تفاوت اساسنامه و شرکتنامه چیست؟

تفاوت اساسنامه و شرکت

تفاوت اساسنامه و شرکت


آیا می‌دانید که تفاوت اساسنامه و شرکتنامه چیست؟ شخصی که قصد دارد یک شرکت تجاری را به ثبت برساند می‌بایست موارد بسیار مهم و مختلفی را در نظر داشته باشد و آنها را به درستی رعایت کند. مسئله اساسنامه و شرکتنامه و تفاوت‌های آنها یکی از مواردی است که نیاز به بحث و بررسی دارد از این رو این مقاله از دنیز ثبت را به آن اختصاص دادیم. همراه ما باشید.

تفاوت اساسنامه و شرکتنامه چیست؟

شما با مراجعه به قوانین مدنی و تجارت که توسط سازمان‌ها و مراجع معتبر به ثبت رسیده است می‌توانید تسلط لازم بر احکامی که برای شرکت‌های مختلف بیان شده را بیابید. یکی از مواردی که لازم است بدانید آن است تفاوت اساسنامه و شرکتنامه چیست. پیش از آنکه به بررسی این موضوع بپردازیم نیاز است تا به چندین مورد توجه کنید. بر اساس آنچه ضوابط قانونی تعیین نموده است، شرکت از زمان تاسیس خود از یک شخصیت حقوقی مستقل بر خوردار می‌باشد و هویت آن از سایر شرکا کاملا مجزا است. برای آنکه بتوان برای شرکت‌های تجاری تعیین هویت کرد نیاز است تا به مسائلی نظیر شرکت‌نامه، اساسنامه و تفاوت‌های این دو امر مسلط باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

 

تفاوت اساسنامه و شرکتنامه چیست؟

اساسنامه چیست و شامل چه مواردی است؟

از نظر لغوی، کلمه اساسنامه به پایه، اساس و شالوده اشاره دارد. به بیان ساده‌تر منظور از یک اساسنامه، سندی است که اعتبار لازم را به هویت شرکت می‌بخشد. همانطور که کمی قبل‌تر گفته شد، به محض آنکه یک شرکت ایجاد می‌گردد به طور مستقل دارای هویت می‌شود. بنابراین برای آنکه بتوان به این هویت، ارزش و اعتبار بخشید قطعا به اساسنامه نیاز خواهیم داشت.
در سند اساسنامه شرکت، علاوه بر اعتبار هویت شرکت مواردی نظیر وظایف اعضای شرکت و نحوه فعالیت آنها، خط مشی و هدف شرکت، سرمایه، مدیران و نحوه انتخاب آنها، نحوه تعیین جانشین در صورت استعفا یا فوت مدیر فعلی و … لحاظ می‌گردد. تمامی این موارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و برای اعضای شرکت، لازم و ضروری است. وجود اساسنامه از اهیمت بسیار زیادی برخوردار است. شرکت به عنوان یک شخص حقوقی نیاز به هویت و اعتبار دارد و در آن باید حیطه اختیارات، مسئولیت‌ها، عملکردها و وظایف هریک از مدیران به طور دقیق درج شود. از این رو تمامی شرکت‌هایی که از نوع سهام عام و سهامی خاص هستند ملزم به دارا بودن اساسنامه می‌باشند.

شرکت نامه چیست و شامل چه مواردی است؟

حال که با اساسنامه و موارد درج‌شده در آن آشنا شدید در این بخش، شما را با شرکتنامه و موارد مهمی که در آن درج شده است آشنا خواهیم کرد. بر اساس قوانین تجاری، منظور از شرکتنامه یک قرارداد مشخص مابین شرکای شرکت است که به صورت قانونی و کتبی عقد گردیده است. پس از منعقد نمودن شرکتنامه، سازمان ثبت شرکت‌ها می‌بایست آن را تائید نماید.
بر اساس قوانین تجاری کشور، دریافت شرکت نامه برای شرکت‌های تضامنی، نسبی و شرکت با مسئولیت محدود الزامی می‌باشد. این شرکت‌ها می‌بایست پس از آنکه شرکت خود را ثبت نمودند، خلاصه‌ای از آن را به همراه سایر مدارک موجود، در اختیار وزارت دادگستری قرار دهند. در این خلاصه، بخشی از اساسنامه شرکت نیز درج شده است که چاپ آن توسط قوه قضاییه صورت می‌گیرد. پس از طی این مرحله، شرکتنامه در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک و اداره کل ثبت شرکت‌ها قرار می‌گیرد. نام شرکت و موضوع فعالیت آن، سرمایه شرکت و میزان سهم‌الشرکا، تاریخ ثبت شرکت، اسامی و مشخصات کلیه شرکا، اسامی مدیران، حساب‌های شرکت به همراه تاریخ و نحوه رسیدگی به آنها، شرایط و ضوابط مرتبط با انحلال شرکت و… از جمله موارد مندرج در شرکتنامه به شمار می‌روند.

شرکت نامه و اساسنامه شرکت چه تفاوتی دارند؟

تا به این قسمت از مقاله با اساسنامه و شرکتنامه آشنا شدید. فرق اساسنامه و مرامنامه و فرق اساسنامه و شرکتنامه از جمله مواردی هستند که صاحبین شرکت‌ها پیش از ثبت شرکت می‌بایست اطلاعات کافی و لازم را در مورد آنها داشته باشند. در مورد تفاوت شرکتنامه و اساسنامه باید گفت این دو مورد از بسیاری از جهات دارای شباهت‌هایی هستند و آنچه سبب تفاوت آنها می‌شود را باید موارد مندرج در این اسناد دانست که در بخش‌های قبلی مقاله به آنها اشاره کردیم. اما یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو سند آن است که دریافت اساسنامه تنها برای شرکت‌های سهامی یعنی سهامی عام و خاص و دریافت شرکتنامه تنها برای شرکت‌های نسبی، تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود الزامی می‌باشد. در این میان، سایر شرکت‌ها نظیر تعاونی‌ها نیازی به دریافت شرکتنامه ندارند. نکته قابل توجه آن است که یکی از ارکان اصلی در ثبت شرکت‌های با مسئولیت محدود، آن است که نسبت به دریافت شرکتنامه اقدام نمود. عدم توجه به این امر و کوتاهی در تنظیم آن قطعا موجب ابطال شرکت و به بار آمدن خسارات جدی خواهد شد.
منظور از مرامنامه، سندی است که به طور داوطلبانه توسط شرکت تنظیم می‌گردد. این سند که با نام منشور اخلاقی شرکت نیز شناخته می‌شود سندی است که در آن تمامی اصول و قوانینی که می‌بایست توسط شرکت یا کارمندان رعایت شود درج می‌گردد. با دانستن این امر حال به راحتی می‌توانید متوجه تفاوت‌های میان شرکتنامه، اساسنامه و مرامنامه در شرکت‌ها شوید. در ادامه شما می‌توانید چند نمونه شرکت نامه را در سایت مشاهده کنید.

 

شرکت نامه و اساسنامه چه تفاوتی دارند؟
شرکت نامه و اساسنامه چه تفاوتی دارند؟

کلام آخر

در این مقاله از دنیز ثبت در مورد اینکه تفاوت اساسنامه و شرکتنامه چیست و به طور کلی تعریف اساسنامه و شرکتنامه صحبت کردیم. بر اساس آنچه در این مقاله با شما همراهان گرامی به اشتراک گذاشته شد می‌دانید که شرکتنامه و اساسنامه، از بسیاری از جهات دارای شباهت‌های با یکدیگر هستند و آنچه سبب ایجاد تفاوت میان این اسناد می‌گردد را تنها باید نوع شرکت‌ها دانست. شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص موظف به تنظیم اساسنامه و شرکت‌های تضامنی، نسبی و به ویژه شرکت‌های با مسئولیت محدود موظف به تنظیم شرکتنامه می‌باشند. از دیگر مواردی که میان این دو سند متفاوت است باید به موارد مندرج در آنها اشاره کرد. در صورتی که در مورد اساسنامه، شرکتنامه و تفاوت‌های این دو سند همچنان سوال دارید می‌توانید به منظور دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *