شرایط و مدارک ثبت انواع لوگو

به برترین کسب و کارهای جهان که رجوع کنید خواهید دید تمام آنها در کنار یک برند خوب، یک لوگو زیبا نیز دارند. لوگویی که با توجه به آنچه که می‌خواهند معرفی کننده کسب و کار آنها است. برای اینکه از حقوق مالکیت معنوی اشخاص حمایت شود؛ ثبت انواع لوگو در قانون تعریف شده است. آنچه که در این مطلب خواهید خواند بررسی ثبت انواع لوگو، مدارک ثبت لوگو بر یک و نحوۀ حمایت‌های قانونی و همچنین قوانین و شرایط ثبت لوگو است. در قانون ثبت علائم تجاری در خصوص لوگو به ترکیب اشکال و رنگ‌ها یا به کارگیری از تصاویر مختلف و غیره پرداخته شده است. ثبت انواع لوگو در مجتمع ثبت دنیز توسط برترین کارشناسان و متخصصان این مجموعه در کوتاه‌ترین زمان قابل انجام است. حتماً قبل از هر اقدامی مشاورۀ تخصصی دریافت کنید.

ثبت انواع لوگو

طراحی در زمینه لوگو بسیار متنوع است. از این رو اشخاص به دلایل سلیقه‌ای یا برندینگ ساده‌تر، هر یک از این طرح‌ها را ممکن است برای ثبت انواع لوگو درخواست دهند. تقاضای ثبت انواع لوگو ممکن است برای لوگو مونوگرام، تایپو گرافی، لوگو تصویری، لوگو مسکات یا لوگو ترکیبی و غیره باشد. انتخاب اینکه درخواست برای کدام یک از ثبت انواع لوگو داشته باشید کاملاً به نظر طراح شما و برند سازی لوگو دارد. به موجب قانون ثبت علائم تجاری این امکان برای شما وجود دارد که هر یک از انواع این لوگو‌ها را به تنهایی یا همراه با یک برند خاص به ثبت برسانید. در قانون ایران محدودیتی برای ثبت انواع لوگو وجود ندارد. بنابراین شما می‌توانید دو یا چند لوگو ثبت کنید.

شرایط ثبت لوگو

عدم وجود هر یک از شرایط ثبت لوگو موجب رد درخواست آن خواهد شد. بنابراین توجه داشته باشید تمامی شرایط باید بر اساس آنچه که در قانون تعیین شده است فراهم باشد.

  1. اگر تقاضا دهند برای ثبت انواع لوگو شخص حقیقی است باید به سن قانونی رسیده باشد. سن قانونی به موجب قانون مدنی 18 سال است.
  2. اگر متقاضی ثبت انواع لوگو شخص حقوقی است. باید به موجب قانون تجارت آگهی ثبت از ادارۀ ثبت شرکت‌ها برای وی صادر شده باشد.
  3.  از اصلی‌ترین شرایط ثبت لوگو ارائه مجوز است. مجوز باید به نام متقاضی ثبت انواع لوگو باشد. بنابراین نمی‌توانید از مجوز اشخاص دیگر برای ثبت لوگو استفاده کنید.
  4.  کارت بازرگانی در زمانی که ثبت لوگو تایپ غیر فارسی دارید اجباری است.
  5.  متقاضی ثبت لوگو اگر شخص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی است لازم است کد فراگیر خود را ارائه دهد.

مدارک ثبت لوگو

اشخاص برای ثبت لوگو لازم است مدارک زیر را ارائه دهند.

  •  مدارک ثبتی یا هویتی به نسبت حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی
  •  جواز کسب یا پروانه بهره برداری یا جواز تأسیس یا هر نوع مجوز فعالیت از ارگان ذی ربط
  •  مدارک حق اولویت
  •  تصویر لوگو
  •  وکالت نامه در صورت داشتن وکیل
  •  کارت بازرگانی

قوانین ثبت لوگو

قوانین ثبت لوگو با قوانین ثبت برند تقریباً مشابه هستند. این قوانین بخشی مربوط به شرایط ثبت لوگو هستند و بخشی نیز مربوط به مدارک ثبت لوگو هستند. نقص هر کدام از این موارد منجر به رد درخواست ثبت لوگو خواهد شد.

  1. حتماً باید مجوز ثبت انواع لوگو با زمینۀ طبقات ثبت ارتباط داشته باشد.
  2. لوگو دارای 45 طبقه است که باید حداقل یک یا چند محصول از این طبقات توسط متقاضی انتخاب شود.
  3. لوگو نباید از تصاویری طراحی شود که مطابق قوانین ایران و نظم عمومی مورد تایید نباشد.
  4. لوگوی شما نباید مشابه لوگو یا نشان سازمان‌های بین المللی و داخلی باشد. همچنین هر نوع تشابه لوگو با پرچم و یا نماد نظامی کشورها و نیز تشابه لوگو با لوگو‌های معروف ثبت شده ممنوع است.
  5. اگر لوگو شما برای ثبت انواع لوگو از نوع لوگو تایپ باشد. نباید کلمه تایپ شده عام، صفت، یا اسم محصول مورد درخواست به تنهایی باشد.
  6. لوگو‌هایی که با حروف لاتین یا غیر فارسی یا بدون مفهوم طراحی شده‌اند لازم است برای ثبت کارت بارگانی داشته باشند.
  7. در صورت رد لوگو این امکان به موجب قانون وجود دارد نسبت به نظر کارشناسی اعتراض کنید.
  8. تنظیم اظهارنامه ثبت لوگو حتماً دقت کنید تمام گزینه‌های ستاره دار را تکمیل کنید در غیر این صورت درخواست شما رد خواهد شد.
  9. اعتبار حمایت از لوگو در قانون به مدت ده سال است. که پس از اتمام اعتبار ده ساله تا شش ماه از تاریخ اتمام اعتبار ثبت لوگو اولویت ثبت با مالک اصلی باشد.
  10. حمایت از ثبت لوگو به موجب قانون ثبت علائم تجاری بوده و هر نوع سوء استفاده از لوگو ثبت شده پیگرد قانونی دارد.

ثبت انواع لوگو برای اشخاص حقیقی و حقوقی

در ادامۀ این مطلب از مجموعه ثبت دنیز به بررسی ثبت انواع لوگو برای اشخاص حقیقی و حقوقی می‌پردازیم.

  • ثبت لوگو شخصی

مالک لوگو اگر شخص حقیقی باشد، باید شرایط ثبت لوگو را نیز داشته باشد. مالگ لوگو شخصی، فرد است. که با ارائه مدارک ثبت لوگو و نیز داشتن شرایط آن، امکان ثبت انواع لوگو را دارند. اشخاص حقیقی با ارائه گواهی امضاء و ارائه شماره تماس به نام خود و نیز مدارک هویتی، در سایت مالکیت صنعتی حساب کاربری ایجاد می‌کنند. شرایط ثبت لوگو برای اشخاص حقیقی داشتن سن قانونی و مجوز کسب و کار مورد نظر است. هر یک از انواع لوگو را که بخواهید با توجه به موارد فوق می‌توانید به ثبت برسانید. حتی این امکان وجود دارد که درخواست ثبت لوگو به صورت مشارکتی را نیز بدهید.

  • ثبت لوگو حقوقی

شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی که در ادارۀ ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند و آگهی ثبت شرکت یا موسسه آنها توسط این اداره صادر شده باشد. با ارائه آگهی ثبت شرکت و مجوز فعالیت و نیز مدارک هویتی مدیر عامل شرکت که مجموعاً مدارک ثبت لوگو به نام شخص حقوقی هستند. درخواست ثبت انواع لوگو را می‌توانند داشته باشند.

اقدامات لازم برای ثبت انواع لوگو

در ادامۀ این مطلب از مجموعه ثبت دنیز اقدامات لازم برای ثبت انواع لوگو را بیان خواهیم کرد.

  • ایجاد حساب کاربری در سایت مالکیت صنعتی

برای ثبت انواع لوگو تقریباً باید یک سری مراحل را طی کنید. ثبت لوگو به صورت آنلاین انجام می‌شود و به این منظور باید ابتدا درخواست ثبت را در سامانۀ مالکیت صنعتی به ثبت برسانند. سامانۀ مالکیت صنعتی خدمات ثبت مربوط به مالکیت معنوی را ارائه می‌دهد. بنابراین ابتدا در این سامانه باید حساب کاربری به نام مالک لوگو ایجاد شود. اگر پیش از این از خدمات مالکیت صنعتی استفاده کرده باشید. لزومی به این کار نیست در غیر این صورت با دریافت گواهی امضاء و ارائه مدارک هویتی یا ثبتی و شماره موبایل به نام مالک لوگو در این سامانه حساب کاربری ایجاد کنید. بعد از ایجاد حساب کاربری طی چند روز کارتابل مالک لوگو فعال خواهد شد.

  • اظهارنامه ثبت انواع لوگو

در میز خدمات سایت مالکیت صنعتی فرم ثبت علائم تجاری را دریافت کنید. این فرم، اطلاعاتی را از مالک لوگو و خود لوگو و نیز مدارک و مستندات مربوطه می‌خواهد. که باید اطلاعات مورد نظر را در فرم اظهارنامه وارد کنید. برای ثبت نهایی اظهارنامه حتماً مجدد اطلاعات را بررسی کنید تا موارد مورد نظر اشتباه وارد نشده باشد. در نهایت با پرداخت هزینۀ اظهارنامه ثبت نهایی آن انجام خواهد شد. پس از آن اظهارنامه در نوبت رسیدگی قرار می‌گیرد تا از نظر طبقات ثبتی و قانونی بودن لوگو همچنین وجود شرایط برای ثبت مورد ارزیابی کارشناسان ادارۀ مالکیت صنعتی قرار گیرد.

  • کارشناسی ثبت انواع لوگو

بعد از بررسی لوگو چند حالت ممکن است رخ دهد. یا درخواست مورد نظر تایید و ثبت می‌شود. که در این صورت روند ثبت ادامه خواهد داشت یا برند رد می‌شود. که در این صورت باید لوگوی جدیدی را ارائه دهید یا نقص در پرونده ابلاغ می‌شود. در صورت نقص طی 30 روز از تاریخ ابلاغ باید رفع نقص انجام شود و در صورت تایید ثبت انواع لوگو، طی 30 روز از تاریخ ابلاغ زمان دارید روزنامه نوبت اول برند را انتشار دهید.

مراحل ثبت انواع لوگو

روزنامه نوبت اول برند، اطلاعیه‌ای است مبنی بر تایید ثبت برند، چنانچه اعتراضی در این خصوص وجود داشته باشد باید از تاریخ صدور آگهی نوبت اول، تا 30 روز این اعتراض ثبت شود. در غیر این صورت تایید ثبت صادر می‌شود. بعد از تایید ثبت، با پرداخت هزینۀ ثبت انواع لوگو شمارۀ ثبت مربوط به آن را صادر می‌کند. در این زمان لوگو به نام مالک ثبت خواهد شد. در اقدام بعدی باید این لوگو در روزنامه رسمی جهت اطلاعیه ثبت به نام مالک انتشار یابد. که تحت عنوان روزنامه نوبت دوم منتشر خواهد شد. برای صدور گواهی نامه ثبت لوگو باید اصل مدارک ثبت لوگو توسط وکیل متقاضی یا خود متقاضی به ادارۀ مالکیت صنعتی ارائه شود. در این مرحله گواهی نامه ده ساله لوگو صادر خواهد شد.

سخن پایانی

شما می‌توانید هر کدام از انواع لوگو‌ها را برای ثبت انتخاب کنید. بنابراین باید در چهارچوب شرایط ثبت برند و با ارائه مدارک ثبت برند این امکان وجود دارد، که مالکیت لوگو مورد نظر را دریافت کنید. شما با مجتمع حقوقی دنیز می‌توانید ثبت انواع لوگو را داشته باشید. این مجموعه در کوتاه‌ترین زمان و حداقل سرمایه اقدامات لازم را برای ثبت لوگو فراهم می‌کند. ما با کاهش هزینه‌های ثبتی با برترین وکلاء این حوزه پرونده ثبت برند و لوگو را پیش خواهیم برد. روند ثبت لوگو روند آسانی است اما نه برای اشخاصی که به سیستم ادارۀ مالکیت صنعتی وارد نیستند و بخواهند با حداقل اطلاعات اقدام به ثبت لوگو کنند.

مشاوره ثبت لوگو چه کمکی به شما می‌کند؟ اولین فایده دریافت مشاوره این است که اولاً متوجه می‌شوید باید از کجا شروع کنید. امتیاز دوم آن گفتگو و دریافت جواب سوالات خود از اشخاصی است که در این زمینه تجربه کافی و لازم را دارند. همچنین اگر به دنبال افرادی هستید که پروندۀ ثبت لوگو خود را به آنها بسپارید. با صحبت و دریافت مشاوره می‌توانید از میزان اطلاعات و تجربه این اشخاص با خبر شوید. پس وقت را بیش از این تلف نکنید، هم اکنون مشاوران دنیز پاسخگوی شما هستند.

 

مقالات مرتبط:

چگونه یک صورتجلسه بنویسیم

مراحل ثبت پلمپ دفاتر

هزینه پلمپ دفاتر سال 1401

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *