تفاوت موسسه و شرکت چیست؟

تفاوت موسسه و شرکت چیست؟

تفاوت موسسه و شرکت چیست؟


گاهی اوقات،‌ بسیاری از افراد، شرکت و موسسه را با یکدیگر هم معنا می دانند و به جای شرکت از واژه موسسه استفاده می کنند یا بالعکس. اما باید دانست که این دو از یکدیگر متمایز هستند و نباید به جای یکدیگر استفاده شوند. موسسه و شرکت هر دو دارای شخصیت حقوقی هستند و لازم است که ثبت شوند تا به رسمیت شناخته شوند. برای روشن کردن این مطلب به سراغ تعاریف واضحی از این دو رفته و سپس به سوال تفاوت موسسه و شرکت چیست؟ پاسخ داده می شود.

منظور از موسسات چیست؟

تعریف پذیرفته شده و عمومی از موسسات اینست که این مکان ها، دارای قوانین رسمی و غیر رسمی هستند که روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را سازماندهی یا نظارت می کنند. به طور کلی قوانین اجتماعی تثبیت شده و رایجی دارند که تعاملات اجتماعی را ساختاردهی می کنند.
در این بخش به ویژگی های کلیدی موسسات می پردازیم که شامل موارد زیر می شود:

  • با استفاده از قوانین تازه می توانند روند کاری خود را بروزرسانی کنند.
  • موسسات از طریق نظارت و اجرای قوانین خود در سطح جامعه، فعالیت دارند.
  • آن ها اطمینان و قابلیت پیش بینی نسبی برای تعاملات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را فراهم می کنند.
  • موسسات تمایل دارند در طول زمان باقی بمانند؛ اما می توانند به صورت تدریجی تغییر کنند و در موارد نادری نیز به کل از بین بروند.
  • موسسات قوانین را شرح می دهند؛ بنابراین این موضوع می تواند برای جامعه بسیار تأثیرگذار باشد.
  • برای مقاصد غیر تجاری مانند امور علمی، ادبی و غیره تشکیل می شوند.

موسسات به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

 

انواع موسسات
انواع موسسات

موسسات در دو نوع تأسیس می شوند؛ بدین ترتیب که موسساتی که هدف آن ها کسب منافع در زمینه تجاری است و موسساتی که هدف آن ها کسب منفعت تجاری نیست. به طور کلی موسسات می توانند به صورت موسسه های تجاری و غیر تجاری تقسیم بندی شوند. باید توجه داشت که موسسات غیر تجاری، همان موسسه های دولتی هستند.

موسسات دولتی و یا غیر تجاری

موسسات دولتی به صورت مستقیم یا با واسطه، زیر نظر دولت و سازمان های عمومی مانند شهرداری ها قرار می گیرند. این موسسه ها به صورت انتفاعی و غیر انتفاعی فعالیت می کنند. برای مثال وزارتخانه ها، شهرداری، نیروی انتظامی جزوی از سازمان های دولتی غیرانتفاعی هستند.
در مقابل بانک ها، موسسات بخش تعاونی و سازمان تأمین اجتماعی جزوی از سازمان های انتفاعی دولتی به شمار می روند.

موسسات تجاری

این موسسات بر اساس ماده 20 قانون تجارت به هفت قسمت تقسیم می شود. این موارد شامل:

  • شرکت های سهامی
  • شرکت های تضامنی
  • شرکت های نسبی
  • شرکت های با مسولیت های محدود
  • مختلط سهامی
  • غیر سهامی
  • شرکت های تعاونی تولید و مصرف

منظور از شرکت چیست؟

در واقع شرکت، از طریق قرارداد بین دو یا چند نفر پایه گذاری می شود. بدین صورت که افراد طرفین قرارداد توافق می کنند که بخشی از سرمایه خود را به اشتراک بگذارند و همچنین با استفاده از سرمایه ای مستقل، شرکتی را در جهت اجرای هدف معینی تأسیس کنند. بدین صورت طرفین قرارداد در سود و زیان حاصل از کارکرد سرمایه شریک هستند.
هر شرکت هنگامی که به ثبت می رسد، معتبر می شود؛ همچنین از لحاظ قانونی نیز رسمیت پیدا می کند. با توجه به این موضوع، تمامی قراردادهایی که میان شرکا بسته می شود، رسمی و قانونی است و هیچ یک از طرفین قرارداد نمی تواند از وجود شرکت، اساس نامه و دیگر تصمیم هایی که ثبت می شوند اظهار بی اطلاعی نماید.

شرکت ها به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

به طور کلی شرکت ها از نظر فعالیت هایی که انجام می دهند به دو دسته تجاری و مدنی تقسیم بندی می گردند. شرکت های مدنی شامل انواعی از شرکت های اختیاری و قهری است. بدین معنا که مشارکت و مالکیت افراد مختلف در مالی مشترک، به نحوه اشاعه صورت می گیرد و اداره آن بر اساس توافق شرکا انجام می شود. به بیانی ساده تر شرکت های مدنی فاقد شخصیت قانونی هستند و در برخی مواقع به علت امور قهری مانند ارث، انجام می شوند. در واقع شرکا در همه بخش های شرکت سهیم هستند و از حق تصرف در مال مشاعی برخوردار خواهند بود.
شرکت تجاری طی انجام امور بازرگانی و بردن سود با سرمایه ای معین، زیر نظر قوانین تجاری فعالیت می کند. همچنین در این نوع از شرکت ها، شخصیت حقوقی مستقل در آن فعالیت دارد. شرکت های تجاری، پس از عقد قرارداد، تأمین سرمایه و ثبت آن در بین مؤسسین در سامانه جامع ثبت شرکت، در زمینه تجاری، مشغول به فعالیت می شود.

تفاوت موسسه و شرکت چیست؟

 

تفاوت موسسه و شرکت

 

شرکت ها معمولا در زمینه موضوعاتی نظیر ساختمانی، پیمانکاری، بازرگانی و غیره که جنبه تجاری دارند فعالیت می کنند. اما موسسات غیر تجاری در رابطه با اموری که جنبه غیر تجاری دارند، در زمینه های خدماتی، فرهنگی و غیره، ثبت و بکار برده می شوند. موسسات معمولا برای برقراری و اجرای قانون فعالیت دارند.
در زمینه تقسیم سود در موسسات باید در نظر داشت که این سود صرفا به انجمن ها و احزاب زیر مجموعه،‌ پرداخت می شود که معمولا جنبه خیریه، خدماتی و غیره دارند. اما در این زمینه شرکت ها با دغدغه کمتری روبه رو هستند و به راحتی سود قابل محاسبه و مدیریت می گردد و می تواند به راحتی در اختیار شرکا قرار بگیرد.

سخن پایانی

تفاوت موسسه و شرکت چیست؟ با استفاده از پاسخ به این پرسش دریافتیم که موسسات و شرکت ها تفاوت های عمده ای با یکدیگر دارند و عملا استفاده از هر یک به جای دیگری کار نادرستی است. تفاوت عمده و آشکاری که بین این دو وجود دارد، این است که موسسات هیچ گونه سود تجاری ندارند و تنها در جهت اهداف خدماتی تأسیس می شوند.
برند ثبت دنیز با سابقه ای درخشان و با داشتن کارشناسانی خبره در زمینه ثبت تخصصی شرکت ها و ثبت موسسه فعالیت دارد. ثبت دنیز توانسته است خدمات ارزنده ای را به مشتریان خود ارائه دهد و کارنامه قابل قبولی را از خود بر جای بگذارد. سابقه درخشان این برند، تضمین می کند که شما می توانید با خیالی آسوده کار خود را به دست افراد حرفه ای و متخصص این موسسه بسپارید.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *