نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود

نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود

نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود


خیلی از افراد به دنبال سرمایه گذاری و دریافت سود از سرمایه خود هستند. سرمایه گذاری راه های زیادی دارد که یکی از راه های مطمئن آن، سرمایه گذاری در شرکت با مسئولیت محدود است. شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که در آن تمام افراد سهام دار مثلا دو یا چند نفر، سرمایه های نقدی و غیرنقدی خود را روی هم گذاشته و طبق ارزش همان سرمایه، در شرکت سهم، مسئولیت و حق رأی دارند. در این نوع شرکت ها تمام تصمیمات بر اساس رأی گیری و طبق نظر اکثریت شرکا انجام می گیرد. طبق ماده 102 قانون تجارت، سهم الشرکه (همان مقدار سهمی که شریک در شرکت سرمایه گذاری می کند) چه نقدی باشد چه غیرنقدی، قابلیت تبدیل به سند تجاری را ندارد و بدون رأی و رضایت دیگر شرکا امکان انتقال آن وجود نخواهد داشت. در ادامه مطلب به نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود می پردازیم.

مراحل و نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود

 

مراحل انتقال سهام شرکت
مراحل انتقال سهام شرکت

نحوه انتقال سهام در شرکت های سهامی به این شکل است که سهم الشرکه هر شخص به شکل اوراق تجارتی در می آید که طبق قانون می تواند آن را خریداری کرده و یا به فروش برساند. اما نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود به این صورت نیست و دارای مراحل متفاوت و خاصی است که باید طبق قانون تجارت انجام شود. این مراحل عبارتند از:

مرحله اول انتقال دادن سهم الشرکه شرکت مسئولیت محدود طبق روال قانونی و تنظیم نمودن صورت جلسه پس از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده انجام می گیرد. در این جلسه همه اعضا یا بیش از نیمی از اعضای شرکت باید حضور داشته باشند و در رابطه با انتقال سهم الشرکه، یک صورت جلسه تنظیم می شود که باید دو سوم از افرادی که در جلسه حاضر هستند رأی موافق خود را اعلام کنند تا صورت جلسه تصویب شود.

  • در مرحله بعد صلح نامه ای در رابطه با انتقال سهم الشرکه شرکت با مسئولیت محدود در دفتر اسناد رسمی ثبت می کنند.
  • در مرحله سوم صورت جلسه همراه با صلح نامه و دیگر مدارک، برای اداره ثبت شرکت ها ارسال می شود تا انتقال از لحاظ قانونی تأیید شود.
  • در آخر نیز پس از پرداخت هزینه روزنامه، یک آگهی از نقل و انتقال سهم الشرکه در سایت های مختلف و روزنامه ها چاپ می گردد.

مدارک لازم برای انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود

برای این که بتوان سهام در شرکت با مسئولیت محدود را منتقل کرد، چند مدرک مورد نیاز است که برای انتقال حتما باید این مدارک و اسناد را داشته باشید و مراحل آن ها را طبق قانون تجارت طی نمایید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • ارائه شناسنامه و کارت ملی افراد سهام دار (افراد سهام دار جدید و سابق) الزامی است.
  • در صورت تشکیل مجمع با اکثریت شرکا، مدارک مثبت دعوت وفق اساسنامه شرکت و قانون تجارت باید ارائه داده شود.
  • مدارک و اصل صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت با مسئولیت محدود باید موجود باشد.
  • آگهی تأسیس یا آخرین وضعیت تغییر شرکت با مسئولیت محدود در روزنامه رسمی باید ارائه داده شود.
  • سند نقل و انتقال سهام سهم الشرکه باید تنظیم شده و ارائه گردد.
  • صلح نامه بین سهام داران (خریداران و فروشندگان) در دفترخانه رسمی تنظیم و ثبت شده باشد.
  • حساب و فرم درخواست انتقال سهم الشرکه از سازمان امور مالیات تکمیل و ارائه شود.

نکات مهم انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود

 

نکات مهم انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود
نکات مهم انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود

قبل از اقدام به انتقال سهام باید در نظر داشته باشید که نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود با شرکت های سهامی دیگر متفاوت است و برای انتقال سهام باید چند نکته رعایت شود و در انجام تمام مراحل باید طبق قانون تجارت عمل کرد. در ادامه به چند مورد از این نکات اشاره می کنیم:

  1. جلسه مجمع باید با بیش از نیمی از شرکا تشکیل شده باشد؛ در غیر این صورت، جلسه رسمیت قانونی نخواهد داشت.
  2. در صورت حضور اکثریت شرکا در جلسه، باید دعوت نامه یا مستندات لازم را به دفاتر مربوطه ارائه دهید.
  3. در صورتی که خود سهام دار یا شریک امکان حضور در جلسه را نداشته باشد، می تواند وکیل خود را با ارائه وکالت نامه رسمی جایگزین خود کند.
  4. اگر تعداد شرکا از ۱۲نفر بیشتر باشند، باید هیئت ناظر نیز از سه نفر تشکیل شود و حتما در ابتدای صورت جلسه نام نظارت کنندگان نوشته شده و در آخر، زیر صورت جلسه را امضا نمایند.
  5. تمام شرکا باید زیر تمام صفحات صورت جلسه را امضا کنند.
  6. در صورت امضا نکردن صورت جلسه یا عدم موافقت یکی از شرکای حاضر در جلسه، انتقال سهم الشرکه چه به صورت سند رسمی و چه اوراق تجارتی باطل می شود.
  7. صورت جلسه باید در دو یا چند نسخه تهیه شده و تمام آن ها امضا شود و به اداره ثبت شرکت ها ارائه گردد.
  8. صورت جلسه باید در مدت زمان یک ماه از تاریخ تشکیل جلسه به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود.
  9. تمامی اسناد باید توسط مراکز اسناد رسمی تأیید شده و ثبت شوند.
  10. توجه داشته باشید که انتقال سهم الشرکه به معنای خارج شدن سهام دار از شرکت است و پس از انتقال سهام هیچ حق و سمتی از شرکت نخواهد داشت.
  11. اگر شخصی که سهم الشرکه خود را انتقال داده است از اعضای هیئت مدیره باشد، باید برای جایگزین کردن هیئت مدیر جدید جلسه ای دیگر تشکیل شود.

سخن پایانی

نحوه انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود با انتقال در دیگر شرکت های سهامی متفاوت است؛ به همین منظور باید طبق قانون تجارت، مراحلی را پشت سر گذاشته تا سهام شما به صورت قانونی تأیید شود تو روند انتقال آن صورت گیرد. برای این که روند این مراحل را به آسانی طی کرده و دچار مشکل نشوید باید تجربه کافی در این زمینه داشته باشید. موسسه ثبت دنیز یکی از موسسات موفق در این زمینه است که با داشتن وکلای پایه یک و متخصصان و کارشناسان با تجربه، می تواند شما را در این مسیر یاری و همراهی کند.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *