هر آنچه درباره انحلال شرکت در کرج باید بدانید

هر شرکت با ثبت ایجاد می‌شود و با انحلال به عمر تجاری خود پایان می‌دهد. هرگاه دو یا چند نفر توافق با ایجاد شرکت تجاری داشته باشند و مراحل قانونی ثبت آن را انجام دهند. شرکت تجاری به ثبت می‌رسد و ایجاد می‌شود. با ثبت شرکت به صورت قانونی شخصیت حقوقی برای شرکت شکل می‌گیرد. بنابراین قانون شرکت‌های تجاری را همانند اشخاص دارای هویت و دارای حق و حقوق قانونی می‌داند از این رو شخصیت حقوقی شرکت مستقل از اعضاء موسس آن است. شرکت‌های تجاری با فوت یا خروج اعضاء از شرکت نیز می‌توانند به فعالیت قانونی خود ادامه دهند. اما برای آنکه شرکت‌های تجاری اعتبار قانونی خود را از دست دهند باید مطابق قواعد و مقررات مورد نظر انحلال یابند. در واقع مرگ شرکت با انجام مراحل انحلال شرکت در کرج صورت می‌گیرد.

انحلال شرکت به چه معناست؟

انحلال شرکت یعنی از بین بردن ماهیت حقوقی شرکت و پایان دادن به فعالیت حقوقی آن، شرکت‌های تجاری با انحلال یافتن به فعالیت تجاری خود پایان می‌دهند. ممکن است مدت فعالیت شرکت برای زمان محدودی تعریف شده باشد که در این صورت پس از انحلال اعتبار شرکت تمام خواهد شد. یا اینکه ممکن است شرکت برای انجام موضوع خاصی ایجاد شده باشد مثل شرکت‌های جوینت ونچر و بعد از اتمام روند پروژه باید شرکت انحلال یابد. در مواقعی نیز اعضاء نمی‌توانند به روند فعالیت شرکت ادامه دهند و شرکت مدت‌ها فعالیت نداشته است در این صورت نیز باید اقدام به انحلال شرکت کنند.

انحلال گاهی به حکم دادگاه نیز ممکن است رخ دهد در این حالت نیز باید شرکت از نظر قانونی انحلال پیدا کند. بنابراین می‌توان مراحل انحلال شرکت در کرج را موارد متعددی تلقی نمود. طبق تعریف انحلال شرکت این توضیح لازم است که شرکت به فعالیت تجاری خود برای همیشه پایان می‌دهد. در واقع ثبت شرکت در کرج یا شهرهای دیگر تولد یک شرکت است و انحلال نیز زمان مرگ شرکت است. تحت شرایطی که شرکت فعالیت قانونی نداشته باشد و برای مدت طولانی نیز این غیر فعال بودن مطرح باشد. لازم است اعضاء شرکت اقدام به ثبت انحلال شرکت کنند. انحلال شرکت در صورت توافق شرکاء در مجمع عمومی فوق العاده انجام می‌شود. بنابراین جزء موضوعات مطرح شده در اساسنامه شرکت است.

مراحل انحلال شرکت در کرج

ثبت انحلال شرکت در کرج در همه شرکت‌ها تقریباً به یک صورت انجام می‌شود. اما در موارد جزئی رعایت یک سری نکات در روند ثبت انحلال شرکت در کرج وجود دارد. برای انحلال شرکت باید شخصی را به عنوان مدیر تصفیه شرکت مشخص کنید. که این شخص می‌تواند خارج از شرکاء یا از شرکاء شرکت باشد در این صورت باید اقداماتی که در ادامه اشاره خواهیم کرد انجام شود. در تمام شرکت‌های تجاری تمام موارد در شرکت باید به ثبت ادارۀ ثبت شرکت‌ها برسد. قانون تجارت برای ثبت هر موضوعی تشریفاتی را تعریف کرده است که عدم رعایت این تشریفات قانونی موجب رد درخواست ثبت تغییرات خواهد شد. بنابراین در انجام مراحل ثبت انحلال باید توجه زیادی داشته باشید.

ثبت انحلال در سامانه ثبت شرکت‌ها

بعد از اینکه منشاء انحلال اتفاق افتاد و در یکی از حالت مختلف شرکت منحل شد. لازم است با توجه به روند انجام شده درخواست انحلال در ادارۀ ثبت شرکت‌ها در کرج به ثبت برسد. بنابراین ابتدا به سایت ثبت شرکت وارد شوید. انحلال از موضوعات مربوط به ثبت تغییرات است. به قسمت تغییرات وارد شوید. در مرحله اول شناسه ملی شرکت را وارد کنید. ثبت سامانه‌ای اختراع دارای چندین گام متوالی است. که هر یک از گام‌ها اطلاعاتی را از شما می‌خواهد که با توجه به آنچه که در متن صورت جلسه انحلال عنوان شده است و با توجه به اطلاعات ثبتی شرکت باید وارد شود و در نهایت مراحل ثبت انحلال شرکت در کرج در سامانۀ با ثبت نهایی و دریافت برگه پذیرش نهایی اتمام خواهد یافت.

پیگیری درخواست مراحل انحلال شرکت در کرج

درخواست پیگیری را با شمارۀ پیگیری که در زمان ثبت سامانه‌ای انحلال شرکت در کرج داشته‌اید باید انجام دهید. پس با شماره پیگیری که دارید به قسمت پیگیری درخواست در سامانه ثبت مراجعه کنید. در این قسمت با انتخاب تغییرات و وارد کردن شمارۀ پیگیری ثبت انحلال به سیستم ورود پیدا می‌کنید و می‌توانید مراحل درخواست خود را چک کنید.

مراحل صدور پیش نویس آگهی انحلال شرکت

صدور پیش نویس آگهی انحلال شرکت را از قسمت پیگیری درخواست مشاهده خواهید کرد. بعد از پست مدارک مربوط به انحلال به ادارۀ ثبت، حداکثر ظرف مدت 14 روز کاری درخواست انحلال انجام خواهد شد و پیش نویس صادر می‌شود. با دریافت پیشنویس آگهی به ادارۀ ثبت شرکت‌ها جهت دریافت اوراق پستی مراجعه کنید. مرحله پایانی انحلال انتشار آگهی تغییرات در روزنامه محلی و روزنامه رسمی کشور است.

انواع انحلال شرکت

در حالت کلی سه نوع مراحل انحلال شرکت در کرج وجود دارد. هر یک از انواع انحلال تحت شرایط خاص خود ایجاد می‌شود و بر این اساس باید اقدامات لازم برای ثبت انحلال صورت گیرد. در ادامه هر یک از انواع انحلال را عنوان می‌کنید و توضیح مربوط به هر یک را شرح خواهیم داد.

  • مراحل انحلال شرکت به تصمیم مجمع عمومی فوق العاده

موارد زیادی ممکن است به وجود بیاید که مجمع عمومی فوق العاده تصمیم به ثبت انحلال شرکت در کرج بگیرید. مواردی چون عدم ادامه همکاری شرکاء با یکدیگر یا اتمام فعالیت قانونی شرکت که در اساسنامه مطرح شده است و مواردی از این قبیل در این صورت باید تغییرات شرکت در مجمع عمومی فوق العاده به ثبت برسد. مجمع عمومی فوق العاده یکی از مجامع عمومی شرکت است که در خصوص موضوعات مربوط به اساسنامه یا حضور اکثریت عددی شرکاء و اکثریت سهامی شرکاء تشکیل می‌شود. یکی از اموری که در این مجمع اعضاء شرکت می‌توانند نسبت به آن تصمیم گیری نمایند انحلال شرکت است.

  • مراحل انحلال شرکت به صورت قهری

  • انحلال قهری شرکت زمانی رخ می‌دهد که شرکت به ضرر دهی رسیده است و توان مالی پرداخت بدهی‌های خود را ندارد. به بیان ساده‌تر شرکت ورشکسته شده باشد. در این حالت نیاز به صدور حکم ورشکستگس از دادگاه ندارد. حتی نیاز نیست در مجمع عمومی فوق العاده تصمیم گیری در این خصوص انجام شود. در این حالت مراحل انحلال شرکت به صورت قهری ایجاد می‌شود.
  • چگونگی مراحل انحلال شرکت به حکم قضایی

دادگاه در موارد متعددی ممکن است اقدام به صدور حکم انحلال شرکت کند. در موضوعات مطرح شده در دادگاه یا به حکم ورشکستگی شرکت منحل می‌شود یا ممکن است یکی از اعضاء خواستار انحلال شرکت باشد و طی ادله‌ای که به دادگاه ارائه می‌دهد و دادگاه اقدام به صدور حکم انحلال شرکت در کرج می‌کند. البته این نکته لازم به ذکر است که همیشه یک مهلت شش ماهه برای ارائه دلیل و یا رفع ایرادات مورد نظر داده می‌شود. که بعد از اتمام این مدت شاکی می‌تواند حکم انحلال را اجرا نماید.

  • نحوه انحلال شرکت از طریق دادگاه

در صورت وجود شرایطی هر یک از اشخاص ذی نفع می‌توانند تقاضای صدور حکم انحلال شرکت در کرج را از دادگاه بخواهند.

  1.  اگر از زمان ثبت شرکت یک سال گذشته باشد و هیج فعالیتی توسط شرکت انجام نشده باشد هر یک از اعضاء ذینفع در شرکت می‌توانند تقاضای انحلال شرکت در کرج را از دادگاه بخواهند.
  2.  در صورت عدم تطابق موضوع فعالیت شرکت با موضوعی که در اساسنامه عنوان شده است یا در صورتی که بیش از یک سال از ثبت شرکت گذشته است. یا شرکت در ابتدای فعالیت موضوع از انجام ادامه روند خود داری کند. می‌توانید درخواست انحلال شرکت در کرج را از دادگاه داشته باشید.
  3.  اگر مجمع سالانه طی ده ماه از تاریخ تشکیل در اساسنامه اقدام به تشکیل مجمع نکند و نسبت به ترازنامه سود و زیان شرکت اقدام نشود شرکت منحل خواهد شد.
  4.  طی شش ماه از تأسیس شرکت هنوز مدیرعامل شرکت انتخاب نشده باشد. ابتدا اخطاری جهت انتخاب مدیر عامل به شرکت داده می‌شود و در صورت عدم توجه دادگاه حکم به انحلال شرکت در کرج خواهد داد.
  5.  در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده برای تصمیم گیری در خصوص انحلال شرکت در کرج انجام نشود هر یک از اعضاء می‌توانند درخواست انحلال را از دادگاه بخواهند.

هزینه ثبت انحلال شرکت

محاسبه هزینۀ انحلال بسته به نوع شرکت و فعالیت آن دارد. زیرا در زمان انحلال اگر شرکت فعالیت از قبل داشته باشد. باید اقدام به مفاصا حساب دارایی بکند. یا در صورت نداشتن مدیر تصفیه دادگاه مدیر تصفیه را انتخاب می‌کند که دستمزدی برای وی در نظر گرفته می‌شود. جدا از این موارد هزینه ثبت انحلال نیز متفاوت است هزینۀ حق ثبت و هزینۀ روزنامه محلی و کثیرالنتشار از سری هزینه‌های ثبت انحلال شرکت در کرج هستند. اگر شرکت وکیلی را برای انجام مراحل انحلال شرکت در کرج استخدام نماید باید حق الوکاله وکیل را نیز متقبل شود.

مدارک ثبت انحلال شرکت در کرج

روند انجام مراحل انحلال شرکت در کرج بدون ارائه مدارک و مستندات مربوطه در این زمینه امکان پذیر نیست بنابراین اعضاء باید مدارک زیر را برای انجام روند انحلال ارائه دهند. این مدارک عبارت است از؛

  • صورت جلسه

در صورت انحلال توسط مجمع عمومی فوق العاده باید دو نسخه از متن صورت جلسه ارائه شود.

  • برگه پذیرش

این برگه در زمان ثبت سامانه‌ای دریافت می‌شود که حتماً باید دو نسخه از آن پیرینت نمایید.

  • حکم دادگاه

اگر انحلال شرکت به حکم دادگاه باشد باید برگه حکم نیز در پاکت پستی مدارک قرار گیرد.

  • مدارک ثبتی

مدارک ثبتی شامل آگهی تأسیس و آگهی تغییرات است که روزنامه رسمی یا اصل آگهی ارائه می‌شود.

  • سایر مدارک

در صورت داشتن وکیل وکالت نامه و در صورت آگهی دعوت مجمع برگه آگهی نیز باید برای انحلال ارائه شود.

سخن آخر

 شما در این مطلب با راهنمای مراحل انحلال شرکت در کرج آشنا شدید. برای سرعت بخشی به روند کار خود بهتر است مراحل انحلال شرکت در کرج را به اشخاصی که به قوانین تجاری تسلط کامل دارند بسپارید. قبل از هر اقدامی دریافت مشاوره را فراموش نکنید. با دریافت مشاوره با آگاهی بیشتری اقدام به ثبت تغییرات شرکت خود نمایید. هم اکنون این امکان برای شما وجود دارد تا با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *