پلمپ دفاتر چیست؟

پلمپ دفاتر

همه شرکت‌ها بعد از ثبت شرکت با سؤال پلمپ دفاتر چیست؟ رو به رو خواهند شد. لازم به ذکر است که هر شرکت بعد از تأسیس، حداکثر طی دو ماه مهلت قانونی باید درخواست پلمپ دفاتر خود را به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال نماید. در واقع این دفاتر شامل یک دفتر کل و یک دفتر روزنامه است. که تمامی صورت‌های مالی شرکت باید در پلمپ دفاتر وارد شود. سالانه شرکت‌ها موظف به ارائۀ گزارش تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی به اداره مالیات هستند. از این رو تنها سندی که شرکت می‌تواند به استناد آن میزان درآمد سالانۀ خود را به اداره مالیات اثبات کند پلمپ دفاتر شرکت است.

حتی شرکت‌هایی که به علل مختلف قانونی نمی‌خواهند فعالیت داشته باشند نیز باید برای اثبات عدم عملکرد خود، دفاتر قانونی شرکت را که همان پلمپ دفاتر است هر ساله دریافت کنند. لازم به ذکر است این دفاتر پیش از آغاز سال مالی باید دریافت شود یا شرکت باید تا پایان سال مالی پلمپ دفاتر را دریافت کند. یعنی شما برای دریافت پلمپ دفاتر سال 1403 تا پایان سال یعنی تا 29 اسفند 1402 مهلت دارید که ثبت نام و درخواست پلمپ دفاتر این سال را انجام دهید. ثبت نام پلمپ دفاتر 1403 را هم اکنون از کارشناسان ما در مجتمع ثبت دنیز بخواهید.

پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر چیست؟

همان طور که در مقدمه نیز اشاره شد. پلمپ دفاتر یا دفاتر قانونی شرکت جهت ورود صورت دارایی مالی شرکت است. البته اشخاص حقیقی نیز در برخی موارد موظف به دریافت پلمپ دفاتر هستند. اما شرکت‌های تجاری بر اساس مواد قانون تجارت هر ساله موظف به دریافت این دفاتر هستند. این دفاتر شامل دو دفتر روزنامه و دفتر کل است. هر کدام از این دفاتر باید در زمان مقرر شده تکمیل شوند. مثلاً دفتر روزنامه دفتری است که باید هر روزه اطلاعات و ورودی و خروجی‌های مالی در آن وارد شود. یا نهایتاً تا 7 روز باید این اطلاعات با تمام جزئیات در دفتر روزنامه درج گردد. اما در دفتر کل اطلاعات کلی‌تر بعد از هر هفته در آن خلاصه نویسی می‌شود.

دفاتر پلمپ را می‌توانید در تعداد برگه‌های مختلف که در سایت اداره ثبت شرکت‌ها درج شده سفارش دهید. حداقل تعداد برگ 50 و حداکثر آن 200 برگ است. البته لازم به ذکر است که در گذشته دفتر کپی و دفتر دارایی نیز جزء دفاتر پلمپ بودند. اما به دلیل کاربردی نبودن آنها دریافت نمی‌شوند. از این رو دفاتر اصلی شرکت همان دفتر روزنامه و دفتر کل است. بعد از ثبت نام و سفارش دفاتر پلمپ این دفاتر به آدرس شرکت پست خواهند شد.

پلمپ دفاتر

پیگیری پلمپ دفاتر

اگر در مرحلۀ اول ثبت نام دفاتر پلمپ باشید باید پیگیری پلمپ دفاتر خود را از سامانه ثبت شرکت‌ها دریافت کنید که در زمان ثبت نام یک کد پیگیری به شما در سایت داده می‌شود. از این رو با ارائه کد در سامانه ادامه روند پیگیری پلمپ دفاتر را می‌توانید انجام دهید. اما اگر می‌خواهید بدانید دفاتر شما در کدام مرحله پس از ارسال قرار دارند با ارائۀ شماره مرسوله مکانیزه کد پستی در سامانۀ پست می‌توانید روند ارسال تا دریافت دفاتر را از سامانۀ پست پیگیری نمایید. در صورتی که روند فعالیت توسط تیم کارشناسان دنیز انجام می‌شود می‌توانید پیگیری درخواست را از کارشناسان دنیز بخواهید.

پلمپ دفاتر

راهنمای اخد دفاتر پلمپ

در ادامۀ این مطلب از وبلاگ ثبت دنیز نکات لازم جهت أخذ دفاتر پلمپ بیان خواهد شد. اما چگونه می‌توان دفاتر پلمپ سال مالی خود را دریافت کنیم؟ جواب این سؤال را به طور کامل در این بخش توضیح خواهیم داد. برای دریافت دفاتر پلمپ باید ابتدا درخواست و پیش ثبت نام اولیه را در سامانۀ اداره ثبت شرکت‌ها درج کنید. سامانۀ اداره ثبت شرکت‌ انواع خدمات ثبتی در زمینه شرکت‌ها را ارائه می‌دهد که یکی از این خدمات ثبت نام پلمپ دفاتر است.

بعد از ورود به سامانه در قسمت پلمپ دفاتر وارد شوید. ابتدا باید اطلاعات پلمپ دفاتر اشخاص حقیقی یا پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی که متقاضی دریافت این دفاتر است را وارد کنید. در مرحلۀ بعد اگر شخص حقوقی است باید به طور کامل اطلاعات دارندگان حق امضاء و نیز اطلاعات مدیران شرکت را وارد نمایید. این اطلاعات باید بر اساس آخرین تغییرات صورت گرفته وارد شود.

در مرحله بعد دفتر روزنامه و دفتر کل را که دفاتر مربوطه هستند انتخاب نمایید.

در قسمت بعد نیز باید تعداد برگ دفتر را نیز انتخاب کنید. انتخاب تعداد برگ‌ها را باید بر اساس میزان تعاملاتی که در یک سال مالی دارید انجام دهید. از این رو در صورتی که دفاتر شما قبل از اتمام سال مالی پر شوند مجدد امکان ثبت نام آن وجود دارد. سپس بعد از وارد کردن این اطلاعات باید ثبت نام نهایی را انجام دهید.

در نهایت با دریافت برگه پذیرش نهایی ثبت نام پلمپ دفاتر در سامانۀ ثبت شرکت‌ها اتمام خواهد یافت. توجه داشته باشید برای اینکه بتوانید بعد از ارسال مدارک هزینۀ پلمپ دفاتر قانونی را در درگاه ثبت شرکت‌ها پرداخت کنید باید شماره پیگیری درج شده در سامانه را در جایی یادداشت کنید. بعد از تکمیل ثبت نام لازم است مجدد به سایت جهت پرداخت هزینه وارد شوید. در صورتی که هزینۀ دفاتر در مهلت قانونی پرداخت نشود، درخواست شما رد خواهد شد.

پلمپ دفاتر

مهلت دفاتر پلمپ سال 1403

دفاتر قانونی شرکت‌ها دارای مهلت زمانی است و اگر تقاضای ثبت نام این دفاتر، در مدت مقرر انجام نشود. علاوه بر اینکه نمی‌توانید دفاتر پلمپ سال مالی مربوطه را دریافت کنید. مشمول جریمه علی الرأس به دلیل عدم دریافت دفاتر قانونی شرکت خواهید شد. اصولاً باید پیش از آغاز سال مالی (سال مالی بر اساس قانون از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند ماه همان سال است.

هر چند که اشخاص حقوقی می‌توانند سال مالی خود را غیر از این زمان نیز در اساسنامه پیش بینی کنند.) ثبت نام پلمپ دفاتر را انجام دهند و برای دریافت آن اقدام کنند. اما اگر به هر دلیلی موفق به دریافت دفاتر پلمپ سال 1403 قبل از آغاز این سال نشده باشید. تا پایان اسفند ماه سال 1403 نیز امکان دریافت این دفاتر وجود دارد. بنابراین اگر سال 1403 تمام شود به هیچ عنوان نمی‌توانید درخواست ثبت نام دفاتر قانونی این سال را ثبت نام کنید.

پرداخت هزینه دفاتر پلمپ

پلمپ دفاتر قانونی هزینه‌هایی به دنبال دارد که در صورت پرداخت این هزینه‌ها درخواست دفاتر پلمپ قانونی مورد پذیرش قرار می‌گیرد. بعد از اتمام روند ثبت نام دفاتر قانونی شرکت و ارسال مدارک آن به اداره ثبت شرکت‌ها، مجدد باید سامانۀ ثبت شرکت‌ها را چک کنید. اگر درگاه پرداخت برای درخواست شما باز باشد بلافاصله باید هزینۀ مربوطه را پرداخت کنید. میزان هزینۀ پرداختی نیز بسته به تعداد برگ‌های سفارش شده دارد. میزان تعرفه پرداختی دفاتر هر ساله از سوی اداره ثبت شرکت‌ها به روز رسانی می‌شود. البته به جز هزینۀ دفاتر، هزینه‌های پستی، هزینۀ حق الوکاله و غیره نیز وجود دارد. که این هزینه‌ها نیز هر سال با افزایش قیمت و تعیین تعرفه‌های جدید و هزینه پلمپ دفاتر سال 1403 محاسبه خواهد شد.

پلمپ دفاتر

مراحل اخذ پلمپ دفاتر

دریافت دفاتر در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله اول ثبت نام در سامانۀ اداره ثبت شرکت‌ است. مرحله دوم ارسال و پست مدارک به اداره مربوطه است و در مرحله نهایی پست پلمپ دفاتر به آدرس شرکت است. مرحلۀ اول را در راهنمای دریافت دفاتر پلمپ توضیح دادیم. نکته‌ای که در مرحله ثبت نام در سامانۀ ثبت شرکت‌ها باید بدان توجه کنید تکمیل اطلاعات درست بر اساس مدارک و اسناد شرکت است. مشکل متداولی که برای اشخاص حقوقی در ثبت نام سامانه‌ای ممکن است رخ دهد عدم تایید کد پستی است که به علت مشابه نبودن کد پستی با آدرس شرکت اتفاق می‌افتد در این صورت باید تغییر آرس یا تاییدیه کد پستی شرکت را انجام دهید.

بعد از ثبت نام سامانه‌ای مدارک و اسناد شرکت باید به آدرس اداره ثبت شرکت‌های حوزۀ ثبتی شرکت ارسال شود. این مدارک و اسناد به همراه پذیرش سامانه‌ای ارسال خواهند شد. جهت اتمام روند پلمپ دفاتر در صورت تأیید باید ابتدا هزینۀ دفاتر در سامانه پرداخت شود. بعد از پرداخت هزینه دفاتر پلمپ شده به آدرسی که در سامانه وارد شده است پست خواهد شد. مراحل روند پستی را می‌توانید با توجه به شمارۀ مرسوله‌ای که در سامانه داده می‌شود در سایت اداره پست پیگیری کنید.

پلمپ دفاتر

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر

مدارکی که شرکت باید جهت ثبت نام و پست به اداره ثبت شرکت‌ها جهت اخذ پلمپ دفاتر ارسال نماید. شامل مدارک زیر است.

  1. نسخه آگهی تأسیس شرکت یا روزنامه رسمی مربوط به آن
  2. نسخه آگهی آخرین تغییرات انجام شده در شرکت یا روزنامه رسمی مربوط به آن
  3.  مدارک شناسایی همه اعضاء هیئت مدیره در شرکت
  4.  دو نسخه از پذیرش سامانه‌ای
  5.  ارائه نسخۀ اظهار نامه پلمپ دفاتر
  6.  ارائه وکالت نامه در صورت داشتن وکیل قانونی برای شرکت

پلمپ دفاتر

مزایای دریافت پلمپ دفاتر

هر شخص حقیقی یا حقوقی با دریافت پلمپ دفاتر می‌تواند از مزایای مربوط به آن نیز استفاده کنید یا بهتر است این طور بیان کنید که برای انجام برخی امور لازم است این دفاتر را داشته باشید. مانند اینکه بخواهید کارت بازرگانی دریافت کنید. جهت دریافت کارت بازرگانی لازم است حتماً پلمپ دفاتر داشته باشید. یا اینکه جهت اثبات روند اعلام درآمد واقعی به اداره مالیات و اعتراض به میزان مالیات تعیین شده توسط اداره مالیات لازم است دفاتر پلمپ خود را به مأموران مالیاتی ارائه کنید.

سخن پایانی

خیلی از شرکت‌ها به دلیل اینکه نمی‌دانند پلمپ دفاتر چیست؟ و چه مزایایی برای آنها دارد بعد از مدت‌ها فعالیت مشمول جرایم مالیاتی به دلیل عدم دریافت این دفاتر می‌شوند. تمامی اشخاص حقوقی که باید اظهارنامه مالیاتی خود را هر ساله ارسال کنند چه اشخاص حقوقی که معاف از مالیات هستند و چه اشخاص حقوقی که مشمول پرداخت مالیات هستند باید هر ساله پیش از آغاز سال مالی پلمپ دفاتر شرکت یا کسب و کار خود را دریافت کنند. مجتمع ثبت دنیز برای سهولت در کار شما با همکاری بهترین کارشناسان این حوزه دفاتر قانونی شرکت را در مهلت قانونی برای اشخاص حقوقی و حقیقی اخذ خواهد کرد.

 

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *