مراحل و شرایط دریافت کد اقتصادی

به موجب قانون هر کسب و کاری که در ایران ایجاد می‌شود موظف به دریافت کد اقتصادی است. کد اقتصادی برای صدور انواع فاکتور‌های رسمی کاربرد دارد. از سوی دیگر هر شخص حقیقی و حقوقی که در ادارۀ مالیات اقدام به تشکیل پروندۀ مالیاتی کند. لازم است کد اقتصادی را در مرحله بعد از تشکیل پروندۀ مالیاتی دریافت کنید. کد اقصادی برای اشخاص حقیقی کد ملی آنها است و برای اشخاص حقوقی شناسه ملی آنها است. کارشناسان ما در ثبت دنیز مشاوره صفر تا صد روند اخذ کد اقتصادی را شرح خواهند داد. همچنین اگر تمایل داشته باشید می‌توانید روند اخذ کد اقتصادی را به وکلاء ما محول کنید.

شرایط دریافت کد اقتصادی

اگر بخواهید به طور مستقل فعالیت داشته باشید لازم است کد اقتصادی داشته باشید. از شرایط دریافت کد اقتصادی خصوصی بودن کسب و کار و داشتن ملکی با کاربری اداری یا تجاری است. نبود هر یک از این شرایط مانع دریافت کد اقتصادی است. علاوه بر این اگر ملک مورد نظر اجاره‌ای باشد باید اجاره نامه رسمی نیز داشته باشید. اجاره نامه باید دارایی هولوگرام باشد. اگر اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی باشد، اجاره نامه باید به نام شخص حقوقی باشد.

ثبت نام کد اقتصادی اشخاص حقیقی

اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی در صورتی است که این اشخاص بخواهند کسب و کاری را داشته باشند. در زمان دریافت جواز الزامی است. پیش از این اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی اجباری نبود اما هم اکنون این اشخاص نیز برای فعالیت نیازمند دریافت این کد هستند. در ادامه توضیحات کامل‌تری را در خصوص اخذ کد اقتصادی اشخاص حقیقی خواهید خواند.

ثبت نام اخذ کد اقتصادی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی بعد از اینکه روند ثبت آنها در ادارۀ ثبت شرکت‌ ها اتمام میابد. حداکثر ظرف مدت دو ماه باید اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایند. عدم دریافت کد اقتصادی در این بازده زمانی قانونی موجب صدور جریمه علی الراس مالیاتی است. کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی همان شناسه ملی است که از سوی ادارۀ ثبت شرکت‌ها صادر می‌شود. اما برای اینکه بتوانید از شناسه ملی به عنوان کد اقتصادی استفاده کنید لازم است روند اخذ کد اقتصادی را در سامانۀ ادار‌ۀ مالیات انجام دهید. اشخاص حقوقی جهت دریافت این کد باید ملکی با کاربری تجاری یا اداری داشته باشند. روند دریافت این کد در سامانه ادارۀ مالیات انجام خواهد شد.

شرکت‌ها یا موسسات غیر تجاری اگر بعد از مدت دو ماه کد اقتصادی دریافت نکنند. ادارۀ مالیات تیک فعال این نوع شرکت‌ها یا موسسات غیر تجاری را در سامانۀ استعلام ادارۀ ثبت شرکت‌ها غیر فعال مالیاتی خواهد کرد. نتیجۀ این امر عدم فعالیت این اشخاص خواهد بود. بنابراین شرکت‌هایی که غیر فعال مالیاتی هستند هر گونه فعالیت آنها غیر قانونی است.

استعلام برای اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی همانند شماره ملی شرکت یا شخص است. در گذشته برای شرکت‌ها کد‌های 12 اقتصادی صادر می‌شد. که پس از بررسی‌های سازمانی کد ملی اشخاص حقیقی و شناسه ملی اشخاص حقوقی به عنوان کد اقتصادی آنها مورد پذیرش قرار گرفت. در گذشته خیلی از اشخاص کد 12 رقمی را به صورت سوری جهت کد اقتصادی معرفی می‌کردند. که با تغییر کد 12 رقمی به شماره ملی اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر چنین کاری ممکن نیست. اما برای اینکه اطمینان حاصل کنید که مرکز مورد نظر کد اقتصادی خود را دریافت کرده است. سایت ادارۀ مالیات امکان استعلام کد اقتصادی را فراهم کرده است.

از این رو برای اخذ کد اقتصادی به سایت tax.gov.ir وارد شوید در قسمت استعلام کد اقتصادی وارد شوید. لازم به ذکر است جهت استعلام کد اقتصادی حتماً باید شماره ملی یا شناسه ملی دارنده کد اقتصادی را داشته باشید. با وارد کردن کد مورد نظر بر روی گزینۀ جستجو کلیک کنید. در این مرحله در صورت اخذ کد اقتتصادی نتیجۀ جستجو قابل مشاهده خواهد بود.

مراحل دریافت کد اقتصادی

مراحل کد اقتصادی شامل دو بخش است. مرحله اول پیش ثبت نام کد اقتصادی و مرحله دوم ثبت نام کد اقتصادی است. پس از تکمیل مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد اقتصادی باید به سایت ادارۀ مالیت وارد شوید در این سایت باید به قسمت ثبت نام شمارۀ اقتصادی مراجعه کنید. با ایجاد حساب کاربری در مرحله اول اطلاعات هویتی شخص حقیقی یا حقوقی باید وارد شود. توجه داشته باشید اطلاعات به صورت صحیح وارد شود. گام بعدی در سامانه ادارۀ مالیات مربوط به اقامتگاه قانونی است. در این قسمت حوزۀ مالیاتی منطقه مورد نظر نیز تعیین خواهد شد. اطلاعات مودی اصلی نیز در قسمت بعدی وارد خواهد شد. در صورتی که مودی مالیاتی شرکت است اطلاعات مدیر عامل در این قسمت وارد می‌شود.

موضوع فعالیت مودی همانند آنچه که در اساسنامه شرکت یا مجوز فعالیت شخص حقیقی ذکر شده است باید وارد شود. قسمت بعدی اخذ کد اقتصادی تعیین واحد مالیاتی و دریافت کلاسه پرونده است. سپس به شماره موبایل مودی مالیاتی پیامک با محتوای کد 4 رقمی ارسال می‌شود. که تاییدیه شماره موبایل مودی با استفاده از آن انجام خواهد شد. قسمت بعدی در سامانه ورود اطلاعات مدیران شرکت است. (این قسمت برای اشخاص حقوقی وجود دارد.) گام بعدی تاییدیه قبوض آب، برق، تلفن است. در نهایت اگر اطلاعات وارد شده صحیح باشد می‌توانید تایید نهایی اطلاعات را در سایت ادارۀ مالیات انجام دهید.

مراحل فوق مراحل سامانه‌ای اخذ کد اقتصادی است و برای مراحل بعدی باید خود مودی یا وکیل قانونی وی به واحد مالیاتی مربوطه مراجعه نماید. با ارائه اصل مدارک تهیه شده و ارائه آن به مامور مالیاتی مورد نظر تشکیل پرونده مالیاتی انجام خواهد شد. بعد از انجام روند تشکیل پروندۀ باید مجدد به سامانه مالیاتی مراجعه کنید و روند ثبت نام را به مرحله 45 برسانید تا کد اقتصاد مورد برای شما فعال شود.

  • ویراش اطلاعات کد اقتصادی

پس از ورود اطلاعات پیش ثبت نام اگر در اطلاعات مودیان مالیاتی مغایرتی مشاهده شود. برای رفع مغایرت لازم است رفع ایرادات مربوطه را انجام دهند. بنابراین مودیان با ورود به سایت ادارۀ مالیات و مراجعه به قسمت سامانه پیش ثبت نام شمارۀ اقتصادی می‌توانند نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام نمایند. اصولاً اشخاصی که روثبت نام در اداره مالیات را خود بر عهده دارند در مرحله اعتبار سنجی درخواست آنها به مغایرت برخورد می‌کند. در ورود به سامانۀ شمارۀ ملی شرکت یا کد ملی شخص حقیقی را باید وارد کنید.

  • پیگیری درخواست کد اقتصادی

ثبت نام کد اقتصادی از طریق سایت اداره مالیات انجام می‌شود. ممکن است در روند ثبت نام لازم باشد پیگیری درخواست کد اقتصادی را داشته باشید. در زمان پیش ثبت نام اخذ کد اقتصادی کد رهگیری به شما داده می شود که می‌توانید پیگیری درخواست کد اقتصادی را با آن انجام دهید. جهت پیگیری پس از ورود به سایت به قسمت ثبت نام و صدور کد اقتصادی وارد شوید. در صفحه‌ای که باز می‌شود قسمتی برای پیگیری سریع وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی وجود دارد. که با وارد کردن کد ررهگیری می‌توانید وضعیت روند اخذ کد اقتتصادی را مشاهده کنید.

مزایای دریافت کد اقتصادی

تمامی شرکت‌ها موظف هستند در انجام قرارداد خود فاکتور رسمی صادر کنند. بنابراین کد اقتصادی لازمه صدور فاکتور رسمی است. دریافت تمامی مجوز‌ها نیاز به کد اقتصادی دارد. همچنین تجار برای اینکه بتوانند کارت بازرگانی دریافت کنند. داشتن کد اقتصادی برای آنها الزامی است. اشخاص برای شرکت در انواع مناقصه و مزایده لازم است اقدام به اخذ کد اقتصادی کنند. اشخاص حقوقی جهت افتتاح حساب بانکی باید کد اقتصادی خود را ارائه دهند. دریافت دستگاه کارت خوان برای اشخاص حقیقی و حقوقی نیاز به کد اقتصادی دارد. هر گونه انعقاد قرارداد با دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی نیاز به داشتن کد اقتصادی دارد. بنابراین لزوم فعالیت در تمامی حوزه‌ها اخذ کد اقتصادی است.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی ممکن است برای شخص حقیقی یا شخص حقوقی دریافت شود. اشخاص حقیقی باید نامه اصاف مبنی بر صدور مجوز فعالیت را به همراه مدارک شناسایی به ادارۀ مالیات جهت تشکیل پروندۀ مالیاتی ارائه دهند. علاوه بر این مدارک ارائه اجاره نامه رسمی نیز برای اشخاص حقیقی به همراه فیش آب و برق و گاز واحد تجاری محل کسب الزامی است. اما اشخاص حقوقی برای اخذ کد اقتصادی لازم است مدارک زیر را ارائه دهند.

  • اجاره نامه هولگرام دار یا سند ملک به نام شرکت
  • آگهی ثبت شرکت
  •  آگهی آخرین تغییرات شرکت
  •  اوراق و اسناد شرکت مانند اساسنامه و تقاضانامه و اظهارنامه و غیره
  •  تاییدیه کد پستی برای آدرس شرکت
  •  فیش پرداخت هزینه کد اقتصادی
  •  درخواست کتبی جهت دریافت کد اقتصادی
  •  قبض، آب، گاز
  •  مدارک شناسایی مدیران شرکت

اشخاص حقیقی و حقوقی که نیاز به اخذ کد اقتصادی دارند. در واقع کد اقتصادی که شناسه ملی یا کد ملی است را دارا هستند. اما برای فعال سازی این کد لازم است مدارک فوق را جت تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی ارائه کنند.

هزینه ثبت کد اقتصادی

هزینه ثبت کد اقتصادی شامل چند مرحله است. هزینۀ ابتدایی تشکیل پرونده، هزینۀ ابطال تمبر مالیاتی وکیل، هزینۀ مربوط به مالیات بر سرمایه برای اشخاص حقوقی، که تمامی این هزینه‌ها به نسبت متقاضی حقیقی و حقوقی و ایرادات در پرونده تعیین خواهد شد. اعلام هزینه اخذ کد اقتصادی را از کالرشناسان ثبت دنیز بخواهید.

سخن پایانی

 کد اقتصادی یکی از اصلی‌ترین مواردی است. که هر شخص حقیقی و حقوقی که در حال فعالیت در ایران است باید دریافت کند. مدت زمان دریافت کد اقتصادی تقریباً 14 روز کاری است. اگر از سوی موسسه حقوقی دنیز بخواهید اخذ کد اقتصادی داشته باشید، این روند در این مدت زمان کوتاه انجام خواهد شد. زیرا وکلاء ما به دلیل تجربه و تخصص لازم در این زمینه می‌توانند بهترین خدمات را به شما ارائه دهند. اخذ کد اقتصادی در سیستم ادارۀ مالیات به صورت اینترنتی انجام می‌شود. بنابراین اگر به این سیستم آشنایی نداشته باشید ممکن است روند اخذ کد اقتصادی شما نیز نصفه پیش برود و پرونده شما در اداره مالیات ناقص باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *