییرات شرکت تعاونی

 

تغییرات شرکت تعاونی
تغییرات شرکت تعاونی

 

مطابق با بخشنامهٔ مربوط به ثبت تغییرات شرکت برای ایجاد تغییرات در نهاد پولی و اعتباری از جمله صندوق‌های قرض الحسنه، صرافی‌ها، مؤسسات و تعاونی‌های اعتباری نیاز به دریافت مجوز از بانک مرکزی الزامی است. علاوه‌بر این سازمان‌های دارای مجوز دولتی باید از همان سازمان‌های دولتی مجوز تغییرات شرکت را دریافت کنند.
سپس مدارک شرکت و صورت جلسه باید به ادارهٔ ثبت شرکت‌ها ارسال شود تا درمورد تغییرات شرکت تصمیم گیری شود. در روند صورت جلسهٔ تغییرات شرکت مسئلهٔ مهمی که وجود دارد این است که برای تغییر هرکدام از موضوعات فعالیت شرکت باید از ارگان‌های دولتی مربوط به همان موضوع مجوز دریافت کنید.

مشاوره ثبت برند

سخن آخر

اگر تغییرات شرکت با فکر و برنامه ریزی درست همراه باشد می‌تواند باعث پیشرفت و ارتقای شرکت شود. اما تمام تغییراتی که انجام می‌شود باید طبق مقررات و قوانین مربوط به ثبت تغییرات شرکت صورت پذیرد. برخی از شرکت‌هایی که اهداف بزرگی در سر دارند برای محقق شدن آنها و کسب مراتب بالاتری در عرصهٔ کار اقدام به تغییرات شرکت می‌کنند. در صورتی که بسیاری از شرکت‌ها همواره فکر می‌کنند که هیچ لزومی به تغییرات شرکت نیست و همین عامل ممکن است زمینهٔ یک شکست بزرگ در آینده را فراهم کند.

سوالات متداول شما

مدت زمان ثبت تغییرات شرکت چقدر است؟

در صورتی که تمامی مدارک شما جهت ثبت تغییرات شرکت، کامل و آماده باشد، ظرف 15 روز کاری، ثبت تغییرات انجام می شود.

هزینه ثبت تغییرات شرکت در سال 1402 چقدر است؟

هزینه ثبت تغییرات شرکت به عواملی همچون نوع تغییرات و تعداد صورتجلسه ها، بستگی دارد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ثبت دنیز در تماس باشید: 09122654726

[/vc_column_text][vc_column_text]شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، علاوه بر تماس تلفنی، از طریق فرم زیر سوالات خود را مطرح کرده یا اینکه اطلاعات تماس خود را قرار دهید تا کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *