استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی

سازمان ثبت شرکت‌ها برای تمامی شرکت‌های تجاری شناسه ملی را تعیین کرده است. شناسه ملی شرکت‌ها همانند شماره ملی اشخاص حقیقی برای هر شرکت تجاری یا موسسه غیر تجاری که ایجاد می‌شود منحصر به فرد است. از آنجایی که ثبت شرکت و صدور شناسه ملی از سوی ادارۀ ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود. سایت مربوط به این ادارۀ استعلام شناسه ملی را برای اشخاصی که می‌خواهند از صحت ثبت یک شرکت اطمینان حاصل کنند یا از سایر اطلاعات شرکت دسترسی داشته باشند. امکان پذیر ساخته است. همه اشخاص حقوقی بعد از ثبت در ادارۀ ثبت طی دو ماه باید تشکیل پرونده خود در دارایی را داشته باشند.

با تشکیل پرونده مالیاتی کد اقتصادی شخصیت حقوقی فعال خواهد شد که کد اقتصادی در چند سال آخیر همان شناسه ملی اشخاص حقوقی تعریف شده است. از این رو شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری با داشتن شناسه ملی و فعال سازی آن به کد اقتصادی این امکان را برای سایر اشخاص ایجاد خواهند کرد که استعلام کد اقتصادی را نیز اخذ کنند. استعلام کد اقتصادی و استعلام شناسه ملی ممکن است در موضوعات متعدد ایجاد شود. چندین راه حل برای استعلام شناسه ملی و استعلام کد اقتصادی وجود دارد. در ادامۀ این مطلب به بررسی  استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی می‌پردازیم، بنابراین همراه ما باشید.

شناسه ملی چیست؟

شناسه ملی برای اشخاص حقوقی صادر می‌شود. این شماره برای اشخاص حقوقی همانند کد ملی اشخاص حقیقی محسوب می‌گردد. برای انجام فعالیت ثبتی و انجام فعالیت قانونی شرکت‌ها باید دارای اعتبار ثبتی و قانونی باشند. شناسه ملی اشخاص حقوقی را اداره ثبت شرکت‌ها صادر می‌کند این شماره همراه با نام شرکت و شماره ثبت از اطلاعات هویتی اشخاص حقوقی است. در نتیجه می‌توانید با استعلام آنها از صحت ثبت اطلاعات اشخاص حقوقی در اداره ثبت شرکت‌ها اطمینان حاصل نمایید.

کد اقتصادی چیست؟

کداقتصادی که قبلاً کد 12 رقمی بود هم اکنون شماره ملی اشخاص حقیقی و حقوقی را به عنوان کد اقتصادی آنها فعال خواهند کرد. کد اقتصادی برای انجام فعالیت قانونی و ارسال اظهارنامه مالیاتی در هر سال الزامی است.

استعلام شناسه ملی در سایت اداره ثبت شرکت ها

اصلی‌ترین روش استعلام شناسه ملی، سایت ادارۀ ثبت شرکت‌ ها است. به دلیل اینکه اطلاعات ابتدا در این سامانه ثبت می‌شوند، می‌توانید استعلام شناسه ملی را در این سایت با اطمینان خاطر انجام دهید. لازم به ذکر است جهت استعلام کد اقتصادی اشخاص حقوقی نیز شما نیازمند شناسه ملی شرکت هستید. بنابراین استعلام شناسه ملی را در گوگل جستجو نمایید. در قدم بعدی با ورد به سایت باید اطلاعاتی شامل اسم شرکت، شماره ثبت یا شناسه ملی آن را در اختیار داشته باشید. شناسه ملی تنها کدی است که در هر شرکت مختص به همان شرکت است و بعد از انحلال شرکت نیز برای همان شرکت باقی خواهد ماند.

برای استعلام می‌توانید یکی از موارد فوق را در جدول مورد نظر وارد نمایید. سپس در پایین صفحه رمز یک بار مصرف را وارد نمایید و در بالای صفحه سایت بر روی گزینۀ جستجو کلیک کنید. در صورتی که شرکتی با این عنوان وجود داشته باشد در نتیجه استعلام شناسه ملی قابل مشاهده خواهد بود. در ادامه اگر بر اساس اطلاعات داده شده شرکت مورد نظر را یافت کردید با کلیک بر روی قسمت پیرینت اطلاعات می‌توانید از سایر اطلاعات شرکت مانند تاریخ ثبت، آدرس و نام و شماره ثبت و حتی شناسه ملی از طریق سامانۀ شناسه ملی مشاهده نمایید.

استعلام شناسه ملی در سایت روزنامه رسمی

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید استعلام شناسه ملی شرکت را داشته باشید سایت روزنامه رسمی است. این سایت همانند سایت ثبت شرکت‌ها زیر نظر قوه قضاییه است. هر شرکتی که تاسیس می‌شود یا تغییراتی را در شرکت اعمال می‌کند باید آگهی ثبت صادر شده از سوی ادارۀ ثبت شرکت‌ها را در سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی منتشر نماید. این انتشار جهت اطلاع عموم از تغییرات انجام شده یا فعالیت‌های شرکت است. از این طریق اشخاص می‌توانند با به دست آوردن اطلاعات ثبتی با اطمینان بیشتری با شرکت مورد نظر همکاری داشته باشند.

در سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی در سمت راست گزینه‌هایی وجود دارد که یکی از این گزینه‌ها آگهی‌های قانونی است. آگهی‌های قانونی برای استعلام شناسه ملی و امور ثبتی مربوط به اشخاص حقوقی تعیین شده است. در این حالت نیز باید یکی از اطلاعات ثبتی مانند؛ نام شرکت، شماره ثبت یا شناسه ملی شرکت را داشته باشید. با توجه به سال تأسیس می‌توانید آگهی‌های قانونی را در سال‌های مختلف جستجو نمایید. لازم به ذکر است در صورتی می‌توانید در این قسمت آگهی‌های منتشر شده شرکت را مشاهده کنید که متولیان شرکت اقدام به پرداخت هزینۀ آگهی و انتشار آن در سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه کرده باشند. هر چند این انتشار آگهی در روزنامه رسمی به موجب قانون اجباری است اما اشخاص می‌توانند در انتشار آگهی قانونی تأخیر داشته باشند.

استعلام کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی

مرجع صادر کنندۀ کد اقتصادی اداره مالیات است که زیر نظر قوۀ مجریه است؛ در حالی که شناسه ملی را قوه قضاییه صادر می‌کند. از این رو برای استعلام کد اقتصادی باید به سایت دارایی مراجعه نمایید. در گذشته اشخاص حقیقی و حقوقی که متقاضی کد اقتصادی بودند بعد از تشکیل پروندۀ دارای و انجام روند ثبت نام سامانه‌ای باید در انتظار صدور کد 12 رقمی بودند که این کد را کد اقتصادی اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌دانستند.

در طول زمان ادارۀ مالیات به سامانۀ ادارۀ ثبت شرکت‌ها این فرصت ایجاد شد تا ادارۀ مالیات شرکت‌هایی که مدت زیادی تاسیس شده‌اند، اما اقدام به دریافت کد اقتصادی نکرده‌اند را شناسایی نماید. بعد از بررسی‌های انجام شده دیگر برای هیچ شخص حقیقی و حقوقی کد اقتصادی 12 رقمی صادر نخواهد شد. از این رو کد اقتصادی اشخاص حقیقی کد ملی آنها و کد اقتصادی اشخاص حقوقی شناسه ملی شرکت تعیین شده است.

از این رو باید برای استعلام کد اقتصادی حقیقی به سایت دارایی وارد شوید یا در جستوی مرور گر خود استعلام کد اقتصادی حقیقی را سرچ نمایید و وارد لینک سایت دارایی شوید. در این سایت عنوان مودی مالیاتی را مشخص کنید و کد ملی حقیقی خود را وارد نمایید. بعد از جستجو می‌توانید از فعال بودن کد اقتصادی اطمینان حاصل کنید. اشخاص حقوقی نیز برای استعلام کد اقتصادی از طریق روش فوق به سایت ادارۀ مالیات وارد می‌شوند و در این سایت می‌توانند با وارد کردن عنوان مودی مالیاتی و نیز شناسه ملی شخص حقوقی جستجو را انجام دهند و از فعال بودن کد اقتصادی شرکت اطمینان حاصل نمایید. توجه داشته باشید فعال شدن کد اقتصادی منوط به تشکیل پروندۀ در ادارۀ دارایی و انجام ثبت نام مرحله 45 در سایت ادارۀ دارایی است.

مزایای استعلام شناسه ملی چیست؟

گاهی ممکن است شخصی در شرکتی عضو باشد و از اطلاعات ثبتی آن بی اطلاع باشد یا ممکن است قرارداد همکاری با شرکتی را بسته است. اما از صحت وجود شرکت اطمینان ندارد یا سایر دلایلی که می‌توانید با استعلام شناسه ملی از صحت شرکت و اطلاعات مربوط به آن اطمینان حاصل نمایید. شرکت‌های تجاری به اعتبار ثبت در ادارۀ ثبت عنوان حقوقی پیدا می‌کنند و به موجب قانون دارای حق و حقوق قانونی هستند. حال اگر شخصی برای اغفال و فریب اسم شرکت دیگری را ارائه داده باشد یا بدون وجود خارجی ثبت شرکت قانونی عنوان کند دارای شرکت تجاری است. شما می‌توانید از طریق استعلام شناسه ملی از جزئیات اطلاعات شرکت اطمینان حاصل کنید.

مزایای استعلام کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی برای این موضوع صادر می‌شود که اشخاص بتوانند قرارداد‌های رسمی با سایر اشخاص تنظیم نمایند و نسبت به قرارداد‌های مربوطه فاکتور رسمی صادر کند. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند با استعلام کد اقتصادی نسبت به صحت کد اقتصادی ارائه شده اطمینان داشته باشند. متأسفانه کلاهبرداری‌ها در ارائه کد اقتصادی جعلی یا کد اقتصادی سایر اشخاص حقوقی زیاد شده است. اشخاص به اعتبار کد اقتصادی ممکن است با کد اقتصادی جعلی اقدام به صدور فاکتور نمایند. استعلام کد اقتصادی این امکان را فراهم می‌سازد تا از صحت کد اقتصادی یا دارندۀ آن اطمینان حاصل کنید. لازم به ذکر است که متقاضیان دریافت کارت بازرگانی و اشخاصی که نیاز به ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند لازم است کد اقتصادی را داشته باشند.

استعلام پیگیری ثبت نام مالیاتی اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی بعد از ثبت شرکت و صدور شناسه ملی از سوی ادارۀ ثبت شرکت‌ها حداکثر طی دو ماه باید اقدام به تشکیل پروندۀ دارایی داشته باشند. بعد از استعلام شناسه ملی و استعلام کد اقتصادی اشخاص ممکن است در روند اجرای تشکیل پروندۀ مالیاتی خود نیاز به استعلام از ثبت نام مالیاتی داشته باشند. در سایت ادارۀ دارایی این امکان برای اشخاص وجود دارد تا استعلام ثبت نام مالیاتی خود را داشته باشند. از این رو با ورود به سامانۀ عملیات الکترونیکی مالیاتی به قسمت پیگیری ثبت نام مالیاتی وارد شوید. در قسمت عنوان مؤدی باید حقیقی یا حقوقی بودن مودی را مشخص کنید. شماره ملی حقیقی یا حقوقی را وارد نمایید. سپس با آغاز جستجو می‌توانید نتیجۀ بررسی را مشاهده نمایید.

استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی از طریق ثبت دنیز

کارشناسان ما در مجتمع ثبت دنیز شما می‌توانید استعلام کلیۀ امور مربوط به شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری و همچنین استعلامات مالیاتی را در حداقل زمان انجام دهید. در ثبت دنیز کارشناسان ما تنها با یک تماس تلفنی یا ثبت درخواست از طریق پل ارتباطی این مجموعه در کوتاه‌ترین زمان و به صورت آنلاین تمامی استعلامات مورد نظر را انجام خواهند داد. ثبت دنیز در طی فعالیت خود در امور ثبتی مفتخر است برخی خدمات رایگان را به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهد که یکی از این خدمات رایگان در مجموعۀ ثبت دنیز استعلام شناسه ملی و استعلام کد اقتصادی است. علاوه به امور فوق ما مفتخر هستیم مشاوره کلیۀ خدمات مربوط به ثبت را به طور رایگان ارائه دهیم. تا همه متقاضیان بتوانند امور ثبتی خود را بدون رد درخواست با کمترین هزینه و کوتاه‌ترین زمان انجام دهند.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *