مراحل گرفتن جواز تاسیس کارخانه

مراحل گرفتن جواز تاسیس کارخانه

مراحل گرفتن جواز تاسیس کارخانه


به منظور آنکه بتوانید هرگونه کسب و کاری را به شیوه‌ای قانونی راه‌اندازی کنید نیاز است تا جواز تاسیس آن را دریافت نمایید. یکی از مواردی که در ادارت ثبت شرکت، به یکی از موارد پرتقاضا تبدیل شده است راه‌اندازی کارخانه می‌باشد. در صورتی که شما نیز قصد تاسیس کارخانه را دارید توصیه می‌کنیم به منظور اطلاع از مراحل گرفتن جواز تاسیس کارخانه در ادامه همراه دنیز ثبت باشید.

آشنایی با روال و مراحل گرفتن جواز تاسیس کارخانه

همانطور که گفته شد، یکی از اقداماتی که پیش از شروع یک کسب و کار باید به طور قانونی آن را انجام دهید، اخذ جواز تاسیس است. به عنوان مثال چنانچه شما قصد راه‌اندازی یک کارخانه یا واحد تولیدی را دارید می‌بایست با اطلاع از مراحل گرفتن جواز تاسیس کارخانه، تمامی اقدامات لازم را انجام داده و از اداره صنعت و معدن، جواز تاسیس کارخانه خود را دریافت کنید. با در دست داشتن این جواز، شما مجاز هستید تا کارخانه خود را تاسیس نموده و بر اساس آنچه در جواز کار شما ذکر شده، محصولات خود را تولید نموده و آنها را به فروش برسانید. پیش از آنکه مراحل دریافت کردن جواز تاسیس را تشریح کنیم ابتدا نگاهی به جواز تاسیس و مزایای دریافت آن خواهیم انداخت.

 

جواز تأسیس کارخانه
جواز تأسیس کارخانه

جواز تاسیس چیست و چه مزایایی دارد؟

بر اساس قانون، منظور از جواز تاسیس سندی که به موجب آن، شما اجازه دارید کسب و کاری را به صورت قانونی راه‌اندازی نموده و فعالیت تجاری خود را آغاز کنید. به عنوان مثال، در بخش‌های تولیدی، افرادی که قصد دارند یک کارخانه تاسیس نمایند می‌بایست در گام اول، درخواست و تقاضای خود را از طریق فرم‌های مربوطه در اختیار وزارت صنعت و معدن قرار دهند. پس از طی کردن مراحل قانونی و ارسال مدارک ضروری، مجوز لازم از طریق این سازمان به افراد متقاضی اهدا می‌گردد و در یک شهرک صنعتی، زمینی به منظور تاسیس کارخانه در اختیار فرد قرار داده می‌شود.
افراد حقیقی و حقوقی قادر هستند تا این جواز را دریافت نمایند اما نکته قابل توجه آن است که قصد این افراد از دریافت چنین مجوزی می‌بایست تاسیس یک کارخانه باشد. از این رو افراد متقاضی می‌بایست با طی نمودن روال قانونی، نسبت به اخذ جواز تاسیس از وزارت صنایع و معادن اقدام نمایند. اخذ جواز تاسیس می‌تواند مزایای زیادی برای متقاضیان داشته باشد که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • دریافت زمین صنعتی با نرخ دولتی و با شرایط اقساطی
  • امکان ثبت نمودن برند
  • امکان دریافت وام‌های بلندمدت
  • امکان حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی
  • جذب سرمایه‌گذار و توسعه فعالیت

چگونه جواز تاسیس کارخانه دریافت کنیم؟

به منظور دریافت جواز تاسیس کارگاهی یا کارخانه، نیاز است تا به سامانه صنعت و معدن ثبت شرکت مراجعه نموده و برای خود یک حساب کاربری ایجاد کنید. برای این کار، در ابتدا وارد صفحه شده و برای خود نام کاربری و رمز عبور ایجاد کنید تا با این حساب شخصی بتوانید به فرم‌های مربوطه دسترسی پیدا کنید.
در گام دوم ایجاد حساب کاری می‌بایست 4 فرم که مربوط به مشخصات بنگاه، مشخصات کامل شخص متقاضی، تعیین نام برند تجاری و مشخصات شرکت می‌شود را به طور کامل تکمیل نمایید. پس از تکمیل فرم‌های تقاضانامه و ثبت درخواست خود نوبت به مشخص کردن طبقه و اولویت درخواست می‌رسد. در انتها پس از طی نمودن تمامی مراحل به شکل اصولی، جواز تاسیس شما قابل دریافت خواهد بود.
یکی از سوالات متداول بسیاری از کاربران آن است که چگونه قادر به استعلام جواز تاسیس هستند. در پاسخ به این سوال باید گفت امکان استعلام جواز تاسیس با کد ملی وجود دارد. برای این منظور در ابتدا وارد سایت ورازت صنعت، معدن و تجارت شوید و در قسمتی که به اطلاعات شخصی و هویتی شما اختصاص داده شده، کد ملی خود را وارد کنید. در صورتی که برای شما صدور جواز تاسیس انجام گرفته شده باشد، اطلاعات به طور کامل به شما نمایش داده خواهد شد. لازم به ذکر است دریافت استعلام جواز تاسیس به منظور تمدید جواز یا دسترسی به اطلاعات آن لازم و ضروری می‌باشد.
در مورد مدت زمان دریافت جواز تاسیس باید گفت این مدت زمان می‌تواند بر اساس نوع سازمان کاملا متفاوت باشد. به عنوان مثال مدت زمان لازم برای کسب جواز تاسیس از اداره صنعت و معدن می‌تواند بین 2 تا 14 روز طول بکشد. این میزان زمان می‌تواند برای وزارت جهاد کشاورزی بین 1 تا 15 روز به طور بیانجامد. همچنین مدت زمان دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی نیز بین 1 الی 2 ماه طول خواهد کشید. از این رو به طور دقیق نمی‌توان زمان لازم را تخمین زد.
در صورتی که شما متقاضی کسب جواز تاسیس کارخانه هستید می‌توانید با مراجعه به سامانه وزارت صنعت و معدن اقدام به تکمیل فرم درخواست نمایید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید انجام این فرایند را بر عهده کارشناسان مجرب ما در دنیز ثبت قرار دهید.

 

شرایط تأسیس کارخانه
شرایط تأسیس کارخانه

هنگام اخذ جواز باید به چه نکاتی توجه کنید؟

در هنگام دریافت جواز کسب، محدودیت‌هایی وجود دارد که در این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد. بر اساس قانون، کارخانه یا کارگاه تولیدی می‌بایست 120 کیلومتر از شهر و مراکز مسکونی فاصله داشته باشد تا آلودگی به افراد منتقل نگردد.
پس از آنکه با مراجعه به سامانه جواز تاسیس خود را دریافت نمودید می‌توانید با در اختیار داشتن نامه از سازمان مربوطه، به شهرک صنعتی مشخص شده بروید و زمین‌های صنعتی را با شرایط اقساطی خریداری کنید.
به عنوان آخرین نکته باید در نظر داشته باشید که شما تنها مجاز به تولید محصولاتی هستید که در فرم تقاضای شما درج شده است و این محصولات باید با زمینه فعالیت کارخانه شما کاملا مرتبط باشند. توجه داشته باشید که برای ورود کالاهای تولیدی خود به بازار، نیاز به دریافت پروانه بهره‌برداری یا کد اقتصادی دارید.

کلام آخر

در این مقاله از دنیز ثبت شما را با مراحل گرفتن جواز تاسیس کارخانه و مزایای دریافت آن آشنا کردیم. در صورتی که شما نیز متقاضی دریافت جواز تاسیس کارخانه هستید می‌توانید کلیه امور را بر عهده دنیز ثبت قرار دهید. کارشناسان ما در این مجموعه، کلیه مراحل را با هزینه بسیار مناسب برای شما اجرا می‌نمایند.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *