همه چیز در مورد ثبت شرکت مواد غذایی

اگر می‌خواهید ثبت شرکت مواد غذایی داشته باشید. باید بدانید شرکت‌های تجاری با موضوع مواد غذایی چگونه تأسیس می‌شوند و بر اساس شرایط ثبت شرکت مواد غذایی بتوانید به راحتی اقدام به ثبت این نوع شرکت‌ها کنید. در معنای لغو شرکت یعنی مشارکت در اصلاح قانونی شرکت به مشارکت دو یا چند نفر برای انجام امور تجاری با مشارکت در سرمایه و تقسیم سود و زیان تعریف شده است. در حقوق ایران شرکت به دو نوع تجاری و مدنی تقسیم می‌شود. شرکت‌های مدنی به صورت قهری با شراکت افراد برای انجام فعالیتی شکل می‌گیرد. اما شرکت‌های تجاری باید روندی را طی کنند تا مشمول شرایط قانونی شوند.

مجتمع ثبت دنیز در این مطلب به بررسی کامل ثبت شرکت مواد غذایی بر اساس قوانین تجاری پرداخته است. پیشنهاد ما به کسانی که می‌خواهند ثبت شرکت مواد غذایی داشته باشند. مطالعه این مطلب است. تولید کننده گان مواد غذایی در ایران با ایجاد شخصیت حقوقی می‌توانند از بسیاری از امتیاز‌های قانونی استفاده کنند. یکی از این امتیاز‌های قانونی اخذ قرارداد با سایر شرکت‌های تولیدی یا ارائه کننده مواد اولیه تولید است. بعد از مطالعۀ این مقاله به اهمیت ثبت این نوع شرکت‌ها بیشتر پی خواهید برد. در صورت بروز هر نوع سوال می‌توانید با متخصصان مجرب ثبت شرکت دنیز تماس بگیرید.

بهترین نوع شرکت تجاری در زمینه مواد غذایی

منظور ما از بهترین نوع شرکت، قالب ثبتی شرکت است. قانون تجارت 7 نوع شرکت تجاری معرفی کرده است. برای موضوع فعالیت مواد غذایی دو نوع از این شرکت‌ها بیشترین آمار ثبت را دارند. به نسبت سایر شرکت‌ها مناسب فعالیت در زمینۀ مواد غذایی هستند. این دو قالب ثبتی شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص هستند. هر کدام از این شرکت‌ها شرایط قانوین برای ثبت دارند. تفاوت بین آنها نیز تفاوت در میزان مسئولیت اعضاء، اعتبار تجاری، تعداد اعضاء شرکت و قواعد ساختاری است. شرکت با مسئولیت محدود با دو عضو و یک میلیون ریال سرمایه قابل ثبت است. اعضاء این شرکت تنها به میزان آورده نقد و غیر نقد در شرکت مسئولیت دارند.
ثبت شرکت مواد غذایی در قالب سهامی خاص باید با حداقل 3 عضو سهامدار و هیئت مدیره و 2 عضو بازرس شکل گیرد. سرمایه شرکت حداقل باید یک میلیون ریال باشد که 35% از آن قبل از ثبت شرکت باید در حساب شرکت بلوکه شود. میزان مسئولیت اعضاء در این نوع شرکت به نسبت سهامی است که در اختیار دارند. در شرکت سهامی خاص هیئت مدیره حتماً باید از سهامداران باشند. اعتبار شرکت سهامی خاص به دلیل وجود بازرس بیشتر است.

مزایای ثبت شرکت مواد غذایی

مزیت ثبت شرکت برای هر موضوع فعالیتی وجود دارد. اما به طور خاص برای ثبت شرکت مواد غذایی مزیت نسبت به فعالیت در این حوزه به عنوان شخص حقیقی بسیار بیشتر است. مزایای ثبت شرکت مواد غذایی شامل: اخذ وام و تسهیلات بانکی با درصد سود کم، مشارکت در انواع مناقصه و مزایده، وارادات تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و ترخیص آن از گمرک، شرکت در انواع مناقصه و مزایده دولتی و خصوصی، امکان اخذ قرارداد با شرکت‌های خارجی، امکان صادرات محصولات تولید شده توسط خود شرکت، امکان اخذ مجوز‌های تولید و برخورداری از مزایای دولتی برای حمایت از تولید کننده گان مواد غذایی، بخشی از مزایای ثبت این نوع شرکت است.
اصلی‌ترین مزیت ثبت شرکت برای کسانی که مشارکتی اقدام به فعالیت در حوزۀ مواد غذایی می‌کنند. صدور اسناد رسمی و اعتبار حقوقی به واسطه ثبت در ادارۀ ثبت شرکت‌ها است. تمامی شرکت‌های تجاری بعد از ثبت در سامانۀ ادارۀ ثبت شرکت‌ها قابل استعلام هستند. همچنین اگر در بین شرکاء اختلافی رخ دهد مبنا اسناد و مدارک ثبتی است که اشخاص امکان جعل آن را ندارند.

مدارک لازم جهت ثبت شرکت مواد غذایی

با توجه به ثبت شرکت مواد غذایی لازم است. الزامی است که مدارکی برای ثبت شرکت در کرج یا شهرهای دیگر به ادارۀ ثبت شرکت‌ها ارسال شود. این مدارک، اسناد و اوراق رسمی شرکت هستند. که با دریافت مهر ادارۀ ثبت شرکت‌ها تبدیل به اسناد رسمی و لازم الاجرا خواهند شد. این اسناد و مدارک به شرح زیر است.

  •  اساسنامه، شرکت نامه، تقاضانامه یا اظهارنامه، این اسناد در دو نسخه تهیه شده و به امضاء همه اعضاء شرکت خواهد رسید. نکتۀ لازم به ذکر در خصوص اظهارنامه یا تقاضانامه این است که یکی از این اسناد با توجه به نوع شرکت باید تنظیم شوند.
  •  صورت جلساتی که برای ثبت شرکت مواد غذایی باید تنظیم شود. شامل صورت جلسۀ مجمع عمومی موسسین و صورت جلسۀ هیئت مدیره است. این دو صورت جلسه نیز هر یک در دو نسخه تهیه می‌شوند. امضاء اعضاء شرکت پای این صورت جلسات نیز الزامی است.
  • کپی شناسنامه و کارت ملی همه اعضاء شرکت
  •  برگۀ پذیرش سامانه ثبت نیز باید در دو نسخه بعد از ثبت نهایی پرینت گرفته شود.
  •  وکالت نامه در صورتی که روند ثبت شرکت توسط وکیل انجام می‌شود.
  •  ثبت شرکت مواد غذایی نیاز به اخذ مجوز از ارگان خاصی ندارد. اما اگر نوع شرکت جزء موارد نام برده شده در قانون باشد که ثبت آن نیاز به دریافت مجوز دارد. اخذ مجوز لازم است. مانند شرکت سهامی عام

موضوع در ثبت شرکت مواد غذایی

یکی از اصلی‌ترین موارد در ثبت هر شرکتی تنظیم موضوع فعالیت آن است. بر اساس قانون، شرکت تنها در خصوص موضوعاتی مجاز به فعالیت است که در بند دو اساسنامه بدان اشاره شده است. بند دو اساسنامه همه شرکت‌ها موضوع فعالیت آنها است. پس موضوع شرکت باید صریح و منجز باشد. ما در این مطلب نمونه‌ای از موضوع ثبت شرکت مواد غذایی را ذکر کرده‌ایم. شما با توجه به موضوع زیر بر حسب فعالیتی که دارید می‌توانید آن را تغییر دهید. البته بهتر است موضوع فعالیت شرکت را یک کارشناس ثبتی تنظیم کند تا با توجه به کاری که می‌خواهید انجام دهید تمام جوانب را در نظر بگیرد.
تولید، بسته بندی و پخش انواع محصولات خشکبار، سبزیجات، ادویه جات، سس، لبنیات، کنسرو‌های گوشتی و غیر گوشتی، ماهی کنسرو شده و خرید و فروش، واردات و صادرات انواع کالاهای مجاز بازرگانی. صادرات و واردات انواع محصولات غذایی و لبنی، واردات و صادرات هر گونه فعالیت بازرگانی و غیر بازرگانی کلیۀ کالاهای مجاز داخلی و خارجی، عرضه و توزیع و پخش کلیۀ مواد غذایی. تأمین مواد غذایی وارداتی مورد نیاز برای کشور، توزیع مناسب این محصولات در سراسر عمده فروشی‌های کشور.

مراحل ثبت شرکت مواد غذایی

مراحل ثبت شرکت در حوزۀ مواد غذایی هیچ فرقی با ثبت سایر شرکت‌های تجاری ندارد. اما به نسبت نوع شرکتی که انتخاب می‌کنید، ممکن است روند ثبت کم یا زیاد شود. همه شرکت‌های تجاری باید در ادارۀ ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند. از این رو مرحلۀ اول ثبت شرکت را می‌توان تنظیم مستندات ثبت دانست و مرحله دوم را روند ثبت معرفی نمود. مستندات ثبت شرکت یعنی اینکه شما با توجه به شرکتی که قصد ثبت آن را دارید مقدمات را فراهم کنید. برای مثال: اگر می‌خواهید شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنید لازم است. تعداد شرکاء حداقل دو نفر باشد یا سرمایه شرکت را حداقل یک میلیون ریال در نظر داشته باشید. یکی دیگر از مقدمات ثبت شرکت انتخاب نام شرکت است که پیش از شروع عملیات ثبتی 5 گزینه برای انتخاب دارید.

روند ثبت شرکت نیز در سامانۀ ثبت شرکت‌ها انجام خواهد شد. ابتدا درخواست ثبت را باید در قسمت تأسیس شخصیت حقوقی با توجه به نوع شرکت و حوضۀ ثبتی شرکت وارد کنید. اطلاعات در سامانه با توجه به توافقی که اعضاء شرکت داشته اند وارد می‌شود. در این مرحله اساسنامه و سایر اسناد ثبتی شرکت تنظیم خواهد شد. در نهایت اسناد شرکت در دو نسخه کپی می‌شوند. متقاضی باید بعد از ثبت نهایی حتماً برگۀ پذیرش نهایی را دریافت کند. مدارک و اوراق ثبت شرکت مواد غذایی باید به امضاء شرکاء شرکت برسد. در آخر نیز مدارک به ادارۀ ثبت شرکت‌های مربوط به آدرس شرکت پست خواهد شد. ظرف مدت یک هفته پیشنویس آگهی تاسیس صادر می‌شود.
روند ثبت در مرحلۀ فوق پایان خواهد یافت. اما آگهی تأسیس حتماً باید در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار منتشر شود. این روند نیز حداقل دو هفته زمان خواهد برد.

هزینه ثبت شرکت مواد غذایی

اگر می‌خواهید بدانید برای ثبت شرکت چه هزینه‌هایی پرداخت می‌شود. باید ببینید اول چه خدماتی قرار است برای ثبت شرکت دریافت کنید. برخی از هزینه‌ها برای ثبت شرکت ثابت است. مثل هزینۀ حق ثبت شرکت، اما برخی هزینه‌ها مانند هزینۀ تمبر بر اساس سرمایۀ شرکت تعیین می‌شود. میزان سرمایۀ شرکت مواد غذایی به توافق اعضاء و مبلغ نقد و غیر نقد آوردۀ هر یک از شرکاء بستگی دارد. هزینۀ دیگری که برای ثبت شرکت مواد غذایی باید پرداخت شود. هزینۀ روزنامه رسمی و کثیر الانتشار است. این دو روزنامه بعد از ثبت شرکت باید حتماً انتشار یابند.
از این رو میزان مبلغی که برای انتشار این دو روزنامه پرداخت می‌شود. به میزان مطلب آگهی تأسیس بستگی دارد. مثلاً اگر بخواهید موضوع فعالیت را گسترده انتخاب کنید هزینۀ باکس روزنامه‌ها بالا خواهد رفت. البته هزینۀ ثبت شرکت به نسبت سایر خدمات ثبتی مبلغ قابل توجهی نخواهد شد. بهتر است در زمان ثبت تمام جوانب را بسنجید. اگر بخواهید وکیل قانونی داشته باشید. تعرفۀ حق الوکاله ده درصد از سرمایه شرکت محاسبه خواهد شد.

بررسی نهایی

شرکت‌های مواد غذایی برای اینکه بتوانند استاندار‌های تولید را دریافت کنند بهتر است که اقدام به ثبت شرکت مواد غذایی کنند. برای ثبت این نوع شرکت حتماً لازم است از کارشناسان ثبتی مشاوره اخذ کنید. با دریافت یک مشاوره کامل، به راحتی اقدام به ثبت شرکت کنید. ثبت شرکت تجاری نیاز به داشتن اطلاعات حقوقی کامل دارد چرا که اگر در تنظیم مدارک سهل انگاری صورت گیرد. بعد‌ها ممکن است دردسر‌های زیادی را برای شما ایجاد کند. یکی از اصلی‌ترین خدمات ثبت دنیز ارائه مشاوره رایگان به متقاضیان ثبت شرکت است. جدا از مشاوره با پرداخت حداقل حق الوکاله می‌توانید روند ثبت شرکت مواد غذایی را به وکلاء و کارشناسان مجرب ثبت دنیز بسپارید.

 

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *