راهنمای تمدید علامت تجاری

در این مطلب از وب‌سایت ثبت دنیز قصد داریم،  تمامی نکات دربارۀ تمدید علامت تجاری را به صورت کامل شرح دهیم. از آن جا که پیش از این گفته شد، علامت تجاری هر برند، مدتی اعتبار دارد که پس از گذشت آن اعتبار لازم به تمدید است.

علامت تجاری، صنعتی یا خدماتی به نمادهایی گفته می‌شوند که جهت شناساندن کالا یا خدمات به کار برده می‌شوند. در این مورد مادۀ ۱ قانون ثبت علامت تجاری، علامت تجاری را به صورت مشخص تعریف می‌کند. علامت تجاری نوعی نماد است که در آن الگو، تصویر، عدد، حرف، عبارت و مهر برای تشخیص محصول صنعتی، تجارتی ثبت می‌شود. این نشان یا علامت تجاری می‌تواند به منزلۀ یک امتیاز برای هر برند تجاری یا صنعتی محسوب شود.

یک نماد یا علامت تجارتی برای تشخیص امتیاز محصول مشترک گروهی از صاحبان صنعت کاربرد دارد. همچنین در جهت معرفی محصول مشخصی در شهر یا یک ناحیه از ایران علامت تجاری به کار برده می‌شود. بنابراین تمدید علامت تجاری از اهمیت خاصی برخوردار است. از تمامی قوانین مربوط به ثبت برند و تمدید علامت تجاری، می‌توان دریافت که شکل علامت تجاری انحصاری نیست. به بیان دیگر این نماد با مهارت یک یا گروهی از افراد خلاق و طراح ساخته و اجرا می‌شود.

نکته‌ای که برای طراحی علامت تجاری وجود دارد، عدم کپی‌برداری و وجود یکتایی و خوانایی آن است. به این معنی که تا کنون نام یا علامت تجاری همتای نام برند جدید ثبت نشده است. همچنین برای دستیابی به ثبت علامت تجاری مورد نظر کسب و کار خود، در تمامی انواع کسب و کار باید فهرستی از ویژگی‌های نام برده اعلام و بررسی گردند.

تمدید علامت تجاری

اعتبار علامت تجاری ثبت شده

 مادۀ 14 از قانون ثبت و تمدید علامت تجاری‌ بیان می‌کند، اعتبار علامت تجاری هر واحد کسب و کار ده سال است. همچنین تمدید اعتبار پس از گذشت ده سال  از ثبت علامت تجاری، مانعی ندارد. علامت ثبت شده در ایران از تاریخ تسلیم اظهارنامه برای ده سال تحت حمایت قرار دارد.  با توجه به مادۀ 20 آیین‌نامه ثبت علامت تجاری، صاحب یا صاحبان علامت تجاری، قائم مقام یا وکیل قانونی آنها، تا شش ماه پس از پایان اعتبار علامت تجاری، باید برای تمدید آن اقدام کند. تمدید هر علامت تجاری در مراحل ثبت و تمدید به مدارک خاصی نياز دارد. 

انقضاء اعتبار علامت تجاری

در صورتي كه مدت اعتبار علامت تجاری به پایان رسيد، در صورتی که مالک در مدت شش ماه برای تمدید علامت تجاری اقدام نكند، دیگر نسبت به علامت تجاری حق ثبت نخواهد داشت. در نتيجه فرد ذینفع علامت مذکور را به نام خود ثبت مي‌كند. صاحب علامت تجاری برند ثبت شده در گذشته، در این مورد هیچ حق ادعایی نخواهد داشت. از اين رو هر فرد می‌تواند برای ثبت علامت تجاری او ادعا  کند. در صورتی كه به مدت 3 سال از تاریخ ثبت علامت تجاری، علامت ثبت شده بدون استفاده باقی ماند، فرد ذینفع مي‌تواند درخواست ابطال آن را از دادگاه صالحه درخواست نمايد.

 بند ماده 40 قانون در این مواقع می‌گوید: صاحب نشان تجاري با پرداخت هزينه، می‌تواند درخواست تمديد اعتبار برند خود را براي زمان‌ ده سال ارسال نماید. درخواست تمديد ثبت، يك سال قبل از انقضا مدت اعتبار ثبت علامت ارسال مي‌گردد.

تبصره – در صورت عدم درخواست تمدید علامت تجاری در زمان مقرر امکان درخواست آن برای 6 ماه پس از پایان اعتبار ثبت علامت، نيز وجود دارد. البته در اين شرايط با پرداخت هزینه به دلیل تأخير به ميزان نصف هزينه ثبت علامت تجاری، تمديد علامت تجاری صورت مي‌گيرد. در غیر این صورت اعتبار علامت تجاری ثبت نخواهد شد.

تمدید علامت تجاری

مراحل تمدید علامت تجاری 

مراحل تمدید علامت تجاری به شرح ذیل می‌باشد.

  • تسلیم تقاضانامه و اظهارنامه به صورت كامل براي ثبت علامت تجاری مربوط به تمدید
  • ارائه گواهی تمديد ثبت علامت از دایره فروش اوراق بهادار به اداره مالکیت صنعتی
  • ثبت تقاضا در دفتر اندیکاتور و پيوست مدارک به پرونده
  • تأييد نهاي کارشناس واحد
  • تهیه پیش‌ نویس آگهی تمدید ثبت علامت (  ثبت برند )
  • تسلیم اظهارنامه
  •  بررسی امضا پیش‌‍‌نویس آگهی توسط مسئول اداره و تحریر گواهی
  • تأييد ثبت در دفاتر قانونی
  • دريافت گواهی تمدید علامت تجاری و ارائه به صاحب نشان یا وکیل وي

مدارک لازم برای تمدید علامت تجاری برای شخص حقیقی

در ادامه مدارک لازم برای تمدید علامت تجاری  برای شخص حقیقی بیان خواهد شد.

  • کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی تمدید علامت تجاري
  • نمونه علامت تجاري و تکمیل اطلاعات لازم در فرم
  • تأييد مهر و امضا  وکالت‌نامه

مدارک لازم برای تمدید علامت تجاری برای شخص حقوقی

در ادامه مدارک لازم برای تمدید علامت تجاری برای شخص حقوقی بیان خواهد شد.

  • کپی شناسنامه و کارت ملی افراد داراي حق امضا
  • کپی روزنامه رسمی شرکت به همراه تمامی تغییرات شرکت
  • نمونه علامت به همراه تکمیل اطلاعات لازم
  • مهر و امضا در وکالتنامه

تمدید علامت تجاری

نکات مهم در تمدید علامت تجاری برای فعالیت صاحبان برند

نکاتی که در ادامه بیان خواهد شد از اهمیت بسیار بالایی برای تمدید علامت تجاری برای فعالیت صاحبان برند حائز اهمیت خواهد بود.

۱- شماره و تاریخ ثبت اظهارنامه به همراه علامت تجاری برند

۲- کالا و خدمات ثبت شده برای علامت تجاری 

۳- نام و نشانی کامل صاحب علامت تجاری

تبصره ۱- پس از پذیرش درخواست تمدید ثبت برند، پرداخت هزینه نیاز است.

تبصره ۲-در تمدید ثبت برند، بايد محصولات را مطابق با طبقه‌ بندی به‌روز برند بین المللی (WAIPO) در دفتر ثبت تصحیح نمايند. چنانچه در اين مراحل، صاحب برند قادر به تغيير طبقه برند ثبت است، تنها باید در اين بخش هزينه‌هاي ويرايش و آگهي روزنامه را پرداخت نمايد.

تبصره ۳-صاحب علامت تجاري می‌تواند ويرايش طبقات کالا و خدمات را، بدون پرداخت هزینه ثبت انجام دهد.

تبصره ۴- در صورت هر گونه ويرايش تمامي بخش‌هاي این ماده با اعمال تغییرات، باید هزينه روزنامه رسمی آگهی توسط صاحب پرداخت گردد.

مطابق ماده 128 ثبت علامت تجاری انجام مراحل زیر لازم است:

  1. نام کامل، نشانی و تابعیت صاحب علامت تجاری
  2. نام و نشانی نماینده قانونی یا وکیل صاحب برند تجاری
  3. ارسال نمونه علامت تجاری در محل مشخص
  4. مشخص کردن اجزای علامت تجاری و رنگ آن به صورت دقیق
  5. تاریخ دقیق ثبت به همراه شماره ثبت اظهارنامه، تاریخ و شمارۀ ثبت علامت تجاری
  6. فهرست کامل خدمات این برند یا علامت تجاری
  7. کد و محل تسلیم اظهارنامه مقدم

تمدید علامت تجاری

متقاضی باید مدت 30 روز پس از اعلام کتبی مرجع ثبت مبنی بر تأیید نهایی علامت نسبت به پرداخت هزینه‌های ثبت علامت و انتشار آگهی موضوع ماده 129 این آیین نامه اقدام کند. در صورت عدم پرداخت در مهلت مقرر فوق، اظهارنامه کان لم یکن تلقی می‌شود. این مهلت برای متقاضیان مقیم خارج از کشور 60 روز است. (ماده 127) هرگاه در موقع تجدید ثبت، تغییری در علامت داده شود، مقررات مربوط به تغییرات از هر حیث باید رعایت گردند. در صورتی که پس از تمدید علامت تجاری، علامت ثابت است، نیاز به آگهی وجود ندارد.

هرگاه مدت اعتبار علامت تجاری منقضی گردد، ثبت آن از طرف صاحب علامت یا دیگران، تابع کلیۀ مقررات مربوط به ثبت علائم خواهد شد. لازم به ذکر است اشخاص ذینفع می‌توانند سی روز پس از تاریخ نشر آگهی، اعتراض خود اعلام کنند. تمدید ثبت برند، پیرو ثبت اصلی در دفتر ثبت است. گواهینامه تمدید ثبت برند طبق فرم (ع-4) صادر و تسلیم صاحب علامت تجاری یا وکیل قانونی وی خواهد شد. گواهینامه سند تمدید علامت تجاری است که در آن مندرجات گواهینامه اصلی به همراه  مدت اعتبار و تاریخ انقضا آن قید شده است.

تمدید علامت تجاری در ثبت دنیز

ثبت دنیز با سال‌ها تجربه، وکلای پایه یک، کارشناسان مجرب، مشاورین و افراد متخصص در زمینه‌های مختلف ثبت فعالیت دارد. برای مثال ثبت دنیز در زمینه‌های ثبت تخصصی شرکت، ثبت شرکت مادر (هلدینگ)، تنظیم و ثبت صورت‌ جلسات و هر نوع تغییر در شرکت‌ها به همراه ارزیابی و خرید و فروش شرکت به شما کمک می‌کند. صاحبان کسب و کار می‌توانند جهت ثبت علائم تجاری و ثبت برند، ارزش‌گذاری، خرید و فروش علامت تجاری، دریافت کارت بازرگانی و  حق عضویت آن به ثبت دنیز مراجعه نمایند. برای تنظیم و هماهنگی فعالیت‌های خود در زمینه‌های زیر و همچنین تمدید علامت تجاری، ثبت دنیز راهنمای شما خواهد بود.

  • ثبت اختراع و طرح های صنعتی
  • پروانه تأسیس و بهره‌یرداری
  • کد اقتصادی و کارگاهی
  • طراحی سایت

 

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *