هر فعالیتی در ایران نیازمند دریافت مجوز از ارگان‌ها ذی ربط است. یکی از مجوز‌هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی درخواست صدور آن را دارند جواز تاسیس است. در برخی موارد حتی تاسیس و راه اندازی مجموعه‌ای نیاز به دریافت مجوز دارد. از این رو برای راه اندازی سوله یا کارگاه یا کارخانه باید اقدام به اخذ جواز تاسیس کنید. شرایطی برای دریافت این مجوز وجود دارد. در این مطلب از مجموعه ثبت دنیز راهنمای کامل اخذ جواز تاسیس را خواهید خواند؛ جواز تاسیس پیش نیاز دریافت پروانه بهره برداری است. شما برای دریافت این جواز بسته به موضوعی که در آن فعالیت دارید می‌توانید به سازمان صنعت، معدن، تجارت یا جهاد کشاورزی مراجعه نمایید.

گاهی متقاضیان اخذ جواز تاسیس نه زمان مراجعه به سازمان جهت دریافت مجوز را دارند و نه از قواعد و چگونگی ثبت آن اطلاع دارند؛ از این رو لازم است با اشخاصی که تجربه و دانش کافی دارند، تماس بگیرید. موسسه حقوقی ثبت دنیز با بیش از یک دهه فعالیت و با بهره‌مندی از حضور کارشناسان و وکلاء متبحر جهت دریافت این مجوز، مشاوره‌های لازم به شما ارائه خواهد داد. مطالعۀ این مقاله نیز به شما کمک خواهد کرد با آگاهی بیشتری از خدمات جواز تاسیس استفاده کنید.

مشاوره ثبت برند

جواز تاسیس چیست؟

 

جواز تأسیس چیست
جواز تأسیس چیست

 

راه اندازی فعالیت صنعتی نیاز به جواز تاسیس دارد. یعنی اگر شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد اقدام به تاسیس واحد صنعتی در شهرک صنعی یا خارج از آن انجام دهد باید از وزارت صنعت معدن تجارت جواز تاسیس دریافت کند. با دریافت جواز تاسیس اشخاص می‌توانند به طور رسمی واحد صنعی مورد نظر خود را تاسیس کنند. برای اخذ جواز تاسیس چند فاکتور بسیار اهمیت دارد؛ اولاً جواز تاسیس با توجه به موضوع فعالیت صادر خواهد شد. ثانیاً تنها مالک جواز که شخص حقیقی یا حقوقی است تنها می‌تواند از آن استفاده نماید.
برای انجام فعالیت‌های صنعتی اخذ جواز تاسیس از سازمان صنعت، معدن، تجارت نیاز خواهد بود؛ غیر از این مورد در برخی موضوعات نیز جهاد کشاورزی این جواز را صادر می‌کند. بنابراین جواز تاسیس برای راه اندازی یک واحد صنعتی است و مجوز تولید یا بهره برداری از یک واحد صنعتی یا تولیدی محسوب نمی‌شود.

آیا جواز تاسیس قابل انتقال است؟

پاسخ منفی است زیرا جواز تاسیس برای راه اندازی واحد صنعتی صادر می‌شود از این رو اشخاص نمی‌توانند این جواز را واگذار نمایند. بر این اساس اگر می‌خواهید انتقال زمین و محل مورد نظر را به شخص دیگری بدهید، باید ابطال جواز توسط نفر اول انجام شود تا نفر مقابل بتواند برای صدور جواز تاسیس جدید اقدام نماید. با توجه به توضیحات داده شده ابطال جواز تاسیس گاهی به دلیل اتمام اعتبار جواز و عدم تمدید دوباره آن است. گاهی نیز نسبت به آن درخواستی ارائه می‌شود. طبق حالت اول بعد از اینکه اعتبار یک ساله جواز تاسیس تمام شود و مالک جواز، اقدام به تمدید آن نکند، جواز تاسیس باطل خواهد شد.

در حالت بعدی که ممکن است متقاضی درخواست ابطال جواز تاسیس را داشته باشد؛ باید به سایت بهین یاب جهت انجام روند ابطال جواز تاسیس اقدام کند. در سایت بهین یاب نام کاربری و رمز خود را وارد کنید؛ در بخش سرمایه گذاری می‌توایند ابطال جواز را انجام دهید. با توجه به راهنما مراحل انجام ابطال جواز در سایت مراحل را طی کنید. در مرحله نهایی با کلیک بر روی تایید نهایی مجوز تاسیس شما ابطال خواهد شد.

نحوه اخذ انواع جواز تاسیس

قدم اول برای دریافت جواز تأسیس مراجعه به اداره کل صنایع و معادن استان مورد نظر است. در صورت نبود این سازمان می‌توانید به سازمان معاونت برنامه ریزی توسعه و نوسازی وازت صنایع و معادن استان مورد نظر خود درخواست اخذ جواز تأسیس را ارائه دهید. در درخواست مورد نظر باید نوع تولید و همچنین محل احداث و راه اندازی واحد صنعتی را مشخص کرده باشید.

اداره کل صنایع و معادن درخواست را به معاونت برنامه ریزی و توسعه و نوسازی ارسال می‌کند. کارشناسان معاونت توسعه و نوسازی در ظرف مدت زمان یک هفته حداکثر باید درخواست مورد نظر را بررسی کنند. سپس نتیجه بررسی به متقاضی ابلاغ خواهد شد؛ اگر بررسی کارشناسان مبنی بر قبول درخواست متقاضی باشد، متقاضی باید حداکثر سه ماه طرح توجیهی مبنی بر ارائه آمار اقتصای و همچنین بررسی جوانب فنی واحد تولیدی یا صنعتی را تهیه کند.

متقاضی می‌تواند با توجه به فرم‌های راهنمایی که در اختیار او قرار می‌گیرد، طرح توجیهی خود را تهیه نمایند. البته برخی از موضوعات مربوط به اخذ جواز تاسیس مانند نمک که اساساً نیاز به سرمایه گذاری بالایی ندارد، تنها ارائه فرم مورد نظر برای دریافت جواز کافی خواهد بود. همچنین متقاضی می‌تواند طرح توجیهی را همزمان با ارائۀ فرم درخواست جواز تاسیس ارائه دهد. حتماً باید به محدودیت‌های احداث منطقه‌ای توجه داشته باشید. با ارائه طرح توجیهی باید طرح مورد بررسی قرار گیرد، از این رو اعلام هزینه‌های صدور جواز نیز طی یک هفته به متقاضی اعلام می‌شود. متقاضی پس از پرداخت فیش‌های واریزی باید این فیش‌ها را به واحد مالی سازمان برنامه ریزی، توسعه، نوسازی سازمان صنایع و معادن جهت اخذ جوا تاسیس تحویل می‌دهد.

مدت اعتبارجواز تاسیس

از زمانی که جواز صادر می‌شود اعتبار جواز یک سال خواهد بود؛ از این رو در ادامۀ روند، نیاز به دریافت پروانه ساخت، خرید زمین، خرید امیتاز برق و آب و گاز خواهد بود. بنابراین ممکن است مدت زمان دریافت جواز تأسیس بیشتر شود؛ بر این اساس اگر بعد از اتمام اعتبار جواز تأسیس روند عملیات اجرایی اتمام نیافته باشد، باید مجدد اعتبار جواز تأسیس را تمدید کنید. در صورتی که در مدت یک سال تمام روند عملیات اجرایی انجام شده باشد، لازم است برای اخذ پروانه بهره برداری اقدام کنید. جواز تأسیس صرفاً مجوزی برای انجام عملیات اجرایی پروژه است.

مدارک لازم جهت اخذ جواز تاسیس

مدارک لازم جهت اخذ تأسیس
مدارک لازم جهت اخذ تأسیس

 

صدور مجوز تاسیس، نیازمند ارائه یک سری مدارک به سازمان صنایع و معادن است. با توجه به اینکه متقاضی اخذ جواز تاسیس ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد که به تبع مدارکی که باید ارائه دهند با یکدیگر متفاوت است.

  • اشخاص حقیقی

  1.  ارائه مدارک شناسایی که شامل شناسنامه و کارت ملی فرد است؛ یک نسخه از صفحه اول شناسنامه و صفحه کارت ملی کپی شود.
  2.  کارت پایان خدمت برای متقاضیان حقیقی آقا که باید کپی آن ارائه شود.
  3. لیستی از کالا‌های درخواستی ارائه دهید.
  4. آدرس و کدپستی و شماره تماسی از محل اقامت مورد نظر ارائه دهید.
  5. طرح توجیهی
  • اشخاص حقوقی

  1. مدارک شناسایی مدیر عامل که شامل کارت ملی شناسنامه و کارت پایان خدمت است باید ارائه شود. از هر یک از مدارک مورد نظر یک نسخه کپی ارائه گردد.
  2. یک نسخه از آگهی تأسیس یا روزنامه رسمی تأسیس به همراه آگهی آخرین تغییرات شرکت در صورت داشتن تغییرات و ارائه آدرس و کد پستی محل قانونی شرکت و نیز شماره تماسی محل اقامت شرکت نیز باید ارائه شود. 
  3. فرستی از کالاها و نیز محصولاتی که در شرکت قرار است تولید شوند نیز باید ارائه شود.
  4.  طرح توجیهی
  5. لیستی از شهرک‎های صنعتی مورد نظر

مراحل اخذ جواز تاسیس

جهت اخذ جواز تاسیس گذراندن یک سری مراحل لازم است. جواز تأسیس را از جهاد کشاورزی یا از وزارت صنعت معدن تجارت می‌توان دریافت کرد. دریافت این جواز برای واحد‌های صنعتی که موضوع این مقاله است، از طریق سازمان صنایع امکان پذیر خواهد بود. این وزارت خانه سایتی را جهت ارائه خدمات مربوط به اخذ جواز تاسیس صنایع به نام سایت بهین یاب ارائه داده است؛ بنابراین بر اساس مراحل زیر می‌توانید جواز صنایع را از سایت بهین یاب دریافت کنید.

  • مرحله اول

ابتدا جهت اخذ جواز تاسیس لازم است از نوع فعالیت صنعتی و مکان فعالیت گزینش و تحقیقی انجام شود. حتماً باید بررسی کنید تا با توجه به فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید در یکی از بهترین شهرک‌های صنعتی تقاضای خرید زمین را داشته باشید.

  • مرحله دوم

ابتدا باید فرم جواز تاسیس را دریافت کنید، سپس برای اخذ جواز تأسیس باید تقاضای تاسیس و طرح توجیهی مورد نظر خود را ارائه دهید.

  • مرحله سوم

مدارک و اسناد مربوط به اخذ جواز تاسیس تهیه و به سازمان صنعت معدن تجارت استان مورد نظر جهت تشکیل پرونده داده شود. (وازرت صنعت معدن تجارت در تمامی استان‌ها دارای سازمان مرتبط است که برای دریافت مجوز و استفاده از خدمات این سازمان باید به واحد مستقر در استان مورد نظر مراجعه شود.)

  • مرحله چهارم

بعد از ثبت نام در سامانۀ بهین یاب درخواست اخذ جواز تاسیس باید مورد بررسی قرار گیرد.

  • مرحله پنجم

کارشناسان مربوطه حداکثر ظرف مدت یک هفته باید طرح توجیهی جهت دریافت این مجوز را ارائه دهند.

  • مرحله ششم

برای صدور این جواز رئیس و معاون اداره صنایع باید مجوز را امضاء نمایید سپس تاییدیه مسئول مالی جهت صدور جواز لازم است که پرداختی‌های مربوط به اخذ جواز انجام شده باشد.

  • مرحله هفتم

معرفی نامه‎ای جهت تادیه مالیاتی صادر خواهد شد که با واریز مبالغ مربوطه باید فیش‌های واریزی به امور مالی تسلیم شود.

  • مرحله هشتم

در نهایت این مجوز به مدت یک سال اعتبار قانونی به نام متقاضی آن صادر خواهد شد.

نحوه استعلام جواز تاسیس با شماره ملی

استعلام جواز تأسیس را می‌توانید از سایت بهین یاب داشته باشید. در واقع سامانۀ بهین یاب در خصوص اخذ جواز تأسیس خدمات ارائه می‌دهد و هم در این سامانه امکان استعلام جواز تأسیس وجود دارد. برای استعلام جواز تأسیس دو راه حل وجود دارد.

راه حل اول استعلام از طریق سایت بهین یاب است. که باید به قسمت اسنعلام این سامانه وارد شوید و با توجه به شماره ملی و شماره جواز استعلام آن را بگیرید. راه دوم آسان‌تر است؛ کارشناسان ثبت دنیز با سابقه و تجربه‌ای که در این زمینه دارند در خصوص اخذ جواز تاسیس و استعلام جواز تأسیس به شما کمک خواهند کرد.
در صورتی که جواب استعلام مثبت باید یعنی هنوز اعتبار جواز تمام نشده است؛ اما اگر نتیجۀ جستجو استعلام جواز تأسیس در سایت بهین نتیجه‌ای را نمایش ندهد، احتمالاً اعتبار جواز تمام شده است. در صورت اتمام اعتبار جواز این امکان وجود دارد که مجدداً تمدید اعتبار جواز را انجام دهید.

هزینه اخذ جواز تاسیس

 

هزینه اخذ جواز تأسیس
هزینه اخذ جواز تأسیس

 

اخذ جواز تأسیس هزینه‌هایی را به دنبال دارد که ممکن است برخی از اشخاص نسبت به این هزینه‌ها بی اطلاع باشند. تمامی خدمات دولتی هزینه‌هایی را برای متقاضی دارد؛ اما میزان دقیق این هزینه‌ها بعد از بررسی چند فاکتور مشخص خواهد شد. از این رو مبلغ مشخصی برای همۀ متقاضیان تعیین نشده است. اولین فاکتور حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی است. اشخاص حقیقی به دلیل اینکه کسب و کار‌های کوچک دارند و تاجر نیستند هزینه کمتری برای جواز پرداخت می‌کنند؛ اما شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی هزینه بالاتری را برای اخذ جواز تأسیس پرداخت می‌کنند.

فاکتور تعیین کننده دیگر برای هزینۀ اخذ جواز تأسیس محل فعالیت مجموعه است. یا جواز را برای شهرک‌های صنعتی می‌خواهید دریافت کنید یا این جواز برای خارج از شهرک‌های صنعتی اخذ می‌شود؛ از این رو،  هزینه‌ها با توجه به اینکه باید در شهرک‌های صنعتی زمین تهیه نمایید غیره بسیار متفاوت‌تر از هزینه جواز برای ملکی است که خارج از شهرک صنعتی دارید. هزینه‌های تمام شده جواز را می‌توانید از طریق تماس به مراکزی که این خدمات را ارائه می‌دهند دریافت کنید؛ این هزینه با بررسی فاکتورهای مد نظر برای اخذ جواز تأسیس به شما اعلام خواهد شد.

مزایای اخذ جواز تاسیس

ابتدای امر اخذ جواز تأسیس مجوزی است که می‌توانید با استفاده از آن واحد صنعتی را راه اندازی نمایید؛ اما این تنها امتیازی نیست که این مجوز به همراه دارد. امتیاز دیگر این جواز امکان خرید زمین در شهرک‌های صنعتی مورد درخواست است. یعنی شما می‌توانید زمین صنعتی را خریداری کنید. همچنین اگر محصول یا خدماتی را برای ارائه دارید تا زمانی که فرصت برای راه اندازی کارگاه یا کارخانه وجود دارد با جواز تأسیس اقدام به ثبت برند تجاری خود کنید. این امکان برای شما وجود دارد تا در داخل و خارج از ایران به واسه اخذ جواز تأسیس در نمایشگاه‌های مختلف شرکت کنید.

برخی دیگر از مزایایی که با اخذ جواز تأسیس می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید؛ استفاده از تسهیلات بانکی است. زیرا این جواز برای تأسیس واحد صنعتی است در زمان تأسیس نیاز به اخذ وام داشته باشید که این امکان وجود دارد با بازپرداخت بلند مدت و بهره کم از تسهیلات بانکی نیز بهرمند شوید. جواز تأسیس هیچ گونه مالیاتی به دنبال ندارد؛ بنابراین اگر در روند تأسیس واحد صنعتی از ادامه روند پشیمان شوید، مشمول پرداخت هیچ مالیات و جریمه ای نمی‌شوید. البته اگر واحد تجاری راه اندازی شود نیز مالیاتی به واسطۀ اخذ جواز تأسیس پرداخت نمی‌شود.

سخن پایانی

 در این مقاله با صفر تا صد روند اخذ جواز تأسیس آشنا شدید، اما اگر جزء افرادی هستید که زمان و هزینه برای شما دارای اهمیت است؛ پیشنهاد ما مشاوران ثبت دنیز هستند. شما علاوه بر دریافت مشاورۀ رایگان می‌توانید پرونده اخذ جواز تأسیس را به وکلاء این مجموعه بسپارید. با توجه به اینکه اخذ جواز تأسیس پیش نیاز پروانه بهره برداری است؛ بهتر است برای اینکه بعدها در تعیین ظرفیت تولید و متراژ زمین مورد نظر به مشکل نخورید، پرونده را به اشخاص با تجربه بسپارید. 

مشاوره ثبت برند

سوالات متداول شما

مدارک لازم برای اخذ جواز تأسیس شرکت کدام است؟

مدارک لازم برای اخذ جواز تأسیس شرکت برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

هزینه اخذ جواز تاسیس در سال 1401 چقدر است؟

هزینه اخذ جواز شرکت برای تمامی متقاضیان مقدار دقیق و معینی ندارد. جهت استعلام هزینه و شرایط اخذ جواز تأسیس با مشاورین دنیز ثبت در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *