راهنمای پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی


اشخاص حقوقی به موجب قانون، شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری فعالیت دارند که مطابق با قواعد و مقررات قانون تجارت در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده‌اند.  نسبت به ایجاد شخصیت حقوقی آگهی تأسیس صادر شده است. پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی هر ساله از سوی اداره ثبت شرکت‌ها دریافت می‌شود. از این رو صدور دفاتر اشخاص حقوقی ملزم به ثبت نام در سامانۀ ثبت شرکت‌ها است. به موجب قانون شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری باید بعد از ثبت، طی دو ماه باید پروندۀ مالیاتی خود را تشکیل دهند. پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی نیز بدین منظور تعریف شده است که اشخاص حقوقی بتوانند میزان سرانۀ درآمد سالانه خود را به اداره مالیات اثبات نمایند.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی هر ساله باید دریافت شود. از این رو نمی‌توان از دفاتر سال گذشته برای صورت وضعیت مالی سال بعد استفاده کرد. اما نحوۀ دریافت این دفاتر و چگونگی دریافت آن برای اشخاصی که می‌خواهند ثبت نام آن را انجام دهند به دلیل عدم آشنایی با سامانۀ ثبت شرکت‌ها کمی پیچیده است. جهت بررسی و نحوۀ ثبت نام پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی در این مطلب با موسسۀ ثبت دنیز همراه باشید. اگر سؤال یا ایرادی در خصوص أخذ دفاتر پلمپ دارید می‌توانید از کارشناسان ما در ثبت دنیز پاسخ خود را دریافت کنید.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی چیست؟

قبل از اینکه به پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی بپردازیم، بد نیست بدانید دفاتر پلمپ چیست؟ و چه کاربردی دارند؟ اداره ثبت شرکت‌ها در زمان صدور دفاتر پلمپ بر روی صفحۀ اصلی تاریخ صدور و برخی اطلاعات اشخاص حقوقی را درج می‌کند. قسمت درج شده باید فاقد هر گونه خش، قلم خوردگی، تراشیدن یا مخدوش کردن باشد. همچنین در زمان ثبت اطلاعات و صورت وضعیت مالی شرکت نیز نباید موارد فوق وجود داشته باشد.

این دفاتر حاکی از کارکرد شرکت هستند. بدین ترتیب نباید هیچ گونه مغایرتی در اطلاعات وارد شده وجود داشته باشد. حتی شرکت‌هایی که عدم فعالیت خود را به دارایی اعلام می‌کنند نیز موظف به دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی هستند. زیرا عدم دریافت این دفاتر جریمه دارد.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی شامل دو دفتر روزنامه و کل است. سفارش میزان برگ دفاتر بسته به میزان و کارکرد شرکت دارد. دفترروزنامه، دفتر روزانه شرکت است که در آن صورت وضعیت مالی هر روزه باید ثبت شود. دفتر کل نیز خلاصه‌ای از صورت وضعیت مالی دفتر روزنامه است. در دفتر کل اطلاعات کلی‌تر وارد می‌شوند. یعنی بعد از 7 روز اطلاعاتی که در طی 7 روز در دفتر روزنامه ثبت شده است باید به دفتر کل به صورت خلاصه وارد شود.

اما در دفتر روزنامه باید کلیۀ اطلاعات به صورت جزئی وارد شوند. هر سالانه اداره مالیات میزان درآمد سالانه اعم از خالص و ناخالص ملی را بر اساس اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص می‌کند. برای پیشگیری از هر نوع فرار مالیاتی یا عدم جلوگیری از جرائم مالیاتی شرکت‌ها موظف به اخذ دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی هستند.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

پیگیری پلمپ دفاتر 1400

در صورتی که پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی را در سال 1400 ثبت نام کرده باشید و بخواهید پیگیری این دفاتر را انجام دهید. لازم است به سامانۀ اداره ثبت شرکت‌ها وارد شوید. در این سامانه، قسمتی برای پیگیری درخواست‌ها تعریف شده است. بعد از وارد شدن به این قسمت گزینه‌ای برای نوع درخواست پیگیری مشخص شده است. در این قسمت باید پلمپ دفاتر را انتخاب کنید. در زمان ثبت نام پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی ،کد پیگیری در سامانه داده می‌شود. این کد را باید یادداشت کنید تا جهت پیگیری بتوانید مجدد وارد صفحه‌ای که در آن ثبت را انجام داده‌اید شوید. با وارد کردن کد و رمز صفحه وارد قسمت پیگیری پلمپ دفاتر خواهید شد. که در این قسمت می‌توانید وضعیت پیگیری را مشاهده کنید.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

اظهارنامه پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

در ادامۀ این مطلب از بلاگ ثبت دنیز به مبحث اظهارنامه پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی توضیح خواهیم داد. ثبت نام پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی به واسطۀ اظهارنامه پلمپ دفاتر انجام می‌شود. یعنی اشخاص حقوقی باید اظهارنامه دفاتر پلمپ را تنظیم کنند تا موفق به دریافت دفاتر شوند. در اظهارنامۀ اطلاعات ثبتی شرکت، اطلاعات مدیران، نوع دفاتر، تعداد برگ‌های دفاتر وارد می‌شود. اظهارنامه دفاتر پلمپ را باید به دقت کامل تکمیل کنید تا از هر نوع ایراد و اشکالی پیش گیری کنید. با تکمیل اظهارنامه و ثبت آن کارشناسان اداره ثبت شرکت‌ها به بررسی آن خواهند پرداخت. در صورتی که ایرادی در اطلاعات وارد شده باشد.

ابلاغیه ایراد نقص را ارسال خواهند کرد که با توضیحاتی که در قسمت پیگیری درخواست دادیم می‌توانید مجدد به صفحه ورود پیدا کنید و اقدام به رفع نقص نمایید. اگر درخواست اظهارنامه پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی رد شود. مجدد باید پس از رفع دلایل رد، درخواست اظهارنامه پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی را تنظیم کنید. در صورت تأیید با پرداخت هزینه، اظهارنامه مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

ثبت نام سامانه پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

جهت انجام ثبت نامه سامانه‌ای پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی باید مدارک ثبتی شرکت ارائه شود. تا اطلاعات با توجه به مدارک ارائه شده به صورت صحیح در سامانه سازمان ثبت اسناد وارد گردد. سیستم آنلاین ثبت شرکت‌ها یکی از خدماتی که برای اشخاص حقوقی ارائه می‌دهد. ثبت نام پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی از طریق سامانه ثبت است. بعد از ورود به قسمت پلمپ دفاتر و وارد کردن شناسه ملی و شماره ثبت شرکت، در ابتدا باید پیش ثبت نام دفاتر را انجام دهید.

با وارد کردن اطلاعات در پیش ثبت نام و تکیمل اظهار نامه پلمپ دفاتر گزینۀ ثبت نهایی را کلیک کنید. بعد از ثبت نهایی برگه پذیرش نهایی را باید دریافت کنید. سپس درخواست به کارتابل کارشناسان اداره ثبت جهت بررسی آن ارائه خواهد شد.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

پیگیری پرداخت هزینه پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری موظف به دریافت دفاتر پلمپ هستند. اما این دفاتر نیز همانند سایر خدمات اداره ثبت شرکت‌ها برای آنها هزینه‌ای در بر دارد. هزینۀ پلمپ دفاتر برای هر درخواست متفاوت است. مثلاً درخواست 50 برگ پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی با درخواست 100 برگ یا درخواست 200 برگ دفاتر متغییر است. این تعرفه‌ها بر اساس قیمت کاغذ به صورت سالانه افزایش پیدا می‌کنند. شما می‌توانید هم اکنون استعلام هزینۀ دفاتر را از کارشناسان ثبت دنیز استعلام کنید.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

مدارک پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

یکی از مراحل اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی تکمیل مدارک و پست مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها است. اشخاص حقوقی باید مدارک لازم را به همراه پیشنویس مربوطه در پاکت مخصوص دفاتر پلمپ به ادارۀ ثبت شرکت‌ها پست کنند. اما مدارکی که در این خصوص باید ارائه شود شامل؛ آگهی تأسیس شرکت یا روزنامۀ رسمی مربوط به تأسیس شرکت است. در صورتی که شرکت به روز رسانی داشته باشد یا تغییراتی در آن اعمال شده باشد، آگهی آخرین تغییرات یا روزنامه رسمی مربوط به آن را نیز باید ارائه دهد.

مدارک دیگری که برای پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی ارائه خواهد شد. شامل مدارک شناسایی مدیران شرکت، در صورت اخذ وکیل دادگستری ارائه وکالت نامه و در حالی که آدرس ثبتی شرکت با کد پستی آن هماهنگ نباشد باید تاییدیۀ کد پستی نیز ارائه شود. این مدارک به همراه اظهارنامه دفاتر پلمپ و برگۀ پذیرش سامانه‌ای که در دو نسخه تهیه می‌شود به اداره ثبت شرکت‌های حوضۀ ثبتی شرکت ( منظور از حوضه آدرس منطقه ثبتی است.) پست خواهد شد.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

لزوم دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

اگر شرکت شما دارای کارکرد است باید دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی را دریافت کنید. چنانچه دارای پرونده مالیاتی هستید دریافت این دفاتر الزامی است. اگر می‌خواهید کارت بازرگانی دریافت کنید باید دفاتر پلمپ چند سال مالی را دریافت کرده باشید. بنابراین در هر صورت تمامی شرکت‌های تجاری موظف هستند به موجب قانون تجارت دفاتر پلمپ را در هر سال مالی دریافت کنند.

همان طور که گفته شد عدم دریافت این دفاتر جریمه مالیاتی سنگینی را به دنبال دارد. حتی شرکت‌های معاف از مالیات نیز باید دفاتر پلمپ خود را دریافت کنند. چرا که این دفاتر میزان درآمد سالانه شرکت را مشخص می‌کند که در گزارشات اداره مالیات بسیار دارای اهمیت است. اگر اداره مالیات میزان مالیات سنگینی را برای شرکت تعیین کند. تنها راهی که اعتراض شرکت مثمر ثمر واقع خواهد شد ارائه دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی در سال مالی مربوطه است. دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی بسیار اهمیت دارد.

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

مهلت اخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

در قانون، مهلت أخذ پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی قبل از شروع سال مالی جدید تعیین شده است. یعنی اشخاص حقوقی برای دریافت دفاتر سال 1401 تا پایان اسفند سال 1400 مهلت قانونی دارند. این مدت زمان برای شرکت‌ها جهت جلوگیری از جریمۀ علی الرأس شرکت است. اگر هنوز دفاتر پلمپ سال 1400 را دریافت نکرده باشید. تا پایان اسفند 1400 مهلت دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی را دارید. هر ساله تعداد زیادی از شرکت‌ها به دلیل مراجعه به موقع جهت دریافت دفاتر مشمول جرایم مالیاتی بسیار سنگینی می‌شوند.

بهترین زمان برای اخذ دفاتر، که با مهلت قانونی آن نیز مغایر نباشد قبل از شروع سال مالی شرکت است. در قانون ایران، سال مالی شرکت‌ها اول فروردین تا آخر اسفند تعیین شده است. اما ممکن است در اساسنامه شرکت‌های تجاری مهلت قانونی جهت اخذ دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی متفاوت باشد و شرکت زمان دیگری را برای سال مالی خود تعیین کرده است.

سخن پایانی

پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی باید هر ساله دریافت شود. اشخاص حقوقی معاف از مالیات نیز ملزم به دریافت دفاتر پلمپ شرکت هستند. جهت ثبت نام دفاترپلمپ مدیران شرکت می‌توانند درخواست خود را به کارشناسان موسسۀ حقوقی دنیز ارائه دهند. اصولاً اکثر متقاضیان دفاتر پلمپ در آخرین لحظه اقدام به ثبت دفاتر قانونی شرکت خود می‌کنند و به علت عدم آشنایی با سامانۀ دفاتر پلمپ درخواست آنها ممکن است مورد رد قرار گیرد که اگر زمان کافی برای تقاضای مجدد را نداشته باشند امکان دریافت دفاتر پلمپ برای آنها وجود نخواهد داشت که علاوه بر این، هزینه مربوطه خود را از دست داده‌اند. از این رو بهتر است این امر را به متخصصان ما در مجموعۀ ثبت شرکت دنیز واگذار کنید.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *