نكات ثبت برند مشابه

در صورتي كه درباره ثبت علائم تجاري و مراحل آن اطلاع داريد، لازم است براي آگاهي بيشتر تمامي شرايط پس از ثبت را مطالعه نماييد. از اين رو در اين مطلب از ثبت دنيز به بررسي نكات ثبت برند مشابه مي‌پردازيم. در اين بخش نيز لازم است با بخشي از نكات و قوانين مربوط به ثبت برند مشابه آشنا گرديد. براي دانستن نكات تخصصي نيز مي‌تواند با مشاوران و وكيلان مجرب در ثبت دنيز مشورت نماييد. نكات حقوقي در اين مورد داراي شرايط و تبصره‌هاي متنوعي است كه براي عملكرد صحيح و بهترين نتيجه به دانش در اين زمينه نياز خواهيد داشت.

ثبت برند مشابه

علامت تجاری معروف 

لازم به ذكر است در ايران ثبت علامت تجاري يا ثبت برند مشابه  يک برند معروف ممنوع اعلام شده است. در اصل وكيلان حوزۀ تجارت شهرت علامت تجاري را اين گونه تعریف مي‌كنند: علامت تجاري بيانگر فعاليت يک برند يا كسب و كار است كه در ايران فعاليت مي‌كند. همچنين در تعريف آمده است علامت تجاري معروف در ميان مردم عموميت دارد. از اين رو مي‌توان گفت برند مورد نظر شهرت دارد يا معروف است.

آشنايي عموم مردم در ايران با نام تجاري اين برند نيز در شهرت برند تجاري اهميت دارد. براي اثبات شهرت يک برند تجاري بايد معيار خاص آن را در نظر داشت. اين معيار بيان مي‌كند، عموم مردم در كشور با نام اين برند آشنايي دارند. علاوه بر عموميت در ميان مردم، برند تجاري مشهور داراي شناسه‌اي عمومي دربارۀ كسب و كار خود است. از اين رو بيشتر افراد جامعه برند تجاری را با محصولات و خدمات آن مي‌شناسند.

اثبات ممنوعیت ثبت علامت تجاری مشابه در قانون

بنابر مادۀ 32 از قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علائم تجاري، ثبت هر گونه علامت تجاري مشابه برند مشهور در كشور در هر نوع كسب و كار ممنوع اعلام شده است. اين ماده از قانون بيان مي‌كند، در صورتي كه قصد انتخاب و ثبت برند با نام يا علامت تجاري برند مشابهي (ثبت برند مشابه) در حوزه كسب و كار مشابه داريد، اين امر تخلف است. به خصوص زماني كه مردم و جامعه اين برند را با آن نام يا علامت تجاري مشابه مي‌شناسند.

ثبت برند مشابه

ثبت علامت تجاری مشابه علامت تجاری يک برند معروف

دربارۀ اين موصوع مي‌توان به بنده ه ماده ۳۲ مراجعه كرد. پس از مطالعه در اين زمينه خواهيد يافت، ثبت برند مشابه در ايران معناي واقعي ندارد. زيرا اين امرقابليت اجرا ندارد. جهت حمايت از تمامي علامت‌هاي تجاري و جلوگيري از ثبت برند مشابه، نه تنها اين امر قانوني تلقي نمي‌شود، بلكه در صورت هر گونه كپي از نام برند يا ثبت برند مشابه، افراد بازخواست خواهند شد.

كدام يك از برندهاي معروف نياز به ثبت برند يا علامت تجاري دارند؟

اگر در اين زمينه نظر وكيلان حرفه‌اي و پايه يک مؤسسه ثبت دنيز را درخواست نمایید، پاسخ آن‌ها به اين پرسش به شرح مقابل است. با توجه به بند مادۀ 32 از قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علائم تجاري، نيازي به ثبت علامت تجاري معروف يا شناخته شده وجود ندارد. اين عبارت به اين معني است كه يک علامت تجاري در صورتي كه در ايران مشهور است، مي‌تواند به ثبت برند مشابه خود اعتراض نمايد. به زبان ديگر نيازي نيست اين علامت تجاري در اداره مالكيت به ثبت رسيده شود.

ثبت برند مشابه

ملاک شهرت علامت تجاری و ثبت برند مشابه 

براي اثبات معروفيت هر برند شناخته شده يا هر علامت تجاري هيچ‌گاه معيار واحدي وجود ندارد. زيرا براي بررسي معروفيت برند تجاري، در قانون هيچ ملاكي مقرر نگرديده است. در نتيجه ملاک مشهور بودن يک برند تجاري همان عموميت است كه با توجه به نظرات متفاوت اين سطح معروفيت يكسان نيست. بنابراين نمي‌توان ادعاي شهرت برند را با استفاده از قوانين و تبصره‌هاي قانوني اثبات كرد. بيشتر كارشناسان و وكيلان اين موضوع را يک نقص در قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علايم تجاري مي‌دانند.

نکته مهم درباره معیار تشخیص شهرت يک برند

در ثبت دنيز و ديگر موسسات اين نكته قيد مي‌شود كه در فرآيند ثبت برند مشابه، تشخيص شهرت يک برند به سليقه اشخاص ذيربط تأييد مي‌گردد. در اين بررسي ابتدا کارشناسان اداره مالکیت صنعتی شهرت برند را ارزيابي و اعلام مي‌كنند. پس از اين مرحله در صورت اعتراض در دادگاه با حضور قاضی اين پرونده مورد بررسی قانوني قرار مي‌گيرد.

ثبت برند مشابه

وکیل ثبت برند يا علامت تجاری

وکیل حرفه‌اي و مجرب در زمينه برند تجاری وكيلي است که با داشتن تخصص، مهارت و تجربه در زمینه ثبت برند تجاری، اطمينان و اعتماد شما را از نتيجه رسيدگي و حضور در دادگاه جلب نمايد. از اين رو توصيۀ ما به شما مشورت با وكيلان مجرب و پايه يک ثبت دنيز است. در اين صورت با یک بار پرداخت هزينۀ مشخص وکالت همراه با اطمينان خاطر به نتيجۀ دلخواه خود دست خواهيد رسید. همچنین وکیلان ثبت دنیز به شما راهکارهایی را معرفی می‌نمایند که در جهت تحقق اهداف شما کمک زیادی خواهند کرد. از این رو حضور وکیل مجرب علاوه بر صحت طی مراحل ثبت برند، سبب تسریع زمان ثبت برند شما می‌شود.

ویژگی برندهاي تجاری فاقد مجوز ثبت

این پرسش برای بسياري از افراد وجود دارد که به صورت مشخص معیار تشخيص و تأیيد برند يا علامت تجاری در ایران یا شهرهای بزرگ مانند ثبت برند در کرج یا تهران چيست؟ چرا یک برند جديد نمي‌تواند فعايت خود را با ثبت برند مشابه آغاز نمايد؟ در پاسخ به اين موضوع مي‌توان گفت ثبت برند مشابه با نماد معروف به دليل منع قانون ممکن نيست. همچنين امکان ثبت این تشابه در نام برند، نیازمند معیارهايي است که در ادامه آورده شده‌اند. لازم به ذکر است ثبت برند مشابه نسبت به برندهای معروف در ایران ممانعت دارد. در صورتی که نام برند شما در خارج از ایران شهرت دارد، ممنوعیتی برای ثبت برند مشابه آن وجود نخواهد داشت.

الف) در صورت تشابه كامل برند جديد با نام تجاری معروف

ثبت برند تجاری مشابه در صورتي كه عين علامت یا نام تجاری معروف است، از نظر وکیل ثبت برند تجاری، مناسب نيست. درواقع مي‌توان گفت اين برند جديد با استفاده از علامت مشهور و فریب عام مردم فعاليت مي‌كند. از این رو ممکن است با خدمات و کالای نامرغوب دید عموم و حتی مشتریان برند اصلی را نسبت به نام برند عوض کند. در نتیجه ثت برند مشابه سبب از دست رفتن اعتبار برند اصلی می‌شود. به همین جهت صاحبان برند تجاری یا صنعتی ثبت برند مشابه خود را یک تهدید برای جایگاه خود در جامعه می‌دانند.

ب) برند جديد شبیه یا ترجمه برند معروف

ثبت برند تجاری مشابه با موارد نظير در فوق، يعني زمانی که علامت برند جديد همان علامت مشهور یا ترجمه علامت مورد نظر است، مالک برند معروف مي‌تواند اين حق را ادعا و شباهت را اثبات نماید. وکیل هر برند تجاری اين موضوع را مي‌داند، كه تحت هر شرايطي لازم نیست علامت تجاری جديد در همان موضوع فعاليت كند که برند تجاری معروف شناخته مي‌شود.

ثبت برند مشابه

اهميت شهرت برندهای تجاری

ثبت برند تجاری مشابه با برندهاي معروف زمانی ممنوع است که علامت تجاری در ایران شناخته شده است. به عبارت دیگر جالب است که اگر علامت تجاری در خارج از ایران معروف بود و در ایران شهرتي نداشت، ثبت برند مشابه و جديد مانعی ندارد. نکات ثبت برن مشابه شامل موارد متعددی می‌شوند. تمامی آنها نیازمند بررسی و تطابق با شرایط پروندۀ ثبت است. از این رو دقت نمایید تک تک این مراحل را همراه با مشاور یا وکیل متخصص هماهنگ پیش ببرید. مشاوران و وکیلان حرفهای در ثبت دنیز جهت طی مراحل ثبت و در تمامی روند این کار برای شما همراهانی مناسب و مجرب هستند.

وکیل پرونده علامت تجاری

ثبت دنيز در اين مورد و موارد مشابه با استفاده از راهكارهاي مشاوران و وكيلان به شما كمک می‌نمايد. تمامی فعاليت‌هاي اين مجموعه با مسیرهای درست شما را به اهداف کسب و کار خود سوق می‌دهد. وکیلان و مشاوان این واحد با سوابق عالی در زمينه ثبت فعاليت دارند. با دانستن این امر که فعالیت در حوزه‌هاي مختلف وکالت به تخصص در آن زمینه نياز دارد، ما در اين زمينه با حضور مشاوران و وكيلان پرونده ثبت برند شما را در هر مرحله می‌پذیریم تا به بهترين نتيجه دست يابيد.

بررسی نهایی

در این مطلب از بلاگ ثبت دنیز سعی بر آن شد نکات جامعی در مورد ثبت برند مشابه بیان شود.  برای اقدام به ثبت در هر مورد نیاز است بهترین وکیل متخصص در امور ثبت، شما را همراهی نماید. به همین جهت هیچ ایرادی ندارد، که در هر جای کار خود با وکیل پروندۀ علامت تجاری خود مشورت نمایید. در انتخاب وکیل ثبت دقت نمایید. این فرد باید اطلاعات لازم را برای ثبت علامت تجاری، ثبت برند مشابه و تمامی موضوعات حوزۀ ثبت به خوبی بداند. همچنین وکیل ثبت توانایی انتقال اطلاعات را به شما در جهت تکمیل صحیح پروندۀ خود در ادارۀ ثبت دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *