مشاوره ثبت برند و علامت تجاری – مشاوره تلفنی و آنلاین ثبت برند

اگر می‌خواهید کسب و کار یا تجارتی اصولی داشته باشید ثبت برند باید نخستین قدم شما باشد. زیرا ثبت برند به تجارت شما هویت می‌دهد واین هویت باعث می‌شود کسب و کار شما مورد سوء استفاده قرار نگیرد و اعتبار و سود شما حفظ شود. ثبت برند در آیندۀ تجاری شما بسیار تأثیر گذار است پس توصیه می‌شود در روند ثبت برند از راهنمایی‌های کارشناسان زبدۀ تیم ثبت دنیز غافل نشوید. در ادامۀ این مطلب از ثبت دنیز به مبحث مشاوره ثبت برند و علامت تجاری می‌پردازیم.

همه چیز درباره‌ ثبت برند

ثبت برند برای حمایت از علائم تجاری یا نام شرکت است. این قانون باعث می‌شود افراد اطمینان پیدا کنند که حقوق انحصاری آن‌ها حفظ می‌شود. مدت زمان این حفاظت متغیر است ولی در هر صورت قابل تمدید است. محافظت از نماد تجاری در جوامع مختلف توسط مراجع قانونی تایید می‌شود؛ زیرا تنها مراجع قانونی اجازه و توانایی این را دارند که در صورت بروز تخلف بتوانند روند غیر قانونی را متوقف کنند. به عبارت دیگر علائم تجاری، سود اقتصادی صاحبان خود را که حتی در سطح بین المللی سرمایه گذاری می‌کنند حفظ می‌کند.

همچنین حفاظت از نام و علائم تجاری مانع سوء استفاده متقلبان و سود جویان از علائم تجاری دیگران، برای ارائۀ خدمات نامرغوب و بیکیفیت می‌شود. این نظام باعث می‌شود آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید، شرایط، خرید و فروش کالا‌ها و خدمات در منصفانه‌ترین حالت ممکن برای مردم قرار گیرد و راه تجارت بین المللی نیز سهل‌تر و قانون‌مندتر شود. پس شما دوست گرامی نیز نگران تقلب و کپی برداری از نام و نشان تجاری خود نباشید. شما با ثبت برند و نشان تجاری خود، می‌توانید به آسانی مانع از سو استفاده متقلبان و سود جویان، از کالا‌ها یا خدمات خود شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره می‌توانید از مشورت با کارشناسان زبده و حرفه‌ای مجموعه ثبت دنیز بهره‌مند شوید.

برند چیست؟

برند در واقع یک نام، عبارت یا علامت یا ترکیبی از این‌ها است. هدف از ایجاد یک برند، مشخص کردن کالاها یا خدمات یک گروه و متمایز کردن أن از دیگر کالاها و خدمات است. البته این تعریف، نمی‌تواند به خوبی مفهوم «برند» را توصیف کند. برند در واقع چیزی است که با دیدن، شنیدن، لمس کردن و حتی چشیدن و بوییدن یک چیز، ذهن شما را به سمت سازندۀ مورد نظر آن و نام تجاری مورد نظر سوق دهد. در واقع ویژگی‌ها و مفاهیم توصیفی یک چیز را به یک نام خاص مربوط می‌کند.

حال این نام می‌تواند نام یک کارخانه، فروشگاه و یک محصول خاص باشد. هر فرد فعال در عرصه تجارت و هر تولید کننده‌ای باید برای محصولات خود نامی انتخاب نماید، به نحوی که مشتریان برای خرید یک محصول درپی نام تجاری و برند خاص باشند. در واقع اولین قدم برای شروع هر فعالیت تجاری و یا راه اندازی خط تولید یک محصول، انتخاب نام تجاری می‌باشد. انتخاب نام تجاری باعث جلوگیری از کپی برداری افراد سودجو از محصولات یا فعالیت‌های شما می‌شود.

امروزه اکثر مدیران و یا صاحبان مشاغل برند خود را ثبت کرده‌اند بلکه بسیاری از آن‌ها به فکر ثبت نمودن چندین برند جدید دیگر به نام خود هستند.
می‌توان از هفت منظر به یک برند نگاه کرد:

  • دیدگاه اقتصادی
  • منظر هویتی
  • دید مصرف کننده
  • منظر شخصیت شناسی
  • دید مدیریت رابطه
  • دیدگاه اجتماعی
  • فرهنگی

تفاوت‌ های میان برند و نام تجاری

در واقع نام و نشان تجار، علامت منحصر به فرد و خاص شخص آن‌هاست. کسی که اقدام به ثبت نام تجاری کرده، مطمئن است که به هیچ وجه کس دیگری، امکان استفاده از آن نام و نشان را ندارد. نشان تجاری در واقع تصویری است که یک شرکت یا سازمان از خود یا محصول خود، آن چنان که هست و یا آنچنان که دوست دارد دیگران بشناسند، ارائه می‌دهد؛ اما برند ثبت هویت یک نشان تجاری است. برند، تنها یک مفهوم گرافیکی نیست و در واقع مجموعه‌‌ای شامل بسته بندی، نوع ارائه محصول، مخاطبان هدف محصول، کیفیت آن محصول، تبلیغات، تجربه ها و غیره است و همه موارد نام برده شده در ایجاد یک برند دخیل میباشند.

ویژگی های یک برند خوب

چند نکته وجود دارد که برای ثبت یک برند خوب باید به آنها توجه کنید:

• توجه به تغییرات

شما نیز با حرکت زمانه حرکت کنید و به علاقمندی‌های جدید مخاطبان خود و نیاز روز بازار احترام بگذارید.

• تفاوت و تمایز ایجاد کنید

اگر قرار است شما هم دقیقا مانند رقیبتان کار کنید پس بازار چه نیازی به شما دارد؟ شما باید با رقبای خود، متفاوت عمل کنید.

• ایجاد فرهنگ

به کارکنان خود آموزش دهید که برند شما دارای ارزش‌های کاری است و کار تمام کارمندان باید بر اساس ارزش‌ها باشد.

• درگیری با احساسات و عواطف مخاطب

اگر در قدم اول به جای محاسبۀ میزان سود به فکر درگیری احساسی مخاطب باشید می‌توانید مشتری را به یک هوادار برند خود تبدیل کنید.

• ایجاد سیستم مدیریت

برند شما باید تمام نیازمندی‌های حوزۀ مورد نظر را پوشش دهد و مخاطب دیگر نیاز بهرجوع به برندهای دیگر را نداشته باشد.

  • ایجاد کاریزما

سعی کنید ارزش های که مخاطبانتان را به ارزش‌های برند خود تبدیل کنید.

اگر بتوانید اصول نام برده شده را رعایت کنید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که بعد از ثبت برند خود، آن را تبدیل به یک برند موفق خواهید کرد.

نظر قانون درباره ثبت برند

ماده های 576 تا 582 قانون تجارت ایران، مربوط به مبحث نام تجاری هستند. این فصل قانون، «اسم تجارتی» نام دارد و در این فصل از قانون به کلیات ثبت یک اسم میپردازد.

اقدامات لازم برای ثبت برند

برای ثبت برند اولین قدم این است که شما باید مستقیماً به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه نمایید. روند این کار، کمی زمانبر و وقت‌گیر است علاوه بر اینکه زمان زیادی از شما می‌گیرد اگر از مشاوران زبردست کمک نگرفته باشید این امکان وجود دارد که مجبور شوید چندین بار نام یا لوگو انتخابی خود راعوض کنید، پس بهتر است برای صرفه جویی در زمان و انرژی خود حتماٌ از کمک افراد متخصص استفاده کنید.

برای ثبت علامت تجاری در ایران باید در ابتدا علامت تجاری خود را با مشاوره یک طراح گرافیک طراحی کنید و دربارۀ اینکه چقدر این لوگو یا علامت تجاری می‌تواند هویت محصول شما را نمایش دهد و چه دیدگاه‌هایی را در مشتریان هدف شما به وجود می‌آورد مطمئن شدید نوبت به ثبت برند می‌رسد. پیشنهاد می‌شود برای ثبت برند از مشاوران ماهر و با صلاحیت تأیید شده که به خوبی قوانین مرتبط با ثبت برند را می‌دانند اقدام به ثبت نام در سایت مالکیت معنوی نمایند و مدارک مورد نیاز مربوطه را تهیه و به صورت الکترونیکی برای این اداره ارسال کنند.

توجه داشته باشید که در دست داشتن اظهارنامه ثبت را فراموش نکنید، زیرا داشتن این مورد الزامی است. اظهارنامه را به دقت تنظیم کنید، زیرا باید از انجام هرگونه اشتباه که بتواند در آینده بر برند شما تأثیر منفی داشته باشد اجتناب نمایید. باید اظهارنامه و سایر مدارک مورد نیاز را به اداره مالکیت معنوی ارسال نمایید.

برای انجام ثبت برند و علامت تجاری لازم است فردی به عنوان نماینده شرکت جهت موارد نیاز و انجام هماهنگی‌های لازم معرفی شود.

بهتر است برای تسهیل کار از یک کارشناس خبره به عنوان نمایندهی خود بهره ببرید، کارشناسان تیم ثبت دنیز در این امر می‌توانند در کنار شما باشند، زیرا در هر مرحله اگر برند شما شرایط لازم را نداشته باشد این امکان وجود دارد که اسناد و مدارک شما بازگشت داده شود یا درخواست شما به کل منتفی شود.

نکته ای که نباید فراموش کنید این است که باید از لوگو برند مورد نظر خود حتماً پرینت های با کیفیت بالا تهیه کنید، زیرا اداره به تنهایی حدود ده نمونه از این پرینت ها در ابعاد مشخص را از شما تحویل خواهد گرفت. شما می‌توانید در هر مرحله از ثبت، وضعیت ثبتی پروندۀ خود را با مراجعه به سایت اداره مالکیت معنوی مشاهده و پیگیری نمایید. پس از اینکه موارد و مدارک مورد تایید کارشناسان این اداره واقع شد به شما برای پرداخت هزینه حق الثبت اطلاع داده می‌شود. شما باید هزینه را در شعبۀ بانک ملی خود شرکت پرداخت نمایید و گواهی بانکی را به اداره تحویل دهید تا پیش‌نویس آگهی برای شما آماده شود سپس برندی که ثبت شد باید ابتدا در یک روزنامه کثیر الانتشار و یک روزنامه رسمی منتشر شود.

ثبت برند شما به پایان رسید! اکنون میتوانید با خیال راحت به امور تجاری خودبپردازید و برند ثبت شده و قانونی خود را مدیریت کنید و دیگر نگران سو استفاده و تبعات دیگر آن نباشید. برند‌های ثبت شده بهترین ابزاری هستند که شرکت ها و افراد حقیقی می‌توانند به وسیلۀ آن برند خود را به شهرت برسانند و در بازار محصول و خدمات خود صاحب اعتبار شوند.

سخن پایانی

در این مطلب باهم تعریف ثبت برند و اقدامات لازم برای آن را با هم مرور کردیم. حتماً شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که ثبت برند در آیندۀ تجاری شما بسیار مؤثر است و اگر این مرحله درست به انجام برسانید هویت و سود تجاری شما محفوظ خواهد بود. اگر برای ثبت برند اصولی و راحت به راهنما و همراه نیاز دارید کارشناسان ثبت دنیز با افتخار شما را همراهی خواهند کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *