مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) – گام به گام

امروزه بازار کسب و کار های اینترنتی حسابی داغ است و فروشگاه‌های اینترنتی، محصولات خود را به شکل مجازی به مشتریان خود می‌فروشند. حتماً شما هم به این فکر افتاده‌اید که در فضای مجازی با رقبای خود رقابت کنید. برای شروع فعالیت خود، نیازمند مجوزی به نام نماد اعتماد الکترونیکی هستید که از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک به تمامی فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود. با دریافت این مجوز، به کاربر خود این اطمینان را می‌دهید که کاملاً فروشگاه ایمن است و می‌تواند با خیال راحت خرید خود را انجام دهد. دراین مقاله از مجموعه ثبت دنیز به صورت گام به گام تمامی مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

نماد اعتماد اعتماد الکترونیکی چیست؟

اینماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی، مجوزی است که به تمامی کسب و کار های آنلاین در زمینه فروش محصولات و ارائه خدمات فعالیت دارند، اعطاء می‌شود به شرطی که مالک حقیقی یا حقوقی احراز هویت خود را به ثبت برساند و پس از بررسی سایت، این نماد را برای مدت یکسال داشته باشد. از آنجا که فرآیند خرید و پرداخت هزینه به صورت مجازی صورت می‌گیرد و متأسفانه برخی از افراد سودجو به دنبال کلاه برداری هستند، داشتن نماد الکترونیکی اعتماد بسیار حائز اهمیت است.

مدارک دریافت نماد الکترونیکی

قبل از آنکه به مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) بپردازیم، باید بدونیم برای گرفتن این مجوز چه مدارکی لازم داریم:

  •  تصویر صفحه اول شناسنامه و کارت ملی درخواست کننده ( در صورتی که شخص حقیقی باشد )
  •  اگر شخص حقوقی باشد، باید تصویر شناسنامه و کارت ملی یکی از اعضای هیات مدیره ارسال شود.
  •  نام دامنه ( دامین ) و آدرس سایت
  •  تعهدنامه برای هر دو شخص حقیقی و حقوقی
  • عکس مجوزی که با آن فعالیت می کند.
  • داشتن ایمیل info با دامنه سایت info@domain.com

شرایط لازم برای دریافت اینماد

  •  شخصی که قصد دارد اینماد را دریافت کند، باید حداقل 18 سال داشته باشد. همچنین برای آقایان داشتن کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل ضرورت دارد.
  •  دامنه سایت باید به نام درخواست کننده ثبت باشد. در صورتی که شخص حقوقی هم برای دریافت نماد اعتماد اقدام کرده باشد، دامنه سایت باید به نام یکی از اعضای مجموعه باشد.
  •  در فروشگاه اینترنتی، باید کلیه ویژگی‌های محصولات به صورت شفاف درج شوند.
  •  برای هر محصولی، قیمت مشخصی موجود باشد و قبل از نهایی کردن خرید، پیش فاکتور ارسال شود و همچنین پس از پرداخت، فاکتور به مصرف کننده ارائه شود.
  •  کسانی که برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی متقاضی هستند، باید اطلاعات تماس، آدرس، نحوه ثبت و رسیدگی به شکایات را در صفحه « تماس با ما» و همچنین کاربری سایت را در صفحه «درباره ما» قرار دهند.
  •  و در آخر، تمام کسب و کار های آنلاین باید در صفحه شخصی، قوانین و مقررات مربوط به حریم شخصی مصرف کنندگان را قرار دهند.

مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

در ادامۀ این مطلب از مجموعه ثبت دنیز مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را به طور کامل شرح می‌دهیم.

  • مرحله اول : ثبت نام و ایجاد حساب کاربری

به سایت نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی https://enamad.ir مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهید. با این کار حساب کاربری شما در این وبسایت ساخته می شود. از این پس می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور خود به پنل کاربری وارد شوید.

  • مرحله دوم : تکمیل اطلاعات هویتی

پس از اینکه به حساب شخصی خود وارد شدید، تمامی اطلاعات را تکمیل کنید. پر کردن فیلدهای ستاره دار الزامی است. پس از تکمیل، روی گزینۀ ذخیره کلیک کنید.

  • مرحله سوم: بارگذاری مدارک

در این مرحله، باید مدارک لازم را ارسال کنید؛ بدین معنا که صفحه اول شناسنامه، کارت ملی و وضعیت نظام وظیفه خود (کارت پایان خدمت یا گواهی اشتغال به تحصیل)

  • مرحله چهارم: ثبت شماره تلفن همراه

شماره تلفن خود را وارد می‌کنید و درخواست کد می‌دهید. سامانه برای شما کدی را ارسال خواهد کرد که شما باید آن کد را به شماره‌ای که در سایت قرار داده شده پیامک کنید.

  • مرحله پنجم: افزودن کسب و کار

باید کسب و کار خود را به سامانه معرفی کنید. تمامی اطلاعات را به صورت دقیق وارد کنید تا کارشناس اینماد به درستی وبسایت شما را بررسی کند.

  • مرحله پنجم: دریافت تاییدیه فنی

در بخش کسب و کار، گزینه‌ای به نام مدیریت کسب و کار وجود دارد که شما باید تاییدیه فنی خود را دریافت کنید. تاییدیه فنی به این منظور است که ثبت نام کننده به سایت دسترسی مجاز دارد.

  • مرحله ششم: تکمیل فرم نظرسنجی

حالا نوبت به پر کردن فرم نظرسنجی می‌رسد. در این بخش هم اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید.

  • مرحله هفتم: احراز اطلاعات کسب و کار

در این مرحله احراز شماره تماس کسب و کار، آدرس محل کار و همچنین ایمیل انجام می‌شود. جهت احراز شماره تلفن کسب و کار، با شماره‌ای که در سامانه مشاهده می‌کنید تماس بگیرید و کد تایید را وارد کنید تا حداکثر 10 دقیقه ثبت شود. برای احراز ایمیل هم باید ایمیل خود را وارد کنید، کدی برای شما فرستاده می‌شود که فقط کافی است آن را در کادر مشخص شده قرار دهید. برای صحت آدرس نیز کافیه کدی را که به آدرس پستی ارسال شده، در کادر مربوطه قرار دهید.

  • مرحله هشتم: ارسال پرونده برای کارشناس

در این مرحله می‌توانید تمامی مدارک را برای کارشناس ارسال کنید، در صورت دارا بودن هر شرط در چک لیست ذکر شده آن را تایید کنید.

  • مرحله نهم: تعهد نامه الکترونیکی

زمانی که مدارک خود را برای کارشناس اینماد ارسال می کنید، برای چند روز مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که کامل باشد، در پنل کاربری بخشی به نام تعهدنامه الکترونیکی باز می شود که باید آن را به کدپستی با شماره مندرج در سایت ارسال کنید.

  • مرحله دهم: دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

مرحله آخر ، دریافت نماد اعتماد الکترونیکی می‌باشد که به صورت کدی در پنل کاربری شما قرار خواهد گرفت.

معرفی انواع نماد اعتماد الکترونیکی

زمانی که شما برای دریافت اینماد، مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را سپری می‌کنید، با 3 نوع مختلف اینماد رو به رو هستید که در ادامه به تک تک آنها اشاره می‌کنیم.

  • نماد موقتی

وبسایت‌های فروشگاهی نوپا که تازه ایجاد شده و شروع به فعالیت کردند، می‌توانند نماد موقت را دریافت کنند به شرطی که حداقل شرایط دریافت نماد الکترونیکی را دارا باشند.

  • نماد تک ستاره

همانطور که گفته شد سایت شما از لحاظ کیفیت و امنیت توسط کارشناس اینماد مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در صورتی که تمامی معیار های لازم را برای گرفتن این مجوز دارا باشد، نماد یک ستاره از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک اعطاء خواهد شد.

  • نماد دو ستاره

مراحل دریافت نماد اعتماد دو ستاره با نماد تک ستاره یکی است با این تفاوت که نماد دوستارهد به سایت‌هایی داده می‌شود که گواهی SSL بر روی سایتشان فعال باشد و حداقل 6 ماه اعتبار داشته باشد. فعال بودن این گواهی نشان می‌دهد که سایت موردنظر فروشگاهی علاوه بر اعتبار بالا، کاملاً ایمن است و مشتری با خیال راحت می‌تواند محصول خود را خریداری کند یا از خدمات آن استفاده کند.

چطور صحت نماد اینماد را بررسی کنیم؟

اگر برای خرید کالایی یا دیدن محصولات به سایت‌های فروشگاهی سر زده باشید، حتما در اکثر آنها تصویر نماد اعتماد الکترونیکی را مشاهده کردید. برای اینکه اطمینان حاصل کنیم سایت موردنظر معتبر است و امنیت بالایی دارد، کافی است روی تصویر اینماد به منظور استعلام نماد الکترونیک کلیک کنید؛ در این حالت صفحه جدیدی باز خواهد شد که تمامی اطلاعات وبسایت را به شما نشان می‌دهد و به راحتی می‌توانید درستی آن را بررسی کنید. متأسفانه برخی از افراد سودجو برای به دام انداختن افراد، تنها تصویر اینماد را در سایت خود قرار می‌دهند در حالی که هیچ اطلاعات هویتی از آنها در سامانه به ثبت نرسیده است. توجه داشته باشید در حین بررسی، آدرس سایت با آدرسی که در سایت اینماد (enamad) ثبت شده، یکسان باشد.

بررسی محتوای وبسایت ها

هنگامی که مراحل دریافت نماد الکترونیکی را سپری می‌کنید، در مرحله‌ای که کارشناس اینماد وبسایت شما را با توجه به اطلاعات داده شده مورد بررسی قرار می‌دهد، نتیجه به شکل چک لیست برای درخواست کننده ارسال می‌شود. در حالت کلی از 3 جهت سایت شما تجزیه و تحلیل می شود:

  1.  ارتباط محتوای سایت با نوع کسب و کار
  2. بررسی کلیه ویژگی‌های ظاهری و فنی محصولات و چگونگی فرآیند فروش
  3. تمامی اطلاعات تماس، آدرس و همچنین موضوع کسب و کار در صفحات تماس با ما و درباره ما قرار داشته باشند و صفحات وبسایت استاندارد باشند.

کسب و کارهایی که نیاز به دریافت اینماد دارند

به طور کلی تمامی کسب و کار هایی که در فضای مجازی اقدام به فروش کالا و محصولات یا ارائه خدمات می‌کنند، ملزم به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی هستند. همچنین تمامی کسب و کار هایی که در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام فعالیت دارند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند، باید در سامانه اینماد احراز هویت کنند. وبسایت‌های خبری و اطلاع رسانی نیز برای فعالیت خود نیازی به دریافت مجوز ندارند.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *