شرایط دریافت نماد الکترونیکی

هر فروشگاه اینترنتی که در حال راه‌اندازی است نیاز به مجوزهایی دارد که صاحب شغل باید آن‌ها را تهیه کند. یکی از مجوزهای مربوط به فروشگاه‌های اینترنتی نماد الکترونیک یا اینماد است که پس از دریافت آن به شکل یک علامت در سایت فروشگاهی درج می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی با دارا بودن نماد الکترونیک از اعتبار و امنیت بالایی برخوردار می‌شوند و در این صورت مشتری می‌تواند به راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای از سایت خرید کند. در این بخش مراحل دریافت نماد الکترونیک که یکی از مجوزهای مورد نیاز برای راه‌اندازی فروشگاه اينترنتی می‌باشد را به طور مفصل شرح می‌دهیم. در ادامۀ این مقاله از ثبت دنیز شرایط دریافت نماد الکترونیکی را بیان خواهیم کرد.

اینماد یا نماد الکترونیک چیست؟

اینماد (E-Namad) یا نماد الکترونیک، مجوزی است که از سوی مرکز توسعهٔ تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، تجارت و معدن به فروشگاه‌های اینترنتی تعلق می‌گیرد. نماد الکترونیک به شکل یک علامت در سایت‌هایی که به صورت قانونی مشغول به فعالیت هستند درج می‌شود. در حقیقت اعطای نماد الکترونیک به فروشگاه‌های اینترنتی چند جنبهٔ مختلف دارد به عنوان مثال حمایت از حقوق مصرف کنندگان، قانون‌مند کردن کسب و کارهای اینترنتی و اعتماد مشتری هنگام خرید و استفاده از سایت است. شایان ذکر است که بانک‌ها نیز درگاه پرداخت مستقیم خود را به کسب و کارهای دارای نماد الکترونیک می‌دهند به این ترتیب کسب و کارهای اینترنتی که دارای نماد الکترونیک نیستند نمی‌توانند از سیستم پرداخت بانک‌ها برای مشتریان خود استفاده کنند.

انواع نماد الکترونیک

در حال حاضر نماد الکترونیک در دو نوع: ۱_نماد الکترونیک یک ستاره ۲_ نماد الکترونیک دو ستاره به فروشگاه‌های اینترنتی اعطا می‌شود. نماد الکترونیک دو ستاره از درجهٔ اعتماد بالاتری نسبت به نماد الکترونیک یک ستاره برخوردار است بنابراین هر چه تعداد ستاره‌های نماد الکترونیک یک سایت بیشتر باشد، سطح اعتماد، امنیت و عملکرد وب‌سایت نیز بالاتر است. به طور کلی هرچه رتبه و اعتبار سایت فروشگاهی بیشتر باشد ستاره‌های اینماد نیز بیشتر است. برای این‌که اینماد دارای ستاره‌های بیشتری شود باید رضایت مشتریان، امنیت سایت، کیفیت محصولات و خدمات بررسی شود.

شرایط دریافت اینماد

هر فروشگاه اینترنتی که قصد دریافت نماد الکترونیک دو ستاره را دارد باید مدارک مورد نیازی که از سوی اینماد ارائه می‌شود را تکمیل کند. برای تکمیل این مدارک داشتن گواهینامهٔ امنیتی SSL ضروری است. ( گواهینامهٔ SSL یک تکنولوژی امنیتی برای رمزگذاری اطلاعات میان سایت و سرور که تضمین می‌کند اطلاعات سایت در طول انتقال امن هستند). هر فرد حقیقی یا حقوقی برای دریافت نماد الکترونیک باید شرایط لازم را داشته باشد به این ترتیب در ادامهٔ مطلب با مهم‌ترین شرایط اخذ نماد الکترونیک آشنا خواهید شد.

  1. فروشگاه‌های اینترنتی که قصد دریافت نماد الکترونیک را دارند باید حداقل یک محصول در هنگام طراحی سایت خود داشته باشند و این محصول دارای قیمت، توضیحات کامل مربوط به محصول و امکان خرید یا افزودن به سبد خرید را داشته باشد.
  2. کاربران حقیقی که متقاضی دریافت نماد الکترونیک هستند باید حداقل هجده سال سن داشته باشند به این صورت نماد الکترونیک به نام شخص حقیقی صادر می‌شود اما اگر کاربر یک متقاضی حقوقی باشد، نماد الکترونیک به نام شرکت یا مدیرعامل آن شرکت صادر می‌شود.
  3. متقاضی دریافت نماد الکترونیک باید موضوع فعالیت سایت و کسب و کار خود را در قسمت (دربارهٔ ما) و اطلاعات تماس و نحوهٔ رسیدگی به شکایات را در قسمت (تماس با ما) در سایت قرار دهد.
  4. مراحلی مانند روند مرجوع نمودن کالا (برگشت دادن کالا)، انصراف از خرید و دریافت خدمات باید در سایت درج شود.
  5. هنگامی که خریدار کالایی را از سایت سفارش می‌دهد، سایت باید قبل از تکمیل شدن فرآیند خرید یک پیش فاکتور که حاوی اطلاعات کالا است را به مشتری نشان بدهد و در پایان خرید و پس از پرداخت وجه باید فاکتور کالا را به مشتری ارائه دهد.
  6. فروشگاه‌های اینترنتی موظف‌ هستند که قوانین و مقررات مربوط به حفظ حریم شخصی مصرف کنندگان را در سایت خود قرار دهند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد الکترونیک

در ادامۀ این مطلب از مجموعه ثبت دنیز، مدارک لازم برای دریافت اینماد الکترونیکی را برای متقاضیان حقیقی و حقوقی به تفکیک بیان خواهیم کرد.

  • متقاضی حقیقی

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  2. تعهدنامهٔ شخص حقیقی
  3. کپی مجوز فعالیت
  4. اجاره نامه یا سند ملک
  5. آدرس سایت فروشگاه و نام دامنه
  6. ساخت ایمیل info برای سایت فروشگاه (info@domain.com)
  • متقاضی حقوقی

  1.  کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیرهٔ شرکت
  2.  تصویر آگهی روزنامهٔ رسمی
  3.  تصویر اصل اساسنامه
  4. آگهی تغییرات آدرس (در صورتی که آدرس تغییر کرده باشد)
  5.  آگهی‌تغییر اسامی هیئت مدیرهٔ شرکت
  6.  تعهدنامهٔ شخص حقوقی
  7.  تصویر پروانهٔ فعالیت
  8.  آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت

مراحل دریافت نماد الکترونیک

برای دریافت نماد الکترونیک تنها یک منبع رسمی برای متقاضی وجود دارد که سایت (نماد اعتماد الکترونیکی) مرکز توسعهٔ تجارت الکترونیکی نام دارد و تمام مراحل دریافت اینماد به صورت اینترنتی انجام می‌شود بنابراین نیازی به مراجعهٔ حضوری متقاضی نیست از این رو مراحل دریافت نماد الکترونیک به شکل زیر است:

1.تشکیل حساب کاربری

ابتدا برای تشکیل حساب کاربری باید وارد سایت نماد الکترونیکی شوید سپس به قسمت پنل کاربری سایت بروید. در ادامه گزینهٔ (ایجاد حساب کاربری) را انتخاب کرده و اطلاعات مورد نیاز آن قسمت را تکمیل کنید.

2.بارگذاری مدارک و تکمیل اطلاعات

پس از ایجاد حساب کاربری وارد پروفایل شخصی خود خواهید شد. در این مرحله باید گزینهٔ (تکمیل اطلاعات) را انتخاب کرده و مشخصات را تکمیل کنید. سپس بر روی گزینهٔ بارگذاری مدارک کلیک کرده و مدارک مورد نیاز را در سایت بارگذاری کنید.

3.احراز اطلاعات

در این مرحله برای بررسی و احراز اطلاعات یک کد در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید کد را با تلفن همراه خود به شمارهٔ مورد نظر ارسال کنید. بعد از انجام این مرحله اندکی صبر کرده و از سایت خارج شوید سپس مجدداً وارد سایت شده و بقیهٔ مراحل را طی کنید.

 4.تکمیل اطلاعات کسب و کار و تأییدهٔ فنی

در این مرحله باید اطلاعات کسب و کار (فروشگاه اينترنتی) خود را به سایت اضافه کنید. سپس بر روی گزینهٔ (مدیریت کسب و کار) کلیک کنید تا تأییدهٔ فنی انجام شود. تأییدهٔ فنی به این منظور است که متقاضی به سایت ثبت نام نماد الکترونیک دسترسی مجاز دارد.

5. تعیین نوع خدماتی که ارائه می‌دهید

در این مرحله گزینهٔ (لیست خدمات و مجوزها) را انتخاب کرده و نوع خدمات یا محصولات خود را تعیین کنید. در صورتی که خدمات شما نیاز به مجوز داشته باشد باید مجوز آن را نیز در سایت بارگذاری کنید.

6. تکمیل فرم نظرسنجی

در این مرحله یک فرم نظرسنجی از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مقابل شما قرار دارد که باید آن را تکمیل کنید.

7.احراز اطلاعات کسب و کار

در این مرحله اطلاعات کسب و کار مانند آدرس محل فعالیت، ایمیل و شماره تلفن مربوط به فروشگاه اینترنتی شناسایی و تأیید می‌شود. برای این‌که تلفن ثابتی که برای کسب و کار خود در نظر گرفتید تأیید شود یک شماره برای شما قرار داده شده تا با آن تماس بگیرید. در این مرحله سیستم یک کد از شما درخواست می‌کند و شما باید کد را در سایت وارد کنید پس از گذشت حدود ده دقیقه تلفن ثابت فروشگاه تأیید می‌شود.برای تأیید ایمیل فروشگاه نیز باید بر روی گزینهٔ (ارسال ایمیل) کلیک کنید تا یک ایمیل که دارای یک کد است به شما ارسال شود.

در این مرحله شما باید کد ارسال شده را در قسمت مورد نظر وارد کنید و گزینهٔ تأیید را بزنید. در آخر برای تأیید آدرس محل فعالیت باید کدی که به آدرس پستی متقاضی ارسال شده را در قسمت مربوطه وارد کرده و گزینهٔ تأیید را بزنید. برای این‌که بتوانید آدرس پستی خود را در فرآیند ثبت نام وارد کنید، نیازی نیست که حتماً صاحب دفتر کار رسمی باشید بلکه کسب و کارهای خانگی نیز می‌توانند آدرس منزل خود را در سایت ثبت کنند.

8.ارسال پرونده جهت بررسی

پس از اتمام مراحلی که ذکر شد نوبت به ارسال پرونده برای بررسی است به این منظور شما باید بر روی گزینهٔ (ارسال پرونده جهت بررسی کارشناس) کلیک کنید.

9.پر کردن فرم تعهدنامه

در آخرین مرحله از درخواست نماد الکترونیک، متقاضی باید یک فرم تعهدنامه را پر کند. تعهدنامه به منظور پذیرش پیگیری‌های قانونی و تعلیق نماد پس از عمل نکردن به تعهدات قید شده در سایت است. برای تکمیل فرم تعهدنامه ابتدا باید فایل آن را پرینت گرفته و فرم را تکمیل کنید سپس باید از دفترخانه گواهی امضا دریافت کنید. بعد از دریافت گواهی امضا باید کپی برابر با اصل مجوزهایی که دو سایت بارگذاری کرده‌اید را به صندوق پستی شماره ۶۳۸۵_۱۴۱۵۵ ارسال کنید.

پس از این‌که تمام مدارک و مشخصات سایت شما توسط کارشناس بررسی و تأیید شد، نماد الکترونیک فروشگاه یا سایت شما صادر می‌شود و شما می‌توانید لوگوی نماد الکترونیک و کد آن را در سایت خود قرار دهید. نکتهٔ مهمی که در این مرحله باید در نظر بگیرید این است که تا قبل از صدور نماد الکترونیک برای فروشگاه اینترنتی، متقاضی نمی‌تواند تصویر نماد را در سایت قرار دهد و این کار غیرقانونی طلقی می‌شود زیرا نماد الکترونیک یک علامت دولتی محسوب می، شود و هرگونه سوءاستفاده از آن ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

شرایط دریافت نماد الکترونیک برای اتباع خارجی ساکن در ایران

اتباع خارجی که در ایران هستند نیز می‌توانند برای دریافت نماد الکترونیک اقدام کنند و برای این کار دو شرط لازم است. شرایط دریافت نماد الکترونیکی برای اتباع خارجی ساکن ایران به شرح ذیل است.

  1. دریافت کد فراگیر اتباع و شرکت‌های خارجی از سازمان امور مالیاتی
  2. در دست داشتن پروانهٔ کار و مجوز اقامت

نحوه تمدید نماد الکترونیک

نمادهای الکترونیکی که به فروشگاه‌های اینترنتی تعلق می‌گیرد دارای مدت اعتبار مشخصی است که پس از اتمام اعتبار آن باید مجدد اینماد را تمدید کرد. به منظور تمدید اعتبار نماد الکترونیک باید دو هفته قبل از اتمام اعتبار درخواست تمدید اینماد را ارسال کنید. پس از آن شما می‌توانید در ابتدا وارد سایت نماد اعتماد الکترونیکی و سپس وارد پنل کاربری خود شوید. در این مرحله مجوزهای کسب و کار و خدمات شما باید توسط کارشناس دوباره بررسی و تأیید شوند. اگر مجوزها به دلیل اتمام اعتبار یا تغییر قوانین و مقررات تأیید نشوند پیامی با مضمون «نامعتبر» را بر روی صفحه خواهید دید. در چنین حالتی باید در قسمت (درخواست پشتیبانی) ثبت شود تا پس از بررسی از سوی کارشناس مربوطه، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

پس از این‌که مشکل برطرف شد باید دوباره مجوزهای خود را بارگذاری و مجدد درخواست تمدید اعتبار نماد الکترونیک را ارسال کنید. اگر هنگام اعتبار نماد الکترونیک، فروشگاه هیچ گونه تخلفی نداشته باشد اعتبار نماد الکترونیک توسط کارشناسان تمدید خواهد شد در غیر این صورت تمدید اعتبار نماد الکترونیک به مدت دو سال به تعویق خواهد افتاد.

بررسی نهایی

در برخی از سایت‌ها برای این‌که مشتری بتواند محصولی را سفارش دهد باید ابتدا در سایت فروشگاه ثبت نام کرده و حساب کاربری ایجاد کند. بنابراین فروشگاه‌های اینترنای باید یک رمز عبور موقتی را در اختیار صادرکنندهٔ نماد الکترونیک خود قرار دهند تا خدمات سایت فروشگاه ارزیابی شود. قبل از صدور نماد الکترونیک از سوی مرجع صادر کننده، متقاضی مجاز به درج تصویر اینماد در سایت فروشگاهی خود نیست و این کار غیرقانونی محسوب می‌شود.

مدیر یا مؤسس متقاضی نماد الکترونیک باید دارای حداقل هجده سال سن باشد. دامنهٔ سایت برای اشخاص حقیقی باید به نام متقاضی ثبت شود و برای اشخاص حقوقی دامنهٔ سایت باید به نام یکی از اعضای هیئت مدیرهٔ شرکت باشد. اگر متقاضی نماد الکترونیک دارای چندین کسب و کار مختلف باشد نیازی به ثبت نام جداگانه برای درخواست دریافت نماد الکترونیک ندارد و با همان کاربری قبلی می‌تواند درخواست اضافه کردن دامنه را جهت دریافت نماد الکترونیک ارسال کند. شما عزیزان می‌توانید با کارشناسان مجموعه ثبت دنیز در ارتباط بوده راهنمایی‌های لازم در خصوص شرایط دریافت نماد الکترونیکی را دریافت نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *