انواع ثبت اختراع در ایران و بین الملل

ثبت اختراع

انواع ثبت اختراع در ایران با قوانین خاص ثبت می‌شوkد. اختراع زمانی می‌تواند ثبت بین المللی شود که اول در ایران به ثبت برسد. برای ثبت انواع اختراع در ایران باید شرایط قانونی احراز شود. پس اگر اختراعی دارید که می‌خواهید در ایران ثبت کنید یا ثبت بین المللی آن را انجام دهید باید از شرایط قانونی اختراع مطلع گردید. روزانه در سامانه مالکیت صنعتی درخواست ثبت صد‌ها اختراع داده می‌شود.

اما تنها برخی از آنها مورد قبول برای ثبت قرار می‌گیرند. ضوابط ثبت انواع اختراع در ایران و بین الملل موضوع مقاله پیش رو است. این مطلب از مجموعه ثبت دنیز را تا انتها دنبال کنید تا کاملاً با نحوه ثبت اختراع در ایران و ثبت بین المللی آن آشنایی پیدا کنید. مجموعۀ ثبتی دنیز وکیل شما برای انواع ثبت اختراع در ایران و بین الملل است. از حمایت‌های ما برای روند ثبت اختراع حتماً استفاده کنید. گواهی نامه ثبت اختراع خود را از ما بخواهید.

ثبت اختراع

شرایط ثبت انواع اختراع در ایران و بین الملل

اولین شرایط هر اختراع، چه برای ثبت در داخل ایران و چه برای ثبت بین الملل، جدید و نو بودن است. یعنی محصول یا وسیلۀ ساخته شده توسط یک مخترع تنها زمانی اختراع محسوب می‌شود که در صنعت مربوطه وجود نداشته و توسط متخصصان آن صنعت نیز امر ساده‌‌ای محسوب نشود. بسیاری از قوانین مربوط به ثبت اختراع بر گرفته شده از قوانین بین المللی ثبت اختراع است. بنابراین اگر درخواست ثبت اختراع بر اساس قوانین ثبت در ایران پذیرفته نشود، نمی‌توانید درخواست بین المللی آن را  بدهید. همچنین اختراع باید جنبۀ کاربردی در صنعت مرتبط را داشته باشد. در انواع ثبت اختراع کلیه شرایط قطعاً مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

قواعد ثبت اختراع در ایران و بین الملل

ثبت اختراع در ایران باید در اداره مالکیت صنعتی صورت گیرد و انواع ثبت اختراع بین المللی نیز در سازمان (wipo) انجام می‌شود. هر کدام از این سازمان‌ها برای ثبت اختراع قوانین خاص خود را دارند. اما لزوم ثبت اختراع بین المللی ثبت اختراع در داخل ایران است. قواعد ایران برای ثبت اختراع دارای چهارچوب و مقررات خاصی است که در قانون ثبت اختراعات کلیۀ این قوانین تعریف شده است. در قوانین ایران ابتدا باید درخواست ثبت برای اختراع در سامانه اداره مالکیت صنعتی ثبت شود. سپس کارشناسان این حوزۀ به بررسی اختراع مطابق با قوانین ثبت اختراع یران خواهند پرداخت. چنانچه کلیۀ جهات اختراع مشخص شود و درخواست بدون نقص باشد. ثبت اختراع در ایران پذیرفته خواهد شد.

 

ثبت اختراع

قواعد ثبت اختراع در ایران موارد متعددی را شامل می‌شود. مانند اینکه اختراع باید جنبۀ کاربردی داشته باشد. به تغییرات فنی محصول بپردازد و حتماً باید خروجی اختراع ساخت یک وسیله‌ باشد. در قانون ایران ایده یا روش جدید در انجام یک شغل به عنوان اختراع قابلیت ثبت را ندارد. مگر اینکه ساخت اختراع برای مخترع هزینۀ بالایی را به دنبال داشته و از این رو مخترع می‌تواند به نقشه‌های ترسیم شده و دقیق درخواست ثبت اختراع را در ایران انجام دهد. در قانون ایران ثبت هر اختراع دارای حداکثر 20 سال اعتبار انحصاری دارد. منظور از اعتبار انحصاری در قوانین ایران یعنی اینکه کسی جز مخترع نمی‌تواند از اختراع ثبت شده استفاده و بهره‌برداری نماید. اما خود مخترع می‌تواند حق بهره‌برداری از اختراع یا تولید آن را به اشخاص دیگر واگذار کند.

گاهی اوقات ممکن است به دلایلی درخواست اختراع مورد نقض قرار بگیرد.

در این حالت مخترع یا وکیل او باید طی 30 روز نواقص اظهار‌نامه را رفع کنند. در غیر این صورت درخواست ثبت کم لن یکن می‌شود و برای ثبت مجدد باید اظهارنامه جدیدی تنظیم شود. همچنین برای انواع ثبت اختراع در ایران و بین الملل حداکثر تا قبل از رسیدگی کارشناس اظهارنامه ثبت قابل استرداد است. اما انوع ثبت اختراع در حوزه بین الملل کمی متفاوت تر از قوانین ایران است. ثبت اختراع بین المللی نیز در ایران انجام می‌شود. اما بر اساس قوانین داخلی کشور مقصد، اختراع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سازمان جهانی مالکیت معنوی در کنوانسیون پاریس برای حمایت از حقوق ناشی از مالکیت معنوی برای کشور‌های عضوء این سازمان ثبت اختراع را در سایر کشور‌‌ها بدون اینکه نیازی به مراجعۀ حضوری به کشور‌های مورد نظر باشد امکان ثبت را به وجود آورده‌اند. توجه داشته باشید که بررسی اختراع باید بر اساس قوانین کشور مقصد انجام شود. در سامانه (wipo) اظهارنامه الکترونیکی ثبت اختراع حتماً باید به زبان لاتین باشد و هزینه‌‌های مربوط به آن بر اساس فرانک سوئیس پرداخت می‌شود.

مراحل انواع ثبت اختراع در ایران و بین الملل

مراحل ثبت اختراع در ایران و بین الملل در سامانه مالکیت صنعتی انجام می‌شود. برای انواع ثبت اختراع که به دو بخش داخلی و بین المللی تقسیم می‌شود. مراحل خاصی وجود دارد. در ادامۀ این مطلب از وبلاگ ثبت دنیز ابتدا انواع ثبت اختراع در ایران و بین الملل را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

ثبت اختراع

مراحل انواع ثبت اختراع در ایران

تنها راه برای انواع ثبت اختراع در ایران تنظیم اظهارنامۀ الکترونیکی در سامانۀ مالکیت صنعتی است. برای اینکه بتوانید از خدمات مربوط به این سامانه استفاده کنید. لازم است کارتابل خود را داشته باشید. ایجاد کارتابل سامانۀ مالکیت معنوی نیاز به دریافت گواهی امضاء از دفاتر ثبت اسناد رسمی دارد. با مدارک شناسایی و شماره تماس به نام مخترع و گواهی امضاء وی کارتابل در سامانه مالکیت صنعی ایجاد خواهد شد. در مرحلۀ بعد می‌توانید به قسمت میز خدمات این سامانه به گزینۀ اظهارنامۀ الکترونیکی ثبت اختراع ورود پیدا کنید.

اظهارنامۀ انواع ثبت اختراع باید بر اساس اطلاعات مخترع، نقشه‌های مربوط به اختراع، تصاویری از زوایای مختلف اختراع، ادعا نامه و توصیف نامه اختراع تکمیل گردد. بعد از تکمیل اظهارنامه هزینۀ مربوط به آن را در درگاه آنلاین پرداخت کنید. بعد از پرداخت هزینه، اظهارنامه در کارتابل انتظار برای رسیدگی کارشناس قرار می‌گیرد. اصولاً نوبت رسیدگی هر اظهارنامه بین محدوده زمانی 35 الی 45 روزه انجام می‌شود. کارشناسان اداره مالکیت معنوی و کارشناس فنی اختراع بعد از بررسی اختراع ابلاغیه رد یا تایید یا نقص اختراع را صادر می‌کنند. که کلیه مراحل را می‌توانید به صورت آنلاین در کارتابل خود مشاهده کنید.

در صورت رد، اثر خلق شده اختراع نبوده که دلایل و ایرادات در این زمینه نیز ابلاغ می‌شود و ثبت اختراع کم لن یکن خواهد بود. در شرایط نقص، طی 30 روز زمان دارید ایرادات گرفته شده را رفع کنید و مجدد اظهارنامه را جهت رسیدگی ارسال کنید. در وضعیت تأیید نیز اختراع قابل ثبت است که پس از پرداخت هزینه‌های ثبتی و انتشار روزنامه رسمی اختراع تصدیق یا همان گواهی نامه انواع ثبت اختراع صادر خواهد شد.

ثبت اختراع

مراحل انواع ثبت اختراع بین الملل

سازمان جهانی مالکیت معنوی یا همان (wipo) برای سهولت در ثبت انواع اختراع در کنوانسیون پاریس عهدنامه بین المللی را در این خصوص تصویب کرده، که به امضاء اکثر کشور‌های دنیا رسیده است. در این عهدنامه کشور‌های عضو موافقت خود را جهت ثبت اختراع سایر کشور‌ها پذیرفته‌اند. بدین معنی که نیاز نیست برای ثبت اختراع بین المللی به کشور دیگری برای ثبت مراجعه کنید. در ایران نیز انواع ثبت اختراع بین المللی در سامانه مالکیت صنعتی انجام می‌شود. در میز خدمات سامانه مالکیت صنعتی ثبت بین المللی اختراع نیز وجود دارد. اما لزوم ثبت اختراع بین المللی ثبت اولیه آن در ایران است.

اظهارنامه بین المللی اختراع، به زبان انگلیسی است و تکمیل آن نیز به همین زبان است. کشور‌هایی را که می‌خواهید اختراع در آنها به ثبت برسد را نیز باید انتخاب نمایید. هزینۀ اظهارنامه را نیز باید به فرانک سوئیس پرداخت کنید که بدین منظور نیازمند یک حساب ارزی هستید. بررسی ثبت اختراع بین المللی در هر کشوری باید بر اساس قوانین ثبتی همان کشور انجام شود. که در نهایت در صورت تایید انواع ثبت اختراع در کشور‌های مورد نظر ثبت اختراع جهانی یا بین المللی انجام می‌شود.

ثبت اختراع

مدارک مربوطه جهت انواع ثبت اختراع

علاوه بر ثبت داخلی، برای ثبت بین المللی نیز اختراع ارائه مدارک زیر الزامی است.

  • شماره موبایل

همان طور که گفته شد لازم است برای انجام درخواست در سامانه مالکیت صنعتی کارتابل ایجاد شود. برای ارسال رمز حتماً باید مخترع یک شماره موبایل به نام خود ارائه دهد.

  • مدارک هویتی

مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی مخترع است.

  • گواهی امضاء

این گواهی حتماً باید از دفاتر اسناد رسمی دریافت شود.

  • ادعا نامه

ادعا نامه باید در برگه A4 تنظیم شود. در آن مخترع ادعای خود را برای ایجاد اثر اختراع شرح می‌دهد. توجه داشته باشید ادعا‌نامه باید حتماً کوتاه و جامع باشد.

  • توصیف نامه

این قسمت نیز باید توسط مخترع شرح داده شود. تنظیم توصیف نامه اختراع بسیار مهم است و باید حتماً در آن کاربرد‌های فنی اختراع را توضیح دهید. توصیف نامه نیز باید در برگه A4 ارائه شود.

  • تصاویر اختراع

از نمونه ساخته شده اختراع از چند زوایای مختلف عکس بگیرید به صورتی که کاملاً اجزای مشخص باشد.

  • نقشه ها

نقشه یا طرح‌هایی که در خصوص اختراع تهیه کرده‌اید را نیز باید ارائه دهید.

  • فیش واریزی اختراع

منظور همان هزینه اظهارنامه اختراع است که پس از تنظیم اظهارنامه در قسمت پرداخت هزینه اظهارنامه پرداخت می‌کنید.

ثبت اختراع در ایران و بین المل در ثبت دنیز

اگر تصمیم خود را برای انواع ثبت اختراع گرفته‌اید. حتماً به کمک کارشناسان مجرب در این حوزه نیاز دارید، مجموعۀ حقوقی ثبت دنیز یکی از برترین شرکت‌های ثبتی در ایران است. این مجموعه با همکاری وکلاء و کارشناسان، انواع ثبت اختراع داخلی و بین المللی را در کمترین زمان برای شما انجام می‌دهد. مجموعۀ ثبت دنیز مفتخر است برای حمایت از تمامی مخترعین عزیز کشور مشاوره رایگان ثبت اختراع را ارائه دهد. با ثبت اختراع در ایران و ثبت جهانی آن از بسیاری از مزایای این حوزه بهره ببرید. هزینۀ انواع ثبت اختراع را نیز می‌توانید به صورت آنلاین از ما بپرسید. وکلاء ثبتی دنیز با حداقل حق الوکاله روند ثبت اختراع داخلی و بین المللی را به طور کامل برای حمایت از مخترعین انجام می‌دهند.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *