راهنمای دقیق ثبت برند و علامت تجاری سال 1400

ثبت برند و علامت تجاری

اگر می‌خواهید بدانید برند چیست؟ فقط کافی است چند قدم در شهر راه بروید، هر چیزی که به چشم شما می‌خورد، برای معرفی برندی دارد. برند فقط مختص به محصول خاصی نیست بلکه مؤسسات یا کلینیک‌‌ها و آموزشگاه‌های مختلف نیز برای معرفی کسب و کار خود برندی دارند. مهمترین امتیازی که یک برند باید داشته باشد برخورداری از حمایت قانونی است. حمایت قانونی برند تنها از طریق ثبت آن ممکن است. از این رو ما در این مطلب از شرکت ثبت دنیز به شما راهنمای ثبت برند و علامت تجاری در سال 1400 را شرح خواهیم داد. ثبت برند باید در اداره مالکیت صنعتی انجام شود. بنابراین بدون راهنمای ثبت برند شما نمی‌دانید از کجا و چگونه باید اقدام به ثبت برند کنید.

راه های ثبت برند در ایران

از دو طریق شما می‌توانید اقدام به ثبت برند در ایران کنید. اولین راه برای کسانی که تا کنون ثبت برند انجام نداده‌اند ممکن است کمی پیچیده باشد. اما راه دوم ساده تر است. در حالت اول خود متقاضی اقدام به ثبت برند می‌کند که در این صورت پیشنهاد می‌کنیم با دقت راهنمای ثبت برند را مطالعه کنید. راه دوم أخذ همکاری با وکلاء با تجربه و کارشناسان حوزه ثبتی است. اگر می‌خواهید راه دوم را انتخاب کنید حتماً از دانش و تجربه کارشناسان ما در مجتمع ثبت دنیز استفاده کنید. ثبت برند روند طولانی‌تری را نسبت به سایر خدمات ثبتی دارد و اگر با قوانین و شرایط و مراحل آن آشنا نباشید روند کار شما طولانی تر نیز خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می کنیم با دقت مقاله راهنمای ثبت برند را مطالعه کنید.

ثبت برند و علامت تجاری

شرایط ثبت علامت تجاری

در ادامۀ این مطلب از وبلاگ ثبت دنیز شرایط ثبت علامت تجاری را بیان خواعیم کرد. اولین مرحله از راهنمای ثبت برند که می‌خوایم به آن بپردازیم داشتن شرایط ثبت علامت تجاری است. اگر متقاضی ثبت برند هستید. لازم است از شرایط ثبت برند مطلع باشید. متقاضی ثبت برند یا مالک برند باید دارای سن قانونی باشد. سن قانونی در قانون مدنی 18 سال تخمین زده شده است. افراد زیر 18 سال نمی‌توانند درخواست ثبت برند را داشته باشند. البته لازم به ذکر است این شرایط فقط برای اشخاص حقیقی صدق می‌کند و اشخاص حقوقی اگر دارای اعضاء زیر 18 سال هستند ممنانعتی در خصوص ثبت علامت تجاری ندارند.

شرایط بعدی در این زمینه داشتن برند فارسی است. در راهنمای ثبت برند ، امکان ثبت برند‌های غیر فارسی بدون داشتن کارت بازرگانی یا کارت عضویت در اتاق بازرگانی وجود ندارد. از این رو اگر نمی‌توانید کارت عضویت یا کارت بازرگانی دریافت کنید. باید حتماً برندی که انتخاب می‌کنید فارسی باشد. بنابراین برند فارسی نیز باید دارای معنی در یکی از لغت نامه‌های فارسی باشد. از سوی دیگر به دلیل اینکه برند قرار است در یک فعالیت تجاری استفاده شود. متقاضی باید مجوز فعالیت در حوزه مذکور را داشته باشد. در صورتی که کلیۀ شرایط فوق را دارا هستید می‌توانید با استفاده از راهنمای ثبت برند در این مقاله یا در سامانۀ مالکیت صنعتی، اقدامات لازم را جهت ثبت برند انجام دهید.

ثبت برند و علامت تجاری

راهنمای ثبت برند در سامانه مالکیت صنعتی

قانون گذار بر اساس قوانین ثبت اختراعات و طرح‌های صنعتی و علائم تجاری صلاحیت بررسی و ثبت این امور را به اداره مالکیت صنعتی محول کرده است. این اداره نیز برای سهولت ثبت خدمات مربوط به مالکیت صنعتی، سامانه‌ای را در این باب طراحی نموده است. روند کار ثبتی در این سامانه بسیار ساده است. اما به دلیل عدم آشنایی اشخاص با مراحل ثبت سامانه‌ای برند، بیشتر پرونده‌هایی که توسط خود اشخاص درخواست می‌شود مورد نقص یا رد قرار می‌گیرند. در حالی که اگر چند دقیقه از وقت خود را برای مطالعه راهنمای ثبت برند در سامانۀ مالکیت صنعتی بگذارید احتمال رد پرونده شما کاهش خواهد یافت.
جهت راهنمای ثبت برند در مالکیت صنعتی اول باید پیش نیا‌ز‌های لازم مانند مدارک و ملزومات جهت ثبت برند را تهیه کنید. در ضمن باید برند مورد نظر را انتخاب کنید و استعلام مربوط به آن را در سامانۀ مالکیت صنعتی جستجو کنید. سپس باید جهت دریافت گواهی به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنید. در نهایت بر اساس موارد زیر اقدام به ثبت درخواست برند در سامانۀ مالکیت صنعتی نمایید.

  • ایجاد کارتابل

اگر اولین بار است که می‌خواهید از خدمات سامانۀ مالکیت صنعتی استفاده کنید. لازم است کارتابلی برای شما باز شود. بدین منظور باید به سایت مراجعه کرده و در قسمت میز خدمات بر روی گزینۀ ایجاد کارتابل کلیک کنید. با وارد کردن اطلاعات مالک برند و شماره تماس به نام و ایمیل مالک کارتابل ایجاد می‌شود.

  • اظهارنامه ثبت برند

از موارد مهم راهنمای برند نحوه تنظیم اظهارنامه برند است. اظهارنامه برند دارای چند بخش است. بخش اول اطلاعات مالک برند، بخش دوم تکمیل اطلاعات برند یا لوگو، بخش سوم نیز قرار دادن مدارک لازم جهت ثبت برند است. برای تکمیل اظهارنامه بعد از وارد شدن به سایت مالکیت با ورود به پنل کاربری خود می‌توانید در قسمت میز خدمات فرم اظهارنامه را دریافت کنید. سپس بعد از وارد کردن کلیه اطلاعات، در قسمت پرداخت هزینۀ ثبت اظهارنامه، اقدام به پرداخت هزینۀ اظهارنامه کنید.

ثبت برند و علامت تجاری

  • نتیجه کارشناسی

صف انتظار نوبت کارشناسی برای بررسی برند حدوداً 35 الی 45 روز است. بعد از کارشناسی و تأیید رئیس اداره، ابلاغ نتیجۀ کارشناسی به کارتابل شما ارسال می‌شود. نتیجه نیز یا ابلاغ رد ثبت برند است که در این صورت می‌توانید نسبت به آن اعتراض بزنید. اگر محتوای ابلاغ نقص در پرونده و اطلاعات وارد شده، باشد حداکثر طی 30 روز باید این نقص را بر طرف و مجدد اظهارنامه برای بررسی ارسال شود. اما اگر ابلاغ تأیید باشد، تبریک می‌گوییم شما مجاز به ثبت برند خود شده‌اید.

  • روزنامه اول

با تأیید ثبت برند حداکثر طی 30 روز از تاریخ ابلاغ، باید روزنامۀ نوبت اول برند را که اطلاعیۀ تایید برای ثبت برند است را صادر کنید. بعد از انتشار آگهی اگر شخص یا اشخاصی برای ثبت برند اعتراضی داشته باشند طی 30 روز از تاریخ انتشار آگهی برای جلوگیری از ثبت برند می‌توانند اعتراض خود را به اداره مالکیت صنعتی ارسال کنند.

  • حق ثبت

اگر طی 30 روز از انتشار روزنامه اول اعتراضی در خصوص آن ثبت نشود. جهت راهنمای ثبت برند برای پرداخت حق ثبت به کارتابل اداره مراجعه کرده و از درگاه پرداخت هزینۀ مربوط به اعتبار ثبت را پرداخت خواهید کرد.

  • روزنامه دوم

روزنامه دوم برند برای اطلاعیه ثبت بنرد انتشار خواهد یافت و برای پرداخت این روزنامه همانند روزنامه نوبت اول باید به سایت روزنامه رسمی جمهوری اسلامی مراجعه کنید راهنمای ثبت برند جهت روزنامه رسمی بسیار ساده است تنها کافی است در قسمت آگهی‌های قانونی سایت روزنامه رسمی شماره مکانیزه ارسال شده از سوی سازمان مالکیت صنعتی را وارد کنید.

  • مدارک و مستندات

اصل مدارک ثبت برند را که در مرحلۀ ثبت اظهارنامه، همراه با فرم اظهارنامه ارسال کرده‌اید را، باید همراه با سایر مستندات و مدارک به ادارۀ ثبت مالکیت صنعتی توسط خود متقاضی یا وکیل قانونی وی تسلیم کنید تا اصالت اوراق احراز شود.

  • تصدیق برند

در نهایت تصدیق نامه ده سالۀ برند از سوی کارشناس ادارۀ مالکیت صنعتی صادر خواهد شد. این بود راهنمای ثبت برند در سامانه مالکیت صنعتی، بعد از این مرحله شما به مدت ده سال مالک برند خواهید بود. که بعد از این محدوده زمانی نیز حق تمدید اعتبار برند را تا 6 ماه پس از تاریخ اعتبار برند خواهید داشت.

استعلام ثبت برند

برای جلوگیری از درخواست‌های تکراری برای ثبت برند و همچنین از بین نرفتن هزینۀ و وقت متقاضیان ثبت برند، سامانه استعلام برند در خود مالکیت صنعتی و روزنامه رسمی جمهوری اسلامی این امکان را به وجود آورده، تا قبل از ثبت هر برندی بتوانید استعلام آن را دریافت کنید. در خصوص راهنمای ثبت برند لازم است روش استعلام برند‌هایی ثبت شده را شرح دهیم. شما می‌توانید در میز خدمات سامانۀ مالکیت صنعتی یا در قسمت آگهی‌های قانونی سامانۀ روزنامه رسمی کشور با وارد کردن برند و جستجو آن استعلام ثبت برند را مشاهده کنید.

ثبت برند و علامت تجاری

مدارک و ملزومات ثبت برند

راهنمای ثبت برند برای مدارک آن بسسیار ساده است. اگر نقص در مدارک مربوطه نیز داشته باشید می‌توانید به کارشناسان دنیز نقص مدارک خود را اعلام کنید. ما برای تکمیل مدارک نیز به شما کمک خواهیم کرد.
1. سه رونوشت از اظهار نامه ثبت علامت تجاری
2. مجوز فعالیت
3. مدارک شناسایی متقاضی حقیقی و مدارک ثبتی متقاضی حقوقی
4. کارت بازرگانی یا کارت عضویت برای متقاضیان ثبت علامت تجاری لاتین
5. گواهی امضاء مالک برند (برای اشخاص حقیقی گواهی امضاء مدیر عامل ارائه شود.)
6. در صورت داشتن حق تقدم ارائه مدارک حق تقدم نیز لازم است.
7. فیش واریزی

ثبت برند و علامت تجاری

قوانین ممنوع در ثبت برند

بر اساس قانون مالکییت معنوی هر برندی را نمی‌توان به ثبت رساند. یعنی برخی اسم‌ها به دلیل ممنوعیت قانونی قابل ثبت نیستند. ثبت برند برای اسامی ممنوع در قانون ممکن نیست. از این رو ثبت برخی از اسم‌ها مانند اسم محصولات در همان طبقه محصول، اسم عام به تنهایی و یا صفت به تنهایی را قابل ثبت نمی‌دانند. برای ثبت این اسامی باید حتماً اسم خاص در کنار آنها برای ثبت ارائه شود. همچنین اسم مکان‌های جغرافیایی، اسم کشور‌ها و سازمان‌ها، اسامی مذهبی و مشهور از جمله مواردی هستند که در صورت تقاضا به دلیل ممنوعیت رد خواهند شد.

سخن پایانی

همۀ آنچه که برای راهنمای ثبت برند لازم است را در این مطلب مطالعه کردید. اما اگر هنوز نمی‌دانید برای ثبت برند چگونه باید اقدام کنید. لازم است اطلاعات بیشتری را در این زمینه دریافت کنید. مجتمع حقوقی دنیز مشاوره رایگان برای راهنمای ثبت برند را نیز به شما همراهان همیشگی این مجموعه ارائه می‌کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان حقوقی ما گفتگو کنید. همچنین اگر درخواست ثبت برند را داده‌اید و نظر کارشناسی مبنی بر رد یا نقص پرونده بود وکلاء ثبتی دنیز روند اجرای کار شما را انجام خواهند داد. چنانچه نقص مدارک در پرونده ثبت برند داشته باشید درخواست شما مورد پذیرش نخواهد بود. مجتمع دنیز تمام تلاش خود را بر این داشته تا روند ثبت برند شما را در کوتاه‌ترین زمان به اتمام رساند.

منبع:wikipedia

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *