راهنمای کامل ثبت اختراع

ثبت اختراع

اختراع به هر ایده یا فکری گفته می‌شود که قابلیت تولید داشته و ساخته شود. مهمترین وجه یک اختراع ایجاد قابلیت فنی آن است. ثبت اختراع حمایت مالکیت معنوی از اثری است که توسط یک مخترع ساخته شده است. اما خیلی از افراد از نحوه ثبت اختراع بی اطلاع هستند یا ممکن است بعد از افشاء اختراع تصمیم به ثبت آن بگیرند. بر اساس قانون ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی و ثبت علائم تجاری، اختراع باید پیش از افشاء به ثبت برسد. در این قانون مزایای زیادی برای مخترع در نظر گرفته شده تا از اثر ثبت شده به طور قانونی حمایت شود. اما مسئله اصلی برای خیلی از افراد این است چگونه می‌توان اختراع را ثبت کرد.

شما از دو طریق می‌توانید اقدام به ثبت اختراع کنید. راه اول که راحت‌ترین راه است مراجعه به یکی از مؤسسات ثبتی است. یکی از بهترین موسسات حقوقی در جهت ارائه خدمات ثبت اختراع موسسه حقوقی ثبت دنیز است. این مؤسسه در طی سال‌ها فعالیت یکی از موفق‌ترین مؤسسات در زمینه خدمات ثبتی مخصوصاً ثبت انواع اختراعات است. همچنین مشاوره رایگان ثبت اختراع را می‌توانید از کارشناسان ثبتی دنیز دریافت کنید. اما راه دوم ثبت اختراع توسط خود مخترع است که در این صورت باید به صورت کامل راهنمای کامل ثبت اختراع را در این مقاله دنبال کنید.

سامانه ثبت اختراع و مالکیت صنعتی

بعد از تصویب قوانین ثبت اختراع ، مرجع ثبت در این قانون، اداره مالکیت صنعتی معرفی شد. جالب است بدانید این اداره تنها اداره ثبت اختراعات در ایران است. محل اصلی این سازمان استان تهران است. اما مخترعین از سراسر ایران می‌توانند با مراجعه به سامانه مالکیت صنعتی اقدام به ثبت اختراع خود کنند. این سامانه در جهت سهولت دسترسی افراد برای ارسال تقاضای ثبت اختراع طراحی شده است. مخترعین باید در ابتدا در این سامانه کارتابلی را به نام خود ایجاد کنند تا بتوانند اظهار نامه ثبت اختراع تنظیم کنند.

راهنمای کامل مراحل قانونی ثبت اختراع

بعد از تنظیم اختراع و تأیید نتیجۀ مورد نظر باید مدارک و مستندات خود جهت ثبت اختراع را فراهیم کنید. در مراحل قانونی ثبت اختراع و در مرحله اول ثبت اختراع، باید کارتابل به نام مخترع ایجاد شود. برای ایجاد کارتابل به یک شماره موبایل، به نام مخترع به همراه گواهی امضاء شده به کارشناس مؤسسه ثبت دنیز ارائه دهید. تا بعد از ایجاد کارتابل اظهار‌نامه الکترونیکی ثبت اختراع تنظیم شود. در اظهار‌نامه ثبت اختراع اطلاعات کامل مخترع و تصاویری از اختراع به همراه نقشه‌های ترسیم شده و نیز ادعا‌نامه و توصیف نامه‌ای که توسط مخترع نوشته شده است وارد می‌شود. بعد از تکمیل کلیه اطلاعات باید هزینه اظهار‌نامه پرداخت شود. با پرداخت هزینه، اظهار‌نامه الکترونیکی در نوبت بررسی کارشناس قرار می‌گیرد.

نوبت دهی در این سامانه به ترتیب اولویت ثبت اظها‌رنامه است. بنابراین باید مدام کارتابل چک شود تا مشخص شود به بررسی کارشناس اداره عائم تجاری رسیده است یا خیر؟ بعد از بررسی کارشناس و تأیید رئیس اداره مالکیت ابلاغیه نتیجۀ رسیدگی در کارتابل قرار می‌گیرد. نتیجۀ بررسی کارشناسان یا مبنی بر تأیید ثبت است یا مبنی بر رد درخواست ثبت اختراع است یا اینکه ممکن است به استناد دلایل عنوان شده مورد نقص قرار بگیرد. در صورت تأیید روند ثبت ادامه خواهد یافت و در صورت نقص نیز باید ایرادات مطروحه طی سی روز رفع شوند.

بعد از تأیید ثبت، حداکثر ظرف مدت سی روز باید اقدامات لازم جهت ثبت انجام شود و هزینه روزنامه رسمی ثبت اختراع پرداخت شود. بعد از پرداخت حق ثبت و هزینه انتشار روزنامه ثبت اختراع، اصل مدارک جهت دفاع از اختراع توسط مخترع به اداره ارائه می‌شود. با طی این مرحله تصدیق ثبت اختراع که از اختراع به مدت 20 سال حمایت می‌کند به نام مخترع صادر می‌شود.

هزینه کل ثبت اختراع

برای ثبت اختراع در ایران هزینه دقیق و مشخصی از سوی اداره مالکیت صنعتی وجود ندارد. زیرا بخشی از هزینۀ ثبت اختراع که برای ارسال اظهارنامه الکترونیکی و حق ثبت پرداخت می‌شود. بر اساس اظهارنامه تنظیم شده مشخص می‌گردد. اما هزینۀ دیگری که برای ثبت اختراع وجود دارد، هزینه روزنامه رسمی ثبت اختراع قوه قضاییه است. نرخ روزنامه قوه قضاییه بر اساس حجم مطالب چاپ شده تعیین می‌شود. از این رو هزینه کل ثبت اختراع را باید از کارشناسانی که در این حوزه فعالیت دارند بپرسید. زیرا هزینه‌ها متغییر است و هر ساله نیز افزایش می‌یابد. اما قطعاً هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید بسیار ارزشمند است. به این دلیل که با ثبت اختراع به عنوان یک مخترع شناخته می‌شوید که از مزایای زیاد آن می‌توانید استفاده کنید.

مزایای ثبت اختراع

اصلی‌ترین هدف اختراع راحت کردن زندگی بشر است. از این رو مخترعان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های هر کشوری محسوب می‌شوند. همین موضوع موجب شده است تا مزایای زیادی را برای مخترعان در نظر بگیرند تا ترغیب به ثبت اختراع خود در ایران شوند. برخی از این مزایا را در ادامۀ این مطلب از وبلاگ ثبت دنیز برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

  1.  بعد از دریافت تصدیق نامه اختراع شما به عنوان یک مخترع می‌توانید در هر یک از شرکت‌های تجاری به عنوان هیئت مدیره جذب شوید و از امتیاز ثبت اختراع برای ثبت شرکت دانش بنیان استفاده کنید.
  2.  بعد از ثبت داخلی اختراع می‌توانید برای ثبت بین المللی آن نیز اقدام کنید که همین موضوع می‌تواند به کسانی که می‌خواهند اقدام به مهاجرت کنند کمک کند.
  3.  کسانی که مشمول خدمت سربازی هستند با گواهی نامه ثبت اختراع می‌توانند از معافیت یا خدمت در محل زندگی و خدمت در پژوهشکده‌های علمی برخوردار شوند.
  4. با ارائه تصدیق نامه اختراع و ثبت آن در بنیاد علمی نخبگان از امتیاز‌های این سازمان نیز استفاده کنید.
  5.  یکی از اصلی‌ترین مزیت ثبت اختراع حمایت قانونی از آن به مدت 20 سال است. یعنی طی 20 سال هیچ کس در ایران نمی‌توانند بدون اجازه مخترع از اختراع آن تولید کند و در صورت بروز چنین مسئله‌ای برخورد‌های شدید قضایی انجام خواهد گرفت.
  6. بعد از ثبت اختراع مخترع به عنوان مالک اختراع حق هر گونه واگذاری اعم از واگذاری انتفاعی یا واگذاری مالکیت اختراع می‌تواند بهره‌مند شود.
  7.  اگر اختراع در زمینه‌های صنعتی کاربرد داشته باشد بدون شک سرمایه گذاران زیادی را جذب خواهید کرد.
  8. همچنین می‌توانید در سمینار‌ها یا مسابقات بین المکللی نیز شرکت کنید.
  9.  از مزیت دیگر ثبت اختراع دریافت وام و یا جمع آوری منابع مالی است.
  10.  گروه‌های پزشکی در صورت داشتن اختراع از گذراندن طرح معاف می‌شوند.

جستجوی ثبت اختراع در مرکز مالکیت معنوی

از شرایط اصلی قانون ثبت اختراعات، نبود سابقه ثبتی در خصوص اختراع درخواست شده برای ثبت است. یعنی اولین مرحله بررسی کارشناسان اداره مالکیت صنعتی جستجوی مشابه یا عین اختراع در لیست اختراعات ثبت شده است. بنابراین سازمان مالکیت صنعتی برای جلوگیری از درخواست‌های غیر واقع برای ثبت اختراع سیستم جستجو در مالکیت صنعتی را برای اختراعات به ثبت رسیده فعال کرده است. تا از درخواست‌هایی که به رد منتهی می‌شوند تا حد زیادی جلوگیری نماید. یعنی شما می‌توانید قبل از اقدام برای ثبت اختراع استعلام ثبت یا عدم ثبت اختراع را دریافت کنید. از این رو بعد از ورود به صفحه اصلی اداره مالکیت صنعتی در قسمت میز خدمات می‌توانید به بانک اطلاعات ثبت اختراعات ورود پیدا کنید.

در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود می‌توانید اطلاعات محدود از اختراع را وارد نمایید. رمز تعریف شده در صفحۀ بانک جستجو در مالکیت صنعتی را نیز وارد کرده و بعد از کلیک بر روی کلید جستجو نتیجۀ مشابه یا عین اختراع را می‌توانید مشاهده و بررسی کنید. همچنین اگر ثبت اختراع خود را از مجموعه‌های ثبتی خواستار شدید بعد از دریافت تصدیق می‌توانید از روشی که گفته شد استعلام اختراعی که به ثبت رسانده‌اید را نیز بگیرید.

مدارک مربوطه جهت ثبت اختراع

مخترعین برای ثبت اختراع خود در اداره مالکیت صنعتی لازم است مدارک و مستندات زیر را ارائه دهند

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مخترع
  • گواهی امضاء در دفتر خانه اسناد رسمی از مخترع
  •  ارائه تمامی نقشه‌های مربوط به اختراع
  •  تحویل تصاویر از ابعاد مختلف اختراع ساخته شده
  •  ارائه یک شماره همراه به نام خود مخترع
  •  تنظیم ادعا نامه و توصیف نامه توسط خود مخترع

در صورت رد درخواست ثبت اختراع چه باید کرد؟

شاید برای شما هم این سؤال پیش بیاید یا شاید هم اکنون با این مسئله برخورد کرده باشید. دلایل ثبت اختراع می‌تواند موارد متعددی باشد. اعم از اینکه خود اختراع ممکن است چندان تغییرات فنی نداشته و کارایی برای بشر ندارد یا اینکه ممکن است اختراع با موارد قانونی مانند مغایرت با نظم عمومی جامعه رد شود. اما بیشتر اختراعات به دلیل اینکه اختراع قبلاً توسط شخص دیگری به ثبت رسیده است رد می‌شوند. از این رو بسیار حائز اهمیت است قبل از اینکه اختراع را افشاء کنید. آن را به ثبت برسانید. در هر صورت در خصوص بروز چنین مسئله‌ای جای اعتراض وجود دارد و می‌توانید به ابلاغیه رد اعتراض کنید در این صورت باید به کمیسیون رفته و نسبت به بررسی‌های انجام شده و ایرادات مطروحه مجدداً رسیدگی شود.

سخن پایانی

تیم حقوقی دنیز در نظر دارد برای مخترعین جوان یا مخترعینی که قصد ثبت اختراع خود در مرکز مالکیت فکری را دارند. مشاوره رایگان توسط تیم وکلاء و مشاوران حرفه ای ارائه دهد. ثبت اختراع یک پروسه کاملاً تخصصی است. که هر گونه کوتاهی در هر مرحله از آن ممکن است زحمات شما را برای ثبت کردن اختراع از بین ببرد. اگر می‌خواهید از تمامی مزایای بعد از ثبت استفاده کنید حتماً باید تصدیق یا گواهی نامه ثبت اختراع را دریافت کرده باشید. چنانچه قصد ثبت اختراع بین المللی را نیز دارید باید در مرحله اول اختراع شما در ایران به ثبت برسد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *