قوانین ثبت اختراع

قوانین ثبت اختراع

برای ثبت اختراع در ایران قوانین ثبت اختراع وجود دارد. این قوانین نه تنها در ایران بلکه در تمام کشور‌های دنیا نیز برای مالکیت معنوی ایجاد شده‌اند. ثبت اختراع به موجب قانون باید در اداره مالکیت صنعتی به ثبت برسد. بعد از ثبت به موجب قانون باید نسبت به اختراع ثبت شده گواهی‌نامه یا تصدیق اختراع صادر شود. زمانی که تصدیق نامه اختراع صادر می‌شود. یعنی بر اساس قوانین ثبت اختراع روند ثبت طی شده است. در این قانون چگونگی ثبت اختراع، ویژگی اختراع، اداره ثبت کننده اختراع و نیز قوانین و مقررات حمایت از اختراع به طور کامل شرح داده شده است. تمامی حقوق مربوط به اختراع متعلق به مخترع است و می‌تواند حتی مورد واگذاری نیز قرار بگیرد. با مجموعۀ تخصصی ثبت دنیز همراه بوده و مقالۀ مربوط به قوانین ثبت اختراع را از دست ندهید.

تعریف قوانین ثبت اختراع

در ماده 26 قانون ثبت اختراعات چنین مقرر شده است. هر نوع اکتشاف و اختراع جدید باید در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت برسد. در غیر این صورت و بر اساس شرایط و قوانین ثبت اختراع و مدت اختراع، مخترع می‌تواند از حق انحصاری خود استفاده کند. بنابراین تنها از طریق ثبت اختراع می‌توانید از حمایت قانونی بهره‌مند شوید و حق انحصاری استفاده از آن را داشته باشید. اما اگر اختراع به ثبت نرسد یا قبل از اینکه به ثبت برسد افشاء شود. به موجب همین قانون استفاده از اختراع برای اشخاص دیگر آزاد خواهد شد. اما استفاده از اختراعی که بر اساس قوانین ایران به ثبت رسیده باشد ممنوع است.

قوانین ثبت اختراع

مراحل قانونی ثبت اختراع 

بر اساس قوانین ثبت اختراع مراحل مربوط به ثبت باید بر اساس قوانین شکلی پیش رود. یعنی همه مراحل باید به ترتیب انجام شود و نمی‌توان بدون انجام یک مرحله وارد مرحله بعدی شد. از این رو مرحله اول بعد از اینکه اثری برای اختراع ایجاد شد. کارتابل در سامانه اداره مالکیت صنعتی برای ثبت اختراع الزاماً باید تشکیل شود. در این اداره ابتدا باید به نام مخترع کارتابل ایجاد کنید. برای ایجاد کارتابل مخترع باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و گواهی امضاء را برای ثبت اختراع را بگیرد. در قوانین ثبت اختراع تمامی مراحل ثبت اختراع در اداره مالکیت صنعتی به صورت اینترنتی تعریف شده است. بنابراین مخترع باید نسبت به تمامی مراحل ثبت اختراع به سامانه مالکیت صنعتی مراجعه کند.

بعد از ایجاد کارتابل در سامانه مالکیت صنعتی قدم بعدی تنظیم اظهار‌نامه ثبت اختراع است. اظهارنامه اختراع، الکترونیکی تنظیم و ارسال می‌شود. مطابق قانون باید ابتدا اطلاعات کامل مخترع و سپس اطلاعات و مستندات اختراع در این اظهار نامه قرار گیرند. سپس باید هزینه مربوط به اظهار‌نامه اختراع پرداخت شود تا اختراع در اداره ثبت مالکیت صنعتی به ثبت برسد. با پرداخت هزینه اظهارنامه و ثبت نهایی آن اظهارنامه در کارتابل کارشناسان اداره مالکیت صنعتی قرار می‌گیرد و کارشناسان نسبت به ثبت یا عدم ثبت، اظهار‌نامه ثبت اختراع را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در صورت ثبت باید مخترع از اختراع خود دفاعیه‌ای انجام دهد. بعد از تأییدیه‌های نهایی اختراع به نام مخترع به ثبت می‌رسد و نسبت به آن تصدیق قانونی ثبت اختراع صادر می‌شود. البته قبل از صدور تصدیق مخترع باید روزنامه رسمی مربوط به اختراع را نیز انتشار دهد. این روزنامه نیز در سامانه روزنامه رسمی کشور به چاپ می‌رسد. بنابراین کلیه مراحل بر اساس قوانین ثبت اختراع برای تمامی اختراعات به همین صورت انجام خواهد شد.

قوانین ثبت ختراع

تفسیر قوانین ثبت اختراع

مواردی که در ادامۀ ان مطلب از وبلاگ ثبت دنیز می‌خوانید تفسیر 19 ماده از قانون ثبت اختراع است. این قانون که در سال 1396 تصویب شده است. مشتمل بر 19 ماده در خصوص قوانین ثبت اختراع هست.

ماده 1: این ماده از قانون به توصیف اختراع می پردازد و اختراع را فرآیند یا فرآورده خاص تلقی می‌کند. که باید در یک حرفه یا رشته یا صنعت، اختراع کاربرد داشته باشد. بنابراین اختراعی که این دو ویژگی را نداشته عملاً اختراع محسوب نخواهد شد.

ماده 2: این ماده از قوانین ثبت اختراع، به واقع اختراعی را قابل ثبت می‌داند که جدید و کاربردی است. یعنی اثر ایجاد شده مخترع در صنعت مربوطه نباید پیش از این ساخته شود. علاوه بر این برای متخصصان صنعت مربوطه نیز نباید امر بدیهی محسوب شود. در این قانون صنعت واژه عام است و شامل کلیه صنایع مختلف می‌شود.

ثبت قانونی اختراع

ماده 3: گواهی نامه ثبت اختراع سندی است که اداره مالکیت صنعتی برای اختراع صادر می‌کند و دارنده اختراع از کلیه حقوق قانونی اختراع برا اساس قوانین ثبت اختراع بهره‌مند می‌گردد.

ماده 4: این ماده از قوانین ثبت اختراع برخی موارد را از حمایت قانون ثبت اختراع خارج می‌داند.
1. هر نوع فعالیت ذهنی و اجتماعی یا روش‌های انجام فعالیت تجاری
2. هر نوع آثار هنری، فرمول‌ها و روش‌های ریاضی، اکتشافات و یا نظریات علمی
3. کلیه روش‌های درمانی انواع بیماری‌ها اعم از انسانی و یا حیوانی
4. موارد مربوط به ژنتیک اعم از اجزاء و منابع، کلیه فرایند بیولوژیکی برای تولید
5. هر آنچه که پیش از این در صنایع مختلف پیش بینی شده باشد اختراع نیست.
6. مطابق بند و ماده 4 از سری قوانین ثبت اختراع هر اختراعی که خلاف موازین قانونی و شرعی است نیز قابل ثبت نخواهد بود.

ماده 5: این ماده از قانون دارای 5 بند است که کلیه حقوق مربوط به مخترع و چگونگی اطلاعات مخترع در تصدیق نامه را مورد بررسی قرار می‌دهد. در بند‌های این ماده از سری قوانین ثبت اختراع چنان بیان شده که کلیه حقوق ناشی از این قانون برای مخترع است و در صورت اشتراکی بودن اختراع، حقوق ناشی از ثبت اختراع نیز مشترک خواهد بود. همچنین حق تقدم برای ثبت اختراع نیز در این ماده از قانون عنوان شده است. حق ثبت اختراع به ارث می‌رسد. نام مخترع در گواهی اختراع قید می‌شود مگر اینکه مخترع درخواست کتبی در خصوص عدم ثبت اختراع را بدهد.

قوانین ثبت اختراع

ماده 6: در ماده 6 چگونگی تنظیم اظهارنامه اختراع عنوان شده است بنابراین باید اظهارنامه اختراع فارسی، دارای تاریخ، در آن خواسته، توصیف ادعا، و خلاصۀ توصیف اختراع در آن عنوان شود.

ماده 7_8_9_10: این مواد از قوانین ثبت اختراع در خصوص اظهارنامه اختراع شرح داده شده است. در ماده 7 استرداد ثبت اختراع را پیش از رسیدگی ممکن می‌داند. در ماده 8 نیز دسته بندی اختراع توضیح داده شده است. اظهارنامه قبل از بررسی قابل هر نوع ویرایشی است. استفاده از حق تقدم بر اساس کنوانسیون پاریس قابل پذیرش است. در ماده 9 کلیه موارد مربوط به حق تقدم نیز توضیح داده شد. در ماده 1دنیز نیز همانند ماده 9 چگونگی ثبت اظهارنامه ثبت اختراع برای قوانین ثبت اختراع به موجب کنوانسیون پاریس توضیح داده شده است در این سری موارد و بند‌های مربوطه می‌توان از اظهارنامه ثبت اختراع در ایران به عنوان حق اولویت استفاده کرد.

ماده 11_ 12_ 13_ : ماده 11 تاریخ تقاضا همان تاریخ دریافت اظهارنامه تلقی شده است و همچنین شرایط مربوط به ثبت اظهارنامه نیز بیان شده است. در ماده 12 نیز چنین عنوان شده که اگر در اظهار نامه از نقشه‌هایی ذکر شود باید نقشه‌ها نیز ارائه شود. ماده 13 نیز در خصوص رد و یا قبول ثبت اختراع بر اساس قوانین ثبت اختراع بررسی می‌کند. به طور کلی اگر در خصوص اختراع ایراداتی عنوان شود از تاریخ تقاضا به مدت 3دنیز روز باید ایرادات گرفته شده رفع گردد. در غیر این صورت اظهارنامه به طور کلی قابل ثبت نخواهد بود.

ماده 14: در این ماده موارد بعد از ثبت اختراع عنوان شده است. چنانچه اختراع ثبت شود باید روزنامه آن پرداخت شود، تصدیق ثبت اختراع صادر گردد، رونوشت تصدیق بایگانی گردد، بعد از ثبت اختراع مخترع تا حدودی که اطلاعات ثبت اختراع دچار مغایرت نباشد می‌تواند درخواست ایجاد تغییراتی را در اختراع خواستار شد.

قوانین ثبت اختراع

ماده 15: در قوانین ثبت اختراع یکی از موارد مهم حقوق ناشی از اختراع است که تعیین شده است. در ماده 15 این قانون حقوق مخترع عبارت است از:

1. بهره برداری از اختراع ثبت شده تنها برای مالک اختراع است و اشخاص غیر از مالک با اجازه مالک می‌توانند از اختراع ثبت شده بهره‌برداری کنند.
2. مخترع می‌تواند بر اساس قوانین ثبت اختراع از حمایت قانونی اختراع ر خصوص اشخاصی که از حق اختراع ثبت شده استفاده بدون اجاره کرده‌اند شکایت کند.
3. حقوق ناشی ار تصدیق اختراع عبارت است از: بهره‌برداری از کالاهایی که با موافقت مخترع در ایران استفاده می‌شوند. استفاده از وسایل اختراع که به موجب استفاده از هوایی و زمینی یا دریایی به طور موقت یا تصادفی وارد شود.
4. بهره‌برداری به دلیلی اهداف آزمایشی
5. اشخاصی که قبل از ثبت اختراع یا در زمان حق تقدم بدون سوء نیت از اختراع استفاده کرده‌اند.
6. حق استفاده قبلی از اختراع تنها برای اشخاصی که همراه بخشی از اختراع استفاده می‌شد و یا مقدمات استفاده از آن فراهم می‌شد. قابل انتقال و واگذاری می‌باشد.

ماده 16: اعتبار قانونی ثبت اختراع را بیست سال دانسته و مخترع موظف است هر سال نسبت به پرداخت هزینه ثبت سالانه طی شش ماه حداکثر از تاریخ اتمام اعتبار اقدام نماید عدم اقدام به موقع موجب استراد اظهارنامه می‌باشد.

ماده 17_ 18: در ماده 17 شرایط استفاده دولت از اختراع شرح داده شده است. در ماده 18 نیز هر ذینفع را مجاز به ابطال گواهی نامه ثبت اختراع دانسته است.
ماده 19: مالک اختراع می‌تواند از اختراع ثبت شده استفاده نماید مشروط به آینکه سازمان ثبت املاک و اسناد طی یک هفته موضوع را به دستگاه ذی ربط منعکس نماید و دستگاه اجرایی طی حداکثر دو ماه پروانه بهره‌برداری از اختراع را صادر کند.

قوانین ثبت اختراع

چرا ثبت اختراع در ثبت دنیز

همانطور که در متن فوق از وبلاگ ثبت دنیز ملاحظه کردید، نحوه ثبت اختراع بیان شد. در بیشتر موارد لازم است زمان کافی بگذارید و تمام موارد گفته شده جهت ثبت اختراع را بررسی نمایید. ثبت اختراع را می‌توانید به کمک وکیل مجرب و حرفه‌ای در ثبت دنیز انجام دهید. از این رو بدون نگرانی و معطلی برای ثبت اختراع در کرج اقدام نمایید. کافیست از راه ارتباط با ما با کارشناسان ثبت دنیز دربارۀ اهداف خود مانند ثبت شرکت در کرج مشورت نمایید. آن‌ها مراحل را به صورت دقیق برای شما شرح خواهند داد.

سخن پایانی

قوانین ثبت اختراع قوانین پیچیده‌ای نیستند اما اشخاص اصولاً به دلیل عدم اطلاع از این قوانین نمی‌توانند درست روند کار را پیش ببرند. مجموعۀ ثبت دنیز با وکلا و کارشناسان کار کشته کلیه روند ثبت اختراع را بر اساس مقررات این قانون پیش خواهد برد. مشاوره مربوط به قواین ثبت اختراع در مجموعۀ حقوقی دنیز رایگان است.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *