راهنمای صفر تا صد ثبت لوگو

اگر می‌خواهید برای معرفی کسب و کار یا محصولات خود از تصویر یا نمادی استفاده کنید. لازم است اقدام به ثبت لوگو کنید. اشخاصی که لوگویی برای کسب و کار خود دارند. لازم است با راهنمای صفر تا صد ثبت‌لوگو آشنایی پیدا کنید. یکی از اصلی‌ترین خدمات ثبت دنیز، ثبت لوگو است. این فرصت برای شما هم وجود دارد تا با برترین کارشناسان و متخصصان حقوقی این مجموعه برند تجاری خود را ثبت کنید. اما راهنمای ثبت‌لوگو برای اشخاصی که تا حدودی به سامانۀ مالکیت صنعتی آشنایی دارند بسیار اهمیت دارد. حتی اشخاصی که تا کنون ثبت‌لوگو نداشته‌اند. یا با خدمات ثبتی چندان آشنایی ندارند می‌تواند کمک کند با این فرایند آشناییی پیدا کنند.

راهنمای ثبت لوگو

در راهنمای ثبت لوگو می‌خواهیم مراحل ثبت‌لوگو را به صورت کامل به شما عزیزان شرح دهیم. اگر تا کنون از خدمات سامانۀ مالکیت صنعتی استفاده نکرده‌اید به دقت این قسمت را مطالعه کنید.

  • ایجاد حساب کاربری

با مراجعه به سایت مالکیت صنعتی در قسمت میز خدمات ایجاد حساب کاربری را انتخاب می‌کنید. برای ایجاد حساب کاربری مدارک شخصی را وارد کنید.

  • فعال سازی حساب کاربری

پس از بررسی صحت اطلاعات کارتابل شما باز خواهد شد و نام کاربری و رمز عبور به شماره موبایل وارد شده در سامانه پیامک می‌شود.

  • ثبت اظهارنامه لوگو

مجدداً به سامانه وارد می‌شوید و فرم اظهارنامه ثبت‌لوگو را انتخاب می‌کنید. تمامی گزینه‌های ستاره دار باید بر اساس اطلاعاتی که دارید پر کنید. پس از تکمیل اطلاعات ثبت نهایی را انجام دهید. هزینۀ اظهارنامه الکترونیکی ثبت‌لوگو در این مرحله پرداخت می‌شود. در لینک پرداخت هزینۀ ثبت لوگو پرداختی اظهارنامه را انجام دهید.

پیگیری اظهارنامه لوگو

بعد از طی 35 الی 45 روز نتیجۀ ثبت یا عدم ثبت لوگو ابلاغ می‌شود. در صورت ثبت هزینۀ روزنامه نوبت اول را پرداخت کنید. بعد از 30 روز هزینۀ حق ثبت را پرداخت کنید و بعد از صدور شماره ثبت روزنامه نوبت دوم را نیز پرداخت کنید. در نهایت تصدیق لوگو صادر می‌شود.

پیگیری اظهارنامه ثبت لوگو

زمانی که شما درخواست اظهارنامه لوگو را ثبت می‌کنید. بعد از پرداخت هزینۀ اظهارنامه بار‌ها باید به سایت مالکیت معنوی، جهت پیگیری درخواست اظهارنامه لوگو مراجعه کنید. پیگیری اظهارنامه ثبت لوگو نیز در سامانه مالکیت صنعتی انجام می‌شود. پیگیری درخواست اظهارنامه لوگو با ورود به کارتابل یا حساب کاربری امکان دارد. در زمان ایجاد حساب کاربری نام کاربری و رمز عبور به خط تلفنی که به نام مالک لوگو است، پیامک می‌شود. بنابراین متقاضی برای پیگیری با ورود به سایت و وارد شدن به قسمت پیگیری اظهارنامه ثبت علامت تجاری نام کاربری و رمز عبور را وارد می‌کند. سپس به کارتابل خود وارد خواهید شد. در این کارتابل می‌توانید درخواست‌های مورد نظر خود را مشاهده کنید.

شرایط ثبت لوگو

اشخاصی که می‌خواهند لوگو ثبت کنند. لازم است از شرایط مورد نظر برای تقاضای ثبت آن را داشته باشند. مثلاً اشخاص حقیقی باید حداقل سن قانونی را داشته باشند. یا تمامی متقاضیان ثبت‌لوگو باید مجوزی مرتبط با محصول مورد تقاضای ثبت برند را ارائه دهند. به طور کلی متقاضیان ثبت لوگو اگر لوگو تایپ دارند باید از کلمات فارسی با معنا استفاده کنند. اگر کلمات لاتین در لوگو به کار رفته باشد ارائه کارت بازرگانی برای ثبت‌لوگو لازم و اجباری است.

مدارک ثبت لوگو

مهمترین مدارکی که برای ثبت‌لوگو باید ارائه شود مدارک هویتی و ثبتی، جواز کسب یا جواز تأسیس یا هر نوع پروانه‌ای مبنی بر فعالیت قانونی متقاضی، وکالت نامه در صورت داشتن وکیل، کارت بازرگانی در صورت نیاز و تصویر لوگو است. اسکن تمامی مدارک باید در اظهارنامه ثبت لوگو ارائه شود.

هزینه ثبت لوگو

هزینه‌های ثبت‌لوگو شامل اظهارنامه، حق ثبت و روزنامه اول و دوم است. هزینۀ اظهارنامه نیز با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن درخواست و طبقات ثبت لوگو تعیین می‌شود. برای هزینۀ حق ثبت نیز همین موارد قیمت ثبت را تغییر می‌دهند. روزنامه اول و دوم برند نیز هر کدام تعرفه خود را دارند.

استعلام ثبت لوگو و برند

در ادامۀ این مطلب از وبلاگ ثبت دنیز به بررسی مبحث استعلام ثبت لوگو و برند می‌پردازیم. یکی از اقداماتی که متقاضیان ثبت‌لوگو قبل از ثبت باید انجام دهند. استعلام ثبت لوگو است. بیشتر درخواست‌های ثبت‌لوگو به این دلیل رد می‌شوند که قبلاً مشابه یا عین آن به ثبت رسیده اند. شما از چند طریق می‌توانید استعلام ثبت‌لوگو را بگیرید. راه اول تماس با متخصصان ما در ثبت دنیز است. به دلیل تجربۀ بالای کارش

ناسان ما در ثبت دنیز نحوه ثبت نام بدون نقص را می‌توانند از طریق استعلام به شما در خصوص ثبت یا عدم ثبت برند بدهند. طریق دوم استعلام آنلاین سازمان مالکیت صنعتی است و طریق سوم استعلام آنلاین روزنامه رسمی علامت تجاری است.

استعلام از سامانۀ مالکیت صنعتی بسیار ساده است. تنها کافی است به سامانۀ مورد نظر وارد شوید و در قسمت میز خدمات گزینۀ جستجو در بانک اطلاعاتی ثبت علامت تجاری را انتخاب کنید. سپس می‌توانید لوگو مورد نظر را در قسمت مربوطه قرار دهید یا لوگو تایپ خود را وارد کنید. در پایین صفحه رمز موقت تعریف شده است. رمز را وارد کردید کلید جستجو را کلیک کنید. نتیجۀ ثبت یا عدم ثبت لوگو مورد نظر را می‌توانید در پایین صفحه مشاهده کنید. سامانۀ روزنامه رسمی نیز یکی دیگر از سامانه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن استعلام شرکت یا برند یا لوگو را به صورت آنلاین مشاهده کنید. بعد از ورود به سامانه مورد نظر در قسمت آگهی قانونی استعلام آگهی علائم تجاری قابل مشاده است.

ثبت لوگو بین المللی

زمانی که لوگو شما در ایران ثبت شد. اگر محصولات شما در سایر کشور‌ها نیز عرضه می‌شود و یا قصد عرضه محصولات خود در سایر کشور‌ها را دارید بهتر است درخواست ثبت لوگو بین المللی دهید. لوگو بین المللی بر اساس معاهده مادرید که در کنوانسیون پاریس تصویب شد. تحت نظارت سازمان جهانی مالکیت فکری انجام می‌شود. ایران نیز در این سازمان عضو است و متقاضیان ثبت‌لوگو می‌توانند درخواست ثبت‌لوگو بین المللی را نیز از ایران دهند.

دو شرط برای ثبت لوگو بین المللی وجود دارد. شرط اول ثبت بودن لوگو در ایران است. شرط دوم انتخاب کشور‌های عضو کنوانسیون مادرید است. درخواست ثبت لوگو در چهارچوب مادرید را باید به زبان انگلیسی ارائه دهید. هزینه‌های مربوطه در این سازمان نیز بر اساس فرانک سویس پرداخت خواهد شد. درخواست ثبت‌لوگو در کشور خارجی بر اساس قوانین داخلی همان کشور انجام خواهد شد.

قوانین مهم در ثبت لوگو

ثبت لوگو از قانون علائم تجاری بهره می‌برد. در این قانون مرجع ثبت‌لوگو، ثبت علائم تجاری ممنوع، روند ثبت و غیره شرح داده شده است. در خصوص مرجع ثبت به موجب قانون مالکیت صنعتی، ثبت‌لوگو نیز باید در سازمان مالکیت صنعتی انجام شود. شما می‌توانید درخواست ثبت‌لوگو را در سامانۀ این سازمان همراه با برند یا به صورت مجزا داشته باشید. اما قوانین ممنوعی که در این زمینه وجود دارد عبارت است از:

  1.  استفاده از نماد‌های دولتی و سازمان‌های بین المللی در لوگو حتی به صورت جزئی نیز ممنوع است.
  2.  استفاده از آرم و یا لوگو‌های معروف که به نوعی شناخته شده هستند در لوگو معروف است.
  3.  به کارگیری اسم عام به تنهایی در لوگو تایپ موجب رد درخواست خواهد شد.
  4.  همچنین صفت و اسم محصول به تنهایی نباید در لوگو تایپ ذکر شود.
  5.  ثبت‌لوگو‌هایی که اشکال به کار رفته در آن با چهارچوب قوانین ایران سازگاری ندارد ممنوع است.
  6.  نمی‌توانید مشابه لوگو های ثبت شده را به ثبت برسانید.
  7. به کار گیری قسمت یا شکل کامل پرچم کشور‌ها در لوگو ممنوع است.
    مواردی که ذکر شد اگر در درخواستی مشاهده شود. بدون بررسی درخواست ثبت لوگو مورد نظر رد خواهد شد.

مزایای ثبت لوگو

ثبت لوگو یا برند به موجب قانون اجباری نیست. اما به دلیل مزایایی که در این زمینه وجود دارد. ثبت آن بسیار اهمیت پیدا می‌کند. داشتن لوگو تجاری در بسیاری از موارد تأثیرگذارتر از برند است. ازمهمترین مزایایی که با ثبت‌لوگو برای شما ایجاد می‌شود. اولاً حفظ لوگو در چهارچوب قانون است. زمانی که یک لوگو به ثبت می‌رسد. هیچ کس نمی‌تواند از آن استفاده کند یا از محبوبیت یک لوگو بهره ببرد. اما اگر همین لوگو روند ثبت را انجام نداده باشد. به راحتی سایر اشخاص ممکن است اعتبار آن را خراب کنند. با ثبت لوگو اعتبار قانونی به آن خواهید بخشید و تنها مالک آن شما خواهید بود. در صورت مشاهده هر نوع سوء استفاده‌ای در این زمینه نیز می‌توانید ادعای ضرر و زیان کنید.

مزیت دوم ثبت‌لوگو نقل و انتقال آن است. یعنی بعد از ثبت آن به مدت 10 سال مالک قانونی لوگو هستید. در این مدت زمان می‌توانید اعتبار یا حق ثبتی که برای شما ایجاد شده است را واگذار نمایید. از دیگر مزیت لوگو بعد از ثبت و ایجاد اعتبار قانونی واگذاری نمایندگی است. زمانی که برای یک لوگویی هزینه می‌کنید از طرف دیگر می‌توانید این هزینه را برداشت کنید. یعنی می‌توانید به سایر شهرها یا استان‌ها نمایندگی فروش قرار دهید.

سخن پایانی

 امیدوارهستیم مطالعۀ این مقاله برای شما نیز مفید بوده باشد. تلاش داشتیم تا حد زیادی تجربه و دانش خود را با شما همراهان همیشگی ثبت دنیز به اشتراک بگذاریم. تفاوت اشخاصی که با فرایند ثبت لوگو آشنایی دارند با اشخاصی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارند. ثبت موفق لوگو با کمترین زمان و هزینه خواهد بود. لوگو نماد و نشانی است که هم می‌توانید همراه با برند تجاری خود آن را به ثبت برسانید. گاهی یک لوگوی خوب می‌تواند بهتر از برند عمل کند. در زمینه‌های مختلف این امر تقریباً به اثبات رسیده است. اما جدا از اطلاعاتی که با مطالعۀ مقالات مختلف در خصوص راهنمای ثبت‌لوگو به دست می‌آورید، دریافت مشاورۀ ثبت لوگو نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مجموعۀ ثبت دنیز تمامی مشاوره‌های ثبتی خود را به صورت رایگان به شما عزیزان ارائه می‌کند. هم اکنون به کارشناسان ما وصل شوید.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *