راهنمای پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

برخی افراد که در حرفۀ تجارت فعالیت دارند. موظف هستند هر ساله پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی را دریافت کنند. پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی یا دفاتر تجاری شامل دفتر روزنامه و کل است. تمامی صورت مالی و معاملات تجاری تاجر باید در این دفتر ثبت و ضبط شود. تاجر کسی است که معاملات تجاری انجام می‌دهد و جزء مشاغل خرد و بنگاه‌های کوچک محسوب نمی‌شود. تاجر حتماً باید در ادارۀ دارایی پرونده مالیاتی داشته باشد. از این رو برای اعلام درآمد واقعی هر سال باید اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را تنظیم کند. سندی که با آن می‌تواند به ادارۀ دارایی میزان درآمد اعلام شده را اثبات نماید. پلمپ دفاتر است.

همچنین تجار برای دریافت کارت بازرگانی حتماً باید دفاتر چند سال اخیر را داشته باشند. اما چگونه می‌توان پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی را دریافت کرد؟ سؤالی که پاسخ آن نزد متخصصان و کارشناسان مجموعۀ ثبت دنیز است. در این مطلب به شما خواهیم گفت چگونه می‌توانید پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی را دریافت کنید. این دفاتر از اداره ثبت شرکت‌ها قابل دریافت است. تجار نیز همانند اشخاص حقوقی دارای دو دفتر روزنامه و کل هستند. به این دو دفتر که در صفحۀ اول آن تاریخ دریافت و مشخصات دریافت کننده با شماره دفتر پلمپ می‌شود. پلمپ دفاتر می‌گویند.

پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

تفاوت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی

علاوه بر سفارش دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی ، این امکان برای افراد حقیقی نیز امکان پذیر است. دفاتری که دریافت می‌کنند نیز مشابه است مثلاً اشخاص حقوقی دفاتری که دریافت می‌کنند دفتر روزنامه و دفتر کل است و اشخاص حقیقی نیز همین دفاتر را دریافت خواهند کرد. تفاوتی که بین این دو متقاضی پلمپ دفاتر می‎‌توان قائل شد، در ارائۀ مدارک شناسایی و مراحل ثبت نام است. البته مراحل ثبت نام تقریباً مشابه است. اما در ابتدا باید تعیین کنید شخص حقیقی یا حقوقی هستید.

اما توضیح کوتاهی که در خصوص دفاتر پلمپ شده تجاری لازم است گفته شود به گمان برخی افراد تفاوت در دفتر روزنامه و دفتر کل است. تقریباً می‌توان گفت این دو دفتر هیچ گونه تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر کدام برای ورود برخی اطلاعات تعریف شده‌اند. در دفتر روزنامه تاجر موظف است همه روزه معاملات تجاری و تبادلات مالی که در همان روز داشته را در دفتر روزنامه وارد کند. بعد از هر 7 روز از اطلاعات وارد شده در دفتر روزنامه، باید اطلاعاتی که طی 7 روز در دفتر روزنامه وارد شده در دفتر کل خلاصه نویسی شود.

دفاترر پلمپ اشخاص حقیقی

نحوه دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

جهت دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی باید با مدارک و ملزومات مربوطه در سامانۀ ثبت شرکت‌ها درخواست ثبت را بدهید. بعد از بررسی درخواست و نبود ایراد قانونی، درخواست مورد پذیرش قرار می‌گیر که با پرداخت مبلغ مربوط به دفاتر، دفاتر به آدرس تاجر ارسال می‌شود. بنابراین تمام اشخاص حقیقی که کارت بازرگانی خود را دریافت کرده‌اند باید پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی را هر ساله ثبت نام کنند. تنها راه دریافت دفاتر پلمپ ثبت نام در سامانۀ اداره ثبت شرکت‌ها است. تنها مرجعی که این دفاتر را صادر می‌کند اداره ثبت شرکت‌ها است. توجه داشته باشید پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی نیز باید در حوزه‌ای ثبت نام شود که اداره ثبت شرکت‌ها در آدرس تجاری تاجر مستقر است.

پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

مدارک لازم جهت دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی بعد از ثبت نام دفاتر، باید مدارک مورد نیاز را به اداره ثبت شرکت‌های نزدیک به آدرس دفتر تاجر ارسال کنند. این مدارک شامل مدارک شناسایی تاجر و مدارک مربوط به فعالیت تجاری است. همۀ مدارک باید یک نسخه از آن تهیه شود. علاوه بر این باید اظهارنامه پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی را به همراه دو نسخه از پذیرش نهایی به اداره مورد نظر پست کنید. مدارک مورد نظر باید در پاکت مخصوص پستی دفاتر پلمپ به اداره ارسال شود. بعد از بررسی‌های لازم، دفاتر پلمپ از سوی اداره ثبت شرکت‌ها به مقصد دفتر تاجر که به عنوان آدرس تجاری بیان شده، پست خواهد شد.

پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

مراحل دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

مراحل دریافت دفاتر پلمپ را باید به دو مرحلۀ اینترنتی و فیزیکی تقسیم بندی کرد. در مراحل اینترنتی ابتدا باید به سایت سازمان ثبت شرکت ها وارد شوید. در این سایت خدمات مختلف ثبتی که بیشتر موارد برای اشخاص حقوقی است ارائه می‌شود. گزینه‌ای تحت عنوان پلمپ دفاتر را می‌توانید در سربرگ سایت مشاهده کنید. با کلیک به روی آن شخص حقیقی را مشخص کنید. ابتدا باید پیش ثبت نام را انجام دهید و بعد از تکمیل پیش ثبت نام، ثبت نام نهایی انجام می‌شود.

مراحل ثبت نام پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی ساده‌تر است و باید تمام اطلاعات خواسته شده تکمیل شود. نکتۀ قابل توجه در مراحل ثبت نام اینترنتی تکمیل تمام گزینه‌های ستاره دار است. باید همه گزینه‌ها تکمیل شود. با ثبت نهایی درخواست غیر قابل ویرایش خواهد شد و در کارتابل کارشناسان ثبت شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

مرحلۀ بعدی ارسال مدارک به اداره ثبت شرکت‌هایی است که در سامانه، آدرس آن را مشخص کرده‌اید. مدارک مربوطه بعد از قرار گیری در پاکت پستی مربوطه به اداره ثبترت شرکت‌ها پست می‌شود که شمارۀ پست آن را باید در سامانه وارد کنید. برای این کار مجدداً در قسمت پیگیری درخواست سامانۀ ثبت شرکت‌ها با کد پذیرش ثبت نام دفاتر پلمپ اشخاص حقیقی، می‌توانید این کار را انجام دهید. بعد از وارد کردن شماره پستی در سامانه، درگاه پرداخت هزینۀ دفاتر نمایان می‌شود که با ورود به آن می‌توانید هزینۀ مربوط به پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی را پرداخت کنید.

پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

هزینه دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

هزینه‌های پلمپ دفاتر برای همۀ متقاضیان تقریباً یکی است. اما تفاوت هزینه در نوع سفارش و سال سفارش است. برای مثال هزینه پلمپ دفاتر سال 1401 با سال 1400 متفاوت است. بر اساس آنچه که تعیین شده دفاتر پلمپ در 50، 100 یا 200 برگ قابل دریافت است. تفاوت دریافت دفاتر در تعداد برگ‌ها به میران تبادلات مالی و صورت وضعیت مالی تاجر بستگی دارد. کسانی که معاملات تجاری گسترده‌ای دارند باید دفاتر 100 یا 200 برگ انتخاب کنند و اشخاص حقیقی که حجم تبادلات مالی پایین‌تری دارند می‌توانند دفاتر 50 برگ را دریافت کنند. تعرفه پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی هر ساله از سوی سازمان مربوطه مشخص می‌شود که اصولاً بین 10 تا 20 درصد افزایش قیمت دفاتر را داریم.

پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

نکات مربوط در پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

 زمانی که می‌خواهید دفاتر پلمپ دریافت کنید باید به یک سری نکات توجه داشته باشید. چرا که عدم رعایت این نکات موجب رد درخواست پلمپ دفاتر خواهد شد.

  1. ثبت نام دفاتر پلمپ اشخاص حقیقی تنها شامل تجار می‌شود.
  2. اطلاعات وارد شده باید با مدارک اصلی تطابق داشته باشد.
  3.  بعد از اتمام مهلت قانونی امکان ثبت نام دفاتر پلمپ وجود نخواهد داشت.
  4.  در ثبت سامانه‌ای اطلاعات وارد شده را بررسی کنید و سپس ثبت نهایی آن را انجام دهید.
  5.  در صورت رد درخواست مجدد باید ثبت نام دفاتر پلمپ را انجام دهید.
  6.  اگر درخوست مورد نقص قرار بگیرد، طی یک ماه نقص پرونده را انجام دهید.
  7.  با پرداخت هزینۀ دفاتر پلمپ اشخاص حقیقی نمی‌توانید لغو درخواست دفاتر را انجام دهید.

مدت اعتبار دفاتر پلمپ اشخاص حقیقی

هر سال باید دفاتر پلمپ پیش از شروع سال مالی تاجر دریافت شود. مدت اعتبار هر دفتر هم از آغاز سال مالی تا پایان سال مالی است. مثلاً اگر سال مالی از اول فروردین تا پایان اسفند ماه باشد باید قبل از شروع فروردین یعنی اسفند سال قبلی این دفاتر دریافت شود. دفاتری که برای سال مالی مورد نظر دریافت می‌شود باید در همان سال مالی مورد استفاده قرار بگیرند. پس امکان استفاده از دفاتر سال قبل وجود ندارد.

پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

سؤالات متداول پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی

در ادامۀ این مطلب از بلاگ ثبت دنیز برخی سؤالات متداول شما را بیان کرده و پاسخ می‌دهیم.

آیا بعد از اتمام سال مالی می‌توان دفاتر سال مالی قبل را دریافت کرد؟

خیر بعد از اتمام سال مالی و مهلت قانونی پلمپ دفاتر تقاضای دفاتر سال مالی تمام شده را بدهید. حتی تأخیر در درخواست دفاتر پلمپ نیز جریمه علی الرأس به دنبال دارد.

ثبت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی در کجا باید انجام شود؟

همان طور که در این مطلب هم اشاره کردیم تنها مرجع صادر کننده پلمپ دفاتر برای اشخاص حقیقی و حقوقی اداره ثبت شرکت‌هاست که می‌توانید با وارد شدن به سامانه اداره ثبت شرکت‌ها ثبت نام دفاتر پلمپ را داشته باشید. البته پیشنهاد می‌کنیم اشخاصی که به سیستم ثبت تسلط دارند این کار را انجام دهند.

برای دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی باید چگونه اقدام کنیم؟

اگر می‌خواهید درخواست دفاتر را خود شما ثبت نام کنید که برای این کار باید تمامی نکات و مراحل و اطلاعات ثبت نام دفاتر را مطالعه کنید بعد از آن می‌توانید برای ثبت نام پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی اقدام کنید. چنانچه که بخواهید اقدام به ثبت نام دفاتر را به کارشناسان حقوقی محول کنید باید مدارک مربوطه را تکمیل و به مشاور خود ارسال نمایید.

چگونه مرسوله پستی پلمپ دفاتر را دریافت کنیم؟

بعد از تمام ثبت نام و پرداخت هزینۀ دفاتر مجدد باید به سامانه‌ای که در آن ثبت نام دفاتر را انجام داده‌اید طی چند روز بعد پیگیری درخواست خود را چک کنید در قسمت پیگیری بعد از پست اداره ثبت شرکت‌ها مبنی بر ارسال پلمپ دفاتر ابلاغیه‌ای ارسال می‌شود که در آن شماره مرسوله درج شده است.

اگر پلمپ دفاتر به آدرس مورد نظر نیاید باید چه کار کنیم؟

با مراجعه به اداره پست حوضه مربوطه پیگیری دفاتر را از اداره پست جویا شوید.

سخن آخر

دریافت پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی بسیار ساده است. اما برخی از افراد به سیستم ثبت تسلط ندارند و شاید برخی نکات را در زمان دریافت پلمپ دفاتر رعایت نکنند. همین موضوع سبب رد درخواست پلمپ دفاتر می‌شود. ما در مجموعۀ ثبت دنیز مراجعه کننده گان زیادی را داشتیم به تصور اینکه ثبت نام پلمپ دفاتر را انجام داده‌اند اما متأسفانه درخواست آنها رد شده زیرا پیگیری دفاتر ثبت نامی نبوده‌اند که همین موضوع سبب رد درخواست دفاتر آنها شده است. بنابراین اگر تا کنون ثبت نام دفاتر پلمپ را نداشته‌اید. پیشنهاد ما به شما کمک گرفتن از یک مشاور است. که به صورت کاملاً رایگان مشاوره دریافت دفاتر پلمپ اشخاص حقیقی را به شما خواهند داد.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *