تعرفه و هزینه ثبت برند سال 1400

هزینه ثبت برند

یکی از دغدغه‌های اصلی برای متقاضیان ثبت علائم تجاری عدم اطلاع از تعرفه و هزینه ثبت برند سال 1400 است. اطلاع از هزینه‌های دقیق و تعرفه‌های دولتی در این زمینه همیشه بحث برانگیز بوده است. چرا که هزینه ثبت برند هیچ گاه هزینۀ ثابتی نبوده است. بلکه بر اساس بررسی هر درخواست، هزینه‌ها متفاوت خواهد بود.

نکتۀ دیگر در خصوص هزینه ثبت برند 1400 مشابه نبودن درخواست‌هاست. مثلاً شخصی که قصد ثبت برند در 8 طبقه از محصولات را دارد نسبت به کسی که می‌خواهد برند خود را تنها در چند طبقه و چند کالای محدود به ثبت برساند باید هزینۀ بیشتری را پرداخت کند. نکتۀ دیگر مرحله بندی پرداخت‌ها است. هزینه ثبت برند یکجا پرداخت نمی‌شود بلکه پرداختی‌ها مرحله به مرحله پرداخت انجام می‌شود.

برای اطلاع از تعرفه و هزینه ثبت برند سال 1400 این مطلب که توسط تیم حقوقی مجتمع ثبت دنیز تهیه شده است را دنبال کنید. اگر برای اطلاع از هزینۀ دقیق ثبت برند عجله دارید، کارشناسان ما در دنیز با توجه به خدماتی که مورد نیاز شماست، هزینۀ صفر تا صد ثبت برند را بر اساس تعرفه و هزینه ثبت برند سال 1400 دولتی اعلام خواهند کرد. علاوه بر این می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و مشاوره رایگان ثبت برند را نیز دریافت کنید.

هزینه ثبت برند در سال 1400

هر برندی که مورد تقاضا برای ثبت قرار می‌گیرد. چهار مرحله پرداخت وجه به حساب اداره مالکیت صنعتی و روزنامه رسمی کشور بابت ثبت برند را در پیش دارد. اولین مرحله پرداختی برای ثبت برند بابت اظهارنامه الکترونیکی برند است. بعد از تکمیل فرم اظهارنامه الکترونیکی تا زمانی که پرداختی انجام نشود درخواست شما ثبت نهایی نخواهد شد. در خصوص هزینۀ مربوط به اظهارنامه توضیحات بیشتر را در ادامه خواهیم گفت. مرحله بعدی پرداخت هزینه ثبت برند مربوط به تأیید آگهی است. درصورتی که درخواست ثبت برند مورد پذیرش قرار گیرد باید آگهی مربوطه در روزنامه رسمی کشور انتشار یابد.

پرداختی بعدی بعد از اتمام اعتبار 30 روزه روزنامه اول است و برای صدور شماره ثبت برند، هزینۀ حق ثبت پرداخت خواهد شد. در آخر نیز باید هزینۀ مربوط به روزنامه نوبت دوم که در آن اطلاعیه ثبت برند به نام مالک برند آگهی می‌شود پرداخت گردد. در هر مرحله بدون انجام واریزی نمی‌توانید به مرحله بعدی وارد شوید و در صورت عدم پرداخت تا اتمام مهلت قانونی درخواست ثبت برند لغو خواهد شد. در ادامه توضیحات بیشتری را در خصوص نحوه محاسبۀ این هزینه‌ها به شما همراهان گرانقدر توضیح خواهیم داد.

هزینه اظهارنامه ثبت علامت تجاری

متقاضیان ثبت علائم تجاری بعد از عضویت در سامانۀ مالکیت صنعتی باید فرم اظهارنامه الکترونیکی ثبت برند را تکمیل کنند. برای اینکه این اظهارنامه در کارتابل کارشناسی قرار گیرد متقاضی موظف است هزینۀ کارشناسی را قبل از ثبت نهایی در درگاه سامانۀ مالکیت صنعتی پرداخت کند. هزینه ثبت برند در سال 1400 برای اشخاص حقوقی دو برابر اشخاص حقیقی است. متقاضیان حقیقی برای ثبت یک محصول حداقل هزینه‌ای که باید پرداخت کنند 24 هزار تومن است. در صورتی که تعداد طبقات و محصولات ثبت برند بیشتر باشد. هزینۀ کارشناسی نیز افزایش خواهد یافت این مبلغ برای اشخاص حقوقی برای ثبت یک محصول 48 هزار تومن محاسبه می‌شود. هزینۀ مربوطه در هر طبقه اضافی برای اشخاص حقوقی دو برابر اشخاص حقیقی محاسبه خواهد شد.

هزینه روزنامه‌ های ثبت برند

ثبت برند دارای دو روزنامه است. روزنامه نوبت اول و روزنامه نوبت دوم، هزینۀ مربوط به روزنامه نوبت اول با تایید کارشناسی ثبت برند و صدور آگهی آن ظرف 30 روز از تاریخ ابلاغ باید پرداخت شود. هزینه ثبت برند برای روزنامه نوبت اول در سال 1400 بر اساس تعرفه اعلام شده از سوی قوه قضاییه از حداقل 238 هزار تومن شروع می‌شود.

بنابراین هزینه روزنامه برند هم همانند اظهارنامه برای درخواست‌های گوناگون ثبت برند متفاوت است. با توجه به اینکه علامت تجاری مربوطه سیاه و سفید یا رنگی باشد و یا تعداد طبقات برند زیاد یا کم باشد، این هزینه محاسبه می‌شود. هزینه آگهی باید در سامانه روزنامه رسمی کشور پرداخت شود و حداکثر ظرف روز 30 از تاریخ ابلاغ زمان برای انتشار این آگهی دارید.

روزنامه رسمی نوبت دوم بعد از پرداخت هزینۀ حق ثبت انتشار خواهد یافت. هزینه ثبت برند در این روزنامه نیز، همانند روزنامه نوبت اول از حداقل 238 هزار تومن شروع می‌شود. محاسبه نرخ روزنامه نوبت دوم نیز همانند روزنامه نوبت اول انجام می‌شود. چنانچه روند ثبت برند را به وکیل دادگستری سپرده باشید. مبلغ 200 هزار تومن نیز باید حق تمبر جهت تشکیل پرونده و امور اجرایی کار، توسط وکیل نیز پرداخت گردد. همچنین اگر تقاضای ثبت برند بین المللی را دارید. مطابق نرخ رسمی باید هزینه ثبت را بر اساس معادل ارزی پرداخت کنید.

هزینه حق ثبت برند

با تأیید ثبت برند و انتشار روزنامه نوبت اول برای اطلاعیه عمومی تا 30 روز مهلت اعتراض به ثبت برند وجود دارد. تا اشخاصی که معترض ثبت برند هستند طی این مدت درخواست اعتراض را به اداره مالکیت صنعتی اعلام نمایند. با گذشت مهلت 30 روزه اعتراض و عدم ثبت هیچ گونه اعتراضی، مبنی بر ثبت برند، می‌توانید هزینه ثبت برند را که همان حق ثبت برند است. در سامانۀ اداره مالکیت صنعتی پرداخت کنید. مبلغ پرداختی حق ثبت نیز بر اساس تعداد طبقات برند محاسبه می‌شود.

همچنین در این مرحله تعرفه ثبت برند 1400 برای اشخاص حقوقی دو برابر اشخاص حقیقی است. حداقل هزینه حق ثبت برای یک طبقه 120 هزار تومن در تعرفه و هزینه ثبت برند سال 1400 برای اشخاص حقیقی در نظر گرفته شده است. همچنین اضافه طبقات برند برای اشخاص حقوقی دو برابر اشخاص حقیقی است. هزینه برای هر طبقه اضافی برای اشخاص حقیقی معادل 10 هزار تومن و برای اشخاص حقوقی معادل 20 هزار تومن تعیین شده است.

هزینه تمدید اعتبار برند 1400

هزینه‌هایی که پیش از این اعلام شد جهت تصدیق ده ساله برند بود. بنابراین بعد از صدور تصدیق، برند به مدت ده سال دارای اعتبار قانونی است. از این جهت اگر بعد از ده سال نیز بخواهید مالک برند باشید باید هزینه تمدید اعتبار برند را پرداخت کنید. اشخاصی که در سال 1390 گواهی تصدیق برند آنها صادر شده است باید بر اساس هزینه ثبت برند در سال 1400 تمدید اعتبار برند خود را انجام دهند.

توجه کنید اولاً باید در مهلت قانونی تمدید اعتبار ثبت برند را انجام دهید. ثانیاً معادل هزینه حق ثبت برای اشخاص حقیقی یا حقوقی مبلغ قابل پرداخت را در سامانه مالکیت صنعتی پرداخت نمایید. تاخیر در مهلت قانونی تمدید اعتبار ثبت برند جریمه مربوط به تأخیر تمدید دوره را به دنبال دارد.

سؤالات متداول در خصوص تعرفه و هزینه ثبت برند سال 1400

در ادامۀ ابن مطلب از بلاگ ثبت دنیز، به برخی سؤالات متداول شما عزیزان پاسخ خواهیم داد.

هزینه ثبت ده ساله برند چقدر است؟

همان طور که در این مقاله عنوان شد حق ثبت برند در سال 1400 برای اشخاص حقیقی جهت ثبت برند در یک طبقه 120 تومن و برای اشخاص حقوقی 240 تومن تعیین شده است که بر اساس اضافه طبقات هزینه حق ثبت بالا تر خواهد رفت.

آیا بعد از ثبت برند هزینه پرداخت شده قابل استرداد است؟

در صورتی که خود شما روند ثبت را انجام می‌دهید تا جایی که پرداختی‌ها در سامانه انجام شده است. نمی‌توانید مبالغ پرداخت شده را استرداد کنید. اما اگر برای ثبت برند با موسسه یا شرکت ثبتی همانند موسسه دنیز قرارداد همکاری داشته باشید باید بر اساس قرارداد همکاری عمل شود. که در مجموعۀ ثبت دنیز هزینه‌های پرداخت شده دولتی کسر می‌شود و مابقی مبلغ عودت خواهد شد.

چرا تعرفه‌ های ثبت برند در موسسات مختلف متفاوت است؟

همان طور که در این مطلب اشاره شد هزینه‌های پرداختی دولتی کاملاً مشخص است. اگر موسسه ثبتی هزینۀ کمتری را اعلام می‌کند قطعاً این هزینه، هزینه ثبت برند به طور کامل نیست و قطعاً در صورت همکاری در حین انجام پرونده مابقی هزینه از شما اخذ خواهد شد. اما اگر هزینه ثبت برند مبلغ خیلی بالایی هم باشد. قطعاً بخش اعظمی از هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید به علت دست مزد بالای شرکت ثبتی است. شما می‌توانید با پرداخت هزینه معقولانه با همکاری با یک موسسه خوب، هزینه ثبت برند خود را مدیریت کنید.

تفاوت هزینه در ثبت لوگو و برند چقدر است؟

هزینه ثبت برند و لوگو تنها در چاپ روزنامه تاثیر گذار است. بنابراین اگر لوگوی رنگی داشته باشید. مبلغ روزنامه شما بیشتر خواهد شد. نکته دیگر در خصوص درخواست ثبت برند و لوگو است. اگر می‌خواهید هم برند و هم لوگو خود را ثبت کنید در صورتی که در یک درخواست اظهارنامه، تقاضای ثبت بدهید. هزینۀ اظهارنامه و حق ثبت کمتری پرداخت خواهید کرد.

آیا بین هزینه ثبت برند فارسی و لاتین تفاوت وجود دارد؟

تفاوتی در هزینه ثبت برند لاتین یا فارسی وجود ندارد. تنها تفاوت ما بین ثبت برند فارسی و لاتین لزوم ارائه کارت بازرگانی یا کارت عضویت در اتاق بازرگانی برای ثبت برند‌های لاتین یا غیر فارسی است.

مدت زمان ثبت برند چقدر است؟

مدت زمان ثبت برند بستگی به تکمیل بودن تقاضای شما برای ثبت دارد. اگر ثبت برند توسط خود متقاضی صورت گیرد احتمال رد یا نقص پرونده بسیار بالا می‌رود. دلیل این امر هم عدم آشنایی افراد با سامانۀ مالکیت صنعتی است و عدم اطلاع از قوانین شکلی در این سازمان است. جهت روند سریع ثبت برند، چند نکته را باید رعایت کنید.

نکته اول استعلام قبل از ثبت برند است که بهتر است توسط کارشناسان ثبتی انجام شود. نکته دوم همکاری با موسسه ثبتی معتبر جهت تشکیل پرونده ثبت برند است و نکته آخر خیلی مؤثر باشد تقاضای حداقل چند اظهارنامه ثبت برند است تا در صورت رد یک اظهارنامه امکان تایید اظهارنامه دیگر وجود داشته باشد. البته این موضوع ممکن است کمی هزینه ثبت برند شما را افزایش دهد.

بررسی نهایی

هزینه دیگری که در مجموعه دنیز دریافت می‌شود مبلغ حق الوکاله است که تلاش کرده‌ایم حداقل‌ترین مبلغ را جهت ارائه بهترین خدمات ثبتی دریافت کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *