استعلام ثبت برند و جستجوی علائم تجاری ثبت شده

استعلام ثبت برند و جستجو علائم تجاری ثبت شده از جمله موارد مهمی است که باید پیش از ثبت هر برندی انجام شود. یکی از مهمترین مواردی که به موجب آن علائم تجاری رد می‌شوند. تکراری بودن اسم آن است. تکراری بودن یعنی علامت تجاری درخواست شده عین یا مشابه علائم تجاری دیگری است. موارد متعددی در تکراری بودن برند یا لوگو نقش دارند. مثل مرتبط بودن طبقه کالا با کلای برند دیگری یا مشابه بودن بین دو برند در حدی که مشتری نتواند تفاوت ما بین را تشخیص دهد یا مشتری را به اشتباه بندازد. اصولاً درخواست چنین علائم تجاری قطع به یقین با ابلاغ رد همراه است.

از آنجایی که ثبت اظهارنامه الکترونیکی با هزینه همراه است. تا حدود زیادی می‌تواند از درخواست‌های تکراری ثبت برند جلوگیری کند. در سامانه مالکیت صنعتی این امکان ایجاد شده تا متقاضیان یا سایر اشخاص به صورت آنلاین بتوانند استعلام ثبت برند و جستجوی علائم تجاری ثبت شده را انجام دهند. برای استعلام ثبت برند و جستجوی علائم تجاری ثبت شده چند روش وجود دارد. در ادامه روش‌های مربوط به استعلام ثبت برند را به طور کامل شرح می‌دهیم. اما می‌توانید برای استعلام برند راه ساده‌تری را نیز انتخاب کنید و آن هم تماس با کارشناسان مجموعۀ ثبت دنیز است.

استعلام ثبت برند

استعلام نام برند قبل از ثبت

همان طور که در مقدمه اشاره شد استعلام ثبت برند باید قبل از تنظیم اظهارنامه انجام شود. در خیلی از موارد اشخاص به دلیل عدم آشنایی با سامانه استعلام ثبت برند اظهارنامه خود را ارسال می‌کنند و بعد از یک تا یک ماه و نیم با ایراداتی که کارشناس گرفته است متوجه می‌شوند که برند قبلاً ثبت شده است. در حالی که هزینه و وقت خود را هدر داده‌اند. با استعلام ثبت برند و جستجو علائم تجاری ثبت شده می‌توانستند از بروز چنین اشکالاتی پیشگیری کنند. هر برندی که در اداره مالکیت صنعتی به ثبت می‌رسد و نسبت به آن آگهی ده ساله منتشر می‌شود، در بانک اطلاعات ثبت برند قابل جستجو است.

حتی اگر قصد ثبت برند را ندارید اما می‌خواهید در حال حاضر از علامت تجاریی استفاده کنید باید استعلام ثبت برند را دریافت کنید. زیرا استفاده از برند‎‌هایی که مالک دارند به لحاظ قانونی پیگرد قضایی دارد و مالک برند می‌تواند بابت سوء استفاده از برند ثبت شده از شما شکایت کند. یکی دیگر از دلایلی که اداره مالکیت صنعتی، سامانه جستجوی علائم تجاری ثبت شده را تعریف کرده است؛ پیشگیری از درخواست‌های تکراری است. اداره مالکیت صنعتی تنها اداره ثبت علائم تجاری در ایران است که در استان تهران مستقر بوده و متقاضیان ثبت علائم تجاری از تمام ایران درخواست خود را باید در این سامانه ارسال کنند. به همین دلیل نوبت رسیدگی ثبت برند طولانی است. همین موضوع گویای اهمیت استعلام ثبت برند است.

استعلام ثبت برند

نحوه استعلام ثبت برند و جستجوی علائم تجاری ثبت شده

دو راه برای استعلام ثبت برند وجود دارد. راه اول خود سامانۀ مالکیت صنعتی است که مرجع صالح ثبت است. راه دوم سامانه روزنامه رسمی قوه قضاییه است که آگهی ثبت در این روزنامه انتشار خواهد یافت. شما از هر دو سامانه نیز می‌توانید برای استعلام اقدام کنید. قبل از اینکه استعلام ثبت برند را توضیح دهیم چند نکته لازم است بدانید. نکته اول در خصوص نحوۀ استعلام است. علاوه بر اسم انتخابی باید اسم‌های مشابه را نیز استعلام کنید. بعد از استعلام به طبقات برند توجه داشته باشید. زیرا اگر برند در طبقه غیر مرتبط ثبت شده باشد. ممانعتی برای ثبت برند ایجاد نمی‌کند. با رعایت این دو نکته از هر کدام از روش‌های زیر می‌توانید استعلام ثبت برند را دریافت کنید.

  • استعلام ثبت برند از مالکیت صنعتی

اگر برند لاتین است با نگارش لاتین و با نگارش فارسی استعلام بگیرید. برای ورود به سامانۀ مالکیت صنعتی بهتر است از مرورگر کروم استفاده کنید. بعد از ورود به سامانه در سربرگ‌های بالای سایت به قسمت میز خدمات وارد شوید و سپس در قسمت برند وارد پنل جستجو در بانک اطلاعات علائم تجاری شوید. در این مرحله جدولی برای شما باز می‌شود که در آن یک سری اطلاعات از شما خواسته شده است. مانند اسم علامت، طبقات آن یا نام مالک علامت، تنها کافی است اسم برند انتخابی را وارد کنید و اگر با طبقات برند آشنایی دارید طبقۀ مورد نظر را هم وارد نمایید. در پایین صفحه رمز متغییر را وارد کنید و بر روی گزینۀ جستجو کلیک کنید.

نتایجی که نمایان می‌شود ممکن است مبنی بر ثبت برند باشد یا اینکه اگر هیچ نتیجه‌ای یافت نشد دو حالت وجود دارد. یا برند انتخابی شما بر اساس قوانین کلی ثبت برند قابلیت ثبت را ندارد که هیچ نتیجه‌ای نمایش داده نشده یا قطعاً برند ثبت نشده است. پیشنهاد ما به شما این است استعلام ثبت برند را به یک کارشناس با تجربه واگذار کنید که با قوانین ثبتی علامت تجاری، اسم انتخابی را ارزیابی کند و همچنین از طریق جستجوی علائم تجاری در بانک اطلاعات مالکیت صنعتی اسم برند را استعلام کند. در مجموعۀ ثبت دنیز به صورت کاملاً رایگان توسط کارشناسان با تجربه استعلام ثبت برند انجام می‌شود.

  • استعلام ثبت برند از سایت قوه قضاییه

راه دوم استعلام ثبت برند از سایت قوه قضاییه است. هر برندی که ثبت می‌شود چه در مرحله تأیید و چه بعد از روند ثبت باید در روزنامه رسمی انتشار یابد. برند‌هایی که کارشناسی شده باشند باید در روزنامه نوبت اول انتشار یابند و در نهایت بعد از ثبت در روزنامه نوبت دوم منتشر شوند. بنابراین استعلام برند‌هایی که هنوز ثبت نشده‌اند اما روند کارشناسی را طی کرده‌اند را باید از روزنامه رسمی جمهوری اسلامی استعلام کنید. برای استعلام ثبت برند باید به سایت روزنامه رسمی وارد شوید.

در گوشه سمت راست گزینه آگهی‌های قانونی وجود دارند. که می‌توانید به روی آن کلیک کنید. در آگهی‌های قانونی قسمتی است که نوشته شده نام شرکت یا متن آگهی در این قسمت اسم برند را تایپ کنید و نوع آگهی را به علامت تجاری تغییر دهید. در این قسمت شما قادر خواهید بود در صورت ثبت علامت تجاری آگهی مربوط به آن را به طور کامل مشاهده کنید. پیشنهاد ما به شما این است. استعلام ثبت برند و جستجوی علامت تجاری ثبت شده را از هر دو روش انجام دهید. تا با اطمینان بیشتری اظهارنامه ثبت برند را تکمیل کنید. در مجتمع ثبت دنیز استعلام رایگان از هر دو سامانه دریافت می‌شود.

استعلام ثبت برند

استعلام برند جهانی

زمانی که شما درخواست ثبت برند را از طریق اظهارنامه الکترونیکی ارسال می‌کنید. کارشناسان اداره مالکیت صنعتی در بانک اطلاعات ثبتی ایران و در بانک اطلاعات ثبتی wipo استعلام برند را انجام می‌دهند. تا در صورت مشاهده مغایرت درخواست ثبت برند را رد کنند. البته استعلام برند جهانی برای برند‌هایی است که درخواست ثبت جهانی را نیز دارند. استعلام برند جهانی را می‌توانید از سامانه مالکیت صنعتی انجام دهید. سامانه مالکیت صنعتی به دلیل لینک بودن با سامانه wipo امکان دسترسی به بانک اطلاعاتی سازمان جهانی مالکیت معنوی را دارد. پس در بانک اطلاعاتی سامانه مالکیت صنعتی می‌توانید استعلام ثبت برند جهانی را نیز دریافت کنید.

مزایای استعلام ثبت برند

در ادامۀ این مطلب از وبلاگ ثبت دنیز به بررسی مزایای استعلام ثبت برند می‌پردازیم. برای ثبت برند دو مسئله مهم وجود دارد. مسئله اول زمان است که خیلی از اشخاص برای ارائه محصولات خود به بازار احتیاج به ثبت فوری برند دارند و مسئله دوم هزینه ثبت برند است. اگر شما برندی را انتخاب کنید که به نام شخص دیگری شده بود. درخواست اظهارنامه رد می‌شود. هر درخواست اظهارنامه حدوداً 35 الی 45 روز کاری زمان می‌برد تا مورد بررسی قرار گیرد. حال اگر به علت تشابه رد شود، درخواست برند دیگری را باید بدهید و باز هم در همین محدوده زمانی باید منتظر رد یا تأیید برند باشید. اما در صورت استعلام ثبت برند نتیجۀ جستجو به تشابه ختم می‌شد، شما بدون پرداخت هزینه و زمان متوجه عدم ثبت برند می‌شدید. در ثانی برند دیگری را انتخاب می‌کردید.

از این رو مزیتی که می‌توان از استعلام برند نام برند صرفه جویی در وقت و هزینه است. استعلام ثبت برند مزایای دیگری را نیز به دنبال دارد. مثلاً شما می‌توانید در طبقات مختلف اسامی ثبت شده را مشاهده کنید. بنابراین با سلیقۀ رقبای خود بیشتر آشنا می‌شوید و اسم متفاوت‌تری را انتخاب خواهید کرد. ثبت برند بسیار دارای اهمیت است. زیرا با یک برند خوب شما با هزینه محدود تبلیغات ممکن است به سرعت به واسطه اسم برند شناخته شوید. مزیت دیگر استعلام ثبت برند عدم استفاده از برند‌هایی است که به ثبت رسیده‌اند. زیرا نمی‌توانید به واسطه عدم اطلاع از ثبت برند از مجازات مربوط به سوء استفاده از برند دیگران تبرعه شوید.

استعلام ثبت برند

هزینه استعلام ثبت برند

استعلام برند هیچ گونه هزینه‌ای به دنبال ندارد. بلکه با استعلام برند کارشناسان می‌توانند در انتخاب نام علامت تجاری نیز به شما کمک کنند و حتی روند ثبت برند را فوراً برای شما پیگیری نمایند. بنابراین برای استعلام ثبت برند نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست.

بررسی نهایی

استعلام ثبت برند و جستجو علائم تجاری ثبت شده قطعی نیست. یعنی اگر در زمان استعلام نتیجۀ جستجو حاکی از عدم ثبت برند بود نمی‌توان به طور قطعی از ثبت علامت تجاری اطمینان داشت. زیرا برخی از علائم تجاری که حق تقدم به موجب ثبت درخواست اظهارنامه دارند به دلیل اینکه هنوز ثبت نشده‌اند، قابل استعلام نیستند و به موجب ایجاد حق تقدم درخواست‌هایی که بعد از تاریخ ارسال اظهارنامه ثبت می‌شوند به دلیل تشابه رد خواهند شد. ولی تا حد زیادی می‌توان از طریق استعلام ثبت برند از ثبت یا عدم ثبت آن اطمینان حاصل کرد. مجموعۀ ثبت دنیز که طی سال‌های فعالیت خود توانسته یکی از بهترین مجموعه‌های ثبتی در ایران باشد. استعلام رایگان ثبت برند را برای همگی متقاضیان ثبت فراهم نموده است. شما می‌توانید ازطریق شماره‌های تماس درج شده در سایت استعلام رایگان جستجوی علائم تجاری ثبت شده را از کارشناسان حقوقی مجموعۀ دنیز دریافت کنید. همچنین می‌توانید در خصوص ثبت برند در کرج مشاوره اختصاصی و رایگان ردیافت نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *