رتبه بندی شرکت پیمانکاری | شرایط و مراحل

رتبه بندی شرکت پیمانکاری

رتبه‌ بندی شرکت پیمانکاری نشان دهنده توانمندی‌ها و صلاحیت شرکت‌ها برای حضور در مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی و پروژه‌های بزرگ است. در واقع مهم‌ترین فعالیتی که صاحبان این شرکت‌ها پس از ثبت باید برای آن اقدام کنند، دریافت رتبه شرکت است. به همین سبب باید بخشنامه رتبه ‌بندی شرکت‌های پیمانکاری به صورت بند به بند مورد مطالعه قرار بگیرد، تا پس از آگاهی کامل با شرایط رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری بتوانید برای فعالیت‌های بزرگ‌تر اقدام کنید. اگر برای اخذ گرید شرکت پیمانکاری در هر مرحله از کار نیاز به دریافت مشاوره‌های تخصصی داشتید، کافیست با کارشناسان مجموعه دنیز ثبت در ارتباط باشید.

اخذ گرید شرکت پیمانکاری

اخذ گرید شرکت پیمانکاری
به طور معمول شرکت‌های پیمانکاری برای حضور در پروژه‌های مختلف باید صلاحیت خود را اثبات کنند. این صلاحیت توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مورد سنجش قرار گرفته و پس از تأیید آن گواهی صلاحیت ارائه می ‌شود. شرکت‌ها پس از اخذ این گواهی صلاحیت می توانند در پروژه‌های بزرگ و مناقصات و مزایدات دولتی هم شرکت کنند.
به این گواهینامه صلاحیت، رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری گفته می ‌شود که در واقع ملاک تعیین صلاحیت شرکت‌ها است. زمانی که برای اخذ گرید شرکت پیمانکاری اقدام می ‌کنید، متوجه می‌ شوید که برای این شرکت‌ها با توجه به امکانات و افراد امتیازآور حاضر در شرکت از رتبه ۱ تا ۵ دسته‌بندی می ‌شوند.
معمولا رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری بر اساس عوامل مختلفی انجام می ‌شود مانند:

• تعداد پرسنل و نیروی انسانی یک شرکت و میزان سابقه کار آنها

• داشتن بیمه نامه و تاییدیه از تأمین اجتماعی برای صحت انجام قراردادها

• بررسی توانایی مالی بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال کاری

• مشخص بودن نوع و مقدار سوابق حرفه‌ای شرکت و مبلغ کل قراردادهای انجام شده

رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که هر سرمایه‌گذار ترجیح می ‌دهد تا با شرکت‌های معتبر قرارداد ببندد که از لحاظ معیار صلاحیتی مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار گرفته است، سبب آشنایی کامل با تمام شرایط و مراحل رتبه ‌بندی شرکت، مهم است.

شرایط رتبه بندی شرکت پیمانکاری

شرایط رتبه بندی شرکت پیمانکاری
در صورت ثبت شرکت پیمانکاری برای فعالیت‌های بیشتر باید به دنبال رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری باشید تا بتوانید فعالیت‌های بزرگتر انجام بدهید برای گرفتن هر نوع گرید نیاز به تأمین برخی از شرایط مانند میزان فعالیت، تجربه، سوابق و توان مالی است.
در واقع تمام شرکت‌های پیمانکاری که قصد ارتقاء رتبه شرکت‌های خود را دارند، باید به تمام بخش‌های شرکت از جمله تعداد نیروها، میزان دانش آنها، امکانات و تجهیزات و بسیاری از موارد دیگر توجه کنند؛ زیرا هر کدام از آنها می ‌تواند بر روند کار تأثیر بگذارد.
به طور کلی رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری موجب می ‌شود، تا پیمانکار به شکل راحت‌تر و شفاف‌تر در زمینه کاری خود فعالیت کند. همچنین با حضور در پروژه‌های بزرگ دولتی می ‌تواند درآمد خود را تا حد زیادی افزایش داده و حتی در پروژه‌های خارج از کشور نیز شرکت کند.
در این بخش به بررسی مهمترین شرایط رتبه‌ بندی شرکت پیمانکاری می‌ پردازیم:
تامین شرایط بهداشتی و مقرراتی کار
شرکت پیمانکار باید تمام شرایط بهداشتی و مقرراتی کار را مانند تأمین آب آشامیدنی سالم، دفع صحیح فاضلاب، تأمین بهداشت محیط کارگاه و رعایت ایمنی کار را تأمین کند.
تجهیز صحیح کارگاه
شرکت پیمانکار باید بتواند محیط کارگاه را از لحاظ امکانات کارگاهی مانند تأمین روشنایی، حصارکشی و تأمین تجهیزات آماده کند.
شرایط حفاظتی کار
شرکت پیمانکار باید بتواند شرایط حفاظتی کار از قبیل حراست و نگهبانی و محافظت از مصالح و ماشین آلات کارگاه را به درستی انجام بدهد.
اقدامات بیمه‌ای
مدیران لازم است که تمام اقدامات بیمه‌ای از قبیل هزینه‌های ساختمان، هزینه‌های جانبی و هزینه‌های غیر مترقبه را تقبل کنند.
عدم سوء سابقه شرکت 
یک شرکت پیمانکاری برای دریافت رتبه باید اثبات کند که به هیچ عنوان سوء سابقه در فعالیت‌های پیمانکاری ندارد.
داشتن مدارک لازم
حداقل دو سوم اعضای هیئت مدیره باید دارای مدرک لیسانس با داشتن سابقه ۳ تا ۵ سال بیمه باشند.

بخشنامه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

بخشنامه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری
به غیر از قوانین و مقرراتی که برای رتبه‌ بندی شرکت‌ پیمانکاری در نظر گرفته شده، هر ساله بخشنامه رتبه ‌بندی شرکت ‌های پیمانکاری هم ارائه می ‌گردد، تا برخی از بندها و تبصره‌های این قوانین اصلاح شوند؛ زیرا بر اساس شرایط روز لازم است که این قوانین تغییر پیدا کنند.
آشنایی با بخشنامه رتبه ‌بندی شرکت‌ های پیمانکاری موجب می ‌شود، تا روال اداری را به شکلی سریع‌تر و آسان‌تر طی کنید. در ادامه به چند مورد مهم آن که در سال‌های اخیر مشخص شده می ‌پردازیم:
• در قسمت امتیاز کارکنان اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل و پرسنل امتیازآور شرکت باید دارای ۳۶ ماه سابقه کار مفید در ۶ سال گذشته منتهی به درخواست صلاحیت باشند.
• در صورتی که تجربه کاری شرکت بیشتر از ۱۵ سال باشد و اعضای هیئت مدیره و سهامداران هیچ تغییری نکرده باشند به ازای هر سال مازاد ۴ درصد به امتیاز کار تجربی شرکت اضافه می ‌شود.
• توانایی مالی شرکت بر اساس یکی از اظهارنامه‌های مالیاتی ۴ سال منتهی به زمان تشخیص صلاحیت شرکت که بالاترین امتیاز را دارد ملاک عمل است.
• با توجه به شرایط تحریم‌ها امکان تمدید گواهینامه ۴ ساله رتبه ‌بندی پیمانکاران از زمان انقضا وجود دارد.
• ارجاء کار به شرکت‌های پایه ۵ فاقد تجربه کاری حداکثر تا میزان یک پنجم ظرفیت ریالی پایه ۵ مجاز است. در واقع ارجاع کار به پیمانکاران پایه ۵ صرفاً از طریق ارزیابی کیفی انجام می ‌شود.
در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بسیار کامل‌تری در مورد بخشنامه رتبه ‌بندی شرکت‌های پیمانکاری در هر سال به دست آورید، لازم است که با افراد متخصص و حرفه‌ای در این زمینه مشورت کنید که مجموعه دنیز ثبت یکی از بهترین مراکز فعال ‌در این حوزه است.

رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری با مجموعه دنیز ثبت

رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری مسئله بسیار مهمی است که تمام شرکت‌ها برای گسترش کسب و کار خود باید اقدام به دریافت آن کنند اما ی اینکه هر مرحله از رتبه‌ بندی را طی کنند باید  از برخی توانمندی‌های خاص برخوردار باشند تا بتوانند رتبه خود را  ارتقا بدهند برای اینکه روال اداری افت گرید شرکت آسان‌تر و سریع‌تر طی شود دریافت مشاوره تخصصی ضروری است
مجموعه دنیز ثبت یکی از مراکز تخصصی در زمینه ثبت شرکت و گرفتن رتبه است که با مشخص کردن مدارک مورد نیاز و تسلط کامل بر تمام بخشنامه رتبه ‌بندی شرکت‌های پیمانکاری با صرف زمان کمتر مراحل اداری را طی کنید.
برای دریافت مشاوره‌های تخصصی جهت آشنایی کامل با شرایط رتبه ‌بندی شرکت پیمانکاری و اخذ گرید و یا سپردن روال اداری به این مجموعه کافیست از طریق راه‌های مختلف با آنها تماس بگیرید.
به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *